Skyr-kage

Men hvor stor er den bøtte så? :slight_smile:

Og bruger du hele æg til koldskål?

Øhm bøtten var vist på 450 gram. Føtex’ Levevis Vaniljeskyr. Og jeg brugte pasteuriserede helæg, ca ½ flaske. Vel en 2-3 æg, jeg tror der stod at flasken svarede til 5-6 æg. Men mindst 2 hele æg vil jeg mene hvis man bruger dem med skal. Det har jeg så ikke helt nerver til at bruge i koldskål selvom man vist egentlig godt må spise rå æg igen… (?)

Jeg brugte så forresten Stevia (i “drys let” udgaven) - 2 tsk - i stedet for sukker i et forsøg på at lokke min kalorieforskrækkede datter til at spise det også :slight_smile: Det lykkedes :smiley:
Vaniljeskyr’en er forresten sødet med lidt sirup så der skal ikke voldsomt meget ekstra sukker i.

Så fik jeg smagt KAGEN i går :smiley: Den var gooo :smiley: Glæder mig til at gufle rester senere :savle:

:savle::savle:

Ja, det er en rigtig mumsig kage - jeg har lovet at lave en til min mors fødselsdag i næste uge :slight_smile:

Jeg ved ikke, om det kun er her i Odense, men Løvbjerg har tilbud på Bastogne. 10 kroner pakken. Jeg skyndte mig naturligvis at hapse nogen. I øvrigt havde Løvbjerg også skyr med fersken og skyr med jordbær (eller hindbær). To forskellige slags, i hvert fald.

:slight_smile:

Det er billigt for de lækre småkager - har lige været i Netto - og der koster de en 20´er…

[QUOTE=Tante Tut;1082683]:slight_smile:

Det er billigt for de lækre småkager - har lige været i Netto - og der koster de en 20´er…[/QUOTE]

Men Netto har også nogen i deres eget mærke til ca. 10 kr…

:slight_smile:

Ok tak, det har jeg ikke set…

[QUOTE=Tante Tut;1082774]:slight_smile:

Ok tak, det har jeg ikke set…[/QUOTE]

Reme1000 har vist også nogle i deres eget, billigere mærke…

I andet forsøg brugte jeg halvt af hver af bastogne og havrekiks, hvilket passer min smag meget bedre.

Bunden lavede jeg et døgn før, så det rigtigt kunne trække (med ekstra syltetøj blandet i krummen). Skyr og fløde ventede jeg med til 10-12 timer før servering, og jordbær kom først på lige før, så de ikke smattede den flotte hvide overflade.

Mine søskende kunne også godt lide den… :thumbup:

[QUOTE=FinnFrode;1083532]I andet forsøg brugte jeg halvt af hver af bastogne og havrekiks, hvilket passer min smag meget bedre.

Bunden lavede jeg et døgn før, så det rigtigt kunne trække (med ekstra syltetøj blandet i krummen). Skyr og fløde ventede jeg med til 10-12 timer før servering, og jordbær kom først på lige før, så de ikke smattede den flotte hvide overflade.

Mine søskende kunne også godt lide den… :thumbup:[/QUOTE]

den tror jeg er lige mig den version der… det må testes!!!

Så er der skyrkage i ovnen - nåede jeg at skrive, før jeg så, det så forkert ud :høhø: I køleskabet, mente jeg. Så er jeg spændt på at se, hvordan den ser ud i morgen, når gæsterne kommer. Indtil videre har jeg bare lagt skyr/flødemassen på bunden. Syltetøj og bær må vente til i morgen. Ellers smatter de da ud? Eller hvad er jeres erfaringer?

Ja, jeg ventede også med de halve jordbær.
Syltetøjet kom jeg mellem bastognen og skyren - ved godt det ikke er efter opskriften, men det virkede… :slight_smile:

Jeg puttede på med det samme… Halve jordbær og bananskiver :slight_smile: det smattede ikke det mindste… Lavede min i et fad og kom film over i køleskabet

Vi har i øjeblikket et islandsk feriebarn boende - og hun skal da selvfølgelig have skyrkage :slight_smile:

netto har skyr med hindbær, rabarber og vanilje fra løgismose…nå ja, jeg måtte da lige lave noget akut til de halvrådne jordbær…såååååå

Jeg ved ikke, om jeg gjorde noget forkert, da jeg lavede min - men al væden trak nedenud af den. Så det var ikke ret smart, at jeg havde brugt en springform, hvor væden kunne trække ud gennem samlingen :frowning: Jeg fik lagt en masse køkkenrulle rundt om formen til at suge al væden, og den smagte fint nok den første dag, selv om bunden godt nok var helt blød. Men herefter var den nærmest blevet tør. Skyrmassen var helt smøragtig. Næsten al væden var åbenbart trukket ud af den.

Skal jeg lave den igen, skal det selvfølgelig ikke være i en springform, men jeg vil bare høre, om der også kommer en masse væde i bunden, når I andre laver den? Eller får I en sprød bund?

Da jeg lavede kagen nede hos dig brugte jeg ikke mere fedtstof end at kikse-smulderet kun lige kunne samles.
Derefter pressede jeg det ud i tærteformen.

Afhængig af hvornår du skal bruge kagen kunne det være du skulle lave en mindre fugtig bund.
Men husk at den bliver bedst af at stå at trække i et par timer inden den serveres.

Der er ikke væde i bunden, når jeg laver kagen, og bunden er sprød.

[QUOTE=galath;1090663]Jeg ved ikke, om jeg gjorde noget forkert, da jeg lavede min - men al væden trak nedenud af den. Så det var ikke ret smart, at jeg havde brugt en springform, hvor væden kunne trække ud gennem samlingen :frowning: Jeg fik lagt en masse køkkenrulle rundt om formen til at suge al væden, og den smagte fint nok den første dag, selv om bunden godt nok var helt blød. Men herefter var den nærmest blevet tør. Skyrmassen var helt smøragtig. Næsten al væden var åbenbart trukket ud af den.

Skal jeg lave den igen, skal det selvfølgelig ikke være i en springform, men jeg vil bare høre, om der også kommer en masse væde i bunden, når I andre laver den? Eller får I en sprød bund?[/QUOTE]

Jeg har hver gang lavet min i et fad, men bunden har været sprød alligevel … den ene gang har jeg haft en lille rest til 3. dagen og først der var bunden blevet lidt smattet.
Så jeg har ingen forklaring på, hvad der kan være gået galt hos dig … :øhmm: