Slankekur og urinvejsstentendens... Hvad hulen gør man

[QUOTE=Kiwa;647466]Det er Stig hos Skovlunde/Herlev som jeg, og nok især min mand har vurderet, er en stærk konkurrent til vores gamle dyrlæge til hundene. Men det må tiden vise. Jeg er perfektionistisk og forkælet med en dyrlæge der er speciel og den service jeg har været vandt til med hundene, både i fødselssituationer alvorlige sygdomstilfælde og lignende gør, at jeg er ekstremt kræsen og kritisk.
[/QUOTE]

Okay, tak. Ja, Stig er utrolig dygtig og også min dyrlæge, så den snak tager jeg lige med Stig, når han kommer fra ferie :wink:

Vil så lige indskyde, at Stig selv - overfor mig - har fortalt, at dyrlæger ikke ved særlig meget om fodring :tihi:
Jeg skulle bruge en oplægsholder til et foderforedrag og han mente faktisk ikke det burde være en dyrlæge.

Jeg stod sidst jeg var hos min dyrlæge og kikkede på en tavle, hvor kattens organer var vist i naturlig størrelse, og sammenligningen med en valdnød burde være realistisk nok, men klart det er med katte som os mennesker, hvis man overspiser, så udvider mavesækken sig - Og igen en grund til at lade kattens mad stå fremme altid, så den kan gå til og fra skålen som det passer den …Så bør den spise lidt men tit - Dog har katten vel osse lige som os hovedmåltider hvor de tager for sig af retterne. Mine spiser deres største måltider om aftenen, og ellers går de til skålen mange gange om dagen, og ‘nipper’ lidt .-)

[QUOTE=Vivi_Fletcher;647493]Okay, tak. Ja, Stig er utrolig dygtig og også min dyrlæge, så den snak tager jeg lige med Stig, når han kommer fra ferie :wink:

Vil så lige indskyde, at Stig selv - overfor mig - har fortalt, at dyrlæger ikke ved særlig meget om fodring :tihi:
Jeg skulle bruge en oplægsholder til et foderforedrag og han mente faktisk ikke det burde være en dyrlæge.[/QUOTE]

Ham Stig er altså ved at få stjernestatus hos mig, for han siger da mange fornuftige ting …Skammelig at han bor så langt væk :slight_smile:
Jeg har solgt killinger til en dyrlægestuderende, og til en dyrlæge med egen praksis, og begge har spurgt mig til råds om fodring :slight_smile:

8.8 så er han jo stadig et nips

Jeg er bestemt sikker på at min søsters 2årige brite hankastrat vejer godt over de 9. og hendes ungkat er også godt på vej deropad!

Jeg synes bestemt ikke du skal være bekymret for hans vægt. Briter ER store, tunge og ikke mindst runde. Og det er ikke en race man kan sammenligne med andre. Hvis det var en birma der vejede 8.8 var jeg nok også blevet bekymret, men en brite nej.

Vægten afhænger vel af kattens bygning?
Kan man sige uden videre, at fx 9 kg er passende for en brite? Skal man ikke se den først?

Jeg kender i hvert fald abyer på både 2,5 og 4 kg, hvor vægten er passende :slight_smile:

Med hensyn til det med tænderne. En af vores katte er udelukket fodret med vådkost og han har lige været til tandtjek(røgten og det hele). Dyrlægen sagde at aldrig havde hun set bedre tander og tandkød, på en MCO. Vores problem er at vi gerne vil have ham til at tage på i vægt. Det ville have været letter på tørkost(som han nægter at æde)
Kan vi ikke dele lidt:p:p

[QUOTE=Vivi_Fletcher;647962]Vægten afhænger vel af kattens bygning?
Kan man sige uden videre, at fx 9 kg er passende for en brite? Skal man ikke se den først?

Jeg kender i hvert fald abyer på både 2,5 og 4 kg, hvor vægten er passende :-)[/QUOTE]

Klart der kan være afvigelser, men hvis en brite følger standarden så skal den være stor/rund og tung. En kastratdreng på 8-10 kilo, opfatter jeg som meget almindeligt. Nu er briter jo ikke spinkel bygget - eller rettere det bør de bestemt ikke være, så en høj vægt er ikke ensbetydende med fedme.

Det forstår jeg skam godt. Min pointe er bare, at dyrlægen har vurderet den er overvægtig, men det stilles der så spørgsmålstegn ved fra flere andre - der slet ikke har set katten.
Det kan være vægten ikke er unormal for en hankastrat, men er han nu en lille en af racen, er han måske overvægtig, trods det at vægten er “korrekt”.

Selvfølgelig skal en Brite være stor og rund, men der er også en vis genetisk prædisposition for overvægt og mon ikke dyrlægen godt kan vurdere om katten er overvægtig eller ej. Især at han ikke orker at røre sig meget kan være endnu en indikation for at der er lidt for meget på sidebenene. For selvom man mærker en vis forudindtagethed overfor Briters dovenskab fra folk med mere aktive racér(:høhø:) Så kan de faktisk godt lide at lege med diverse aktivitetslegetøj, selv en Brite kan komme op af sofaen når en Dabird er i luften:høhø:

Marina

[QUOTE=Marina;648193]Selvfølgelig skal en Brite være stor og rund, men der er også en vis genetisk prædisposition for overvægt og mon ikke dyrlægen godt kan vurdere om katten er overvægtig eller ej. Især at han ikke orker at røre sig meget kan være endnu en indikation for at der er lidt for meget på sidebenene. For selvom man mærker en vis forudindtagethed overfor Briters dovenskab fra folk med mere aktive racér(:høhø:) Så kan de faktisk godt lide at lege med diverse aktivitetslegetøj, selv en Brite kan komme op af sofaen når en Dabird er i luften:høhø:

Marina[/QUOTE]

Har dyrlægen sagt at han er overvægtig …Det må jeg ha’ misset, for det har jeg ikke læst nogen steder :slight_smile:
Men selvom dyrlægen evt. har sagt det, så ved jeg ikke hvad jeg skal mene om det. Jeg var for nylig til årlig tjek og vaccinationer med mine to yngste. De blev følt på og vejet, og straks sagde dyrlægen at NU skulle de bestemt ikke veje mere …Jeg kikkede overrasket på hende og spurgte om hun virkelig mente at britepiger på 2 år ikke måtte veje mere end små 4 kilo, jeg måtte så svare hende, at jeg langt fra var sikker på, at jeg kunne indfri hendes forlangende - Begge piger mangler meget i udvikling og tyngde, så jeg kan ikke forestille mig andet end de forhåbentlig vejer mere til næste kontrol. Jeg spurgte derefter hvad hun sammenlignede med, og om hun følte de havde fedt på sig. Hvorpå hun svarede, at de ganske rigtig ikke havde fedt på sig, og var meget muskuløse og hun indrømmede at hun sikkert sammenlignede med huskatte, da det var dem hun så flest af. Hun fandt derefter en lille smart måleskema frem med ‘ideal’ vægt på de forskellige racer, og så måtte hun erkende at mine tøzer alligevel ikke var for tunge, og at det var mest sansynligt at deres vægt ville øges …I den vægtskema hun havde stod der iøvrigt at en fertl britepige ‘burde’ ha’ en vægt mellem 4 og 5½ kilo. En fertil britehan ( voksen ) lå på en vægt mellem 6 - 8 kilo. Og vi ved vist alle at kastrater er / kan være noget tungere.

Men ellers er jeg aldeles enig, en ‘doven’ brite kan SAGTENS opfordres til leg …Og har pokkers godt af det :slight_smile:

Alice, nu har jeg så opdrættet Briter siden 91 og mindes at det engang var en stor race med hunkatte på 6-7 kg og hankatte med tyrenakke og en vægt på 10 kg. Så jeg ømmer mig over et vægtskema der siger 4 kg:)
Men lige meget hvad, så kan du kun bruge et vægtskema teoretisk, man bliver nødt til at vurdere den enkelte ud fra bygning og muskelvæv og det vil altid være sværere at holde en kastreret kat i topform i forhold til en fertil kat.
Om dyrlægen har nævnt noget eller ej kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, men kan ikke forestille mig andet end at det er en naturlig del af sundhedstjekket.

Marina

Alice - Ja, jeg var også til tjek for et par år siden med en veninde der havde hendes to efter min godt overvægtige huskatte med - dyrlægen synes hendes var helt passende, og mine for tynde. Behøver man sige at jeg var alt andet end enig :tihi: Heldigvis har jeg da aldrig fået noget der ligner kritik for at mine skulle være for tynde på udstillinger - og trods min overbevisning om det modsatte, så fik Diego faktisk at vide at han skulle tabe sig lidt i forbindelse med den brækkede hofte… :slight_smile:
Så alt hvad en dyrlæge siger er ikke nødvendigvis helt korrekt :slight_smile:

[QUOTE=Marina;648259]Alice, nu har jeg så opdrættet Briter siden 91 og mindes at det engang var en stor race med hunkatte på 6-7 kg og hankatte med tyrenakke og en vægt på 10 kg. Så jeg ømmer mig over et vægtskema der siger 4 kg:)
Men lige meget hvad, så kan du kun bruge et vægtskema teoretisk, man bliver nødt til at vurdere den enkelte ud fra bygning og muskelvæv og det vil altid være sværere at holde en kastreret kat i topform i forhold til en fertil kat.
Om dyrlægen har nævnt noget eller ej kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om, men kan ikke forestille mig andet end at det er en naturlig del af sundhedstjekket.

Marina[/QUOTE]

Jeg mener osse at hendes idealvægt på fertile piger, er i underkanten. Men jeg er enig, et vægtskema kan ikke være andet end anslået. Jeg ved du er en af de ‘gamle’ briteopdrættere, og har masser af erfaringer med brites højde og drøjde :slight_smile: Hvad vejer i snit dine briter ?

Jeg formoder da osse at vejning er en del af sundhedstjekket, men det nytter da ikke noget hvis en dyrlæge ikke mener en brite skal veje mere end en spinkel huskat …Så vil alle os briteejer jo få besked på at vores katte er overvægtige :slight_smile:

[QUOTE=Nethe;647019]får han øjeblikkelig urinvejssten og det er just heller ikke løsningen…

Men han må og skal tabe sig. Han er simpelthen ved at være alt for overvægtig - men vi tør ikke gå væk fra dette foder… Jeg tænker derfor følgende:

Morgenmaden skal bestå af en portion vådkost Royal Canins vådfoder til overvægtige katte og aftensmaden af tørkost, som er urinvejsstensforebyggende. Han bliver allerede nu foderet i et rum for sig selv og vi aktiverer ham så godt vi kan - men han er en eller anden grund født doven, så man skal næsten gøre ham sur på drillepinden før han GIDER angribe den… suk

Men ved det koncept - bliver min mand bekymret, da vi har katte med meget fine og pæne tænder - fordi vi IKKE har brugt konceptet vådkost ret meget - har dyrlægen sagt, og han ser jo helst at de forbliver ved med at være fine…

Varme tanker
fra
Nethe[/QUOTE]

Nu skriver du ikke om hvilken type tørfoder du bruger, men Rc har produktet “Urinary” som findes i tre udgaver, den ene med moderat kalorieindhold til overvægtige katte. Det findes ligeledes i vådfoder, da det er påvist at vådfoder er godt at bruge til katte med urinvejs- og nyreproblemer.

Hvorfor katte får problemer med tænder/tandkød er stadig en gåde der forskes i, men vådfoderet tror jeg næppe er et af emnerne som årsag og burde ikke afholde dig fra at forsøge, også fordi det ganske rigtigt er dyrt vand, men mætter med et mindre kalorieindtag end samme mængde tørfoder vil give, hvilket jo er godt for en overvægtig kat:)

Hvis han ikke gider lege så prøv at motionere ham ved f.eks.at smide hans foderkugler så han skal bevæge sig efter dem, gemme dem eller brug en foderbold.
Der kan selvfølgelig ligge en underliggende årsag til hans problemer, og ved Briter er det altid en god ting at få tjekket/ scannet hjertet, men det er du sandsynligvis informeret om fra opdrætteren:)

Marina

[QUOTE=Eife;648267]Alice - Ja, jeg var også til tjek for et par år siden med en veninde der havde hendes to efter min godt overvægtige huskatte med - dyrlægen synes hendes var helt passende, og mine for tynde. Behøver man sige at jeg var alt andet end enig :tihi: Heldigvis har jeg da aldrig fået noget der ligner kritik for at mine skulle være for tynde på udstillinger - og trods min overbevisning om det modsatte, så fik Diego faktisk at vide at han skulle tabe sig lidt i forbindelse med den brækkede hofte… :slight_smile:
Så alt hvad en dyrlæge siger er ikke nødvendigvis helt korrekt :)[/QUOTE]

Enig :slight_smile: …Det er absolut ikke altid korrekt.
Mine er nu heller aldrig erklæret hverken for tykke eller tynde på udstillinger, men jeg har ikke mindre end to gange hørt dommere udtale at vores britere er for spinkle og lette - Der skal noget mere størrelse og tyngde på, men klart det ikke skal være fedt :slight_smile:

[QUOTE=Alice;648289]Jeg mener osse at hendes idealvægt på fertile piger, er i underkanten. Men jeg er enig, et vægtskema kan ikke være andet end anslået. Jeg ved du er en af de ‘gamle’ briteopdrættere, og har masser af erfaringer med brites højde og drøjde :slight_smile: Hvad vejer i snit dine briter ?

Jeg formoder da osse at vejning er en del af sundhedstjekket, men det nytter da ikke noget hvis en dyrlæge ikke mener en brite skal veje mere end en spinkel huskat …Så vil alle os briteejer jo få besked på at vores katte er overvægtige :-)[/QUOTE]

Briter er de sidste år gået ned i størrelse, og det gælder desværre også mine. Min hankat vejede ved sidste scanning knap 8 kg muskler, han er jo en aktiv herre med en stor have at patruljere:)
Men det er trist at se hunkatte rundt omkring der vejer 3,5kg og hanner på 5kg.
Huskatte kommer jo i mange varianter, også store og tunge:) Problemet er nok mere at mange dyrlæger ikke har nok forstand på kat. Istedet for at kigge på et skema for idealvægt skal personen jo gerne kunne vurdere om katten har den rigtige muskelfylde eller for meget fedt. Det er jo også vigtigt at kunne vurdere i forhold til medicin, at den gives til kattens “rigtige” vægt og ikke tælle det overskydende fedt med.

Marina

I øvrigt anbefaler jeg altid, hvis man skal slanke sin kat, at katten får lov at arbejde for føden.
Giv aldrig tørfoder i en skål - giv det på et foderbræt, så katten bruger tid og energi for hver enkelt lille tørfoderpille. Så spiser den nemlig ikke mere end højst nødvendigt :slight_smile:

Alt vores dyrlæge har også flere briter også opdrættere som bruger ham - så jeg håber da han har kendskab til racen…

Jeg går da ud fra at han ikke vurdrer kun på vægten alene - det er ikke hvert fald sådan jeg kender ham.

Altså alle som ung - var han stor - og da dyrlængen skulle kastrer ham - måtte han lige igennem et godt lag fedt, før han kom til testiklerne og det havde han ikke lige oplevet før…

Og ja han er overvægtig… Tro mig… Han er stor og det er IKKE sundt for ham at være så stor…

Og jeg har faktisk oplevet - en dag kort besøgte hans opdrætter på en udstilling, hvor hendes briter fik beskrivelsen for buttet… Det var opdrætteren ikke lige så glad for :slight_smile: for det mente/mener hun jo ikke…