Slanger vises (vi har fået unger)

Her til morgen have min kærestes store boa constrictor Mette endelig født. Vi så faktisk de sidste unger komme til verden :yah: det var vildt!
Vi har ventet spændt de sidste 3-4 dage, for vi vidste det var lige oppe over, og nøj hvor har vi været spændte. Hun viste sig at bære et gen vi virkelig håbede på, og hun fik hele 34 smukke unger. Det bliver frygteligt svært at vælge hvilke der skal blive.
Her er lidt billeder:hjertehop:
Der er temmelig meget snask ved dem, så det kan godt se lidt klamt ud. Det føltes i hvert fald klamt :fnis: jeg lægger de klammeste nederst, så i kan slippe for dem hvis i vil :pose:

Og de klamme :tihi:

Tak! Ej hvor er de flotte. Det ligner såen nogen sølv slanger og marmor slanger som man ser på statuer… Hvor lange er de små nyfødte?

Spændende… Og 34?! Wow! Jeg ved intet om slanger. Hvordan passer man de små unger nu, og hvornår flytter sådan nogle hjemmefra?

Fantastiske flotte mønstre, i øvrigt. :slight_smile:

Tak skal i have :smiley:

34 er en del men hun er også en stor pige. Hendes første kuld i 2013 var på 29.
Puha hvor lange de er ved jeg ikke, men de vejer omkring 60 gram.

De er kommet i hver deres kasse, vi har heldigvis fået købt et baby rack, så det bliver dejligt let denne gang. Det havde vi ikke sidst, der var det lidt træls at kikke til så mange hver dag. Der er ikke rigtigt regler for hvornår de må flytte, men der er en uskreven i reptil verdenen der hedder efter 1. hamskifte og 3 måltider. Det er meget forskelligt hvornår de vil spise, så derfor er det også forskelligt hvornår de er flytteklar. De burde alle skifte ham før der er gået 14 dage.

Er de skilt ad for ikke at skade hinanden?

Havde et mentalt billede af en stor lykkelig bunke :ups:

Hvor er de smukke :smiley: Kan vi ikke også få et par billeder af den stolte mor? :slight_smile:

Hvor er de flotte :hjerte: Hvad kræver det at have dem som kæledyr?

Stort tillykke, hvor er de flotte. :slight_smile:

Hvilken bedrift at få 34 unger…hold da op. :rock:

Vi plejer at hjælpe med kønsbestemmelsen, hvis der er tvivl, så bare læg numsebilleder ind. (Er det mon sådan man kønsbestemmer slanger :gruble:)

Haha, der fik du mig, jeg overvejede lige kort hvordan i alverden du ville kønsbestemme dem ud fra numsebilleder :?:tihi:
Vi tjekker dem først ved at køre fingeren ned langs halen. Når de er helt små kan man mærke hannernes hemipenis. Når de bliver lidt ældre dobbelt tjekker vi ved at sonde dem :slight_smile:

Py-ha - egentlig synes jeg ikke billederne er så klamme; jeg synes mere antallet er :wink: Jeg er IKKE til slanger (men hvor er det et godt indlæg du har lavet om at de netop ikke er kæledyr, tak for det :ok:) - men selv om jeg ikke er til slanger, så kan jeg sagtens forstå at nogen bliver fascineret af de meget smukke mønstre.
VH
Susanne

Tillykke med dem, 34 er godt nok en del! :slight_smile: Meget spændende at se billeder af så nye slanger

Hvor mange forskellige farve varianter er der umiddelbart? Og ser de ud nu som de gør som voksne, eller skifter de farve som de vokser på? :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1283859]Tillykke med dem, 34 er godt nok en del! :slight_smile: Meget spændende at se billeder af så nye slanger

Hvor mange forskellige farve varianter er der umiddelbart? Og ser de ud nu som de gør som voksne, eller skifter de farve som de vokser på? :)[/QUOTE]

tænker lidt om du mon skal hjælpe med at give slangerne de rigtige farvekoder :wink:

Så kommer de næste spørgsmål:

Hvad gør I med en sonde for at kønsbestemme?

Hvad er der for et gen I kan se ud fra ungerne?

jeg syntes der er noget fascinerende over slanger og især de farver og de smukke mønstre de kan have, kan sagtens beundre dem i timevis så længe de er i deres terrarier. men det er så osse det for mig,
tillykke med det store kuld, syntes 34 er vildt mange , er det egentlig normalt at der kommer så mange

Haha, dét er så vist absolut udenfor mit område af ekspertise - jeg nøjes med at nørde i kattefarver (og teknisk set hestenes lidt også)

Hvor er de fine !
Og spændende med levendefødte- og ikke mindst antallet. Har ikke indtryk af at æg læggerne får så mange. Og jeg er også overraskede over størrelsen.
Jeg synes det er fedt du gider dele. Som du kan se er vi smadder nysgerrige.

Og de er jo ikke mere snaskede end en kattefødsel.

Kunne jeg vælge og ikke skulle skele til vicevært, pasning, pris osv osv så skulle jeg have en blå øjet “lucy” (Blue-Eyed Leucistic Ball Python)

Eller en grøn træpython . De fås endda også i turkise og skulle være mere “omgængelige” end grønne boaer.

De fås i mange farver - her en lille baby - alt for cute

Nå - sorry for kidnapning af tråden :slight_smile:

Jeg synes slanger er fuldstændig fascinerende :smiley:

Skar i æggene op? eller lod i dem “klække” selv.
Har nemlig hørt at hvis man skærer dem op er chancen for at de drukner mindre

[QUOTE=Blunky;1283882]Jeg synes slanger er fuldstændig fascinerende :smiley:

Skar i æggene op? eller lod i dem “klække” selv.
Har nemlig hørt at hvis man skærer dem op er chancen for at de drukner mindre[/QUOTE]
De fødes levende :slight_smile: æggene ruges inde i slangen :slight_smile:

Hold da op en masse spørgsmål :inlove: det er virkelig fantastisk at i er så nysgerrige, og spørg endelig løs. Jeg håber jeg får svaret på det hele, ellers må i spørge igen.

Eva K - der kunne komme 4 varianter af farve og derfor 8 varianter fordi halvdelen også kunne få et bestemt mønster, vi tror vi har 7 varianter. Det kan være meget svært at farvebedømme dem før de skifter ham første gang i dette kuld, bl.a. fordi de faktisk skifter farve en del før de er vokset ud, og de første skift viser en meget stor forskel. Jeg lægger billeder op af de individuelle farver og mønstre når de skifter ham :smiley: halerne skifter næsten ikke farve, men hvis de har jungle genet (mønster genet) kan farverne “poppe” og blive meget klare med alderen.

Lykke - Man sonder dem med en lille sonde af rustfrit stål, med en rundet ende. Den føres op i gattet. Hanner har mere plads da de har hemipenis liggende, så hos dem kan man få sonden længere ind, end hvis det er en hun.
Her kan du se Thomas gøre det på en anakonda vi havde:

Genet vi håbede på at hun bar, hedder anery. Da farmand er anery har vi fået både anery, og ghost. Ghost var det vi virkelig gerne ville have så det er simpelthen SÅ dejligt :smiley: det viste jeg oven i købet at den som Thomas allerede havde forelsket sig i, var en han, præcis som han håbede :smiley:

Kira V - 34 er en del, men hun er en meget stor pige, og da hun fik 29 sidste gang, var vi klar på at det ville blive mange igen. Der er arter der lægger rigtig mange æg, min kæreste informere om at python sabae, flere tæppe python’er og kornsnoge (i ekstreme tilfælde) kan lægge så mange.
Og tak for entusiasmen, jeg er simpelthen overvældet af jeres interesse, det er så dejligt :smiley:

Blunky - Som PiaB siger lægger en boa constrictor ikke æg, men føder ungerne levende. De ligger i en hinde inde i hende og bliver ruget, det er meget nervepirrende, da vi på ingen måde er sikre på, om hun er drægtig. Vi er endnu ikke så erfarne at vi kan se det med sikkerhed, så dagene op til den mulige fødselsdag, er temmelig spændte (vi kan næsten ikke sove :ups:)
Når de fødes springer hinden ofte på vej ud, og hvis den ikke gør, har langt de fleste unger selv brudt igennem den i løbet af en times tid, nogle gange med hjælp fra moren, der forsigtigt gnider munden/kinderne mod dem for at stimulere dem og få dem i gang med at bryde hinden.
Da vi fandt hende i fødsel, og derfor meget hurtigt kunne fjerne ungerne (da hun var færdig) hjalp vi dem der ikke havde fået hul, ved at prikke en finger igennem hinden. De skal helst selv have lov at kravle ud, så det ikke bliver for stort et chok (det er der selvfølgelig delte meninger om, men dette er vores)
Så vidt jeg husker behøver de ikke at trække vejret rigtigt før en times tid efter fødslen, så der sker som regel ikke noget ved at de ligger i hinden lidt, før de får hul.

Jeg håber jeg huskede alle :kryds: