Stadig øremider på trods af 2 ørerens i narkose ved Dyrelægen

Hej derude.
Jeg vil lige hører ang. øremider.

Sagen er den at min han-killing Balou har haft øremider siden han blev født næsten. Han er i dag 7 måneder og jeg har haft ham til dyrelægen to gange hvor han har været lagt i narkose hvor de lavede en ørerens på ham. Inden det brugte jeg dråber fra Virbac og Advocate til at dryppe ham i nakken. Men han har det STADIGVÆK trods han har været 2 gange ved dyrelægen. Den ene gang hvor han var i narkose, og den anden gang hvor han var bedøvet! :uha:

Er det bare mig der synes det virker lidt underligt at de stadig bliver ved med at komme frem, når han har været i bedøvelse to gange ved dyrelægen? Burde det ikke være fjernet når de har kunnet komme helt ind i øret. For jeg synes det er lidt mystisk - og dyrt! Betaler trodsalt 800-900 kr. for sådan en tur, og jeg er studerende. Er min dyrelæge dårlig og udnytter at jeg er ung, eller kan det virkelig passe at miderne igen og igen kan komme frem på trods af han har været inde hos dem i narkose og bedøvelse.
Det skal lige siges at Balou er indekat og har ikke kontakt til nogen andre dyr. Så det er ikke fordi han bliver smittet af andre igen og igen.

Mvh.:slight_smile:

Umiddelbart synes jeg også det lyder lidt underligt…
Ved du om de skyller øret ‘rigtigt’, altså ikke ‘bare’ renser med vatpinde?
Drypper du efterfølgende ørene derhjemme?

De 2 produkter du skriver om kender jeg ikke, jeg har aldrig haft øremider (mine katte har heller ikke :smiley: ), min erfaring med øremider ligger år tilbage, fra jeg (stadig) arbejdede som veterinærsygeplejerske; vi skyllede ørene og ejeren skulle efterfølgende dryppe hjemme i 14 dage (mener jeg det var) og så til kontrol INDEN de stoppede, så vi var sikker på alt var væk.

På min kvittering står der " ØRERENSNING" så tror faktisk ikke de skyller, men bare renser dem ud?
Men jeg drypper sådan noget i ørene på ham hver anden dag, og hver 14 dag drypper jeg ham i nakken for de dumme øremider :frowning:
Så jeg synes det er rigtigt irriterende efterhånden! Og min lille mis er blevet helt panisk når jeg skal rense hans øre, hvilket resultere i at han springer ind i toilet døren for at komme væk.
Er bare snart bange for at der vil ske nogle indre skader i hans øre, for eksempel at hans trommehinde vil springe.
Men har lige ringet og fået en tid til en kontrol ved min dyrelæge for at se hvordan det står til med dem.
Heldigvis er kontrollen gratis, men der skal højst sandsynligt endnu en rensning til + medicin. Øv øv.

Eftersom killingen er 7 mdr., kan du få din dyrlæge til at give ham en indsprøjtning med Dectomax. Det fjerner både orm, lopper og mider og så undgår du at rode mere med hans ører.

Og dyrlægen konstaterer øremider ved hver udrensning?

Okay, det vil jeg lige prøve at hører min dyrelæge om i morgen så… Lyder effektivt.

Pivnu → Ja, hvergang… :frowning:

Har du husket at vaske alle hans tæpper og liggepladser / sprøjte stederne med f.eks. Frontline?
Hvis ikke, er det omsonst at rense hans ører, for så bliver de bare invaderet igen og igen.

Hmm, det har jeg faktisk slet ikke fået af vide af dyrelægen. Troede ikke de kunne overleve på tæpper osv.
Men kan man købe frontline til at sprøjte på steder hvor han ligger og på hans tæpper?

Da mine havde øremider, fik de alle noget demotex ned i øret og et spørjt i huden ved nakken.
Inden da rensede han dem lige, med sådan en smart vatpindeting (ved ikke hvad den hedder).
Det har virket hver gang, har selvfølgelig selv skulle rense en uge efter med almindelige vatpinde, for lige at få de sidste rester ud. Sidenhen har der ikke været noget.

Du kan købe frontline på spray på apoteket.

Før man drypper noget ned i ørerne, skal man være helt sikker på, at der hverken er sår eller rifter.
Og så skal det ikke ned i ørerne, men kun indenfor i det ydre øre.

Derfor, jeg foreslog en indsprøjtning for ikke at stresse katten mere ved igen at rode med hans ører.

[QUOTE=Mega;553048]Før man drypper noget ned i ørerne, skal man være helt sikker på, at der hverken er sår eller rifter.
Og så skal det ikke ned i ørerne, men kun indenfor i det ydre øre.

Derfor, jeg foreslog en indsprøjtning for ikke at stresse katten mere ved igen at rode med hans ører.[/QUOTE]

Glemte at skrive det var dyrlægen, så undskylder at jeg ikke havde gjort det klart.
Jeg vil ikke selv begynde at proppet noget ned i ørerne af dem, unden aftale med dyrlægen selvfølgelig.
Demotex kan ikke købes, så vidt jeg ved.

Herhjemme gav hittekillinger i sommers alle mine øremider. Hele moletjavsen fik en indsprøjtning hos dyrlægen og en igen 10 dage efter. Det tog det på dem alle sammen. Hitterne blev renset, da de var i narkose og skulle kastreres og øremærkes. Mine egne blev ikke ørerenset og har ikke efterfølgende haft noget :slight_smile:

[QUOTE=Mega;553048]Før man drypper noget ned i ørerne, skal man være helt sikker på, at der hverken er sår eller rifter.
Og så skal det ikke ned i ørerne, men kun indenfor i det ydre øre.

Derfor, jeg foreslog en indsprøjtning for ikke at stresse katten mere ved igen at rode med hans ører.[/QUOTE]

Min dyrelæge har givet mig noget som SKAL ned i øret, da de her øremider sidder helt inde i øret, og så skal det her middel løsne miderne dernede. Men vil prøve at spørger efter en indsprøjtning i morgen.

Det er nok Fucidin øredråber. Det gives også - og især - hvis der er opstået øregangsbetændelse pga. miderne.

Nej, det hedder Epi-Otic fra Virbac. Fik af vide det skulle dryppes ned i øregangen, og så skulle der gerne komme en lille ‘snaske’ lyd, når man masserede katten bag øret, for at få midlet helt ned og løsne miderne :slight_smile:

Epi-Otic er et ørerensemiddel uden sprit til at løsne skorper og ørevoks og dræber mig bekendt ikke øremiderne.

Nej, det er også mere til at få løsnet miderne nede fra øregangen. Men det jo umuligt at komme til bunds med når der hele tiden vil være æg dernede. Men jeg vil lige vende tilbage og se hvad min dyrelæge vil foreslå i morgen - og så vil jeg nævne indsprøjtningerne. Har læst at alle dyrelæger burde kende navnene Dectoma og Ivomec mod øremider. Bare mærkeligt de ikke har foreslået mig indsprøjtningerne allerede første gang, hvis det en gang for alle vil dræbe miderne. For Advocate som bliver dryppet i nakken har slet ikke virket. Og har været på sådan en pakke 2 gange nu.

Min dyrlæge anbefaler Dectomax, da Ivomec svier. Spændt på at høre, hvad resultatet bliver.
Held og lykke!

PS: Ingen af midlerne bør gives til små killinger, for deres lever er endnu ikke oppe i fulde omdrejninger.

Du skal have STRONGHOLD - det købes via recept - og skal i nakken på katten to gange med ca. 3-4 ugers mellemrum. Så skal du bare rense ørerne ind imellem så du får alt skidtet ud.
Frontline og Advantage virker kun mod lopper - ikke øremider. En rensning af ørerne vil ikke stoppe problemet effektivt nok selv om det da er godt at fjerne det man nu kan få med ud.

Jeg kan ikke forstå at din dyrlæge må lægge katten i narkose ( med mindre han er meget balstyrisk - katten altså - ikke dyrlægen). En kat bør kunne få renset ørerne uden at være i bedøvelse.
Og som sagt - en rensning er ikke nok til at slå miderne ihjel - der skal skrappere midler til. Stronghold skulle være noget af det bedste selv om jeg har hørt om, at man også kan give
noget som en indsprøjtning.

Jeg synes du skal tage en snak med din dyrlæge for det virker mærkeligt på mig. Du bør selv kunne rense ørerne på katten og du kan også selv give Stronghold i nakken på katten - så alt
hvad dyrlægen bør gøre er at checke om det nu ER øremider katten har og så vise dig hvordan du renser ørerne samt udskrive en recept på Stronghold og fortælle dig hvordan du bruger det.

Teresa

Er ellers enig meddig Teresa, men ikke hvad angår narkose/oprensning af ører.

For det første kan det være ret smertefuldt og for det andet farligt uden narkose.
Skal dyrlægen helt ned i øregangen, kan han risikere at stikke hul på trommehinden, hvis katten gør en bevægelse med hovedet.