Sparetips og lidt om madspild

Kan ikke huske om det allerede er blevet nævnt. Når jeg skal koge kartofler, ris eller pasta, bringer jeg vandet i kog, og så slukker jeg for kogepladen, og lade selvfølgelig gryden blive stående på kogepladen, giver det bare længere tid end hvis der var tændt for kogepladen. Det gør måske ikke så stor forskel i en husstand som min, men for en typisk familie der laver varm mad hver dag, og nok næsten daglig koger ting, tænker jeg at det alligevel må give en vis besparelse. Plus det kræver ikke andet end lidt længere tilberedningstid, så jeg forsætter på den måde.

2 Synes om

Genial måde… hvor lang giver du så kartofler og ris

1 Synes om

Jeg sætter uret til den tid de normalt skulle have, og så tjekker jeg dem, vurdere om de skal have længere tid, hvis ja får de fem minutter mere, tjekker igen og vurdere indtil de er færdige. For det meste har jeg kunne nøjes med 5-10 minutter mere. Syntes faktisk mine ris blev bedre end de plejer, men det kan være tilfælde, da jeg kun har gjort det en gang med ris, indtil videre.

3 Synes om

Det kommer meget an på komfur og gryde om det kan lade sig gøre :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Det har du unægtelig ret i, man kan jo ikke på gas eller induktion, men på andre kan man vel. :slight_smile:

1 Synes om

Ja det skal vel kunne holde varmen og induktion slukker med det samme.
Kunne det være en ide at pakke gryden lidt ind? Jeg laver risengrød på den måde når jeg har tid. Koger den 10 min og så op og putte i en dyne et par timer

2 Synes om

Jo det har jeg set flere nævne, og sjovt nok har jeg faktisk en gammel høkasse, den bliver så brugt til opbevaring. :smiley: Jeg kan bare bedre lide den her måde, når nu jeg har muligheden, både p.g.a. af tiden, men også fordi det er lettere sådan her, lige at tjekke hvornår de har fået nok. Det er noget mere besværlig når det er pakket ind i en dyne.

2 Synes om

Oldemor, mormor, bedstermor og mor brugte når familien skulle samles og det kneb med kogepladsen på komfur at de blev kogt kartofler i sengen, høkassen, ja lige som med risengrød.
kartofler i en gryde når de kogte i sengen, og 40 min, og lidt mere for hvert kilo der var. mener lige frem mor har en liste med den mere præcis tid, hmm burde have gemt det, alt opskrift har jeg gemt, ( ja ja skal også have noget væk :ups: :see_no_evil:) men mormor og bedstemor gjorde det også dagligt eller ihvertfald meget tit. Kom vi op til bedstemor og skulle ind på en lille værelse ved siden af køkkenet, efter legetøj, var det altid, :regler:og i må ikke røre sengen, der står kartofter og koger.

Jeg koger æg på denne måde, når vandet koger, æg i og ur på halvdelen af tiden, og når det er gået sluk og lade gryden står lige så lang tid igen, og af og i skålen, hvor der altid kogte æg i, der er næsten altid en skål, med kogte æg i køleskabet her

Med venlig hilsen

5 Synes om

Jeg har opdaget noget om kartofler. Der var en mellemstor kartoffel tilbage en dag. Den kogte jeg med de kartofler jeg kogte næste dag, og jeg kunne ikke smage forskel på den fra dagen før og de helt friskkogte. Måske kunne jeg for 40 år siden (jeg er 69) men det tror jeg faktisk ikke. Det er en nem måde at bruge tiloversblevne kartofler på, når der ikke er nok til biksemad, som jeg ellers holder meget af.

2 Synes om

Jeg vil godt tro det kunne gøres, :smil:
Jeg samler samle hele tiden til brasede kartofler, en stykke køkkenrulle i bunden og så i køleskabet med de kartofler.
Og for to år siden, havde jeg mange, men dagens planer blev ændret så turde ikke vente med og få brugt kartofler. Enten røg de ud, så afprøvede det, enten kunne de bruges, eller også røg de ud, som de alligevel ville have gjort.
kartofler i tern, og fryse dem, de smuldret lidt, men de gør de på denne tid af året alligevel. Så nu her vi når til denne tid af året, ryger de i fryseren

Med venlig hilsen

Opfølgning på de billige rengørings middel. De er ok, men i de dunke de er i, bruger jeg for meget, svært og hælde af. Så nu har tømt en opvaske flaske og hårshampoo flaske og hældt det der i så meget nemmere og bare lige en lille sjat i baljen. Har taget de flasker der ligger godt i hånden
Med venlig hilsen

Lidt gode råd i denne artikel. :slight_smile:

Alt i hjemmet bliver genbrugt

Og hendes instagram profil, med gode råd.

sparalicious

1 Synes om

Det er godt nok længe siden, der er nogen, som har haft sparetip, men her kommer et, jeg opdagede ved et tilfælde forleden dag.

Jeg så en artikel om en influencer, der kunne få et stramt budget til at strække langt og ét af hendes tips var at købe toiletpapir i byggemarkeder. Det har jeg godt nok aldrig så meget som overvejet, men ganske rigtigt - Harald Nyborg har 24 ruller for 45 kroner og det er ikke sparekvalitet :slight_smile:

10 Synes om

…og det er rigtig godt. Vi var i Harald Nyborg i anden sammenhæng og så at folk slæbte det væk i hobevis. Så detmåtte vi prøve. Synes det er rigtig godt, anbefaler det gerne

3 Synes om

Ahhh ja det råd burde jeg været kommet med, jeg købte i mange år toiletpapir i Aldi, fordi de havde noget der var rigtig godt og til langt bedre pris end alle de “fine” mærker. Så efter nyheden om Aldi skulle lukke, gik jeg i gang med at afprøve toiletpapir, i håb om at finde noget der kunne matche det fra Aldi. For når man har en tarmsygdom der giver en diarre hver eneste dag, så bliver man både kritisk med hvilket slags toiletpapir man vil bruge, og ens pengepung vil rigtig gerne finde noget der er billigt. Og jeg er selv endt på det fra Harald Nyborg, og er så heldig at en af de andre beboer hvor jeg bor, bad mig om anbefaling af toiletpapir, så nu køber hun det samme, og når hun så kører ud (hun har bil), for at købe til sig selv, får jeg lige en sms om jeg skal have noget med. :thumbup:

Og det er endda lige steget, indtil for nylig kostede det 35 kr. mener jeg det var.

5 Synes om

Tak for tip. Jeg har været på jagt efter toiletpapir og køkkenrulle siden coop lukkedede deres webshop…må prøve deres.

Har de andre gode ting der kan anbefales?

Nu jeg alligevel skal betale fragt…

2 Synes om

Jeg har endnu ikke den store erfaring - men tog en pakke køkkenrulle med, nu jeg var der. Det var også en god pris :slight_smile:

3 Synes om

Jeg køber WC rens der :face_with_peeking_eye:

2 Synes om

Ved ikke online, men i butikken har de tit A+ ( fjollet navn) vaskemiddel til en rigtig fin pris.
og de har rigtig meget til husholdning generelt. fryseposer,skraldeposer osv

4 Synes om