Sort smoke

[quote=Panthera;95569]Smoke killinger kan ha så mange spøgelsesstriber at de næsten kan se tabby ud.

Vores Spicy havde som killing rigtigt mange spøgelsesstriber

Idag er han fin smoke, og spøgelsesstriberne er helt væk.[/quote]
Tusind tak skaal du have.
Ja, man kan tydeligt se at han (Spicy) også havde mange striber som lille.
Jeg er nu helt sikker på at Dolce er smoke.

Hold da op, hvor er han flot ham Spicy.
Hilsen Lisbeth

Coon Danica: Din smukke killing er smoke. Han er godt nok sød - ligner en lille Nanoq:-)))

Hvad så med korthårskattene i smoke?

Hvad mener I om dem?

For mig er det nyt at se dem i korthår, for jeg er vant til MCOerne:-) Men jeg har set det hos orientalere og synes det ser rigtig flot ud. Modsat de langhårede, så ser disse katte sorte ud - indtil de bevæger sig - det ser helt vildt ud. Hov den var sort - næh sølv - næh hov:-)

Har I set korthårede i smoke?

Den langhårede orientaler i sortsmoke er til at besvime over - men jeg har kun set en med den farve i langhåret. Der er vist ikke mange langhårede inden for racen.

MVH Helle

Hej lenschow,kig længere oppe i tråden (d.6/1 kl.12.33),der har jeg sat et foto ind af min sortsmoke britepige Shadow,hun er på billedet 3½ mdr.

[quote=Gugger;95544]Den anden tråd var denne http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4671

hvor der også blev diskuteret smoke/silver i forb. med rød/creme :slight_smile:

Du stillede mig et spørgsmål - og det svarer jeg naturligvis på . . . :-)[/quote]

Ah, i den tråd stillede jeg nu ingen spørgsmål.
Men tak for dit svar. :slight_smile: Det jeg væsentligt spurgte om var nu hvorfor man gør det? (selvom jeg nu godt kan se at jeg havde en pokkers masse ?, det er en dårlig vane at bruge så mange af dem, når det jeg siger burde havde et punktum efter sig og ikke et spørgsmåltegn, my bad) For mig er det jo forkert at gøre det sådan. At kalde alle røde katte for rød sølv når der nu findes genotypisk rød smoke, selvom de fænotypisk er rød sølv (tabby). Men jeg er også mere vant til at køre efter genotpye end fænotype.
Det svarede du ikke på, men jeg vil da gerne høre hvorfor du mener man gør sådan? (Sacala siger så at man gør det omvendt ifht. avlsrådet) :slight_smile:

Helle Panthera - Hot mama, hvor er han bare lææækker!

Helle Lenshow - Jeg har mødt en huskat der var sort smoke! Det var netop som du beskrev. En sort gårdkat, til den lige pludelig stod på en bestemt måde. Så så man at den var smoke. Fortalte hans ejer (en af dem - en yngre pige det) men er ikke sikker på at hun forstod det :slight_smile: Men jeg var i hvert fald noget oppe og køre og måtte vise det til min veninde der også er katte interesseret. Har aldrig mødt smoke på en huskat før :slight_smile:

Hvad betyder det når en hankat er solid sort??? Ja sikkert et dumt spørgsmål,men en sort han kan vel godt være bærer af striber under den sorte pels???

Nifol - en solid sort kat er en helt sort kat :slight_smile:
Genet for ikke-striber (kaldet non-agouti) er reccesivt iforhold til genet for at have striber.
Det betyder at har en kat bare ét gen for striber, så bliver den det (og også hvis den har to gener for striber). Den skal have to gener for ikke-striber for at blive ikke-stribet :slight_smile:
Dvs. at den ikke kan bære genet for at have striber under genet for ikke-striber.
Altså kan en kat der er non-agouti ikke videre give et gen for stribet afkom.

Så er der så forskellige typer af tabby, blotched, makrel etc., det er et andet gen og en non-agouti kat har også to gener for hvilken TYPE tabby. Men typen af tabby kommer ikke til udtryk. Det bliver så at sige slået fra på kontakten af non-aguoti genet.
I hvert fald når det drejer sig om sort! ved røde katte kan non-aguoti genet ikke få “slået kontakten fra” :slight_smile: