Slankekur og urinvejsstentendens... Hvad hulen gør man

Var til en ny dyrlæge med vores nye kat forleden dag til sundhedstjek og vacc. og nævnte at jeg forsøgte, at få hende mere over på vådkost.

Hvorfor det, spurgte han???

Tjooh det der med at forebygge urinvejsproblemer, har læst så meget om det.

Hans svar var kort og kontant. Han så ingen sammenhæng mellem fodring med tørkost og urinvejsproblemer. Fodring med tørkost øger tørsten, ergo drikker katten naturligt mere.

Nu er der jo i vores tilfælde tale om en ung kat uden problemer, men med den helt igennem rolige holdning fra dyrlægen til spørgsmålet, virker det i mine øjne logisk nok, selvom jeg har læst at katte ikke i samme grad som hunde reagerer på desideret tørst.

Ikke at indlægget kan hjælpe Nethe med problemet, men jeg er bare forvirret på et højere plan efter, at have læst og læst om bla. tørfoder og mulige urinvejsproblemer.

Mvh
Yvonne

Kiwa: Jeg kan selv tydeligt se på mine kattebakker i form af tisseklumper, hvor meget væske, der har været serveret igennem maden. Og jeg tror på at man skal være forsigtig med at antage, at katten nok skal drikke, når den bliver tørstig, bare fordi at mennesker eller andre levende væsener har det sådan. Nogle er jo netop inde på forskellen på tørscentret. Dertil er der jo forskel på individer; selvom mennesker har et veludviklet tørstcenter, så er såvel kroniske som akutte dehydreringer også et problem hos os. Dertil er det jo også blot een ud af flere fordele ved at give mere vådt og råt og mindre tørt.

[QUOTE=Kiwa;647279]
Hans svar var kort og kontant. Han så ingen sammenhæng mellem fodring med tørkost og urinvejsproblemer. Fodring med tørkost øger tørsten, ergo drikker katten naturligt mere.[/QUOTE]

Hvor ved han mon det fra :? Noget han har undersøgt og spurgt ind til, når der kom urinvejskatte i klinikken :?

Næppe … det er hans menneskelige konklusion.
Jeg er 100% sikker på, at mine katte aldrig ville drikke så meget vand til tørfoderet, som de får i vådfoderet. Ingen videnskabelig undersøgelse, men jeg kan se, hvad der forsvinder fra vandskålene - og der er faktisk ikke den store forskel om de får kombi eller udelukkende tørt.

Jeg tror vi ser forskellig på tingene…

Jeg har for eksempel heller ikke vand stående i nærheden af foderet… Fordi det normalt ville være sådan ude naturen at en kat ikke drikker samme steder som de jager - og selvom de har vand stående i de rum hvor de spiser - så oplever vi gentagende gange at de går hen til den vandskål der er længst væk fra deres madskål…

Og som skrevet før - så kan jeg ikke lade maden stå fremme. Jeg har ud over min kat med problemer med overvægt - også en kat med foderallergi og det gør det heller ikke nemmere da de skal have hver deres form for foder og jeg gerne imøde komme begges behov og det kan jeg ikke ved at lade maden stå fremme…

Jeg ved også godt at mad skal gradvis introduceres (helt novice på katteområdet er jeg ikke (og det er ikke nedladent ment)) Jeg har trods alt haft kat i over 10 år og i den samme tid arbejdet mig frem til viden omkring katte og arbejdet på at forbedre kattes forhold og skabe en bedre forståelse af dem. Jeg går meget op i mine katte og at de skal have det godt og at de fortjener et godt liv…

Det her er bare en problemstilling jeg ikke har haft før og derfor føler mig lidt på bar bund… Jeg er trods bange for at overvægten skal ende med enten sukkersyge eller skadede led og derfor skal vi have fundet løsningen på hvad der er bedst for - med udgangspunkt i de muligheder vi har i vores kattehold…

Og vores brite - har fra han flyttede ind til os - lært den rutine vi køre med deres fodring - selvfølgelig havde han hans kasse med killingefoder stående fremme i starten - men ellers har han fået mad morgen og aften… Men hans far var også rigtig stor og tung… Opdrætteren kan godt lide de “lidt buttede” typer…

Den bedste slankekur er vådfoder. Den bedste løsning mod blærebetændelse/krystaller er vådfoder…

For mig er løsningen ret nem :slight_smile:

[QUOTE=Nethe;647356]Jeg tror vi ser forskellig på tingene…

Jeg har for eksempel heller ikke vand stående i nærheden af foderet… Fordi det normalt ville være sådan ude naturen at en kat ikke drikker samme steder som de jager - og selvom de har vand stående i de rum hvor de spiser - så oplever vi gentagende gange at de går hen til den vandskål der er længst væk fra deres madskål…

Og som skrevet før - så kan jeg ikke lade maden stå fremme. Jeg har ud over min kat med problemer med overvægt - også en kat med foderallergi og det gør det heller ikke nemmere da de skal have hver deres form for foder og jeg gerne imøde komme begges behov og det kan jeg ikke ved at lade maden stå fremme…

Jeg ved også godt at mad skal gradvis introduceres (helt novice på katteområdet er jeg ikke (og det er ikke nedladent ment)) Jeg har trods alt haft kat i over 10 år og i den samme tid arbejdet mig frem til viden omkring katte og arbejdet på at forbedre kattes forhold og skabe en bedre forståelse af dem. Jeg går meget op i mine katte og at de skal have det godt og at de fortjener et godt liv…

Det her er bare en problemstilling jeg ikke har haft før og derfor føler mig lidt på bar bund… Jeg er trods bange for at overvægten skal ende med enten sukkersyge eller skadede led og derfor skal vi have fundet løsningen på hvad der er bedst for - med udgangspunkt i de muligheder vi har i vores kattehold…

Og vores brite - har fra han flyttede ind til os - lært den rutine vi køre med deres fodring - selvfølgelig havde han hans kasse med killingefoder stående fremme i starten - men ellers har han fået mad morgen og aften… Men hans far var også rigtig stor og tung… Opdrætteren kan godt lide de “lidt buttede” typer…[/QUOTE]

En brite SKAL være stor og tung, må jeg høre hvad han vejer ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;647351]Hvor ved han mon det fra :? Noget han har undersøgt og spurgt ind til, når der kom urinvejskatte i klinikken :?

Næppe … det er hans menneskelige konklusion.
Jeg er 100% sikker på, at mine katte aldrig ville drikke så meget vand til tørfoderet, som de får i vådfoderet. Ingen videnskabelig undersøgelse, men jeg kan se, hvad der forsvinder fra vandskålene - og der er faktisk ikke den store forskel om de får kombi eller udelukkende tørt.[/QUOTE]

Min dyrlæge påstår at en kat ikke er født med en selvregulerende tørstcenter, fordi den fra naturens hånd er skabt til at få væskebehovet dækket via byttedyrene. Og hendes påstand ( min dyrlæges ) er at det er derfor vi ser så mange katte med blære/nyreproblemer. Og jeg er sikker på hun har ret :slight_smile:

Pivnu, jeg er helt enig. Jeg har stor erfaring med hunde og deres tørstniveau i forhold til tørfodring kontra vådfordring. Desværre er min erfaring ikke endnu den samme når det drejer sig om katte.

Derfor forsøger jeg “læsemæssigt”, at sætte mig så meget ind i problematikken som muligt. Så alle Jer erfarnes observationer bliver læst med stor omhu. Jeg vil helt sikkert fortsætte mit forsøg på, at få noget mere råt/vådt i vores lille mis, har købt en vandfontaine som anbefalet af mange, da jeg bestemt ikke har styr på om hun får nok væske indenbords, men jeg behøver måske ikke være så nervøs i dagligdagen som jeg har været hidtil.

Mvh
Yvonne

Ja en brite skal være tung men ikke over 7 kilo som han vejede hos dyrlægen :-)… Og nu har jeg så lige vejet ham og han vejer 8.8 kilo.

Han er decideret overvægtig… Han ligner seriøst en højgravid hunkat omkring maven… Så han skal tabe sig…

Og han har fået svære ved at hoppe op de steder hvor han normalt ville kunne hoppe op…

[QUOTE=Nethe;647395]Ja en brite skal være tung men ikke over 7 kilo som han vejede hos dyrlægen :-)… Og nu har jeg så lige vejet ham og han vejer 8.8 kilo.

Han er decideret overvægtig… Han ligner seriøst en højgravid hunkat omkring maven… Så han skal tabe sig…[/QUOTE]

Jeg synes ikke vægten er alamerende, når vi taler om en hankastrat. Jeg har mødt fertile britehankatte med væsentlig højere vægt. Briteopdrættere tilsigter jo at få noget tyngde på racen og da briten hører til i de store tunge racer, så tror jeg ikke du skal være bekymret. Sidst jeg havde killinger vejede mine hankillinger et godt stykke over de to kilo allerede da de var 12 uger. At han er speciel rund om maven tyder på, at han har den sexede kastratdelle, og den kan du ikke slanke væk :slight_smile:

Altså når jeg snakker omkring maven, så snakker jeg altså om at man ser i den fuglepersektiv og ikke fra siden… For jeg kender godt til kastrat dellen, for det har alle mine andre katte såmænd også… Jeg taler om maven set fra oven…

Ham her vejede over 3 kilo da han blev neutraliseret i en alder af 6 måneder… Jeg bygger det også på hvordan han normalt har det og normalt ser ud…

Nethe: Men nu kommer du så også med mere historie.
Og jeg har også både vandfontæne og har vand to steder i lejligheden, ingen af dem sammen med foder.

Der er nogle muligheder for dit problem:

  • Fodre alle kattene med det samme som den allergiske kat kan tåle. Hvis den kun fodres med z/d eller lignende, kan du jo prøve dig frem til, hvad det er, den rent faktisk ikke tåler (eller rettere, selvfølgelig hvad den tåler :)). D/d kunne da være en start ud fra teorien om alternative proteinkilder - det har en OK vådfodervariant. Rent lammefoder er også et godt sted at starte. Men det skal være meget struktureret at afprøve een ting af gangen i et par uger, så du er helt sikker på, om det tåles eller ej.
  • Lav foderkasse med chipkattelem og lær relevante katte at gå herind. Så kan de katte da i hvert fald have ‘fri fodring’ derinde. 2 ud af mine 3 katte har adgang til sådan en kasse, fordi jeg ønsker noget andet foder til dem, end hvad min tandløse foderallegiker kan sætte til livs.
  • Fortsæt fodringen opdelt og i portioner, det forhindrer dig jo stadig ikke i, at skifte din overvægtige urinvejskat over på vådfoder.

Det kan selvfølgelig kombineres på kryds og tværs, så kattene måske får noget foder til fælles, men ikke andet, der kan være forskellige strategier i, hvem der gives adgang til en foderkasse osv.

[QUOTE=Nethe;647407]Altså når jeg snakker omkring maven, så snakker jeg altså om at man ser i den fuglepersektiv og ikke fra siden… For jeg kender godt til kastrat dellen, for det har alle mine andre katte såmænd også… Jeg taler om maven set fra oven…

Ham her vejede over 3 kilo da han blev neutraliseret i en alder af 6 måneder… Jeg bygger det også på hvordan han normalt har det og normalt ser ud…[/QUOTE]

Klart det er dig der kender din kat bedst, det betvivler jeg slet ikke. At jeg tillader mig at give min mening til kende, skyldes at jeg kender briten, og racens standard. En brite har en hel anderledes kropsbygning/facon end de fleste andre racer, og derfor skal man nok ikke sammenligne for meget med andre katte eller racer. En brite SKAL være rund, hele vejen igennem - Klart indenfor rimelighedens grænse, men det er ABSOLUT ikke ualmindelig at en britekastrat vejer op mod de 8 - 10 kilo. At han vejede over tre kilo som 6 måneder, mener jeg er en lav vægt til en hankilling …Det har mine britepiger vist osse vejet, og mine er endda sølvbriter, som er en smule lettere end andre varianter af briter.

Aktiver du ham ? …Han har godt af at røre sig lidt, og selv en tung og dejlig britedreng kan altså godt stimuleres til leg :slight_smile:

[QUOTE=Alice;647417]Klart det er dig der kender din kat bedst, det betvivler jeg slet ikke. At jeg tillader mig at give min mening til kende, skyldes at jeg kender briten, og racens standard. En brite har en hel anderledes kropsbygning/facon end de fleste andre racer, og derfor skal man nok ikke sammenligne for meget med andre katte eller racer. En brite SKAL være rund, hele vejen igennem - Klart indenfor rimelighedens grænse, men det er ABSOLUT ikke ualmindelig at en britekastrat vejer op mod de 8 - 10 kilo. At han vejede over tre kilo som 6 måneder, mener jeg er en lav vægt til en hankilling …Det har mine britepiger vist osse vejet, og mine er endda sølvbriter, som er en smule lettere end andre varianter af briter.

Aktiver du ham ? …Han har godt af at røre sig lidt, og selv en tung og dejlig britedreng kan altså godt stimuleres til leg :-)[/QUOTE]

Vi gør vores forsøg hver eneste dag… Men han er ikke villig til at lade sig inspirere på nogen måde… Det er ikke det vi ikke har prøvet, men vi kæmper videre med ham ;-)…

Her i huset er Queenie på skånekost. Det betyder, at der står skånekost fremme som tørfoder, som alle frit kan tage af.
3 gange om dagen kommer Queenie i soveværelset med en smule skånekost vådfoder - og de andre katte får vådfoder i køkkenet.

Det fungerer faktisk ganske fint på denne måde :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;647351]Hvor ved han mon det fra :? Noget han har undersøgt og spurgt ind til, når der kom urinvejskatte i klinikken :?

Næppe … det er hans menneskelige konklusion.
Jeg er 100% sikker på, at mine katte aldrig ville drikke så meget vand til tørfoderet, som de får i vådfoderet. Ingen videnskabelig undersøgelse, men jeg kan se, hvad der forsvinder fra vandskålene - og der er faktisk ikke den store forskel om de får kombi eller udelukkende tørt.[/QUOTE]

Det ved jeg af gode grunde ikke. Men han er ret omtalt/anbefalet forskellige steder, hvorfor vi netop valgte ham efter, at have haft samme dyrlæge siden 1989 til vores hunde. Hans væremåde/holdning til tingene ligger meget tæt op af, hvad vi som inkarnerede/kræsne hundeopdrættere har været forkælet med mht. service/viden indenfor sit felt og gør, at vi på trods af en meget kort og rutinemæssig konsultation har vurderet, at han nok kommer til at se vores kat igen fremover, selvom vi er nye kunder hos ham, og vi endnu har tilgode, at stå med en alvorlig syg kat, hvor hans ekspertise forhåbentlig kommer vores kat til gode.

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;647437]Det ved jeg af gode grunde ikke. Men han er ret omtalt/anbefalet forskellige steder, hvorfor vi netop valgte ham efter, at have haft samme dyrlæge siden 1989 til vores hunde. Hans væremåde/holdning til tingene ligger meget tæt op af, hvad vi som inkarnerede/kræsne hundeopdrættere har været forkælet med mht. service/viden indenfor sit felt og gør, at vi på trods af en meget kort og rutinemæssig konsultation har vurderet, at han nok kommer til at se vores kat igen fremover, selvom vi er nye kunder hos ham, og vi endnu har tilgode, at stå med en alvorlig syg kat, hvor hans ekspertise forhåbentlig kommer vores kat til gode.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Han kan skam også være en dygtig dyrlæge - det siger jeg slet ikke noget om. Kun at mange dyrlæger udtaler sig om den slags, uden egentlig at have undersøgt det nøjere :slight_smile:

Hvad er det for en dyreklinik :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;647443]Han kan skam også være en dygtig dyrlæge - det siger jeg slet ikke noget om. Kun at mange dyrlæger udtaler sig om den slags, uden egentlig at have undersøgt det nøjere :slight_smile:

Hvad er det for en dyreklinik :?[/QUOTE]

Bare en dyrlæge er dygtig og kan sit kram når det gælder sygdomme, så er jeg såmæn tilfreds, at de ikke ved ret meget om kattens ernæring, tager jeg med, jeg har haft katte i 25 år, og har gjort mig mine erfaringer hvad det angår, eller osse så spørger jeg hellere andre erfarne kattefolk. Desuden holder jeg rigtig meget af at fodre katten til det den er født til. Jeg er altid meget bevidst om at en kat er et rovdyr.

Det er Stig hos Skovlunde/Herlev som jeg, og nok især min mand har vurderet, er en stærk konkurrent til vores gamle dyrlæge til hundene. Men det må tiden vise. Jeg er perfektionistisk og forkælet med en dyrlæge der er speciel og den service jeg har været vandt til med hundene, både i fødselssituationer alvorlige sygdomstilfælde og lignende gør, at jeg er ekstremt kræsen og kritisk.

Desværre er det åbenbart ikke så nemt, at holde kat i 2011 mht. potentielle sygdomme som det var i 1980 da jeg fik min første kat, der endda senere fik et kuld killinger. Dengang var vi nok bare uvidnene, og kattene levede et kortere liv, og fik ikke den slags problemer med urinvejene, som jeg oprigtigt er nervøs for i dag. Jeg fik min første kattebog i 1987 (Politikkens) og har i forbindelse med vores nye kat genlæst den, samt en hulens mange debatter på internettet, som jeg sætter stor pris på.

Undskyld Nethe for off topic - håber du får løst dine problemer med overvægt kontra urinvejslidelser, jeg lærer mere og mere for hvert problem der tages op, og tak for det til Jer alle.

Mvh
Yvonne

…En kats mavesæk er ikke engang så stor som en valnød

Sandelig en stor valdnød der ligger i min Leos mave :høhø: Den kan rumme en kæmpe portion vådfoder :savle: