[QUOTE=Tea;989370]Ja, selvfølgelig er der mange gode år endnu for Snehvide!
Forhøjet stofskifte er jo heldigvis harmløst, når det er velreguleret. :)[/QUOTE]
Nja… ikke for at skræmme FF, men der er følgesygdomme ved Hyperthyroidisme - og de er både forventelige og almindelige hos kat…
Heriblandt findes HCM
som ofte udvikles hos de ældre katte henover nogle år.
Min Aske fik hyperthyroidisme i en alder af vel omkring 11 år, og jeg fik ham faktisk HCMscannet af samme årsag. Ville have en status, så jeg havde noget at sammenligne med, HVIS nu… Scanningen viste et ældre hjerte i så fin form, at man spurgte om jeg ville være villig til at donere det til HCMprojektet på LIFE i fald Aske blev aflivet…
Da han ca 2½ år senere blev aflivet var der begyndt at komme en “HCMlignende lyd på hjertet” som min dyrlæge kaldte det. Hun ville og kunne selvfølgelig ikke stille diagnosen HCM uden en scanning, men selve hjertelyden er vist temmelig karakteristisk, hvis altså man har haft HCMkatte i behandling, Naturligvis kunne Aske have fejlet alle mulige andre hjertesygdomme, men HCM er et ganske realistisk bud pgr hyperthyroidismen…
Så foruden jævnlige blodprøver for at tjekke om felimazole er korrekt doseret, så ville jeg nok ofre pengene på en hjertescanning nu og igen måske hvert andet/tredje år…
En anden ting… Sats på at katten ikke får nyreproblemer…
En hyperthyroidoid kat skal have enorme mængder foder, noget man bedst løser ved at give foder med et højt proteinindhold og altså masser af det (man må ALDRIG portionsfodre sin hyperthyroidoide kat!)… De allerfleste nyresygdome kan afhjælpes ved at give et mindre proteinholdigt foder…
Løsningen på de to forskellige lidelser konflikter og man må ofte vælge mellem pest eller kolera…
Netop fordi man kan have svært ved at give tilstrækkeligt foder, så må man forvente at katten taber sig… meget!
Askes hyperthyroidisme var ganske velreguleret det første års tid, men derefter fik vi problemer og måtte i perioder give dobbeltdose medicin.
Uanset, hvor meget jeg forsøgte, så kunne jeg IKKE give nok foder… Det sidste års tid fik Aske derfor en dåse (jeps en hel dåse!) Hills A/D dagligt foruden sit normale foder… Alligevel var Aske skind og ben, da jeg måtte aflive ham - fra at have været en lettere erotisk buttet skovkattekastrat på vel omkring 6.5 kilo, svandt han ind til ca 3,2 kilo
Hans pels var fedtet og knottet og han virkede af og til lidt træt… VI så aldrig noget til de temperamentsforandringer som andre beskriver - Aske var respekteret BandeLEDER til sin dødsdag og han kunne også sagtens fjoge tåbeligt rundt som kun en hankastrat kan 
Det var ikke hyperthyroidismen, som var skyld i at han måtte aflives… han fik cancer i tyktarmen.
Felimazole er netop til kat, og den behandling FF beskriver er helt efter bogen. 
Det er den nemlig 
Der findes derudover yderligere to behandlinger, som begge kan betyde at katten helbredes for hyperthyroidismen…
Den ene er behandling med radioaktivt jod - som kun kan udføres på Life, idet den involverer indlæggelse vist nok ialt fire gange af fjorten dages varighed. Behandlingen er rasende DYR! men kattens prognose er virkelig god…
Vi fravalgte den til Aske, fordi vi var klar over han ville mistrives ganske forfærdeligt, hvis han blev fjernet fra sin flok… Der er grænser for, hvor meget jeg vil møvle rundt med og byde min gamle kat!
Den anden behandling er operation of Thyroidea - vist nok fuldstændig fjernelse… Det skulle give en helbredelse omkring de ca 85 %, de sidste 15% har enten ingen gavn af operationen eller bliver i stedet hypothyroidoide. Operationen er forholdsvis ny (den var på eksperimentalstadiet, da Aske var syg) - men er prisen rimelig, og er min kat ellers i god kondition, så ville jeg være åben for at overveje den…
Vi valgte at tage blodprøver på Aske ca hver tredje måned - fordi der var problemer med at regulere medicinen. Det gav os noget ekstra sikkerhed… netop fordi vi fik problemer med at regulere det.
HÅber at det vil lykkes jer at få medicineret korrekt… husk at hun kan få frygtelig kvalme af medicinen i de første par uger, så bliv ikke nervøse hvis hun taber sig, appetitten skal nok vende tilbage…
Nus hende venligt bag øret fra mig…