Snesko!

Jeg ved at der er blevet spurgt og skrevet om det før herinde, men kan ikke finde det, så må vel spørge igen. Mine birmaer har de fineste snesko begge to, og vil egentlig helst lade dem blive - De er jo så fine!

Men jeg er lidt bekymret for om de overanstrenger hofterne, da de jo til tider glider rundt som bambi på glatis, og må vel derfor bruge kræfter på at holde benene samlet. Samtidig er jeg jo også bange for at de kommer til skade når de sådan farer rundt uden en chance for at kunne stoppe op!

Er der nogen der ved noget om det med hofterne, eller nogle der selv trimmer/ikke trimmer snefutterne?

Jeg har skovkatte, der ifølge standarden skal have snesko (og det har de heldigvis osse :wink: ) - og det er aldrig faldet mig ind, at det skulle være et problem for dem. Jeg synes ikke, de på nogen måde bevæger sig anderledes end vores burmeser (der naturligvis ikke har snesko), hverken på tæppe eller gulv.
Har du meget glatte gulve siden du har denne bekymring?

Se nu er jeg jo ikke vant til for meget pels, så derfor spørger jeg :slight_smile:
Er snesko hår mellem tæerne? :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;869654]Se nu er jeg jo ikke vant til for meget pels, så derfor spørger jeg :slight_smile:
Er snesko hår mellem tæerne? :)[/QUOTE]

Jep, du kan se et par billeder i tråden her :slight_smile:

[QUOTE=Else;869653]Jeg har skovkatte, der ifølge standarden skal have snesko (og det har de heldigvis osse :wink: ) - og det er aldrig faldet mig ind, at det skulle være et problem for dem. Jeg synes ikke, de på nogen måde bevæger sig anderledes end vores burmeser (der naturligvis ikke har snesko), hverken på tæppe eller gulv.
Har du meget glatte gulve siden du har denne bekymring?[/QUOTE]

Ikke vanvittigt glat gulv, har såmænd bare almindelig træ gulv, men når de fiser rundt og leger, så skrider de ud i svingene uden kontrol, og glider lidt for meget rundt ind gang imellem med ben der skvatter ud til siderne. Baby, min lille pige gider ikke engang at sætte sig, hun skvatter sig istedet :smiley: Hun stopper bare brat op, og så glider hendes bagben automatisk ind under hende fordi de ikke kan stå fast! Mine 2 tidligere katte (huskat, og halv huskat halv norsk skov) havde aldrig problemer med gulvet, og skvattede aldrig rundt, hvilket også er en af grundene til, at jeg lagde mærke til det mere end ellers.

Jeg tror altså ikke det har så meget med hår at gøre…
Alle tre her i huset skøjter rundt på mine gulve og de har jo nærmest ingen hår udenfor trædepuderne :slight_smile:
Det stankelben til Lucky har endda så meget fart på at han af og til brager ind i vægge og døre fordi han ikke får standset i ordentligt tid :slight_smile: (ja han ligner Bambi)

Men jeg har da godt nok ikke skænket det en tanke at de kunne tage skade af det… Så må de jo sætte farten lidt ned :wink:

[QUOTE=DK Sugieh;869663]Jeg tror altså ikke det har så meget med hår at gøre…
Alle tre her i huset skøjter rundt på mine gulve og de har jo nærmest ingen hår udenfor trædepuderne :slight_smile:
Det stankelben til Lucky har endda så meget fart på at han af og til brager ind i vægge og døre fordi han ikke får standset i ordentligt tid :slight_smile: (ja han ligner Bambi)

Men jeg har da godt nok ikke skænket det en tanke at de kunne tage skade af det… Så må de jo sætte farten lidt ned ;)[/QUOTE]

Tjoh, der er mange katte som skrider lidt igennem imellem når der først kommer fart på (; Og i princippet er det jo heller ikke farligt som sådan hvis det sker en gang i mellem, det er jo bare ligesom når vi har glemt at lukker skabet og går ind i det, eller skvatter over ungernes legetøj!

Min bekymring ligger i, at de også skvatter når de hopper ned fra vindueskarmen, eller sniger sig oppe på køkkenet bordet, fordi så bliver et spring der sagtens kunne klares af enhver kat til en livsfarlig sag, i det de ikke har noget at sætte af på, og fødderne forsvinder under dem. (og pludselig er kaffebordet ikke lander nok til landing og de flyver af i den anden ende i en rasende fart :tihi:) Og så igen det med hofterne, da Babys bagben sagtens kan smutte sig en tur, også selvom hun bare går stille og roligt rundt.

Specielt min hankat løber meget hurtigt, og når han skal svinge om hjørnerne, så skrider bagenden, sådan lidt som en lastbil der svinger for hurtigt…
Men han er også meget stor og lang…og har lange fine snesko…

[QUOTE=Sim-Sim;869669]Specielt min hankat løber meget hurtigt, og når han skal svinge om hjørnerne, så skrider bagenden, sådan lidt som en lastbil der svinger for hurtigt…
Men han er også meget stor og lang…og har lange fine snesko…[/QUOTE]

Men du er tryg ved at lade dem være? Man hører jo bare sådan nogle skrækhistorier en gang imellem!

Man kan bekymre sig om rigtig mange ting :slight_smile:
Hvis det ikke er fordi, de allerede har problemer med hofter og ben, så tror jeg altså ikke, du behøver at gøre noget.

Vores hund skøjter i øvrigt også rundt på de glatte gulve, det er nærmest en del af legen, når han spurter i fuld fart efter legetøj, der er kastet, og kurer den sidste meter når han bremser :smiley:

Hvis de har lidt skøjte-tendenser lærer de også at regne efter det… Vores huskat er næsten blevet mester i pote-spind ved start og hn har lært hvordan hun udnytter det.
Jeg tror ligesom os at de lærer at bevæge sig når de er glat… Vi har jo også en anden bevidsthed om hvilke muskler vi bruger hvis vi ved at der er glat

Nu har mine jo ikke snesko, men de kan sagtens glide alligevel. Og de gør det HELT bevidst. Vi har tæpper på gulvene, men også to glatte underlag under vores computerstole. Og det er helt tydeligt at de somme tider med fuldt overlæg smider deres legetøj derhen så de kan “skøjte”

Det, jeg ser i perserhjem med glatte gulve - jo, de skøjter da rundt, men jeg tror som andre i tråden, at de lærer at bruge det. Mange persere har flotte lange potetufter/snesko. Jeg kan glo helt forelsket på Gias store fede poter med laaaange hårtotter i. Andre perser-ejere snipper sneskoene, og det har de nok deres grunde til. Jeg har ikke glatte gulve, så her er det no prob.

Min har små snesko (der er skovkat i ham) og han skøjter også rundt engang imellem når han lige giver den gas, og jeg har det sådan at så længe han ikke kommer til skade så gider jeg ikke tænke mere over det.

Han bliver jævnigt undersøgt professionelt idet jeg har en veninde der er uddannet vet.sygeplejerske og hun siger top-god for ham hver gang ind til videre. Så hvis han mener det bliver for hårdt ja så må den unge mand jo bare sætte farten ned.

Bowie, Maine Coon, har også fine snesko og skøjter rundt på køkkengulvet, når han leger - jeg er sikker på at han gør det med vilje, men det er ikke altid han liiiiiige når at stoppe før der kommer et køkkenskab i vejen :tihi: - det skal så måske lige siges, at Bowie ikke er den kvikkeste, eller mest elegante, kat vi har :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Else;869677]Man kan bekymre sig om rigtig mange ting :slight_smile:
Hvis det ikke er fordi, de allerede har problemer med hofter og ben, så tror jeg altså ikke, du behøver at gøre noget.

Vores hund skøjter i øvrigt også rundt på de glatte gulve, det er nærmest en del af legen, når han spurter i fuld fart efter legetøj, der er kastet, og kurer den sidste meter når han bremser :D[/QUOTE]

Mine synes tilsyneladende også at det er sjovt en gang imellem, men snu er de ikke … Det er nogle fantastiske stunts de laver en gang imellem.

De har ingen problemer med hofter og ben, så jeg må vel stole på at det forbliver sådan (:

[QUOTE=Gucci;869694]Hvis de har lidt skøjte-tendenser lærer de også at regne efter det… Vores huskat er næsten blevet mester i pote-spind ved start og hn har lært hvordan hun udnytter det.
Jeg tror ligesom os at de lærer at bevæge sig når de er glat… Vi har jo også en anden bevidsthed om hvilke muskler vi bruger hvis vi ved at der er glat[/QUOTE]

Det skulle man vel tro? De klarer det nu også fint på gulvet … Men når det kommer til de førnævnte kaffeborde og vindueskarme er de i hvert fald ikke blevet klogere endnu :dokdok: Gad virkelig godt stå udenfor og kigge ind når de hopper op i vindueskarmen uden at kunne bremse og knalder hele smasken ind i vinduet :tihi:

Hehe, det gad jeg nu godt se :smiley:

Satser også på at få tæpper når vi flytter her om halvanden måned da jeg egentlig hader trægulv, frygter bare at de ikke holder længe med alt det snavs de får trukket ind udefra :doh:

Jeg elsker også bare deres snesko, synes det er så fantastiske. Blev overrasket da jeg så dem, for mine tidligere birmaer havde ikke nogen, men er faldet fuldstændig for dem! Især siden de, pga deres ufatteligt langt pels altid har morgen hår når de vågner, og de dersens totter der stikker ud mellem tæerne fuldender bare looket! (;

Jamen det er det, ved nemlig at der er nogle der trimmer/klipper deres futter, men ville bare vide om der egentlig var nogen grund til det - for hvis der ikke er lader jeg dem glædeligt blive! (;

[QUOTE=Helene C;870276]Min har små snesko (der er skovkat i ham) og han skøjter også rundt engang imellem når han lige giver den gas, og jeg har det sådan at så længe han ikke kommer til skade så gider jeg ikke tænke mere over det.

Han bliver jævnigt undersøgt professionelt idet jeg har en veninde der er uddannet vet.sygeplejerske og hun siger top-god for ham hver gang ind til videre. Så hvis han mener det bliver for hårdt ja så må den unge mand jo bare sætte farten ned.[/QUOTE]

Gid vi dog alle havde venner som også kunne kigge på vores katte! Og det har du selvfølgelig ret i - tror bare jeg er lidt overpylret for tiden efter at have mistede min kat og et barn i løbet af det sidste år, og så bliver jeg jo heeeeelt pyller mor over for misserne. Jeg synes det er fantastisk de ikke kaster op over mig endnu :tihi:

Men, det ville nu også være rart hvis man bare vidste hvad man skulle kigge efter - Det kan være man skulle tag uddannelsen bare for at kunne passe sine egne kræ :gruble: