Sproglige kæpheste

har rettet Dorthe da jeg opdagede jeg havde stavet med d
sorry sorry…og jeg er ellers meget pernitten med stavning

Dialektord er ét ord… :tihi:

Den ender helt galt, den her tråd - vi tør slet ikke skrive noget til sidst :smiley: :smiley:

pokkers til tråd at stave forkert i …GRINER HØJT*** ad mig selv

hønen ligger og lægger æg :wink:

M&M - haha, sad faktisk godt og tænkte på om det mon var det eller ej…

Bente - Ah, derfor sadt var med d :slight_smile:

jo jo, hønen lægger æg, som hun ligger på, når de er lagt

Jeg er selv lidt af en sprogspasser, så jeg går ikke så meget op i hvordan folk skriver eller staver. Jeg tager hatten af for folk som ved de ikke er gode til at skrive eller stave, men som alligevel vover sig ind på diverse fora:ok::ok::ok:

Hvad udtale angår, så krøller jeg tæer hver gang jeg hører denne: Mig og Lasse.
Det hedder altså Lasse og jeg.

Mæn bårtset fra det, så ær jag igge så sibbet:p

Jan tog stolen, den som jeg havde siddet i, han sad i 3 timer, så satte han Sophus derover, og han lå der i ½ time. Så kom Findus og lagde sig i den, mens Kovo sad på gulvet og ventede på at stolen belv ledig, Da stolen blev ledig satte Kovo sig deri, så lagde han sig ned og sov

Jeg har en god undskyldning, jeg er sprogforvirret :høhø:

Jeg siger PYT med både stavning og tegnsætning, da det først og fremmest er budskabet, der tæller + meget vigtigt: at folk TØR skrive!

Sådan tror jeg nu vi alle sammen har det, men det er stadigvæk noget jeg lægger mærke til … og så er jeg ikke engang vokset op med dansk som modersmål -surrender

Haneben havde d’et i sit sadt, da jeg quotede (se mit tidligere indlæg) så derfor skrev jeg det.

Ja, jeg synes der er rigtig mange charmerende dialekter, hvor der bliver talt helt forkert, - og hvor det helst skal blive ved med at være sådan. Jyderne bruger intetkøn i flæng og lollikkerne siger “jeg ved ik’ det” - helt forkert ordstilling.

Edit: Skulle måske lige understrege - i fald det er uklart - Ja; jeg synes det er mere ok i en dialekt, at der tales og skrives “forkert”.

[quote=Ulla;236602]Folks fejl genere ikke mig. Jeg er selv ordblind og jeg er da glad for at der ikke står folk i kø for at sige det hver gang jeg laver en fejl.
Jeg ved selv at der er ord jeg ikke kan høre hvordan skal staves og jeg nyder at jeg kan være med alle mulige steder på trods af mit problem :)[/quote]

:slight_smile: Jamen, vi har med garanti alle et eller andet, vi bare ikke kan, og må have hjælp til.
Jeg synes f eks, at det er skønt, at der er cykelhandlere til, hvor man kan få lappet sin cykel - for det kan jeg ikke, har prøvet, sikket cirkus.
Det er kun godt, at vi kan noget forskelligt, og hjælpes ad.

Det er en ting, jeg ikke fatter: At det er et problem eller pinligt at lære noget af dem, der kan dette eller hint, som man ikke selv kan.

F eks mht stavning og ordblindhed. Man kan jo ikke gøre for, at man er født ordblind.
Jeg har vist før fortalt om min læsemakker på grunduddannelsen. Hun havde stavet sig igennem sin første bog som 17-årig, mødt sin mand på en ordblindeskole, startede på uni som ca 50 årig - og skrev geniale noveller!
Vi fandt ud af - under mange hyggelige studiemøder med samt div. overspringshandlinger - at rigtig mange af hendes stavefejl bundede i hendes udtale. Hun skrev simpelthen ordene, som hun sagde dem, og da vi fik fat i den ende, kom hun rigtig meget videre.
Hun fortalte mig om vin og design, jeg fortalte om sprog og litteratur - vi hjalp hinanden til fælles gavn.

Så hvis nogen antyder et spørgsmål mht stavning, så hjælper jeg gerne, og lægger intet nedladende eller bedrevidende i det.

Men jeg har da også oplevet det selv, at en bestemt elev i klassen, som var superdygtig til matematik og gerne hjalp - og jeg var selv helt hægtet af - og på en dårlig dag kom jeg til at snerre ad hende. Det var min egen afmagt overfor undervisningen, hvor “dagens tekst” og de stillede opgaver ikke havde nogen relation. Det gik ud over hende, og det er jeg flov over den dag i dag.

Det er ingen skam at få en hjælpende hånd - men at miste besindelsen og råbe eller snerre ad folk, det er super-dårlig opførsel. Det er rigtig flovt, synes jeg. Det signalerer mangel på overskud og selvbeherskelse. Dårlig stil. :thumbdown:

Der er ingen, der stiller sig i kø for at komme og påpege dine eller andre ordblindes stavefejl :slight_smile: Tror jeg da. Det ville være hovent, og det vil jeg nødig tro om nogen - og heller ikke skyde andre i skoene.:thumbdown:

Men hvis du spørger, så er jeg ihvertfald parat. Som “Kattegales glade staveplade”, som jeg skrev i en anden tråd, hvor der blev antydet tvivl mht stavning. :ok:

Hanne - ja, detaljer som det her er jo til at holde ud og alle forstår pointen med indlægget. Men hvad med der hvor det faktisk bliver så rodet med ord og tegnsætning at budskabet går tabt? :slight_smile:
Hvorfor så ikke bare bruge lidt tid på at tænke på det, så man ikke risikere det? :slight_smile: Altså ikke at vi alle skal være perfekte eller bruge oceaner af tid på at kigge efter fejl.

[quote=Ulla;236602]Folks fejl genere ikke mig. Jeg er selv ordblind og jeg er da glad for at der ikke står folk i kø for at sige det hver gang jeg laver en fejl.
Jeg ved selv at der er ord jeg ikke kan høre hvordan skal staves og jeg nyder at jeg kan være med alle mulige steder på trods af mit problem :slight_smile:
[/quote]

Kære Ulla… :inlove:

Jeg er sikker på, at det ikke er meningen at støde nogen. :inlove:

Jeg synes personlig, at det er spændende at læse denne tråd.

Min kæphest er allermest:
Lægge
Ligge

Den er ikke så svær: Hvis man tænker på, at lægge er en handling.
Eks. Jeg lægger brevet på bordet :slight_smile:
Jeg ligger på bordet :slight_smile: (en stationær tilstand)

Jeg synes så tilgengæld, det er rart der findes et sted, hvor man kan få lappet sin cikel. :stuck_out_tongue:

[quote=Eva K;236678]Hanne - ja, detaljer som det her er jo til at holde ud. Men hvad med der hvor det faktisk bliver så rodet med ord og tegnsætning at budskabet går tabt? :slight_smile:
Hvorfor så ikke bare bruge lidt tid på at tænke på det, så man ikke risikere det? :slight_smile: Altså ikke at vi alle skal være perfekte eller bruge oceaner af tid på at kigge efter fejl.[/quote]

Du tænker måske på: Hænges ej uskyldig?

Dorthe - lige præcis sådan en sætning :slight_smile:

Har du en kilde på det? :? Jeg kan ikke finde oplysningen hos DSN?

Pil (skabs-cand. mag. i dansk grammatik)

generelt er jeg ikke den, der bonker folk i hovedet med deres stavefejl ( det kan jo skyldes, at de er ordblinde)… men da nu tråden er her, berettiger det vel een til at skrive, hvad man mener…

og “syndt”…sorry, men den kan virkelig få mig op i det røde felt…

Min storebror siger ellers en sød en; han siger “tråden knak”. Det er der ikke nogen af os andre der siger, så hvordan har den hængt fast?. Jeg kan altså ikke blive irriteret over den slags, men jeg vil gerne helst selv udtale tingene ordentligt.

Jeg retter også Søren, hvis han siger noget forkert, men det er nu også fordi jeg ikke synes han skal sige TUS-NAMI andre steder end herhjemme. :tihi:

Den er også lidt sød ikke?