Ja, jeg har i noget tid været lidt i gang. Jeg er dog den magelige type sidder foran computeren, så da ikke alt er online (endnu), tager det sin tid.
Det hjælper selvfølgelig heller ikke at både mine forældre og bedsteforældre er døde, eller at jeg praktisk talt ikke havde andet til at starte med end mine forældres fødselsdag og -sted. Men det er jo også det, der gør det spændende!
Jeg ved godt der findes forumer for slægtsforskning, men jeg har virkelig svært ved at finde motivationen til at “lære et nyt forum at kende”. Og da jeg ved nogle herinde slægtsforsker, prøver jeg lige at spørge her.
Kan nogen anbefale en god hjemmeside eller program, hvor man kan oprette et stamtræ? Gerne med mulighed for indtastning af mange oplysninger. På DR’s side (“Ved du hvem du der?”) kan man kun indtaste navn og årstal for fødsel og død. Det er altså for skrabet. Hvis der tilmed findes et, hvor man kan indtaste flere ægtefæller/partnere og dertilhørende børn, ville det være fantastisk. Jeg vil selvfølgelig helst have det gratis, men en fair pris er også OK.
Er her en der er god til at tyde sjusket/speciel skrift? Jeg har nogle steder hvor jeg er gået i stå, fordi jeg simpelthen ikke kan læse hvad der står. :S
Og er her en der kan give generelle tips til hvordan jeg kommer videre, steder hvor jeg er gået i stå på grund af manglende information?
For min skyld kan jeg sagtens smide filerne ind her i tråden, så evt. andre også kan få nytte af gode tips. Men hvis en der vil hjælpe mig foretrækker det, kan vi også tage det på PB.
Altså, My heritage er fint nok til at taste ind i - men det tager fuldstændig kontrollen over din computer! :mad: Jeg overvejer derfor at slette programmet igen, for jeg er dødtræt af, at det åbner sig selv, hver gang jeg tænder computeren, sender masser af mails, og i det hele taget bare forstyrrer. Det lyder på dit spørgsmål, som om du efterspørger et program, der kan håndtere “moderne” ægteskaber med dine, mine og vores børn. Det er My heritage desværre heller ikke så god til (har en af mine arkivfrivillige lige beklaget sig over).
Jeg har ikke selv gjort så meget i slægtsforskning, men jeg er arkivar, så jeg ved da noget om, hvor man kan søge (men hardcore slægtsforskere ved garanteret mere :)). Jeg er også god til at læse håndskrift; når du kommer langt nok tilbage i tiden er det nemlig skrevet i gotisk håndskrift, og det er et alfabet, man er nødt til at lære for at kunne tyde, hvad der står.
Jeg bruger Brother’s keeper slægtsforskningprogram som jeg syntes er super - kender dog ikke til andre så om det er det bedste ved jeg ikke http://www.brotherskeeper.dk/
Jeg er medlem af Dis-danmark som har lokal-foreninger som kan være en god støtte at være medlem af http://www.slaegtogdata.dk/
Til den gotske skrift ville jeg råde dig til at købe/låne opgave bøger hvor man kan lære at læse/tyde skriften.
Hvor er hendes far født?
Det der står helt ude til højre, må næsten være min mormor+morfars bryllup? Men hvad betyder “Tidl. SN 2” eller hvad det er der står?
Min farfars fødsel (Carl Christian Hennings)
Hvad er hans mors mellemnavn (Adol…)? Og hvad betyder 41-34?
Hvad står der under fadderne?
Altså min mor har brugt nogle år på at undesøge min fars side af familien, selvfølgelig også hendes egen. <<<men hun har brugt rigtig meget tid på landsarkivet i viborg. Kan ikke huske hvilket program hun brugte, men det var rigtig smart, der kunne man indtaste koner, børn død, sogn og meget mere. skal lige prøve at hører hende ad hvad det hed.
[QUOTE=Else;793927]Altså, My heritage er fint nok til at taste ind i - men det tager fuldstændig kontrollen over din computer! :mad: Jeg overvejer derfor at slette programmet igen, for jeg er dødtræt af, at det åbner sig selv, hver gang jeg tænder computeren, sender masser af mails, og i det hele taget bare forstyrrer. Det lyder på dit spørgsmål, som om du efterspørger et program, der kan håndtere “moderne” ægteskaber med dine, mine og vores børn. Det er My heritage desværre heller ikke så god til (har en af mine arkivfrivillige lige beklaget sig over).
Jeg har ikke selv gjort så meget i slægtsforskning, men jeg er arkivar, så jeg ved da noget om, hvor man kan søge (men hardcore slægtsforskere ved garanteret mere :)). Jeg er også god til at læse håndskrift; når du kommer langt nok tilbage i tiden er det nemlig skrevet i gotisk håndskrift, og det er et alfabet, man er nødt til at lære for at kunne tyde, hvad der står.[/QUOTE]
Bruger også myherritage og oplever slet ikek de problemer du omtaler her.
Der er jo mulighed for at sætte det op til at den ikke skal starte automatisk mm(vil lige kigge på det senere)
Boelsmand Friederic Hennings Lutbth(K)een? Moderen Fru Aada/Anna Larsen Herrmads? Måske Hermandsen, Arbejdsmand Carl Nielsen Horsens[/QUOTE]
Jeg tror, der er et stednavn efter hver fadder, og der vil det jo hjælpe at være stedkendt. Efter boelsmanden Lübtken (eller hvad han nu hedder) er der et stednavn, der begynder med A, og efter Anna Larsen et der begynder med H. Arbejdsmanden er som Birthe skriver, fra Horsens.
[QUOTE=Nobleman;793994]Bruger også myherritage og oplever slet ikek de problemer du omtaler her.
Der er jo mulighed for at sætte det op til at den ikke skal starte automatisk mm(vil lige kigge på det senere)[/QUOTE]
Det må du meget gerne. Jeg har forsøgt - har bl.a. sørget for, at den ikke er i startmenuen, men den invaderer alligevel.