Stamtavler og forbund

Øhhhh :face_with_raised_eyebrow:

Og det er en tidligere registret opdrætter der sælger… Hun udbyder også mulighed for transport af katte i nærmest hele verden… Hun er MEGET speciel…

Nu spørg jeg måske dumt, men hvis hun har stamtavle på dem, så formoder jeg at racen er godkendt i en klub. Er det rigtig forstået?

Det er coon og mau i sig selv, men jeg mener at hun har også været i en katteklub under felis danica, hvor hun både fik tavle på den ene og anden race.
Hun skriver på nogle andre af hendes annoncer at der er tica stamtavle på hendes Mau killinger, så der er hun nok nu

Men jeg kan ikke se at hun nogen sinde får godkendt Mau coon killingerne, for det er ikke en godkendt race…

(ved også nogle har været glade for at hun transportede deres katte, men hun har også vist billeder som fik mig til at tænke nej tak… For der havde hun nogle katte til at sove på skødet af den der ikke kørte, mens andre sad i deres bur… Jeg er ikke selv glad for at mine katte ska være rundt i bilen uden der holdes helt stille)

1 Synes om

Men hvis det ikke er en godkendt race, så kan man vel hellere ikke få stamtavle på dem, eller hvad?

Nej…

Så når hun skriver at hun har stamtavle på dem, så er det løgn? Undskyld jeg spørg så meget, men jeg har altid troet, at var der stamtavle med, så var man helt sikker på at det var en racekat man havde købt.

1 Synes om

Hvordan finder man på, at blande de to racer og så endda påstå, at killingerne vil få stamtavle ?
Hvis konen er en erfaren opdrætter, så må hun da vide, at blandinger ikke kan få stamtavle - så hun snyder jo folk ved måske selv at lave stamtavler?

Der er desværre nogle der laver deres egne stamtavler

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor mange af de killinger der mon ender i BYB-avlsprogrammer… :thinking: :roll_eyes:

Ja det var det jeg tænkte om så var tilfældet her. Så er det dælme op af bakke for folk der ikke er inde i racekatte, man aner jo ikke hvordan en stamtavle ser ud, og kender ikke reglerne for opdrætte og racer. :sur:

Det kan desværre være et af de tilfælde, hvor visse opdrættere med held bruger TICAs Experimental Register til at vildlede købere. Der arbejdes hårdt på at finde en løsning på at sikre, at man ikke kan være i tvivl om, at de registreringsbeviser, der udstedes, IKKE har noget med en stamtavle at gøre, men hvis man vil snydes, bliver man snydt.

De kan sagtens være registreret i Experimental Register, men kravene til godkendelse af en race i TICA er så høje, at de aldrig vil komme i nærheden af en godkendelse.

3 Synes om

Nu skriver du “men hvis man vil snydes, bliver man snydt”, men som udgangspunkt vil jeg tro, at de fleste der køber dyr, ikke forventer at de bliver snydt af sælger, da de jo næppe ville købe der hvis de troede det. Og hvis man ikke forventer at blive snydt, vil man jo ikke tjekke op på om det opdrætter siger til en, også passer. For igen, man ville jo næppe købe af en hvor man ikke tror på det de siger. Og der er desværre mange sælger der siger at grunden til at de ikke har stamtavle, er at stamtavlen er dyr, og hvis man er stødt på den udtalelse nok gange, vil man jo formode at det er rigtig.

3 Synes om

Jo, men min pointe er, at du kan aldrig nogensinde lave et system, der sikrer alle mod at blive snydt. Hvis køber ikke gør sit hjemmearbejde og tager alle udtalelser fra sælger for pålydende, så vil en del købere blive snydt.

Rigtigt mange mennesker bruger desværre mindst 10 gange så lang tid på at sætte sig ind i deres nye komfur som de gør på at sætte sig ind i, hvad de køber, når de køber andet end en “hul-i-hækken” kat. Og så bliver en del af dem altså snydt. I forhold til TICAs Experimental Register kan man forhåbentlig læse så meget engelsk, at man kan forstå, hvad “This is not a pedigree” betyder. Og kan man ikke, er det svært for TICA at gøre noget, for det er nu én gang et amerikansk forbund og alle officielle registreringer foregår i USA.

1 Synes om

Vi er helt enige om at man ikke kan lave et system der sikre alle mod at blive snydt, men man får jo først stamtavlen når man køber katten, og får sikkert først kikket på man når er hjemme og alene med katten, og der er det jo lidt sent at opdage man er blevet snydt. For i værste fald, vil en person der snyder omkring salg af katte, hellere ikke tage katten retur, og så er man jo lige vidt. Foruden at man måske allerede er blevet glad for katten. Jeg er nogenlunde til engelsk, men absolut ikke god, og jeg må indrømme at jeg måtte finde en oversættelse af pedigree, da jeg ikke vidst hvad det betød. Køber jeg kat i Danmark, af en dansk opdrætter, må jeg indrømme at jeg ikke forventer at det kræver at jeg kan læse engelsk. Måske naivt, men det er hvad jeg tænker. :slight_smile:

3 Synes om

Så skal du “bare” sørge for kun at købe racekat fra en Felis Danica opdrætter :wink: Der står stamtavlen på dansk, men indeholder dog stadig en hel del ord, som den uerfarne køber ikke forstår. Tilsvarende er der masser af f.eks. Maine Coon opdrættere, der slipper afsted med at sælge kælekatte, der ikke er HCM scannet, fordi “de følger linjerne nøje, så det er ikke nødvendigt at scanne”. Citat den opdrætter, der solgte min særdeles veluddannede nevø og hans lige så veluddannede kæreste to killinger for en ikke uanseelig sum penge.

Jeg forstår godt, hvad du skriver, men din argumentation svarer til de købere, der “redder” killinger fra “opdrættere” (med eller uden stamnavn) og det er altså deres eget ansvar. Fuldstændigt på linje med, at det er deres eget ansvar at sætte sig ind i, at deres nye komfur til 13.000 kroner kan det, de har brug for.

Reelt set gør denne opdrætter intet forkert. Hun bruger ordet stamtavle i annoncen, men skriver direkte, at for at få racen godkendt skal der være flere killinger af ens kvalitet. Det kan ikke gøres tydeligere. Og det er også rigtigt - at den så aldrig kommer så langt, er en anden sag. De skal fra Experimental Register til Registration Only til Preliminary New Breed til Advanced New Breed og hvert step tager nogle år og kravene til antal og udbredelse bliver skrappere for hvert step.

3 Synes om

Vi er helt enig i at det er købers eget ansvar at sætte sig ind i det, men jeg tror flertallet føler at de har sikkert sig, hvis sælger siger at det er okay. Jeg tror bare jeg forsætter med at leve sammen med huskatte, der er det i det mindste åbenlyst at jeg ikke ved hvad jeg køber. :klappe:

2 Synes om

Du har jo en ganske vigtig pointe at ordet stamtavle bliver virkelig udtyndet når det bruges som TICA bruger det. Lidt ærgerligt fordi de Mau/Maine Coon blandingskillinger jo er hvad de er nemlig blandinger. Om hun så lykkedes at lave nok til at få dem godkendt som ny race er jo så en anden snak.

1 Synes om

Ikke enig - stamtavle betyder reelt en registrering/oversigt over forfædre.

At en dansk opdrætter bruger ordet stamtavle om en eksperimentel registrering i et amerikansk forbund kan man helt seriøst ikke klandre det amerikanske forbund for. Man kan også kun kritisere den danske opdrætter, hvis man virkelig har behov for at kritisere - for bruger hun ikke bare et ord, hun mener køberne forstår, nemlig ordet for registrering af forfædre?

Interessant du bringer ordet kritisere frem…

Jeg ved godt at TICA i din verden intet galt kan gøre.

Opdrætter som lave disse maucoons er iøvrigt ikke dansk, men polsk af oprindelse.