Tropheus Duboisi
bliver sådan en alt for stor?
Nat - Ja, jeg tænkte nok at det var så lille at der kun skulle én fisk deri.
Men kampfisk ser ret flotte ud når man lige googler dem. Er der nogle specielle arter af dem man ikke skal have eller som man skal have?
Hvis jeg ikke husker helt forkert, fortalte Tine om hendes akvarium da jeg fik mit lille sat op, at hendes var lidt større og mit er på 20 liter.
I mit har jeg pt. en enkelt slørhale (med lovning på nyt hjem når/hvis pladsen bliver for trang), en sugemalle og en lille flok stimefisk.
Jeg kunne også godt forestille mig en flot kampfiskehan i et akvarie på den størrelse - eventuelt med en lille stime rød neon (hvis der er varmelegeme til) eller zebrafisk, en lille sugemalle til at tage algerne og måske et par rejer. Rejer har i hvert fald været meget populære at kigge på her måske fordi de bevæger sig på en anden måde end fiskene gør.
[quote=Eva K;254572]Tropheus Duboisi
bliver sådan en alt for stor?[/quote]
Sådan en fisk, skal have et selskab på 8 til 10 fisk. Det er alt for lidt plads i et 5 liters.
Og kræver iøvrigt minimum et 325 liters akvarie.
[quote=Eva K;254572]Tropheus Duboisi
bliver sådan en alt for stor?[/quote]
Akvarium:
Minimum: 325 liter
Ih altså - sikke en masse indlæg der kan nå at komme imens jeg sidder og forfatter
Med kun 5 liter vil jeg også sige en kampfisk og måske en lille malle til at tage “skraldet”.
[quote=Gizzemissen;254574]Hvis jeg ikke husker helt forkert, fortalte Tine om hendes akvarium da jeg fik mit lille sat op, at hendes var lidt større og mit er på 20 liter.
I mit har jeg pt. en enkelt slørhale (med lovning på nyt hjem når/hvis pladsen bliver for trang), en sugemalle og en lille flok stimefisk.
Jeg kunne også godt forestille mig en flot kampfiskehan i et akvarie på den størrelse - eventuelt med en lille stime rød neon (hvis der er varmelegeme til) eller zebrafisk, en lille sugemalle til at tage algerne og måske et par rejer. Rejer har i hvert fald været meget populære at kigge på her måske fordi de bevæger sig på en anden måde end fiskene gør.[/quote]
Neonfisk, eller andre stimefisk trivedes ikke på så lidt plads. Jeg mener at 54 l er minimun for nogle få individer.
Alm neon fisk skal have 40-80 liters akvarie.
Tina - Men hun siger det kun er 5 liter? og hvis dit er 20 liter må hendes da være mindre?
Årh ja, hvis det er muligt kunne det være sjovt med en reje eller to.
Jeg er altså ked af at sige det. Men din slørhale, har det allerede nu, ikke særlig godt. Det svarer til at lukke din kat inde i en transportkasse og lad den bo der. Din slørhale vokser efter akvariets størrelse, men det gør dens organer ikke. Dvs dens organer bliver altså ved med at vokse, og til sidst er fisken så deform at den er lige til at skylle ud (Ja det må man så ikke )
[quote=Eva K;254573]Nat - Ja, jeg tænkte nok at det var så lille at der kun skulle én fisk deri.
Men kampfisk ser ret flotte ud når man lige googler dem. Er der nogle specielle arter af dem man ikke skal have eller som man skal have?[/quote]
De kampfisk der oftest sælges i dyrehandlere kan du alle have (selvom jeg personligt synes at 5 liter er meget småt, så kan det sagtens gå )
Jeg ville dog aldrig putte andre dyr, maller osv derned også… andet end måske et par røde cherry rejer (smukke)… Og det ville så være det… 5 liter er meget lidt plads
Tina - haha, jeg kan heller ikke følge med.
Men en kampfisk og et par rejer?
[quote=Eva K;254582]Tina - Men hun siger det kun er 5 liter? og hvis dit er 20 liter må hendes da være mindre?
Årh ja, hvis det er muligt kunne det være sjovt med en reje eller to.[/quote]
Sig hun skal måle det. Så kan vi lige finde ud af hvor stort det er
[quote=Eva K;254568]Fik lige spurgt Tine.
Det er kun 5 liter og det var en kampfiske han, hun havde[/quote]
Det var godt nok ikke meget…ikke noget jeg ville ha’ fisk i for at være ærlig.
Jeg kender godt de der helt små akvarier der polulært kaldes kampfiskebowler (selv om de vist er firkantede), men efter min mening er det altså for lille…
Jo, hvis man skal strække sig langt, så kan man lade en fisk som en kampfisk være deri…men jeg tror den kommer til at kede sig ihjel…
Hmm okay… Jeg må overveje det så…
Min kæreste har en drøm om et stort saltvandsakvarium når pengene engang er der… Ellers kan det være jeg skal ønske mig et lidt større akvarium i julegave. Kan man bruge samme pumpe til 5 liter og f.eks. 50 liter? Eller skal den følge med opad i str.?
[quote=Eva K;254589]Hmm okay… Jeg må overveje det så…
Min kæreste har en drøm om et stort saltvandsakvarium når pengene engang er der… Ellers kan det være jeg skal ønske mig et lidt større akvarium i julegave. Kan man bruge samme pumpe til 5 liter og f.eks. 50 liter? Eller skal den følge med opad i str.?[/quote]
Den skal følge med i størrelsen
Saltvandsakvarie er iøvrigt pisse hamrende dyrt.
Det her er sådan en lille 5½ liters kampfiskbowle
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/debat/3910470A-A801-E5DA-22CE25F4F670FA78.jpg
Se fisken derinde oppe til venstre, den har sgu ikke meget plads
Natascha - Det ved jeg og det er dyrene dertil vist også… Også derfor jeg skriver når pengene er der - dvs nok ikke de første 5 år
[quote=Eva K;254589]Hmm okay… Jeg må overveje det så…
Min kæreste har en drøm om et stort saltvandsakvarium når pengene engang er der… Ellers kan det være jeg skal ønske mig et lidt større akvarium i julegave. Kan man bruge samme pumpe til 5 liter og f.eks. 50 liter? Eller skal den følge med opad i str.?[/quote]
Du kan få et 54 liters startersæt til omkring 300-400 kr med det hele i de fleste dyrehandlere, det er måske en god mulighed hvis du vil prøve det af, inden i kaster jer over noget større…
Jo større akvariet er, jo nemmere er det at holde.
Og ja, pumpen skal matche akvariets størrelse for at vandkvaliteten skal være optimal.
Ja, det ville da være en god ting at ønske sig af kæresten i julegave - også noget han ikke ville synes var spor træls at skulle købe til mig