Snehvide har Hyperthyreoidisme (forhøjet stofskifte)

Snehvide var til dyrlægen i forgårs for at få taget blodprøve til en Geriatrisk profil, og den viser, at hun lider af Hyperthyreoidisme (forhøjet stofskifte). Det kommer ikke som den store overraskelse, for selv om hun spiser og spiser, er hendes vægt gået støt nedad - og det langt over, hvad der kan forklares med øget motion og vådfoder.

Hendes tal for T4-hormon er på 159,6, hvor det normale ligger indenfor 10-60. Hun skal fra nu af behandles med Felimazole, og ad den vej kan vi sandsynligvis få balanceret hendes stofskifte tilbage til normalen. Heldigvis var alle andre tal fornuftige, så lever, nyrer m.v. fungerer, som de skal, og diabetes har hun heller ikke.

Faktisk var det lidt af en lettelse at få denne diagnose, for nogle af de andre aldersbetingede sygdomme er langt mere besværlige. Jeg er i hvert fald optimistisk og forventer, at hun får mange gode år endnu - også selv om det indebærer daglig medicinering resten af hendes tid. :ok:

Det er altid en god ting med en diagnose - og når det er en af dem der er til at have med at gøre - så er det endnu bedre.

Kan sagtens genkende det du skriver det fra da jeg fik konstateret pancreasinsufficiens på Kheops.

Selvfølgelig er der mange gode år tilbage i Snehvide :slight_smile: hun er jo dronningen over alle dronninger :slight_smile:

Godt at det blev opdaget, så Snehvide kan komme i behandling - og selvfølgelig lever hun mange, mange år endnu :ok:

Ja de kan sagtens leve og trives i mange år med den diagnose.
Jeg har haft 1 kat med den diagnose, da hun kom på medicin hjalp det meget.
Jeg fik målt hendes T4 (& vistnok også T3, husker ikke helt) jævnligt for at sikre korrekt dosis.

Jeg kan huske at jeg startede med meget lavere dosis, end der stod i lægemiddel-håndbogen (for dyr), da jeg havde læst/hørt at det de skrev var alt for højt.
Vi kom aldrig op på den dosis (der stod i bogen):slight_smile:

Felimazole kender jeg ikke, hvem producerer det? Er det behandling nok, dvs ingen medicin (forstår ikke helt, det du skriver til sidst) ?
Det er nok kommet efter jeg kunne have brugt det :slight_smile:

:slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;989315]Det er altid en god ting med en diagnose - og når det er en af dem der er til at have med at gøre - så er det endnu bedre.
Kan sagtens genkende det du skriver det fra da jeg fik konstateret pancreasinsufficiens på Kheops.
Selvfølgelig er der mange gode år tilbage i Snehvide hun er jo dronningen over alle dronninger[/QUOTE]

Tak, Gitze. Det kunne nemlig være meget værre. :slight_smile:

Tak, Eva. Ja, heldigvis fik jeg hende checket, inden det blev helt galt. Det havde naturligvis været bedre, om hun var blevet checket noget før, men hun har jo ellers virket til at have det godt…

[QUOTE=danpia;989320]Ja de kan sagtens leve og trives i mange år med den diagnose.
Jeg har haft 1 kat med den diagnose, da hun kom på medicin hjalp det meget.
Jeg fik målt hendes T4 (& vistnok også T3, husker ikke helt) jævnligt for at sikre korrekt dosis.
Jeg kan huske at jeg startede med meget lavere dosis, end der stod i lægemiddel-håndbogen (for dyr), da jeg havde læst/hørt at det de skrev var alt for højt.
Vi kom aldrig op på den dosis (der stod i bogen):slight_smile:
Felimazole kender jeg ikke, hvem producerer det? Er det behandling nok, dvs ingen medicin (forstår ikke helt, det du skriver til sidst) ?
Det er nok kommet efter jeg kunne have brugt det :)[/QUOTE]

Tak, Pia. Felimazole lader til at være det, man bruger nu - det fremstilles af Decra. Hun starter med 2 piller om dagen i 3 uger, derefter bliver der taget en ny blodprøve, og hvis alt går. som dyrlægen forventer. kan vi så gå ned på en enkelt pille dagligt. Snehvide skal så fortsætte med medicinen resten af livet - men hun er heldigvis nem at få piller i.

Pyh! Det er selvfølgelig ikke sjovt når ens kat fejler noget. Men det er godt at der så hurtigt kom en diagnose på, og at det lader til at være noget der er relativt nemt at behandle :slight_smile:

Godt a høre, at det er rimelig nemt at behandle! Dronningen skulle jo gerne herske derhjemme og herinde i mange år endnu :hjerte:

Nej, det er bestemt ikke sjovt når misserne fejler noget, men det er altid rart når man ved hvad det er og at der kan gøres noget ved det. Jeg håber den smukke prinsesse snart er helt på højkant igen. Jeg er sikker på at hun nok skal få mange gode år endnu.

Mange tak for jeres tanker, Trekkie, Pernille og Anja. Efter hvad jeg kan læse mig til, virker behandlingen i langt de fleste tilfælde. Og heldigvis, for Snehvide:hjerte: kan vi da ikke undvære… :kryds:

Det skal snehvide den seje tøs nok klare til alles tilfredshed. Godt der er en diagnose - det er mere betryggende trods alt

Ahhh OK, troede i farten det var noget foder for den slags katte :wink:

Felimazole, hmmmm det lyder tæt på det min pige fik Neo-mercazole 5mg, du kan evt prøve at sammenligne indholds stof og mængde.

Umiddelbart og helt og aldeles uden at kende detaljerne nærmere (er det samme indholds-stof og samme mg?) synes jeg dosis lyder høj; min LILLE pige fik en brøkdel af en pille dagligt; jeg mener det var 1/6 (og det var meget svært at dele dem). Jeg kan huske dosis i håndbogen var meget større.

EDIT måske Felimazole netop er til Felines :slight_smile: og derfor tilpasset størrelse :slight_smile:

[QUOTE=danpia;989343]Ahhh OK, troede i farten det var noget foder for den slags katte :wink:
Felimazole, hmmmm det lyder tæt på det min pige fik Neo-mercazole 5mg, du kan evt prøve at sammenligne indholds stof og mængde.
Umiddelbart og helt og aldeles uden at kende detaljerne nærmere (er det samme indholds-stof og samme mg?) synes jeg dosis lyder høj; min LILLE pige fik en brøkdel af en pille dagligt; jeg mener det var 1/6 (og det var meget svært at dele dem). Jeg kan huske dosis i håndbogen var meget større.
EDIT måske Felimazole netop er til Felines :slight_smile: og derfor tilpasset størrelse :-)[/QUOTE]

Det er 5 mg piller med indholdsstof Thiamazol (Methimazol).
Dechras hjemmeside er her - og her også en brochure, som jeg fik udleveret en dansk udgave af.

Dyrlægen nævnte for øvrigt, at der findes noget specielt foder til katte med denne sygdom, men eftersom Snehvide og Rags spiser sammen, er det ikke noget for os.
Og så kan man jo også få katten behandlet radioaktivt jod på Landbohøjskolen, som beskrevet af Netdylægen. Skidt med at det koster 10.000, men min Snehvide skal altså ikke være hjemmefra i tre uger. Hun vil jo tro, hun er blevet sendt på internat igen… :frowning:

Tak, Lis. Det er nemlig altid rarest at vide, hvad man er oppe imod, så man kan se det i øjnene.

Ja, selvfølgelig er der mange gode år endnu for Snehvide!
Forhøjet stofskifte er jo heldigvis harmløst, når det er velreguleret. :slight_smile:

Og Neo-Mercazole og Felimazole indeholder i øvrigt ikke samme indholdstof.
Felimazole er netop til kat, og den behandling FF beskriver er helt efter bogen. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;989370]Ja, selvfølgelig er der mange gode år endnu for Snehvide!
Forhøjet stofskifte er jo heldigvis harmløst, når det er velreguleret. :slight_smile:

Og Neo-Mercazole og Felimazole indeholder i øvrigt ikke samme indholdstof.
Felimazole er netop til kat, og den behandling FF beskriver er helt efter bogen. :)[/QUOTE]

Tak og Super! :slight_smile:

Hvor var det godt I opdagede det og, at der er behandling for det. Blev godt nok nervøs da jeg læste overskriften :S for ingen af os kan jo undvære den smukke Prinsesse, hun bor godt nok hos Jer - men hun er altså også forummets Snehvide :slight_smile:

Håber hun kommer helt på fode med medicinen.

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Tea;989370]Ja, selvfølgelig er der mange gode år endnu for Snehvide!
Forhøjet stofskifte er jo heldigvis harmløst, når det er velreguleret. :slight_smile:

Og Neo-Mercazole og Felimazole indeholder i øvrigt ikke samme indholdstof.
Felimazole er netop til kat, og den behandling FF beskriver er helt efter bogen. :)[/QUOTE]

Mange tak, Tea. Efter hvad jeg har læst, skyldes omkring 3% af tilfældene cancer i skjoldbruskkirtlen, som uden tvivl er en alvorligere sag. Men hvis de øvrige 97% kan afhjælpes medicinsk, er det jo rigtigt gode odds.
Og Snehvide vil hurtigt lure, at den daglige pille efterfølges af dagens Aldi-stick… :slight_smile:

[QUOTE=Kiwa;989382]Hvor var det godt I opdagede det og, at der er behandling for det. Blev godt nok nervøs da jeg læste overskriften :S for ingen af os kan jo undvære den smukke Prinsesse, hun bor godt nok hos Jer - men hun er altså også forummets Snehvide :slight_smile:
Håber hun kommer helt på fode med medicinen[/QUOTE]

Tak, Yvonne. Hun bliver i hvert fald vænnet til at køre i bil med alle de check, hun skal igennem de næste par måneder.
Men vi håber, at hun er i fuldt vigør til Bicolourens hobbyudstilling i februar… :slight_smile:

[QUOTE=Tea;989370]Ja, selvfølgelig er der mange gode år endnu for Snehvide!
Forhøjet stofskifte er jo heldigvis harmløst, når det er velreguleret. :)[/QUOTE]

Nja… ikke for at skræmme FF, men der er følgesygdomme ved Hyperthyroidisme - og de er både forventelige og almindelige hos kat…
Heriblandt findes HCM :frowning: som ofte udvikles hos de ældre katte henover nogle år.
Min Aske fik hyperthyroidisme i en alder af vel omkring 11 år, og jeg fik ham faktisk HCMscannet af samme årsag. Ville have en status, så jeg havde noget at sammenligne med, HVIS nu… Scanningen viste et ældre hjerte i så fin form, at man spurgte om jeg ville være villig til at donere det til HCMprojektet på LIFE i fald Aske blev aflivet…
Da han ca 2½ år senere blev aflivet var der begyndt at komme en “HCMlignende lyd på hjertet” som min dyrlæge kaldte det. Hun ville og kunne selvfølgelig ikke stille diagnosen HCM uden en scanning, men selve hjertelyden er vist temmelig karakteristisk, hvis altså man har haft HCMkatte i behandling, Naturligvis kunne Aske have fejlet alle mulige andre hjertesygdomme, men HCM er et ganske realistisk bud pgr hyperthyroidismen…

Så foruden jævnlige blodprøver for at tjekke om felimazole er korrekt doseret, så ville jeg nok ofre pengene på en hjertescanning nu og igen måske hvert andet/tredje år…

En anden ting… Sats på at katten ikke får nyreproblemer…
En hyperthyroidoid kat skal have enorme mængder foder, noget man bedst løser ved at give foder med et højt proteinindhold og altså masser af det (man må ALDRIG portionsfodre sin hyperthyroidoide kat!)… De allerfleste nyresygdome kan afhjælpes ved at give et mindre proteinholdigt foder…
Løsningen på de to forskellige lidelser konflikter og man må ofte vælge mellem pest eller kolera…

Netop fordi man kan have svært ved at give tilstrækkeligt foder, så må man forvente at katten taber sig… meget!
Askes hyperthyroidisme var ganske velreguleret det første års tid, men derefter fik vi problemer og måtte i perioder give dobbeltdose medicin.
Uanset, hvor meget jeg forsøgte, så kunne jeg IKKE give nok foder… Det sidste års tid fik Aske derfor en dåse (jeps en hel dåse!) Hills A/D dagligt foruden sit normale foder… Alligevel var Aske skind og ben, da jeg måtte aflive ham - fra at have været en lettere erotisk buttet skovkattekastrat på vel omkring 6.5 kilo, svandt han ind til ca 3,2 kilo :frowning: Hans pels var fedtet og knottet og han virkede af og til lidt træt… VI så aldrig noget til de temperamentsforandringer som andre beskriver - Aske var respekteret BandeLEDER til sin dødsdag og han kunne også sagtens fjoge tåbeligt rundt som kun en hankastrat kan :slight_smile:
Det var ikke hyperthyroidismen, som var skyld i at han måtte aflives… han fik cancer i tyktarmen.

Felimazole er netop til kat, og den behandling FF beskriver er helt efter bogen. :slight_smile:

Det er den nemlig :slight_smile:

Der findes derudover yderligere to behandlinger, som begge kan betyde at katten helbredes for hyperthyroidismen…
Den ene er behandling med radioaktivt jod - som kun kan udføres på Life, idet den involverer indlæggelse vist nok ialt fire gange af fjorten dages varighed. Behandlingen er rasende DYR! men kattens prognose er virkelig god…
Vi fravalgte den til Aske, fordi vi var klar over han ville mistrives ganske forfærdeligt, hvis han blev fjernet fra sin flok… Der er grænser for, hvor meget jeg vil møvle rundt med og byde min gamle kat!
Den anden behandling er operation of Thyroidea - vist nok fuldstændig fjernelse… Det skulle give en helbredelse omkring de ca 85 %, de sidste 15% har enten ingen gavn af operationen eller bliver i stedet hypothyroidoide. Operationen er forholdsvis ny (den var på eksperimentalstadiet, da Aske var syg) - men er prisen rimelig, og er min kat ellers i god kondition, så ville jeg være åben for at overveje den…

Vi valgte at tage blodprøver på Aske ca hver tredje måned - fordi der var problemer med at regulere medicinen. Det gav os noget ekstra sikkerhed… netop fordi vi fik problemer med at regulere det.

HÅber at det vil lykkes jer at få medicineret korrekt… husk at hun kan få frygtelig kvalme af medicinen i de første par uger, så bliv ikke nervøse hvis hun taber sig, appetitten skal nok vende tilbage…

Nus hende venligt bag øret fra mig…

Tak for dine erfaringer, Ann. Jeg vil notere mig de ting, du siger, jeg skal være opmærksom på. Jeg har læst om Aske, så jeg er godt klar over, at det desværre ikke altid går helt så nemt, som man håber. Men heldigvis er Snehvides nyretal fine, så hvad det angår, er udgangspunktet godt.
Og m.h.t. til behandlingen med indlæggelse på Life, så ville jeg heller aldrig udsætte Snehvide for noget, som hun kun kunne opfatte som endnu et svigt…