Sprøjte til veer og livmoder

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange af jer som bruger at få katten injecteret efter fødsel med veestimulerende samt livmodersammentrækkende, samt hvorfor og hvorfor ikke???
Jeg spørger fordi jeg selv går og venter på en fødsel skal gå i gang, og er meget i tvivl om jeg skal, hvis der umiddelbart ikke er behov for dette???
Til jer som normalt ikke gør, hvad har udløst at i evt gjorde det???
Jeg mener at hunkatten kan blive så skidt den kan gå i choch samt i værste fald dø??? eller???

Jeg vil hellere vende den om og spørge: Hvorfor dog gøre det?
En fødsel er en ganske naturlig ting for en kat, så medmindre, der opstår komplikationer, kan jeg ikke se, hvorfor man skal gribe ind på nogen måde.

Mine missepiger får altid en calciuminjection efter en fødsel efter devisen det er bedre at forebygge end helbrede.
Oxytocin får de også for her fødes ofte store kuld, og jeg føler det er en hjælp til næste kuld, hvis et sådant måske kommer på tale.
OG…så følger der altid en dyrlæge med :tihi: og det er ikke så ringe endda…at få tilset børn men ISÆR mormis efter en fødsel.
Den procedure er sket nu over 20 gange og den fungerer bare…så det fortsætter vi med :thumbup:

Injicerer du en morkat du mener er færdig i fødsel med livmodersammentrækkende - og der er fler/e killing/er - er er stor sandsynlighed for de bliver født døde.

Jeg har aldrig brugt nogen af delene - og heller aldrig haft nogen komplikationer. Dårlige fødere skal man ikke avle på

[quote=Prestige;381848]Jeg spørger fordi jeg selv går og venter på en fødsel skal gå i gang, og er meget i tvivl om jeg skal, hvis der umiddelbart ikke er behov for dette???
Til jer som normalt ikke gør, hvad har udløst at i evt gjorde det???
Jeg mener at hunkatten kan blive så skidt den kan gå i choch samt i værste fald dø??? eller???[/quote]

Kalkchok, det kan ske - det sker når diegivning er godt igang og hunkatten går i udnerskud. Der skal man reagere hurtigt.

Har aldrig haft en sådan - har heller ikke noget hjemme til det - har hørt om een indenfor egen race.

Som Vivi siger - en fødsel er helt normal - er katten sund og rask er der meget sjældent komplikationer

Jeg har aldrig behandlet forebyggende med noget - det burde ikke være nødvendigt, da fødsler, som tidligere nævnt, er helt naturlige og i langt de fleste tilfælde er helt uden komplikationer.

Jeg har haft kuld med 7-8 killinger, og i de tilfælde har moderen fået tilskud af AD-foder i betydelige mængder og lidt kalk i pilleform. Ved almindelige størrelser kuld (3-5 killinger) giver jeg ikke kalktilskud, bare godt foder til moderen.

Jeg har aldrig brugt det, men hvis der havde været komplikationer, var det blevet gjort MED dyrlægens assistance.

Men pr. rutine … aldrig!

Det handler som så meget andet om det specifikke dyr og her altså mormis. En opdrætter jeg kender har nu TO gange oplevet at hendes missepige er gået i kalkchok og sidste gang var nærmest en tilfældighed OG fordi det var anden gang katten fødte (og første gik den også i kalkchok)…så hun tog hjem i sin frokostpause. Katten blev reddet KUN fordi hun havde oplevet det før OG fordi hun gjordet det rigtige…“kaastede” katten ind i en kasse og kørte som en gal til dyrlægen. Katten var gået i så voldsomt et chok den var stiv og uden bevidsthed.
Som den seriøse og gode opdrætter hun er, er katten efterfølgende neutraliseret.
Jeg vælger at gøre som jeg gør fordi så kører tingene som i smeltet smør. Rigeligt kan dukke op som man ikke har indflydelse på, og da jeg har det her, så gør jeg som jeg gør. Ydermere er det også hygsomt og betryggende dyrlægen kommer her og ser til mormis og bebser og så har vi altid en konkurrence om hvilke køn de små er. De gange vi har været uening har jeg hver gang haft ret :rock:…nu er det så heller ikke en dyrlæges metier at kønsbestemme mislinger. :tihi:

Som oftest er de første spæde tegn på noget er galt, at katten lukker for reserverne ud ad til d.v.s. mælkeproduktionen…den er sådan indrettet den passer på sig selv…det er rene instinkter og noget vi altid skal være obs på.
En fødsel ER noget naturligt, men ikke alle individer kan klare det naturlige og det hverken som hest, kat, hund eller menneske og derfor vælger jeg at forebygge…det er så nemt. Blot at ringe NÅR sidste misling er født og så går tingene af sig selv.
Og hvorfor ved jeg så NÅR den sidste misling er født…jo fordi jeg har et røntgenbillede med små mislinger på når drægtighedsperioden er omkring 49.-50. dagen…så tæller vi og det gør vi også ved fødslen og når det rette antal er kommer så ringes der:)

Der ER et gammelt ordsprog der siger: Det er bedre at forebygge end helbrede. Det er dèt jeg gør…så minimères problemerne nemlig…der er mange nok der kan opstå, når det er med levende væsener vi har med at gøre.
Jeg må også tilstå jeg har siddet en del gange og tænkt, andre, der har skrevet om deres opståede problemer, kunne have forebygget bedre OG måske undgået de problemer de stod i nu, hvis de havde forebygget i højere grad.

Jeg gør IKKE mine missepigers fødsler til noget unaturligt, men jeg gør det hele mere trygt og sikkert og det er hvad jeg har brug for.
Jeg er ofte hjemmefra i 8-10-11 timer og så kan det ikke nytte tingene andet end fungèrer:pote:

Jeg får heller ikke mormis hverken scannet eller røngtenfotograferet forlods, med mindre der kan være mistanke om evt. komplikationer, for hvorfor dog stresse hende unødigt?
Det kan evt. gøres efter fødslen.

Husker stadig, da jeg fik en drægtig hunkat røngtenfotograferet af Tom Schantz på Skovlunde.
Der blev talt rygsøjler og kranier, og svaret gav, at der var én, muligvis 2, killing i hende.
Hun fik 8 flotte killinger.

[quote=Mega;388694]Jeg får heller ikke mormis hverken scannet eller røngtenfotograferet forlods, med mindre der kan være mistanke om evt. komplikationer, for hvorfor dog stresse hende unødigt?
Det kan evt. gøres efter fødslen.[/quote]

Det plejer jeg heller ikke at gøre. Men jeg har haft én hunkat, som jeg scannede ved hver drægtighed, fordi vi aldrig vidste, om eller hvornår hun blev parret. Hunkattene plejer at synes, at scanningen er hyggelig - de spinder iaf hele vejen igennem seancen:)

Husker stadig, da jeg fik en drægtig hunkat røngtenfotograferet af Tom Schantz på Skovlunde.
Der blev talt rygsøjler og kranier, og svaret gav, at der var én, muligvis 2, killing i hende.
Hun fik 8 flotte killinger.

Det kan være meget svært at tælle fostre på et røntgenbillede:øhmm: - det nemmeste er at tælle hoveder:ok:

[quote=Mega;388694]
Hun fik 8 flotte killinger.[/quote]

For at man kan bruge røntgen, skal det være forholdsvis langt henne i drægtigheden.
Det er modsat med scanning - der skal det ikke være for sent i drægtigheden.

Læser denne tråd med stor interesse, da vi ikke kan finde ud af om vi skal få scannet/røgentfotograferet vores førstegangsfødende?

Umiddelbart er en fødsel jo ikke sygdom men en naturlig ting, men vi vil jo helst gøre det så godt som muligt, da det er vores valg, at Fie skal det igennem…

Hos hunde giver man nogle gange tæven en sprøjte efter fødslen for at få de sidste rester af kage osv ud - gør man det ved katte?

KH

[quote=lenschow;388710]Hos hunde giver man nogle gange tæven en sprøjte efter fødslen for at få de sidste rester af kage osv ud - gør man det ved katte?

KH[/quote]

Ja hvis der mangler at blive leveret moderkager

Jeg røntgenfotograferer og byder dyrlægen herhjem efteren fødsel for at forebygge og være på forkant med hvad der kunne ske.
De 17 røntgenbilleder har for de 15’s vedkommende passet så det handler også om hvor dygtig en dyrlæge man frekventerer.
Ikke at Tom ikke er dygtig, det tvivler jeg ikke om et sekund, men måske det også kan skuldes udstyret dengang hvis det er længe siden.
Her fungerer det i hvert tilfælde i en grad, det gør mig tryg
Når vi skal røntgenfotograferes er der og har ALDRIG været stress involveret. Missepigen, og det har når jeg tæller efter været, Nana, Lulu, Mandalay, Habibi (selv hende der efter min mening har en kort lunte, var som smør i Ryans hænder…hans egen udtalelse) , La-Toya og Ouna. De bliver fotograferet og efterfølgende sidder/ligger de på røntgenbordet mens hele klinikken tæller rygsøjler og kranier.
Jeg vil påstå det er, eller kan være en større stressfaktor ved en given kat, at scanne for det er mere omstændeligt og noget helt ander er så, det er heller ikke så nøjagtigt
Jeg røntgenfotograferer fordi jeg i højere grad ved hvornår fødslen er færdig og hvor har jeg dog siddet mange gange og læst når andre sidder og vrider deres hænder fordi de er hunderædde for noget er galt fordi de ikke aner om der er flere og hvad der eventuelt kan være galt. Det kunne være undgået hvis man vidste hvornår man er færdig.
Jo mere man ved, desto bedre kan man tage sine forholdregler og da jeg er en pipskid når det gælder mine dyr så kan jeg ikke vide nok :tihi:

Jamen er det ikke skadeligt for fostrene at blive røntgen fotograferet? :øhmm:

Det har jeg da altid lært, blandt andet har jeg fået beskyttelse på hos tandlægen hvis jeg skulle røntgen fotograferes under en graviditet.

Helle: hvis man vil vide OM katten er drøgtig scanner man når den er nogen og tyve dage henne i drægtigheden…det er sådan set det eneste du kan bruge en scanning til.
Et foto bruges til viden angående antal, så du ved hvordan du skal tackle en fødsel. Der er i min verden stor forskel på om man får 8 mislinger eller 2-3. Det slider selvsagt noget mere på en missepige at give liv til 8 børn OG forinden at have gjort dem. OG desuden kan man i højere grad forebygge NÅR det mest slidsomme arbejde kommer, nemlig at BRØDføde dem.
Jeg kan ikke dokumenterer en dyt, men det ER min fulde overbevisning at grunden til Mandalay klarede 8 mislinger i mit l-kuld var fordi vi havde forebygget siden den viden var der at det handlede om 8 børn.
Viden gør man i højere grad kan foretage et valg og dermed har man større mulighed for at undgå problemerne.
At give kalk giver katten en mulighed for ikke at gå kold, at give den oxytocin giver livmoderen en mulighed for at trække sig sammen og i højere grad undgå eventuelle komplikationer næste gang
DE jeg har mødt på min vej som har oplevet en kat i kalkchok siger alle som èn…ALDRIG mere lader vi en fødsel ende i andet end en injection.

[quote=DK Thomani;388721]Jamen er det ikke skadeligt for fostrene at blive røntgen fotograferet? :øhmm:

Det har jeg da altid lært, blandt andet har jeg fået beskyttelse på hos tandlægen hvis jeg skulle røntgen fotograferes under en graviditet.[/quote]

Hvis det var tilfældet så ville 17 af mine 21 kuld have taget skade…det er gammel overtro.
Det udstyr man bruger idag er noget helt andet end blot for få år siden…også her udvikler man sig.
Mange har en ubegrundet skræk for røntgen…og selvfølgelig skal man have respekt, men der til man tror et foster tager skade…det er helt hen i vejret
Da jeg lå på hospitalet og fik noget af min lunge og nederste lungelap fjernet OG inden gik med dræn to gange, blev jeg MINDST røntgenfotograferet 35 gange over omkring et halvt år.
Men de der arbejder dagligt med den slags…de kan jeg sagtens forstå skal tage forholdsregler

At så Ranya er hjerneskadet :klapper: det er genetisk betinget :slight_smile: hvor andre har en blævermasse er han tom:fløjte:

