Spiretråd 2014

[QUOTE=Tante Tut;1149644]:slight_smile:

Det bliver spændende at se, hvad du får af farver så - håber, at du har lyst til at smide et par billeder når de kommer op[/QUOTE]

Det kan du tro jeg vil, jeg elsker at tage billeder af mine georginer, jeg har bestilt både ponponer, dekorativ, balls og kaktus georginer, i forskellige farver og arter, så er meget spændt…

Puha tælle tælle… jeg vil gerne sponsorere med 20 kr. :smiley: lidt har jo også ret :tihi:

alle jer der er formerings-interessede … har i læst den superfede historie om de 2000 år gamle dadelkerner der var blevet fundet i en udgravning i Masada … så lå de og samlede støv i en skuffe i Tel Aviv indtil der kom nogle botanister og spurgte om de ikke nok måtte få nogle af dem…

de fik 3… (lidt sølle ikk??? )

men de kæmpede,… lagde dem i tempereret vand, lagde dem i nærende opløsning fordi al næringen i kernerne var død… og plantede dem…

og op kom… 1 palme…

en palme… bogstavelig talt 2000 år gammel… og den trives… den lever og er i dag knap 3 meter høj… og har fine fine blade :slight_smile:

de håber meget de kan krydse ham (det er en han plante) - for så er der dadler om et par år - og de håber på at palmen har egenskaber der er uddøde hos nutidens palmer…

og den har fået kælenavnet Metusalem :slight_smile:

:slight_smile:

Det vil jeg glæde mig rigtig meget til - elsker smukke blomster

[QUOTE=Battlestar;1150177]alle jer der er formerings-interessede … har i læst den superfede historie om de 2000 år gamle dadelkerner der var blevet fundet i en udgravning i Masada … så lå de og samlede støv i en skuffe i Tel Aviv indtil der kom nogle botanister og spurgte om de ikke nok måtte få nogle af dem…

de fik 3… (lidt sølle ikk??? )

men de kæmpede,… lagde dem i tempereret vand, lagde dem i nærende opløsning fordi al næringen i kernerne var død… og plantede dem…

og op kom… 1 palme…

en palme… bogstavelig talt 2000 år gammel… og den trives… den lever og er i dag knap 3 meter høj… og har fine fine blade :slight_smile:

de håber meget de kan krydse ham (det er en han plante) - for så er der dadler om et par år - og de håber på at palmen har egenskaber der er uddøde hos nutidens palmer…

og den har fået kælenavnet Metusalem :)[/QUOTE]

:slight_smile:

Det er da en spændende historie - hvor har du den fra ??

[QUOTE=Tante Tut;1150207]:slight_smile:

Det er da en spændende historie - hvor har du den fra ??[/QUOTE]

nature channel… de havde det på programmet i sidste uge… blev i så godt humør

men den kan ogs findes på national geografics news site mener jeg det var - selv om det ikke er news længere … palmen er nogle år gammel siden at de ved det er en han… den må mindst være 5 år så

[QUOTE=Battlestar;1150236]nature channel… de havde det på programmet i sidste uge… blev i så godt humør

men den kan ogs findes på national geografics news site mener jeg det var - selv om det ikke er news længere … palmen er nogle år gammel siden at de ved det er en han… den må mindst være 5 år så[/QUOTE]

:slight_smile:

Tak, det program havde jeg gerne set - elsker naturhistoriske udsendelser - og ALT om Ægyptens faraoer bliver set med stor-stor fryd her.

Er ret vild med ham der tit er med - Dr. Hawass (staves) - elsker hans entusiasme og hans måde at tale engelsk på :ok:

Går og kigger på mit drivhus hver dag, kan set det fra mit køkkenvindue. Jeg kan altså slet ikke vente med at få planter der ud. :smiley:

Jeg spirer ikke :høhø: Forstået som at jeg er blevet enig med mig selv om at livet - og min tålmodighed :ups: - er for kort til at så frø og gå og vente på dem. Så jeg køber altså færdige planter og hygger mig så med at få dem til at gro.

Så grønt m.m. kommer først til forår/sommer, til gengæld skal jeg lige love for at mine orkideer er i gang med enten at blomstre eller sætte store knopper, skønt med lidt liv og farve her i vintermånederne :slight_smile:

:stuck_out_tongue: ha ha…mit er da grønt…af alger :høhø:

Det er mit heldigvis ikke. Så lige på den front har jeg en nemmere rengøring i vente. :tihi:

Mine planter i går. :slight_smile:

jeg glæder mig også til at komme ud i haven… godt nok ikke fordi jeg har noget jeg skal plante ud - alt det skete i efteråret …

men fordi jeg har SÅ mange projekter med opbygning af bede og afgrænsninger af alt det er ER plantet… det bliver så godt…

Glæder mig at se alle jeres spire/plante billeder når det bliver forår :smiley: Her har jeg lidt droppet det helt store :ups: plejer ellers at så tomater i massevis, men i år skal jeg på nogle kortere og længere rejser, så kan ikke rigtig passe dem. Istedet har jeg besluttet mig for at have blomster (som vel at mærke kan bruges til noget :tihi: ) Har tænkt mig at have morgenfruer i altankasserne og en rosenbusk i en stor krukke (som lige skal findes og købes :tihi: ) Har valgt Queen of Sweden rosen :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;1149605]:slight_smile:

Jaaaaaa, prøv dog - så afholder vi en uofficiel citronkerne konkurrence.

Jeg plejer osse at have både tomater og chili - men dem sår jeg først i februar/marts …[/QUOTE]

Jeg vil også være med i en uofficiel citronkerne konkurrence. Jeg må ud og ha’ købt nogle citroner i morgen :slight_smile:

Jeg må næsten også prøve den citrus der. Ikke at jeg har noget at bruge planten til, men føler mig da snart helt uden for. lol

Kan du da ikke lide citron? Man kan jo også spise bladende, indtil der forhåbentligt kommer frugter på :slight_smile:

Jeg har sat to grapefrugt kerner, så nu håber jeg bare på at de kommer :smiley:

:inlove:

Hvor hyggeligt, at I også vil være med.

Camilla, jeg har såmænd heller ikke noget at bruge planten til - men nu har de kerner drillet mig i SÅ mange år - så nu skal det bare lykkes !! :kryds:

Og så synes jeg, at det er en fin lille plante…

[QUOTE=Fischer;1150415]Kan du da ikke lide citron? Man kan jo også spise bladende, indtil der forhåbentligt kommer frugter på :slight_smile:

Jeg har sat to grapefrugt kerner, så nu håber jeg bare på at de kommer :D[/QUOTE]

Nej faktisk ikke. Men der er en del af det jeg sår og har af planter i drivhuset jeg ikke selv spiser, så hvorfor ikke en plante mere til samlingen. :tihi:

Sidste år var jeg alt for sent ude mht. petunia - i år skal det ikke ske… men jeg synes bare ikke rigtig jeg kan finde den jeg vil ha - en meget meget mørkt lilla, næsten sort. Så hvis du vil give mig et link til din allerbedste sommerblomst’spusher vil jeg blive glad :slight_smile: