Wow, prøv lige at se denne smuksak her! Jeg har aldrig set en tortie baseret på så meget rød og så lidt sort
Der ser man også bare nemt, hvor tydeligt mønsteret er i det røde, selvom katten faktisk er solid/non-agouti
Wow, prøv lige at se denne smuksak her! Jeg har aldrig set en tortie baseret på så meget rød og så lidt sort
Der ser man også bare nemt, hvor tydeligt mønsteret er i det røde, selvom katten faktisk er solid/non-agouti
Hold da op, det ser meget anderledes ud:hjerte: - nærmest lidt beskidt
Hun er godt nok flot i hendes farve fordeling
Elsker tortier som har godt med rødt i , min mor har jo Orulo som har meget rødt på sig .
Men den her smukke misling har nu mere end jeg nogensinde før har set .
specielt!!! - meget specielt
Næh dog, sådan en farvefordeling har jeg godt nok ikke set før … det ser skægt ud
Speciel - ja
Smuk?? Tja, jeg vil så sige det nok er den grimmeste tortie jeg har set
Camilla - Smag og behag Jeg kan ikke fordrage de sædvanelige miskmask sort tortier som de normalt ser ud :høhø: Selvom jeg dog har elsket et par stykker højt i min barndom
En tortie skal have både sort og rød fordelt på hele kroppen og derfor synes jeg absolut ikke den pågældende kat er hverken smuk eller noget godt eksempel på en tortie.
Nu har hun sort og rødt fordelt over hele kroppen. Denne gang er det bare mere rødt, hvor man er mere vant til at det er sort . Så kan man jo diskutere om hvad en god tortie er .Hvor står det hvilken farve der skal være domenant i tortie farven . Det kunne jeg godt tænke mig at læse . Så hvis der nogle der har links ,så smid dem ind her :-)))
Det skal være fordelt på hele kroppen, dvs hver ekstremitet, pote, på halen, ørene osv osv skal have både sorte og røde områder og det er det da bestemt ikke, den er jo nærmest bare rød med en sort klat oven på hovedet. Tag den med på en udstilling, så tror jeg næppe den vil få ros for sin tortie farvefordeling.
http://www1.fifeweb.org/dnld/std/GEN-SOLID.pdf
Scroll ned til tortie (tortoiseshell)
“Both colours evenly distributed over the whole body, including the extremities”
jeg kan også rigtig godt lide sort/rød tortie med meget rødt
her er smukt eksempel i klassisk perser
http://www.bumblebeeacres.com/DollfacePersians.htm
med hensyn til hvad man vil have på udstillinger er det jo en anden sag - og i øvrig jo også forskelligt fra forbund til forbund - historiesk har man i CFA har man jo gerne villet have tortier med pletter af klar farvefordeling (eks en ‘flamme’ i ansigtet) mens man i fife gerne vil have farver helt ‘mixet’
eks på blå/creme tortie med klar farveplet i ansigtet
http://www.traditional-persians.eu/gallery/Faelyn/index.html
Both colours evenly distributed iver the whole body, including the extremities.
A blaze, in red/cream, on the face is desirable.
The colours should be clear and bright, and can be patched and/or mingled.
Large and/or small patches permitted within the colour distribution.
VH
Susanne
Enig, men nu blev den jo da heller ikke fremhævet fordi den var et godt eksempel på en tortie - men fordi den skilte sig ud i udseende fra hvordan en tortie normalt er!
Nej, det ville den nok ikke, men nu er det jo da for pokker også en huskat, der ikke er fremavlet efter nogen standard, men bare er et sjovt tilfælde. Hvorfor så negativ overfor den stakkels kat?
Okey det skal være jævnt fordelt , med klare farver og lappe over hinanden .
Men man ser jo tit at det er en farve som er mere domenant en den anden . Det er jo ikke altid det er jævnt fordelt.
Er det så mere ønskeligt at det sorte er domenant end rød .
Jeg er selv vil med alle slags tortier , men når de har godt med rødt hopper mit hjerte et ekstra hop.
[QUOTE=Susanne W;540474]Both colours evenly distributed iver the whole body, including the extremities.
A blaze, in red/cream, on the face is desirable.
The colours should be clear and bright, and can be patched and/or mingled.
Large and/or small patches permitted within the colour distribution.
VH
Susanne[/QUOTE]
Jamen så må min kære Dooley da hellere komme med på udstilling.
Hun ser dog en anelse “anstrengt” ud her.
Tror hun var godt træt af sneen
[QUOTE=Eife;540478]Enig, men nu blev den jo da heller ikke fremhævet fordi den var et godt eksempel på en tortie - men fordi den skilte sig ud i udseende fra hvordan en tortie normalt er!
Nej, det ville den nok ikke, men nu er det jo da for pokker også en huskat, der ikke er fremavlet efter nogen standard, men bare er et sjovt tilfælde. Hvorfor så negativ overfor den stakkels kat?[/QUOTE]
Slap da af… Jeg synes bare ikke det er en pæn tortie, thats all… Ligesom jeg heller ikke ville synes en sort silver med minimal hvid farve i bunden var en pæn silver, eller en tabby uden tabby mønster var en pæn tabby… Men sjov og speciel, ja…
Sød mis
Jeg boede for nogen år siden i Randers og der havde min nabo en kat med en utrolig sjov farvefordeling. Den var både hvid, sort, rød og med striber hist og her.
Den var rigtig sød og så hed den Smukke
Jeg synes nu heller ikke, den er pæn. :o) Som andre har sagt, så ser det mere ud som om den er beskidt.
Jeg har et lidt ambivalent forhold til tortier (de ‘normale’ af slagsen). Der findes groft sagt 3 typer tortie: Med store farvefelter (hænger som regel sammen med en vis mængde hvid), den helt melerede (som regel uden hvid) og så tabbyudgaven, hvor det røde bare indgår i striberne.
Den første type synes jeg kan være fantastisk smuk. Den anden kan ofte være vældig grim. Og den sidste adskiller sig knap nok fra en almindelig stribemis.
Hmm, egentlig har jeg ændret opfattelse en smule gennem tiden. Efterhånden har jeg knap så meget imod de melerede De værste er dem, hvor det ser ud som om, den der malede katten, har haft et uheld. ;-D
Du har ret, jeg blev jævnt irriteret over din negativitet, men jeg synes også bare du ødelægger tråden lidt…
Men fair nok, du synes det er en grim kat der ikke bør komme på udstilling… Pointen med tråden var såmænd bare at vise noget usædvanligt, ikke at afgøre kattens udstillingsfremtid eller drøfte hvordan den levede op til FIFes standard…