Snask?

Hej

Min hellig birma killing på 16 uger har sådan noget sort “snask” i kanten af øjnene /: som bliver ligeså hårdt som små sten når det skal fjernes.

Min mor siger det skyldes kattegruset… Men det skulle ellers være noget kattegrus der ikke støvede alt for meget…
Min far siger det er øjenbetændelse…

Er der nogen der ved hvad det kunne være?

Det er noget så uskyldigt som søvn. Stort set alle birmaer får det, og de fleste killinger og ungdyr får det meget uden at det er sygdom eller andet . De vokser som regel lidt fra det med alderen, men også de fleste voksne kan have søvn i øjenkrogen.

Tak for svaret (:

Det var mere at hvis det var en form for øjenbetændelse, så skulle der måske dryppes noget i hans øjne. Men hvis det kun er søvn så forsætter jeg bare med en klud med noget lunket vand på (:

brug evt de små ampuller med saltvand man kan købe på apoteket og så vatrondeller - eller bare spidsen da din tommelfingernegl efter du har vasket hænder…

det vil genere katten mindst muligt…

øjenbetændelse er du ikke i tvivl om - der lukker katten øjet og er tydeligt generet, slimhinderne er røde og det er gult snask der sidder i større eller mindre mængder…

Echo er ikke generet af det som sådan, men det gør jo selvfølgelig lidt ondt på ham når det skal fjernes fordi det er ligeså hårdt som sten.
Men tak (:

her kan du se min Sethi der har det…

og min Obelix der desværre har et løbeøje (der på ingen måde generer ham det mindste) - der har jeg renset det så han er fin - men normalt er han helt sort som om han har eyeliner på

Ja okay det kan jeg godt se (:
Men er det normalt at det sorte også sidder i og rundt om snuden?
Nogle gange lyder han rimelig tilstoppet

Og smukke katte forresten (:

[quote=Echox;486106]Ja okay det kan jeg godt se (:
Men er det normalt at det sorte også sidder i og rundt om snuden?
Nogle gange lyder han rimelig tilstoppet[/quote]

ja - især hvis din kat reagerer på støvet i kattegruset - så er det…

6 ud af mine 7 har et hvis jeg af vanvare bruger kattegrus med pudder - hele flokken går helt fra snøvsen i nys og snot…

Jeg fik købt noget kattegrus i maxizoo som skulle være rigtig godt… og dufte af babypudder…

jeg vædder 50 kr på at du har snotforklaringen og den ekstra sorte søvn i øjnene der :slight_smile:

hvis du køber fx Extreme Classic eller Premium Excellence så køb det uden pudder - det støver en kende mindre og kattene reagerer mindre på det…

det er fantastisk grus - også (især) uden pudderet :slight_smile:

Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder da jeg imorges smed posen ud fordi den var tom, men den var vidst lyserød med en grå kat/killing på (:
Men jeg må nok hellere købe det uden pudder den her gang :smiley:

det er premium excellence - mener EC har en rød kat uden på

Den kan fåes uden pudder også :slight_smile:

Okay, tusind tak skal du have (:
Det bliver jo også lidt mere behageligt for ham uden snot i næsen :b

[quote=Echox;486121]Okay, tusind tak skal du have (:
Det bliver jo også lidt mere behageligt for ham uden snot i næsen :b[/quote]

Det er i hvert fald et logisk sted at starte… dermed ikke sagt at det 100% sikkert er det - men det er et godt bud :slight_smile:

snot/bussemænd er generelt hos mange katte - men hvis katten pludselig bliver generet af det - så skal du tage affære, men sålænge det bare er der og ikke gør noget - så er det ikke farligt :slight_smile:

Jamen så vil jeg prøve at starte med kattegruset og se om det har en virkning (:
Mange tak for hjælpen og rådene (:

Nyser killingen meget syntes du ?

Hmm to-tre gange om dagen (:

[quote=Echox;486117]Nu kan jeg ikke huske hvad det hedder da jeg imorges smed posen ud fordi den var tom, men den var vidst lyserød med en grå kat/killing på (:
Men jeg må nok hellere købe det uden pudder den her gang :D[/quote]

Snup en Premiere Sensitive næste gang i stedet - den er uden babypudderduft (og VIRKELIG støvfri). Det er også mit yndlingsgrus. Der er rabat at hente, hvis du køber 3 af gangen.

Okay, tak :)!