Skyr-kage

[QUOTE=louiseogbuster;1090668]Da jeg lavede kagen nede hos dig brugte jeg ikke mere fedtstof end at kikse-smulderet kun lige kunne samles.
Derefter pressede jeg det ud i tærteformen.

Afhængig af hvornår du skal bruge kagen kunne det være du skulle lave en mindre fugtig bund.
Men husk at den bliver bedst af at stå at trække i et par timer inden den serveres.[/QUOTE]

Jeg lavede den dagen før, men kom først syltetøj og bær på, da den skulle bruges. Men det er ikke mit indtryk, at det som sådan var bunden, der var noget galt med. Jeg tror, at væden kom fra skyr/fløde-blandingen og trak ned i bunden. Det virkede ikke, som om der var mere smør end nødvendigt, og smør, der bliver afkølet, burde jo under alle omstændigheder bare stivne, så det kan næppe være det, der er løbet ud.

Nå, men jeg må jo prøve igen en anden gang og så bruge et fad i stedet og se, om det skulle gøre en forskel.

[QUOTE=galath;1090663]Jeg ved ikke, om jeg gjorde noget forkert, da jeg lavede min - men al væden trak nedenud af den. Så det var ikke ret smart, at jeg havde brugt en springform, hvor væden kunne trække ud gennem samlingen :frowning: Jeg fik lagt en masse køkkenrulle rundt om formen til at suge al væden, og den smagte fint nok den første dag, selv om bunden godt nok var helt blød. Men herefter var den nærmest blevet tør. Skyrmassen var helt smøragtig. Næsten al væden var åbenbart trukket ud af den.

Skal jeg lave den igen, skal det selvfølgelig ikke være i en springform, men jeg vil bare høre, om der også kommer en masse væde i bunden, når I andre laver den? Eller får I en sprød bund?[/QUOTE]

Jeg tror aldrig før i mit liv, jeg har skrevet væde så mange gange som i det her indlæg :klapper:

[QUOTE=galath;1090762]Jeg lavede den dagen før, men kom først syltetøj og bær på, da den skulle bruges. Men det er ikke mit indtryk, at det som sådan var bunden, der var noget galt med. Jeg tror, at væden kom fra skyr/fløde-blandingen og trak ned i bunden. Det virkede ikke, som om der var mere smør end nødvendigt, og smør, der bliver afkølet, burde jo under alle omstændigheder bare stivne, så det kan næppe være det, der er løbet ud.

Nå, men jeg må jo prøve igen en anden gang og så bruge et fad i stedet og se, om det skulle gøre en forskel.[/QUOTE]

Du havde pisket fløden, ikk?

[QUOTE=galath;1090663]Jeg ved ikke, om jeg gjorde noget forkert, da jeg lavede min - men al væden trak nedenud af den. Så det var ikke ret smart, at jeg havde brugt en springform, hvor væden kunne trække ud gennem samlingen :frowning: Jeg fik lagt en masse køkkenrulle rundt om formen til at suge al væden, og den smagte fint nok den første dag, selv om bunden godt nok var helt blød. Men herefter var den nærmest blevet tør. Skyrmassen var helt smøragtig. Næsten al væden var åbenbart trukket ud af den.

Skal jeg lave den igen, skal det selvfølgelig ikke være i en springform, men jeg vil bare høre, om der også kommer en masse væde i bunden, når I andre laver den? Eller får I en sprød bund?[/QUOTE]

det er flødeskummet der er synderen… hvor varmt stod kagen ? for alt over 7 grader - så falder flødeskummet sammen og laver væde i bunden… og vil trække al væden i øvrigt med sig…

hvis man ikke har mulighed for at holde køleskabet under 7 grader - så kan det mislykkes hvis fløden ikke er pisket hårdt nok… og det er omvendt heller ikke så lækkert hvis det bliver pisket for hårdt…

hvis dit køleskab ikke kan temperere hurtigt nok, kan det være grunden

[QUOTE=Battlestar;1090786]det er flødeskummet der er synderen… hvor varmt stod kagen ? for alt over 7 grader - så falder flødeskummet sammen og laver væde i bunden… og vil trække al væden i øvrigt med sig…

hvis man ikke har mulighed for at holde køleskabet under 7 grader - så kan det mislykkes hvis fløden ikke er pisket hårdt nok… og det er omvendt heller ikke så lækkert hvis det bliver pisket for hårdt…

hvis dit køleskab ikke kan temperere hurtigt nok, kan det være grunden[/QUOTE]

Mit køleskab er temmelig koldt, og jeg vil helt sikkert tro, det er under 7 grader. Om det har kunnet køle ned hurtigt nok, ved jeg selvfølgelig ikke, men det kan jeg jo heller ikke gøre så meget ved. Det er til gengæld muligt, at fløden ikke har været pisket helt stiv nok (men dog pisket, Charlotte :)), for jeg var ganske rigtigt bange for at ende med en klump grynet smør i stedet. Så der kan jeg muligvis også sætte ind, hvis jeg skal lave den igen :slight_smile:

Hvad mener du med hvis :confused:

der er tricket at gøre lige som når vi laver risalamande… ALDRIG flødeskummet op i risen… omvendt… så man er sikker på konsistensen når man er færdig…

du kan sagtens piske det let - men så hellere piske liiiiiiidt mere og så røre skyren op i flødeskummet ganske forsigtigt og sørge for at temperaturen på de 2 ting ikke er milevidt fra hinanden når du gør det… så burde flødeskummet arte sig :slight_smile:

Jeg forstår ikke helt, at I taler om nedkøling. Min kage er da ikke varm.

trækketiden :slight_smile: det foregår jo i køleskabet :slight_smile:

man ku’ jo bruge en almindelig lagkage bund nederst og være lidt kreativ mht smørmængden afh af formens størrelse
brugte kun 40 g smør + en sjat kanelsirup og en sjat blåbærlikør

[QUOTE=Jim;1090882]man ku’ jo bruge en almindelig lagkage bund nederst og være lidt kreativ mht smørmængden afh af formens størrelse
brugte kun 40 g smør + en sjat kanelsirup og en sjat blåbærlikør[/QUOTE]

Hæ, hæ… NOW you’re talkin’! :thumbup:
Selv om jeg nu nok stadig ville beholde bunden af bastognekiks - simpelthen fordi de smager godt :slight_smile:

Varm er den ikke, men vel stadig varmere, end der er inde i dit køleskab? :slight_smile:

Som Regitze siger, skal den jo - ifølge opskriften - stå på køl et antal timer:

Skyr-kagen kan med fordel laves dagen før den skal bruges, men skal som minimum stå i køleskabet 3-4 timer før servering.

[QUOTE=Ann K;1090901]Hæ, hæ… NOW you’re talkin’! :thumbup:
Selv om jeg nu nok stadig ville beholde bunden af bastognekiks - simpelthen fordi de smager godt :)[/QUOTE]

du ku’ jo ligge bastognen i lag som en gammeldaws ævlekage med rasp…hov det skal prøves med ævler hvis ellers der bliver nogen

Du er et virkelig dårligt bekendtskab for ens, som har omlagt kosten… det ved du godt, ikk’??? :smiley:

ÆVL…ævler er sunde…