Skyr-kage

Jeg blev spurgt om opskrift af Skyr-kage, hvor jeg måtte indrømme, at det ikke var noget jeg kendte til :S

Jeg blev dog nysgerrig og googlede og fandt en opskrift … fandt den faktisk flere steder, men hvor grundopskriften var den samme og der kun var forskelligt, hvilken slags syltetøj man brugte og hvad man puttede af frugt ovenpå :slight_smile:

Here goes …

1 pakke Bastogne

80 g smeltet smør

5 dl fløde, pisket

500 g vaniljeskyr (jeg har aldrig set vaniljeskyr i danske butikker, så man må nok prøve sig frem med smagen)
3 spsk. syltetøj (her har jeg set at folk bruger forskellige slags … blåbær - kirsebær - jordbær - hindbær … så vælg selv den du kan lide)
150 g blåbær
200 g jordbær

Bland knust Bastogne og smør sammen og tryk massen i bunden af et vel smurt fad/form.
Rør fløden forsigtigt med skyr (og vanilje af en art) og smør blandingen oven på kiksbunden.
Put syltetøj forsigtigt på toppen, sammen med blåbær og jordbær, der er blevet skåret i stykker.
Skyr-kagen kan med fordel laves dagen før den skal bruges, men skal som minimum stå i køleskabet 3-4 timer før servering.

Jeg bliver vel nødt til at prøve at lave den en af dagene … :savle:

Det lyder godt nok lækkert… :savle:

det lyder godt - men hvad er bastogne helt præcist… det er ikke noget jeg selv har købt før

:savle:

Bastogne er de skønneste lidt hårde småkager med smag af jul… tror, at der er kardemomme i dem… :savle:

ej var så sådn nogen der var i den der julegave i gav mig… det var nogle småkager jeg slet ikke kunne stoppe med at spise… de var til at dø for…

Bastogne er de skønneste lidt hårde småkager med smag af jul… tror, at der er kardemomme i dem… :savle:[/QUOTE]

Den kage må jeg smage :slight_smile:

Tror den vil være fantastisk med appelsin med en snert af chili.
Eller Amarena kirsebær.

:savle:

Jeg skal helt sikkert osse prøve at lave den…

https://www.google.dk/search?q=bastogne+kiks&safe=off&hl=da&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=H56TUbyFHcXVsgbkwoCgDA&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1286&bih=878

Jeg troede ALLE vidste hvad det var for nogen … de er jo i den grad vanedannende :surrender1:
Der er efterhånden kommet flere ‘‘billig-udgaver’’ og de er da okay i mangel af bedre, men de rigtige Bastogne er stadigvæk de bedste :savle:

kender godt pakken nu hvor du viser den - men har aldrig købt dem :slight_smile: men kunne være jeg skulle prøve en pakke :slight_smile:

[QUOTE=PiaR;1067678]Den kage må jeg smage :slight_smile:

Tror den vil være fantastisk med appelsin med en snert af chili.
Eller Amarena kirsebær.[/QUOTE]

Jeg er ikke så vild med blåbær i/på kager (men elsker at spise dem som snack), men jeg forestiller mig at både brombær, kiwi og måske banan (ikke alt for moden) vil være et godt bud på frugt … for mine smagsløg altså :wink:

Bastogne er en gudespise! Efterligningerne kan da glide ned, men intet slå originalerne :slight_smile:

Jeg mener så jeg har set vaniljeskyr et sted… men lige hvor… jeg TROR det er Arla der er begyndt med det her efter skyr er blevet det nye “hit-mælkeprodukt” også i Danmark (ja jeg ved godt det er islandsk og gammelkendt der :))

Vi køber skyr i 1-kilos bøtter for tiden, Andrea spiser det som morgenmad. Med blåbær :slight_smile:

Men man må ku’ røre almindeligt skyr op med vaniljesukker og få noget der minder om det :slight_smile:

det lyder som en ting jeg skal prøve t lave. Sådan lidt cheesecake-agtigt, og så alligevel ikke :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1067769]Bastogne er en gudespise! Efterligningerne kan da glide ned, men intet slå originalerne :slight_smile:

Jeg mener så jeg har set vaniljeskyr et sted… men lige hvor… jeg TROR det er Arla der er begyndt med det her efter skyr er blevet det nye “hit-mælkeprodukt” også i Danmark (ja jeg ved godt det er islandsk og gammelkendt der :))

Vi køber skyr i 1-kilos bøtter for tiden, Andrea spiser det som morgenmad. Med blåbær :slight_smile:

Men man må ku’ røre almindeligt skyr op med vaniljesukker og få noget der minder om det :slight_smile:

det lyder som en ting jeg skal prøve t lave. Sådan lidt cheesecake-agtigt, og så alligevel ikke :)[/QUOTE]

Den minder nemlig lidt om ostekage, men jeg forestiller mig at Skyr-kage er friskere i smagen, ostekager kan blive for vamle, hvis der bliver brugt mange søde ting :surrender1:
Jeg tror måske også jeg har set noget med vanilje og en eller anden frugt, men kun i 250 g bøtter, økologisk og til mange penge :S … så svært kan det ikke være at få skyr til at smage af vanilje, men jeg tror nok jeg vil røre rigtig vanilje i, i stedet for sukker, for der er jo masser af sukker i både kiksbunden og syltetøj :slight_smile:

Hvor får man skyr i 1-kilos bøtter ?

Løgismose har vanilieskyr, kan købes i Netto.

Her er min opskrift på Skyr-kage, den minder meget om den Hrönn har Googlet.
Jeg har fået opskriften af en af mine - mange - islandske naboer.

120 gr havrekiks
70 g smør

Kiksene knuses og blandes med det smeltede smør. Massen kommes i en tærteform og presses ud i et jævnt lag.

100 g Skyr
100 g flormelis
1/4 l piskefløde
Vanilje

Skyr, vanilje og flormelis blandes godt sammen.
Flødes piskes til skum, og blandes med Skyren. Hele massen kommes ud over kikse-bunden.
Kagen sættes i fryseren i et par timer, den skal være meget kold men må ikke være helt frosset.

Inder servering pyntes kagen med frugt, fx. friske jordbær.
Til slut kan man komme “kage-jelly” ovenpå.

[QUOTE=Skattekat;1067789]
Hvor får man skyr i 1-kilos bøtter ?[/QUOTE]

Føtex har det. Og som regel Rema1000. Det er Arla der laver dem :slight_smile:

:savle::savle::savle:

Så er der købt ind til kage…ammenamme…

Så er der købt ind til kage…ammenamme…

[/QUOTE]

Husk billede når den er færdig :smiley:

:inlove:

Ja, jeg skal nok vise et par billeder - er så spændt på at smage den - den lyder SÅ lækker :savle::savle:

Billede ???
Hvad med smagsprøver … ? :savle:

[QUOTE=Skattekat;1068318]Billede ???
Hvad med smagsprøver … ? :savle:[/QUOTE]

:inlove:

Jeg lægger billeder ind af kagen, så kan du printe ud og spise alt det du vil :rock: