Spændende ferskvandsfisk?

Har hun ikke et stående i stuen? Det er nok det hun har snakket om dengang :øhmm:

Tina - Det er det lille der hun havde. Zaffi åd fisken :frowning: og så ville hun jo ikke få en ny til samme skæbne. Eller også gad hun bare ikke mere… og så fik jeg lov at låne det.

Alice - Hvorfor er det nemmere at holde hvis det er større? :slight_smile:

[quote=Rimmen;254594]Du kan få et 54 liters startersæt til omkring 300-400 kr med det hele i de fleste dyrehandlere, det er måske en god mulighed hvis du vil prøve det af, inden i kaster jer over noget større…

Jo større akvariet er, jo nemmere er det at holde. :ok:

Og ja, pumpen skal matche akvariets størrelse for at vandkvaliteten skal være optimal.[/quote]

Jeps…de er bare ikke ret stærke de billige startakvarier, man skal i hvert fald sørge for at de står på noget helt plant og stabilt:rock::rock:

Det kender jeg en der ikke var helt klar over -LOL-LOL

Jeg kan da oplyse, at sådan 54 liter vand fylder ca 14 kvadratmeter på et gulvtæppe…når vandet først har passeret gennem en reol, hvor bøgerne nåede at opsuge en stor del af det :lynogtorden::lynogtorden:

Det gav en knæklyd og bunden på akvariet revnede diagonalt fra hjørne til hjørne:mad::mad:

Grundlæggende fordi at det biologiske system vil være langt mere stabilt - ligesom der med et stort akvarium ofte følger storte (spand)pumper, hvori der lever en sund bakteriekultur. Nitrit og nitrat værdierne vil være nemmere at kontrollere (med mindre man overfylder akvariet naturligvis, så er man jo lige vidt).

Vandskift vil heller ikke påvirke fiskene og værdierne i lige så høj grad i et stort akvarium som i et lille.
Og med stort akvarium mener jeg 150+ liter :ok:

Jeg sidder helt og savner vores 530 liters… ak…

[quote=Felis;254604]Jeps…de er bare ikke ret stærke de billige startakvarier, man skal i hvert fald sørge for at de står på noget helt plant og stabilt:rock::rock:

Jeg kan da oplyse, at sådan 54 liter vand fylder ca 14 kvadratmeter på et gulvtæppe…når vandet først har passeret gennem en reol, hvor bøgerne nåede at opsuge en stor del af det :lynogtorden::lynogtorden:

Det gav en knæklyd og bunden på akvariet revnede diagonalt fra hjørne til hjørne:mad::mad:[/quote]

Og jeg kan så oplyse at et 250 liter fylder hele køkkenet GGGGG

Pyh, der er vist meget man skal vide om sådan noget for at holde fisk ordentligt (hvilket ikke burde overraske mig). Godt jeg har Casper.

Og så vil jeg lige oplyse at der skal skiftes vand hos fiskene 1 gang om ugen. Og gerne 50%.

For det første så krædser dine fisk ikke af pga giftstoffer, og for det andet så bliver dine fisk MEGET hårdhudet.

En fisk der aldrig får skiftet vand, eller får skiftet vand meget sjældent, dør ved tanken om at komme over i noget andet vand :slight_smile:

(Køb derfor heller aldrig discus… De dør bare man kigger på dem)

[quote=Felis;254604]Jeps…de er bare ikke ret stærke de billige startakvarier, man skal i hvert fald sørge for at de står på noget helt plant og stabilt:rock::rock:

Det gav en knæklyd og bunden på akvariet revnede diagonalt fra hjørne til hjørne:mad::mad:[/quote]
Sandt nok :tihi:

Men når det så er sagt, så kan man sagtens kaste sig ud i det :ok:

Sådan noget kan evt afhjælpes ved at placerer akvariet på et stykke flamingo, så vægten fordeles bedre, og spændingerne afhjælpes… Virker ved alle størrelser akvarier :slight_smile:

Små akvarier bliver nemmere forurenede, og især fordi folk er slemme til at putte for mange fisk i og overfodre og det kan derfor danne giftstoffer lynhurtigt.

Jeg har eksempelvis et på 120 liter .
Der er ikke blevet udskiftet vand i de seneste tre år.
Og det fungerer upåklageligt, fiskene stortrives deri.

Og i næste uge får jeg et på 325 liter :wehu::wehu:

Eva - Ja hvis du boede tættere på mig, så ville du ku få et komplet 250 liters, med det hele til, for godt en tudse :slight_smile:

[quote=Natascha;254609]Og så vil jeg lige oplyse at der skal skiftes vand hos fiskene 1 gang om ugen. Og gerne 50%.

)[/quote]

Læs lige mit foregående indlæg :stuck_out_tongue:

At skifte vand så ofte ødelægger fuldstændigt balancen.
Kunsten består i at forstå at tilpasse antal fisk og fodring…så skal der ikke skiftes vand.

[quote=Felis;254611]Små akvarier bliver nemmere forurenede, og især fordi folk er slemme til at putte for mange fisk i og overfodre og det kan derfor danne giftstoffer lynhurtigt.

Jeg har eksempelvis et på 120 liter .
Der er ikke blevet udskiftet vand i de seneste tre år.
Og det fungerer upåklageligt, fiskene stortrives deri.

Og i næste uge får jeg et på 325 liter :wehu::wehu:[/quote]

Okay… Nu er det så bare sådan at fisk skal have skiftet vand 1 gang om ugen, uanset størrelse.

Ja det læste jeg skam. Og jeg må indrømme at det ikke er et indlæg jeg bryder mig om :slight_smile:

Prøv at skrive det på akvariesiden.dk… Så skal jeg love dig for at du bliver kaldt lidt af hvert :slight_smile:

[quote=Felis;254613]Læs lige mit foregående indlæg :stuck_out_tongue:

At skifte vand så ofte ødelægger fuldstændigt balancen.
Kunsten består i at forstå at tilpasse antal fisk og fodring…så skal der ikke skiftes vand.[/quote]

Beklager… Men den her gang giver jeg dig ikke ret. Og det er der ret så mange andre akvarister der heller ikke gør. Hvis du skifter 50% af dit vand på dine fisk nu, så vil jeg næsten også gerne æde mine sko på at enten dør de, eller også får de svamp hele banden.

[quote=Natascha;254617]:slight_smile:

Prøv at skrive det på akvariesiden.dk… Så skal jeg love dig for at du bliver kaldt lidt af hvert :)[/quote]

Det vil jeg da blæse på.
På akvariesiden, der tror de jo det er en højere videnskab at have fisk, men kulsyreanlæg og hvad ved jeg…

Jeg har haft akvariefisk i over 30 år, og har altid gjort sådan…det har altid fungeret…jeg har eksempelvis haft neonfisk der blev 8-10 år gamle, og det bliver de altså meget sjældent, så forholdene må j0 være optimale for dem

Og yderligere, så har jeg heller ikke varmelegemer i mine akvarier…noget der også på akvariesiderne anses for en dødssynd…

[quote=Felis;254622]Det vil jeg da blæse på.
På akvariesiden, der tror de jo det er en højere videnskab at have fisk, men kulsyreanlæg og hvad ved jeg…

Jeg har haft akvariefisk i over 30 år, og har altid gjort sådan…det har altid fungeret…jeg har eksempelvis haft neonfisk der blev 8-10 år gamle, og det bliver de altså meget sjældent, så forholdene må j0 være optimale for dem

Og yderligere, så har jeg heller ikke varmelegemer i mine akvarier…noget der også på akvariesiderne anses for en dødssynd…[/quote]

Nææh, det kommer da an på hvor akvariet står. Hvis akvariet har en ordentlig temperatur, hvad skal man så med varmelegeme.

Men siden du ikke skifter vand i dine akvarier, så går jeg ud fra at du fylder vand i regelmæssigt, og skifter pumpen ret tit?

Ja…hvorfor tror du folks fisk så ofte bliver syge og dør, det er sgu da netop fordi den udskiftning af vandet ødelægger mikrobiologien i akvariet,

Mine fisk dør KUN af alderdom…det er mange år siden jeg har haft en fisk der påviseligt var syg…

Jeg mener også at vandet skal skiftes i ny og næ… men ikke nødvendigvis en gang om ugen, og da slet ikke 50 %…

Jeg vil nærmere sige 20 % hver 14 dag eller en gang om måneden hvis endelig, men det kommer helt an på mængden af fisk, og akvariets størrelse…

Jeg tror at jeg skiftede… hm… 30-40 % en gang om måneden da vi havde vores 530 liters… og deri havde vi ca 350 liter vand… Der var to unge skildpadder (som sviner en del), og en flok røde neon, platyer, mollyer og guppyer (og de trivedes alle fantastisk godt!)
Spandpumpen blev dog ikke renses så ofte.

[quote=Felis;254625]Ja…hvorfor tror du folks fisk så ofte bliver syge og dør, det er sgu da netop fordi den udskiftning af vandet ødelægger mikrobiologien i akvariet,

Mine fisk dør KUN af alderdom…det er mange år siden jeg har haft en fisk der påviseligt var syg…[/quote]

Hehe… Nu har jeg jo selv haft akvarier i 4 år. Aldrig er der en fisk der er død på trods af at der blev skiftet 50% vand 1 gang om ugen. Fisk der får skiftet vand så ofte, er mere hårdhudet end fisk der ikke får skiftet vand.