[quote=kamikaze;388722]Helle: hvis man vil vide OM katten er drøgtig scanner man når den er nogen og tyve dage henne i drægtigheden…det er sådan set det eneste du kan bruge en scanning til.
Et foto bruges til viden angående antal, så du ved hvordan du skal tackle en fødsel. Der er i min verden stor forskel på om man får 8 mislinger eller 2-3. Det slider selvsagt noget mere på en missepige at give liv til 8 børn OG forinden at have gjort dem. OG desuden kan man i højere grad forebygge NÅR det mest slidsomme arbejde kommer, nemlig at BRØDføde dem.
Jeg kan ikke dokumenterer en dyt, men det ER min fulde overbevisning at grunden til Mandalay klarede 8 mislinger i mit l-kuld var fordi vi havde forebygget siden den viden var der at det handlede om 8 børn.
Viden gør man i højere grad kan foretage et valg og dermed har man større mulighed for at undgå problemerne.
At give kalk giver katten en mulighed for ikke at gå kold, at give den oxytocin giver livmoderen en mulighed for at trække sig sammen og i højere grad undgå eventuelle komplikationer næste gang
DE jeg har mødt på min vej som har oplevet en kat i kalkchok siger alle som èn…ALDRIG mere lader vi en fødsel ende i andet end en injection.[/quote]

Jamen at give kalk forebygger kalkchok “nu og her”, men det forhindrer jo ikke at katten kan gå i kalkchock eks. 4 uger senere. Så giver du kalkinjektioner i hele perioden hvor der er stor mælkeproduktion?

Det kan godt være at katte spinder når de bliver scannet m.m., men at tage en kat ud af dens hjem er IMO altid en stressende oplevelse - selv for de selvsikre katte. Det synes jeg er vigtigt at anerkende. Jeg nægter at tro andet for katten skal forholde sig til fremmede mennesker/omgivelser/dyr/lugte m.m… Så jeg overbevist om at stresshormonerne stiger - om man så kan se det på katten eller ej.

For mig er det unaturligt at scanne, tage røntgen, give kalk eller andet til alle katte som standard. Så det kommer jeg ikke til. Det kan godt være at der vil være undtagelser hvor jeg vurderer at det skal gøres anderledes ved en bestemt kat, men det er netop undtagelser. Jeg vil vide om mine katte kan føde selv og det får man jo ikke helt et retvisende billede af hvis man altid hjælper naturen på vej. Skulle man altid forebyge i stedet for at helbrede, så vil jeg i øvrigt være bekymret for hvor man sætter grænsen. Der er jo utallige ting man kan “putte ind under den kategori”.

Hvis det var så uskadeligt, ville man næppe fraråde gravide kvinder, at få taget røntgen.

[I]For at undgå røntgenbestråling af et foster skal den henvisende læge, ved at udspørge kvinden, sikre sig at hun ikke er eller kan være gravid. I praksis gælder dette alle kvinder i alderen 12 til 55 år. Oplysninger (evt. graviditetsuge post conceptio) noteres på henvisningen. Er kvinden gravid eller planlægger en graviditet i den nærmeste fremtid, skal hun, hvis et foster vil kunne befinde sig i eller tæt på (10 cm) den direkte røntgen-
stråling (f.eks. røntgenundersøgelse eller CT-skanning af hofte, bækken og abdomen, se tabel 1), informeres om den tilhørende risiko og om de forholdsregler, der træffes ved en evt. gennemførelse af undersøgelsen. Alternative diagnostiske metoder, der ikke er baseret på ioniserende stråling, skal overvejes. Ydermere skal kvinden gøres opmærksom på, at det er vigtigt før undersøgelsen, at oplyse røntgenafdelingen/personalet om hun er eller kan være gravid.

Hvis der er behov for yderligere vejledning af kvinden i forbindelse med en evt. bestråling af fosteret, vurdering af fosterdosis og de hermed forbundne risici for fosterskader, vil det være hensigtsmæssigt, at den henvisende læge kontakter en radiolog.
[/I]

[quote=Vivi_Fletcher;388698]For at man kan bruge røntgen, skal det være forholdsvis langt henne i drægtigheden.
Det er modsat med scanning - der skal det ikke være for sent i drægtigheden.[/quote]
, Og så kan der i perioden op til fødslen ske uset abort eller absorbation af nogle af fostrene.

Pstt - I ved jo godt, at når en kat spinder, er det ikke altid tegn på velvære, men bl.a. for at berolige sig selv.