Skræmmende udvikling

set i avisen i dag :(:

Stakkels dyr :ked:der ikke lever op til æstetiske krav fra opdrættere og købere blive aflivet i hobetal.

Jeg håber virkelig ikke at sådan en holdning og udvikling spreder sig :thumbdown:.

Japanerne har et helt andet forhold til dyr end vi har…

det er frygteligt måden de gør det på… det kunne gøres meget mere humant… men når man tænker i kulturelle termer er det jo ikke så underligt…

men i forhold til vores normer - der er det skrækkeligt!!

Jeg er mere eller mindre mundlam!!! FØJ er det eneste ord, der lige nu kan komme ud af min mund!

Sikke forfærdelige metoder - og bare fordi hunden ikke er “cute” nok eller at katten ikke ligner “Hello Kitty” nok. :mad: Jeg synes i den grad også, at måden “de rigtige dyr” (føj, jeg hader at definere mellem rigtige og forkerte dyr) sælges på er lige så forkastelig. Det virker mere som en profit-forretning på dyrenes udseende fremfor deres temperament.

Jeg er glad for at det er anderledes i Danmark, hvor man også har mulighed for at besøge de enkelte opdrættere og se hvor meget umage de gør med at få sunde og sociale dyr.

:ked: 30 minutter i helvede fordi man ikke er “rigtig” nok :ked:

En sprøjte ville satme være mere human, end gas! De japanere burde gasses selv… Stakkels dyr, 30 minutter :ked:

Åh Gud, hvor er det forfærdeligt, skrækkeligt, modbydeligt og jeg ku blive ved! :ked:

Dét gør ondt inden i at læse! :ked:

Urk… jeg kan se at det er en arktikel jeg slet ikke skal læse :S Jeg kan ikke holde sådan noget ud…

Det gør mig så ufattelig ked af det, når jeg læser den slags. Det er så usmageligt, tænk at det er lovligt at pine et dyr i 30 minutter før dyret endelig får fred. FØJ

Og det er årsagen til, at selv om internettet gør det nemt at komme i kontakt med folk der vil købe og folk der vil sælge - så skal man huske på at
der kan være himmelvid forskel på traditioner og etik mellem landene. Det er en af årsagerne til at jeg ikke vil sælge til opdrættere jeg ikke har mødt i deres
eget hjem. Lige så med kælekillinger. Med jævne mellemrum får man disse forespørgsler - både på kælekatte og avlskatte - fra alle mulige lande.
Men hvor meget ved vi lige om det land og deres normer ? Og de mennesker og deres etik ?

Det kan være svært nok herhjemme.

øv, hvor er det bare forfærdeligt!!

:ked::ked:

:ked: Føj for satan, det er fordærdeligt.

Ja, fuldstændig enig med ovenstående kor.

Desværre har jeg selv oplevet en historie lidt i stil med det der skrives i artiklen, var i praktik hos en dyrlæge og der kom en dame/ung kvinde forbi med en meget flot perserkat. Den skulle aflives fordi den havde et haleknæk som betød at den ikke kunne udstilles. Dyrlægen prøvede at snakke hende fra det, men der var ikke noget at gøre.

Min personlige holdning til det er at man ikke bør være opdrætter hvis det er den holdning man har - altså at dyret aflives frem for en bortformidling hvis ikke det kan udstilles. Så bliver det efter min mening pludselig en pengemaskine. Håber at det er noget dyrlægerne ser sjældent!!! Men det er der måske andre der ved mere om?

Jeg tror desværre ikke danskerne skal pudse for meget glorie :frowning:

Har da hørt om killinger der bliver aflivet fordi de ikke er solgt som 14 ugers. Killinger der bliver aflivet fordi de har haleknæk, skæv næse, tydelige fejl i forhold til standard. En opdrætter sagde hellere folk tror jeg får små kuld, men at de killinger jeg så får altid er perfekte … :frowning:

Men danskerne gør det mere i det skjulte og dyrene bliver forhåbentligt aflivet ordenligt.

[QUOTE=Quivive;719156]Jeg tror desværre ikke danskerne skal pudse for meget glorie :frowning:

Har da hørt om killinger der bliver aflivet fordi de ikke er solgt som 14 ugers. Killinger der bliver aflivet fordi de har haleknæk, skæv næse, tydelige fejl i forhold til standard. En opdrætter sagde hellere folk tror jeg får små kuld, men at de killinger jeg så får altid er perfekte … :frowning:

Men danskerne gør det mere i det skjulte og dyrene bliver forhåbentligt aflivet ordenligt.[/QUOTE]

Og enig med Malle :S

Jeg er da blevet foreslået at aflive Akilah og Diya da de begge er bærere af PRA :(:S

Jeg må sige, at jeg så nok må betegnes som en forfærdelig opdrætter, for jeg har fået aflivet killinger, som havde fejl. Ikke skønhedsfejl som haleknæk mv. Men jeg har bl.a. fået aflivet en killing med skævt bid, ikke pga. biddet i sig selv, men fordi jeg syntes, at han ikke spiste så godt som sine søskende. Jeg har også fået aflivet to killinger, hvor jeg skønnede at deres næsebor var for snævre. Hvorfor? Fordi der er grænser for, hvilke problemer jeg vil give kælekatte købere. I tilfældet med de snævre næsebor, ja så vil jeg helst ikke ende i en situation, hvor katten skal have næseoperation for at kunne trække vejret ordenligt, spise og lege som den bør (som der lige har været en tråd om for nylig). Her mener jeg, at det er mig som opdrætter, der må bære det ansvar at sige farvel til killingen på en ordenlig måde.

Ingen tvivl om at jeg synes det lyder forfærdeligt i den artikel, mest at alt pga. måden dyrene bliver aflivet på. Men hellere at et dyr bliver aflivet, end det ender på et internat et eller andet sted og bare venter i månedsvis på at der måske kommer nogen forbi, som vil adoptere den. Det er ihvertfald min mening. Og mennesker, der sorterer deres dyr fra på den måde, som det beskrives i artiklen, ja de burde efter min mening ikke have dyr.

Jeg vil gerne lige præcisere ud hvad jeg mener med mit indlæg tidligere i samme tråd. Jeg synes ikke det er iorden med aflivning pga skønhedsfejl, som fx det nævnte haleknæk. I og med jeg ikke er opdrætter tænkte jeg ikke over situationer som de af Marsini nævnte:

I tilfældet med de snævre næsebor, ja så vil jeg helst ikke ende i en situation, hvor katten skal have næseoperation for at kunne trække vejret ordenligt, spise og lege som den bør
.
Det her ser jeg som noget der i stor grad kan påvirke en kats liv og har noget med dens helbred at gøre. Sådan en aflivning ville jeg personligt bedre kunne “æde” end den med haleknækket.

I situationen med bidet:

jeg har bl.a. fået aflivet en killing med skævt bid, ikke pga. biddet i sig selv, men fordi jeg syntes, at han ikke spiste så godt som sine søskende

den synes jeg er lidt sværere… kunne den tage på som den skulle eller ville den tabe sig fordi den ikke kunne spise ordentligt? Eller ville den ikke få mad nok fordi dens søskende spiste maden før den havde fået nok…?

I tilfældet med biddet, så klarede han sig faktisk fint indtil han var omkring 7 uger gammel, hvor han så ikke tog på ligeså meget som hans søskende. Med min erfaring med min race, så bliver bidfejl sjældent bedre med alderen, tværtimod, så med tanke på, at det formentlig ville blive værre med tiden, ja så var det ikke en killing, som jeg ville sende afsted til andre mennesker og give dem et stort ansvar, som i bund og grund er mit, sådan som jeg ser det.

Læste godt artiklen den anden dag… Det er faneme sørgeligt :confused:

Kom lige til at tænke på at det jeg synes der er det værste er måden de bliver aflivet på, der knækker filmen for mig.