Sort smoke

Er der ikke nogle, som vil fortælle mig lidt om sortsmoke?

Sådan generelt. Nanoq er det - og jeg ved, at han ikke er hvid men sølv i bunden. Det er en superflot farve.

Optræder den inden for alle racer? Og kan de fx optræde i naturen eller er den 100 % menneskeskabt?

Den findes også i en rødvariant gør den ikke? Er det det samme som creme?

Er den svær at “lave”?

Knus den nysgerrige smoke-ejer (som også er ryger, men gerne vil stoppe og nå ja det har jo ikke noget med smoke at gøre, men det fylder en del i mig det med at stoppe:-))

Jammmmmm . . . jeg kan da godt lægge ud :thumbup:

Betegnelsen sort smoke forekommer kun, når katten er sort nonagouti med sølv = smoke uden tegninger

Hvis den var sort sølv = sort tabby

Varianten forekommer også i blå = fortyndet sort

en rød kat er ALTID tabby (stammer fra fortiden) og vil altid ha betegnelsen rød sølv

Farvegenetikken gælder hos alle levende væsner.

Håber det er til at forstå - ellers spø’r du bare igen :ok:

Glemte så lige at sige, at nonagoutigenet er ressicivt - altså begge forældre skal være bærer af det.

Ligesom det fortyndede gen feks. creme (fortyndet rød)

og blotchedtabbygenet

Og nu bliver det bare endnu mere teknisk :tihi:

Men Nanoq er da sølv i bunden og han er smoke… har jeg misforstået det så?

Se ham fx her

Hmm ofte er de røde tabby, men ikke altid har lige nu killinger og tro mig der er intet tabby og se på den rødsmoke/hvide dreng.

Mens det ses på søsteren samt minimalt på farmand.

Her er Absalon rødsmoke ( efter 2 non agouti forældre) Han er tabby på sine ben og lidt i halen.

Absalon som killing

Hans killinger, Ignis pigen som er tabby igen efter 2 non agouti forældre, og derfor smoke og ikke sølv.

Hans knægt Swift, som er uden tabby.

Altså personligt elsker jeg smoke/sølv, men det skal være ren sølv og ikke med rufisme (brunlige områder ofte på poter, og i hovedet.)

Spurgte avlsrådet tidligere, beskeden var at killingerne skulle stambogsføres som smoke og ikke sølv selv om nogen i mere eller mindre grad ville vise tabby/ i ghost marks

Må altså lige vise Boromir jeg har opdrættet, en smuk sort smoke/hvid dreng.

Samt Prins Rasmus af mit opdræt i samme farve som Boromir.

MVH
Gitte

MVH
Gitte

Din misling er sort smoke og netop sølv/smoke i bunden.

Når katten er tabby = sølv, er katten ikke tabby = smoke :slight_smile:

MVH
Gitte

Åh så er jeg med! Tusind tak:-)

De røde er også flottte!

Jeg er vild med den der kølige farve smokekatte har.

Er det en svær variant at lave?

Og findes den hos alle racer?

MVH

Ps Nanoq har ikke rufisme - han er bare beskidt hehe:-))))

Nej den må ikke blandes ind i siameser, fra orientaleren. Og findes heller ikke ved birma, men eller så er den ved de fleste racer.

Syntes som sådan ikke den er svær at lave, men syntes det er en skam når folk bruger sølv katte med meget rufisme i avl, for syntes man skal sørge for at få en så ren sølv så muligt.

Selv har jeg jo smoke/sølv i både Absalon, Steffie og Lissa og er vild med farven.

MVH
Gitte

Det her er spændende.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave en blue-smoke-white :wehuu:

Men det kræver, at jeg finder en sølv-han som bærer nonagouti og fortyndet . . .regner stærkt med at min tøs bærer fortyndet, da hun har flere ½-søskende på fars side, der er fortyndet :tihi:

Hun er selv sort-hvid = nonagouti med hvid -love

Men derfor er det jo ikke sikkert at den kommer . . . . SUK . . . man får ikke altid hvad man ønsker sig . . .SUK igen

[quote=Gugger;93757]Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave en blue-smoke-white :wehuu:

[/quote]

Lige netop det er også min drøm eller light amber sølv tabby:inlove:

mvh
Gitte

[quote=DK Sacala;93759]Lige netop det er også min drøm eller light amber sølv tabby:inlove:

mvh
Gitte[/quote]

Spændende . . . . . med det der Amber :kryds:

Jeps og muligheden er der da både Steffie er sølv og børe fortynding og muligheden er derfor at Fenris også bære fortynding, hans mors bror er light amber. Så er rigtig spændt på kuld senere på året

MVH
Gitte

Smoke-varianten findes heller ikke hos abyssinieren og somalien. Trods at man altså har godkendt farven sort-sølv :slight_smile:

Farven som sådan er ikke særligt svær at lave… men det er vanskeligt at holde den “ren”, dvs uden rufisme der vil vise sig som rødlige/brunlige skygger/områder i pelsen…
Desuden kan selv helt “rene” katte udvikle en smule rufisme med alderen.

På Øen i Norge var der i min barndom sjældent en lysegrå kat med sorte striber… idag kender jeg den rigtige farvebetegnelse ;)… så i hvert fald hos skovkattene er det en farve, som er “oprindelig” omend den nok ikke var særligt almindelig, da racen endnu ikke var så etableret og renavlet som idag.

[quote=Ann K;93780]Smoke-varianten findes heller ikke hos abyssinieren og somalien. Trods at man altså har godkendt farven sort-sølv :slight_smile:

[/quote]

Det undrer jeg mig også over, at man kalder den sølv hos SOM og ABY :?

I.o.m at den er Ticket, burde den ha’ en anden betegnelse - i mine øjne og ører. . . . . hvad siger mon ABY/SOM-folket ??? :uha:

En tickedtabby er jo netop en tabby (T eller Ta) - derfor er der intet underligt i, at smoke ikke findes hos ABY/SOM, da racen jo ikke findes i nonagouti. Der er heller intet underligt i at en sølv ABY hedder sølv.

Definitionen på smoke er en nonagouti (aa) kat med sølv (I). Det betyder, at smoke findes hos alle racer, hvor disse to varianter er tilladt. Hos racer, som ikke tillader sølv eller nonagouti, findes der naturligvis heller ingen smoke katte. Det gælder bl.a. maskede racer (fx SIA, RAG og SBI), racer som kun findes i tabby (fx ABY, OCI og BEN), racer som kun findes i nonagouti u. sølv (fx RUS og KOR), burmesermaskede (cbcb) katte (BUR) og racer, som kun findes i shaded eller shell (BML).

Ud over grundfarverne sort og rød, og fortyndingsvariationerne blå og creme, og de tilsvarende tortie og blå tortie, findes der også fuldfarver i chokolade og cinnamon, og disses fortyndingsvarianter lilla og fawn, og de tilsvarende chokoladetortie, lillatortie, cinnamontortie og fawntortie. Alle disse farver kan optræde i nonagouti og med sølv og dermed blive smoke, altså chokoladesmoke, cinnamonsmoke, lillasmoke og så fremdeles.

Når vi nu taler om sortsmoke,så vil jeg da lige vise jer min smukke britepige Shadow :

Hun er da smuk :wehuu: