Skraber på kanten af bakken og ikke i gruset

hmm jeg ved ikke liiiiiige hvad det er Unni laver :S
hun havde i starten ikke tid til at dække afføringen til i bakken… hun var nervøs, meget nervøs og meget hurtigt ind og ud - tror måske Devouee har haft overrasket hende derinde på et tidspunkt…

nu sidder hun altid med hovedet ud af bakken i den lukkede eller bar emed hovedet hen over kanten i den åbne…
når hun så er færdig så giver hun sig nu fiiiiiin tid til at sidde og skrabe for at dække af - men hun skraber på plastkanten :doh::doh: hun rammer simpelthen ikke gruset mere end 2% af tiden og dermed bliver afføringen IKKE afdækket… så kan gruset jo være nok så godt, men når afføringen ikke dækkes af, så spreder der sig MEGET hurtigt en noget klam stank af l*rt bogstaveligt talt!

Jeg har set Devouee gå hen i bakken 3-5 minutter efter og går hen og dækker af efter hende, hvis ikke jeg har gjort det inden
men på 3-5 minutter kan det nå at stinke rigtig rigtig rigtig meget - og jeg har altid holdt MEGET af at der netop IKKE lugter af kattebakke/afføring og har jo netop prøvet meget grus for at finde det bedste…

kan man på nogen måde lære hende at ramme gruset? Hun giver sig jo som sagt god tid nu, men sidder dog stadig altid så hun kan holde øje…
det er primært den åbne bakke hun bruger - og hun har den næsten for sig selv… (devouee er også lidt glad for den, da den har lavere kanter til hende gigthofter)

jeg går jo og dækker af når jeg opdager det - men jeg synes stadig det STINKER når jeg kommer hjem efter 8 timer i praktik :doh: æv æv æv…
og katteklør + kattebakkeplastik = meget meget meget meget ubehagelig lyd :S

jeg tror ikke der er så meget at gøre…jeg har flere med samme “brist”

Måske er gruset for ubehageligt/hårdt for hendes poter. Hun skraber på kanten for at få gruset af poterne.

Min Bastian skraber udenfor bakken. Han skraber simpelthen på gulvet udenfor bakken, for at dække det til, han har leveret i bakken. Men han vender sig heldigvis om, og skraber til igen. Denne gang inde i bakken, så han får dækket det alligevel.

Måske en rigtig stor bakke ville hjælpe? Ellers ved jeg ikke lige hvad du kan gøre ved det…

Mille havde samme problem for ca. 1-1½ år siden. Det hjalp da vi købte en større bakke til hende.

Jeg har 2 katte der mener at det fungerer bedst, når både låget og kanterne i kattebakken bliver skrabt henover deres efterladenskaber :S
Mine bakker er i størrelse XL, så det er ikke størrelsen det kommer an på.
Jeg tror bare de er lidt sk(r)abagtige :tihi:

hmm nu jeg tænker over det, så var problemet der jo ikke da de havde Golden Pine i bakkerne :øhmm: der brugte hun det jo helt uden problemer… det er efter der er kommet Golden Grey Master i igen:øhmm:
altså nogle vender hun sig også om og skraber fint inde i bakken, men 80-90% af gangene skraber hun KUN på plastikkanten …

hmmm…
og jeg tåler bare ikke Pine i bakkerne pga lungerne :frowning: øv! :argh:
hvorfor findes den type “trægrus” kun lavet på fyrretræ :venter::doh:

Hvis jeg har det helt fine grus som extreem og lign. i bakken så har jeg samme problem med Primula og sådan en “lugt” frister altså vores lille pekingser til og undersøge tingene nærmere hvis jeg ikke er hurtig ude.
Men efter jeg er gået over til en billig grov grus, så dækker hun altid til og jeg døjer ikke med hunden vil undersøge bakken heller

MVH
Gitte

Jeg har haft store problemer med urenlighed herhjemme. For at gå i detaljer, så lavede Cæsar stort i gangen (primært omkring måtten ved hoveddøren, hvor han lavede stort), efter Ebony blev aflivet (se signatur).

Så nøj, jeg har gjort mit bedste for at efterkomme mine drenges behov!!

I dag er de begge 100% renlige. Fnuggi bruger den “oprindelige” bakke, men han graver og skovler grus som en sindssyg, haha! Uanset hvor meget grus jeg bruger, lyder det helt vanvittigt når han skovler løs.
Jeg har endda “fanget ham i” at gå i “Cæsars” bakke og grave løs, selvom Fnuggi slet ikke havde brugt den. :tihi:

Cæsar er typen der “graver” på kanten af bakken, og på gulvet ved siden af … både når han har været der, og når han ikke har.
Jeg kan nusse så hyggeligt med ham, hvor han pludseligt går over over “graver” på kanten/ved siden af bakken.

Det korte af det lange; jeg forstår (af kedelig, praktisk erfaring) at katte kan have behov for forskellige bakker. Men at katte uden foregående “levering” skraber i/omkring bakken, kan jeg kun konstatere også sker her - men hvorfor… ??? Ja, det tænker jeg også.

[quote=GitteS;479051]Hvis jeg har det helt fine grus som extreem og lign. i bakken så har jeg samme problem med Primula og sådan en “lugt” frister altså vores lille pekingser til og undersøge tingene nærmere hvis jeg ikke er hurtig ude.
Men efter jeg er gået over til en billig grov grus, så dækker hun altid til og jeg døjer ikke med hunden vil undersøge bakken heller

MVH
Gitte[/quote]

hmm selvom jeg godt nok HADER det grus, så kunne man jo være fristet til at gå i Aldi i morgen så og prøve at fylde den åbne bakke med det billige derfra… de har vist noget hvidt groft grus (jeg NÆGTER rødt grus, når Unni har hvid poter!:venter:)

Heller ingen rød grus her, jeg er heller ikke vild med løsningen foretrækker selv det fine extreem og lign. men mislingen er ikke enig, så har står den på brugens hvide klumpende til 24 kr pr pose

MVH
Gitte

hmm hvis brugsen har det, så har kvikly det måske også (man ku jo håbe på det er noget coop noget jo :tihi:) jeg har så langt i brugsen, men kvikly ska jeg jo i i morgen :slight_smile: så ku man jo lige kigge efter det og se om det gør en forskel… for så må jeg jo overleve at hun vil have en enkelt bakke stående med det grus…

Pia, det er en coop ting ss

MVH
Gitte

Jeg bruger primært GGM.
Nogle gange overlapper foder/grus-behovet hinanden, og jeg har endnu ikke fundet et sted, hvor jeg kan få GGM til en fornuftig pris (jeg handler ellers på zooplus).
I min Netto forhandler de kun det ikke-klumpende røde grus, som i mine øjne ikke er 5 øre værd.
Fakta og Aldis klumpende grus kan sagtens bruges i en snæver vending, hvis I spørger mig. Meeen, til hverdags- og længere tidsbrug, kan jeg ikke anbefale det. (Det klumper og fjerner lugt, ja - men slet ikke så godt som fx. GGM)

Til stor forundring, synes jeg faktisk at Irmas klumpende grus, er pengene værd! Det koster vist … 28 kr for 6 liter. Det er et groft grus, men prisen taget i betragtning synes jeg, at det er en fin erstatning.
Jeg fornemmer ingen lugt, men det er ikke så drøjt som fx. GGM.

Men som jeg sagde, så skraber og graver mine katte som tossede, uanset grus.:slight_smile:

[quote=GitteS;479074]Pia, det er en coop ting ss

MVH
Gitte[/quote]

sejt - så bliver det hermed skrevet på kvikly-indkøbssedlen :slight_smile:

Nogle katte har bare sære bakkevaner - da Fysse var killing excellerede han i at grave i det ene hjørne, forrette nødtørften i det andet hjørne, og dække til i det 3. hjørne. Da han blev for stor til det, gravede han et hul, forrettede nødtørften i hullet og “dækkede til” ved at skrabe i timevis på siderne af bakken.
Jeg har også oplevet katte “dække til” ved at skrabe på gulvet og væggen omkring bakken.
Katte kan også finde på at sidde balancerende på kanten af bakken, mens de forretter deres nødtørft - de hverken graver eller dækker til.

Ever Clean kommer med en ny trægrus-ting liiiige om lidt, muligvis allerede til Middelfart udstillingen. Jeg ved ikke, om det er lavet af fyrretræ eller hva´, men det får vi vel finde ud af. Der kommer også en almindelig grus udgave med lavendelduft, som er blevet et mega stort hit i Sverige! Der er måske tale om et gavekort til alle udstillere - men det er altså en oplysning UDEN ansvar lige som lottotallene, for jeg kan ikke garantere 100% at det falder i hak!
VH
Susanne

[quote=Susanne W;479087]Ever Clean kommer med en ny trægrus-ting liiiige om lidt, muligvis allerede til Middelfart udstillingen. Jeg ved ikke, om det er lavet af fyrretræ eller hva´, men det får vi vel finde ud af. Der kommer også en almindelig grus udgave med lavendelduft, som er blevet et mega stort hit i Sverige! Der er måske tale om et gavekort til alle udstillere - men det er altså en oplysning UDEN ansvar lige som lottotallene, for jeg kan ikke garantere 100% at det falder i hak!
VH
Susanne[/quote]

nice! især den med ever clean tingesten af træ - for er det nu ikke fyrretræ så kunne det være guld! (og skulle de “lottotal” nu blive realitet, så kunne det da være übercool!:thumbup:)
vil godt betale knaster for at få et trægrus-type som ikke er lavet af fyrretræ, meeeeen aspenspåner som jeg har prøvet er altså lige dyrt nok :tihi: tror jeg regnede det til 450,- i måneden til 3 katte i aspenspåner :uha: :tihi: de var ellers gode! :tihi: meeeen :tihi:

Her i huset har vi den mest mystiske kat med den mest mystiske kattevane.
NÅR Nana har lagt pølsen OG DÈT samme sted i samme kattebakken HVER gang, nemlig bagerst og oven på gruset, går hun ud af bakken og sidder og banker på glasdøren der er lige udenfor kattebakken. DUNK DUNK og dèt lige til Brita kommer og fjerner gevinsten. Hun dækker IKKE til, det har man slaver til OG…hun har fundet ud af AT…banker hun på døren kommer jeg jo og fjerner lugtedimsen.
Slave :tihi:…JA og nu i over 10 år…samme fremgangsmåde som sidst.:pote:

Her i huset griner vi godt af vores lille Baronesse :wehuu: Hun er knap 10 uger og egentlig 100% renlig, men det der med at begrave sine efterladenskaber, det har hun ikke fattet.

Hun tisser i de stores kattes lukkede bakke. Går bare ind sætter sig, gør det hun skal og går derefter uden at skrabe eller grave.

Når hun skal lave stort bruger hun den åbne killingebakke. Her skrabes der først grundigt på gulvet udenom. Herefter går hun på bakken og skaber lidt. Sætter sig og laver pøller, hvorefter hun skraber energisk på væggen ved siden af og bagefter endnu et par gange rundt omkring bakken på gulvet.

Og pøllen - ja den ligger fin og udækket lige midt i bakken :argh:

Hmmm ja jeg håber hun lærer at gøre det rigtig med tiden. Hun er jo bare en baby endnu :inlove: