Sort smoke

[quote=Pil;94032]En tickedtabby er jo netop en tabby (T eller Ta) - derfor er der intet underligt i, at smoke ikke findes hos ABY/SOM, da racen jo ikke findes i nonagouti. Der er heller intet underligt i at en sølv ABY hedder sølv.

Definitionen på smoke er en nonagouti (aa) kat med sølv (I). Det betyder, at smoke findes hos alle racer, hvor disse to varianter er tilladt. Hos racer, som ikke tillader sølv eller nonagouti, findes der naturligvis heller ingen smoke katte. Det gælder bl.a. maskede racer (fx SIA, RAG og SBI), racer som kun findes i tabby (fx ABY, OCI og BEN), racer som kun findes i nonagouti u. sølv (fx RUS og KOR), burmesermaskede (cbcb) katte (BUR) og racer, som kun findes i shaded eller shell (BML).

Ud over grundfarverne sort og rød, og fortyndingsvariationerne blå og creme, og de tilsvarende tortie og blå tortie, findes der også fuldfarver i chokolade og cinnamon, og disses fortyndingsvarianter lilla og fawn, og de tilsvarende chokoladetortie, lillatortie, cinnamontortie og fawntortie. Alle disse farver kan optræde i nonagouti og med sølv og dermed blive smoke, altså chokoladesmoke, cinnamonsmoke, lillasmoke og så fremdeles.[/quote]

1000 tak Pil - tickedtabby - se’følig :doh: tænkte ikke lige over at skulle bruge koderne i den forbindelse (jeg må altså blive lidt bedre til det der :uha:)

Skønt lige at få lidt genetisk opsumering -kaisålæredet :tihi:

sølv genet er dominerende. Så hvis jeg parre en kat der har sølv med en uden vil alle de katte der er sølv kunne give sølv killinger. Men de katte der ikke bære sølv vil aldrig kunne lavde sølv killinger.

Ville lige havde det med…

Helle du kan prøve at se på side 16 her på Ole Amstrups genetik-foredrags-plancher;

http://www.felesgrata.dk/genetik/Genetikplancher.pdf

Der kan man se forskellen på hårstrået når det er smoke og når det feks er sølv tabby :slight_smile:

[QUOTE=Justice;94485]Helle du kan prøve at se på side 16 her på Ole Amstrups genetik-foredrags-plancher;

http://www.felesgrata.dk/genetik/Genetikplancher.pdf

Der kan man se forskellen på hårstrået når det er smoke og når det feks er sølv tabby :)[/QUOTE]

Sikke et spændende foredrag. Kender hans hjemmeside pga at jeg har forsøgt at surfe og skaffe viden om racer - Det foredrag gad jeg godt høre en dag!

Tak:-)

MVH

ihh… og jeg er bare lykkelig for at havde hans linjer i mine katte… tror så desværre at han er stoppet med at opdrætter, eller også holder han en pause, men han er vildt klog (altså Ole amstrup)

Men ellers Helle så er der genetik foredrag i holstebro… jeg kan ikke huske om de snakker sølv, men ellers er jeg 110% sikker på at det bliver godt… Charlie og Jan er mine mentore så de har givet mig den i en ekstrem hurtig udgave før…

Åh det er rigtigt ja - farmand til pigerne :slight_smile: Jeg synes hans katte er SÅ skønne! (har set fotos)

Jeg har en smule om genetik på skolen og synes at emnet er supersvært og superspændene:-)

MVH

Hvorfor gør man det? Er du nu sikker på det?
En kat der i genotypen (og evt. viser det i fænotypen) er rød non-agouti vil man da stambogsføre som rød og ikke rød tabby? Ellers kan der da gå kludder i det med killiingerne?
Og hvis katten er rød, og ikke rød tabby, vil det da være forkert at kalde den sølv og ikke smoke?

Ja, netop det spørgsmål har jeg stillet i avlsrådet - da min Absalon efter 2 non agouti jo kun kan være smoke og ikke sølv. Han er desuden farvebedømt og 3 dommere er enige, han er rød smoke og ikke rød sølv tabby.

Derfor skal hans killinger med en non agouti også registreres som smoke, selv om pigen viser tegn på tabby og drengen ikke gør. Hendes tabby bliver dog mindre og mindre allerede nu hun er 17 dage.

Her er farmand på et frisk billede taget i dag. Og han er i mine øjne smoke og ikke sølv.

MVH
Gitte

mvh
Gitte

Sacala - Så svaret fra avlsrådet var altså at en kat der er rød, og ikke rød tabby, skal kaldes rød smoke? :slight_smile:

jeps. En rød med sølv/smoke som er ikke er tabby kaldes rødsmoke :slight_smile:

Samt en kat som er rød ikke kaldes rød tabby, hvis den er efter 2 non agouti forældre.

MVH
Gitte

Sacala - Okay, tak :slight_smile: Ellers kan man vel også finde ud af om katten er tabby eller ej via en simpel dna test? :slight_smile: Behøver vel ikke være fra to non-agouti forældre kun?
F.eks. her: Feline Coat Color | Veterinary Genetics Laboratory

Han er forresten rigtig, rigtig fin din basse der. Jeg har selv en der godt nok ikke er smoke, men som skulle være rød. Overvejer at sende ind til uc davies engang, bare for lige at tjekke. Er jo ikke så pokkers dyrt. Det er for min egen nysgerrigheds skyld, da han jo er kastrat :wink:


[quote=Eva K;94943]Ellers kan man vel også finde ud af om katten er tabby eller ej via en simpel dna test? :slight_smile: Behøver vel ikke være fra to non-agouti forældre kun?
F.eks. her: Feline Coat Color | Veterinary Genetics Laboratory

[/quote]

Ja, det er sandt , tog bare eksemplet med de to non agouti forældre, fordi killingerne der kun kan blive smoke og ikke sølv.

Lækker bamsemis:wehuu:

MVH
Gitte

[quote=Eva K;94918]Hvorfor gør man det? Er du nu sikker på det?
En kat der i genotypen (og evt. viser det i fænotypen) er rød non-agouti vil man da stambogsføre som rød og ikke rød tabby? Ellers kan der da gå kludder i det med killiingerne?
Og hvis katten er rød, og ikke rød tabby, vil det da være forkert at kalde den sølv og ikke smoke?[/quote]

Fortsætter lige min sætning (fra en anden tråd) . . . det er godt nok forvirrende . . . med mindre man er 100 % sikker på at den er nonagouti, og det kan den kun være, hvis BEGGE forældre er bærere af genet.

eks. hvis du parrer en solid sort han med en solid tortie pige . . . så vil alle killinger være nonagouti - også de røde hanner.
Dette kan således også læses ud af stamtavlen.

Solid = nonagouti . . .UPS endnu en betegnelse

Tror vi er enige nu. . . :tihi:

Gugger - forstår ikke helt dit indlæg? Fra en anden tråd?
Men ellers tak for det - det er jo også det Sacala og jeg netop er blevet enige om i de ovenstående indlæg :slight_smile: Samt fundet ud af at sikkerhed kan findes via dna test.

Den anden tråd var denne http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4671

hvor der også blev diskuteret smoke/silver i forb. med rød/creme :slight_smile:

Du stillede mig et spørgsmål - og det svarer jeg naturligvis på . . . :slight_smile:

Jeg har et lille problem med en af mine killinger(Dolce Gabbana), syntes det er svært om han er sort sølv blotched tabby eller smoke.
Jeg kan jo godt ane " hans briller" men kun svagt, og måske og meget svage striber på hans ben, men syntes slet ikke at han er srot sølv som sin mor( Tomb Raider) med hende er det jo helt tydeligt at hun er sort sølv tabby.
Han er bare så “støvet” i forhold til hende.
Er der måske en som kan give mig en farvebedømmelse?

De første 4 billeder er Dolce, de næste 3 er hans mor
Hilsen Lisbeth

Jeg ville selv uden tvivl registrere ham som sort smoke, han er i mine øjne ikke tabby :slight_smile:

MVH
Gitte

[quote=DK Sacala;95547]Jeg ville selv uden tvivl registrere ham som sort smoke, han er i mine øjne ikke tabby :slight_smile:

MVH
Gitte[/quote]

Ja, jeg vil også mene at han er sort smoke, men fik at vide hvis der var bare lidt “briller” var det ikke,
Hilsen Lisbeth

Smoke killinger kan ha så mange spøgelsesstriber at de næsten kan se tabby ud.

Vores Spicy havde som killing rigtigt mange spøgelsesstriber

Idag er han fin smoke, og spøgelsesstriberne er helt væk.

Her er han ca 6 måneder gammel. Der er det noget nemmere at se han er smoke, selvom han stadig havde lidt spøgelsesstriber.