Stamtavler og forbund

Sikke noget ævl!! Du har tydeligvis aldrig nogensinde set mine opslag på diverse TICA grupper.

Og lige dér står det tydeligt frem, hvorfor det er umuligt at diskutere noget som helst forbundsrelateret med visse FIFe opdrættere.

Og med disse ord vil jeg trække mig ud af denne diskussion.

1 Synes om

Hun er dansk… kender damen.
Godt nok ikke født i danmark, men hun ved godt hvad hun gør…

( hvilket Ikke betyder jeg bifalder det hun gør)

1 Synes om

Intet forbund er perfekt… du har været i katteverden, så længe at jeg VED at du giver ret i dette.

men må jeg spørge dig om man har nogle klage muligheder når et kommer til opdrættere som hende her?
Burde man sende billeder af disse annoncer til det danske tica?

Forresten… så bruger denne opdrætter de ord som “sælger” hendes dyr…
Hun er ikke en der sælger syge dyr, men hun går bare op i at tjene penge på sine killinger…
Hun har også en annoncer med voksne og killinger, hvor den voksne er dyre end killingere. Killingerne sælges kun til avl og koster 7000 hvor den voksne koster 11000

Du har fuldstændigt ret i, at intet forbund er perfekt. Men hvad vil du klage over?

Hun skriver direkte i annoncen, at “racen” ikke er godkendt. Hun bruger ordet “stamtavle” fordi det er et ord, folk forstår - og som reelt betyder det en registrering af de foregående generationer, intet andet.

Hvis du gerne vil klage, har du den helt almindelige klagemulighed for enhver annonce i det danske offentlige rum, nemlig Forbrugerklagenævnet. Jeg er ret sikker på, at de også tager sig af “vildledende markedsføring”

2 Synes om

I guder du tager livet tungt og dybt personligt.

‘visse FIFe opdrættere’ gad vide hvad du egentlig mener med det??

Tager det som en rose, og takker for den :stuck_out_tongue_winking_eye::crazy_face::stuck_out_tongue_winking_eye::crazy_face::joy::joy::joy:

Der er ikke noget dansk TICA.

Det er en amerikansk organisation omend der er en klub af danskere som registrerer i TICA. Den klub har dog ikke mere indflydelse end du som enkelt medlem har

Korrekt hun bor i DK, men dansk bliver hun nu vist aldrig, der skal lidt mere til end bare det at bo her.

Vi er dog helt enige om at hun ved hvad hun gør og har sikkert set et marked for hendes Mau/Maine Coon blandingskillinger.

Undrer mig bare at hun blander to så forskellige racer, kan ikke lige se fidusen i den udkrydsing.

Måske hun på sigt vil lave langhårede Mau katte :thinking:

Og din viden om det emne er stort set lig 0.

Hvis nogen ønsker at klage over en opdrætter i Danmark, der enten er eller påstår at være medlem af TICA, vil det altid være muligt at kontakte den danske TICA klub, som derefter vil gøre sit bedste for at hjælpe.

2 Synes om

Og hvilken indflydelse har de på den demokratiske proces i TICA?

Er pointen jo ikke netop, som du selv ynder at påpege, at TICA er medlemsstyret.

Og havde du ikke lige skrevet du ikke gad denne diskussion mere? Det gik da hurtigt over kan jeg se :crazy_face::joy::crazy_face::stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

Husk at gå efter bolden og ikke manden.

8 Synes om

Jeg har flyttet alle stamtavle/forbunds-indlæggene ud af tanketråden. Og så må I gerne skrue lidt ned for diskanten. Politik - også kattepolitik - er et følsomt område, men derfor skal tonen stadig være ordentlig.

De fleste af jer, der er med i diskussionen, har mulighed for at ændre overskriften, hvis I synes, den ikke er dækkende.

10 Synes om

Nej. Men det er vildledende.

En stamtavle er et stykke papir med en kats forfædre. Det kan enhver lave. Også opdrætteren selv. Stamtavlens værdi afhænger af, hvem der har udstedt den.

Normalt mener vi i Danmark med “stamtavle” en “stamtavle udstedt af en FIFe-klub”. Men alt det gider vi ikke sige hele tiden. Det kan BYBere o.l. så bruge til at snyde købere.

Grundlæggende har en kælekattekøber ikke så meget at bruge oplysningerne om forfædrene til. Det der betyder mest er, at opdrætteren er medlem af en FIFe-klub og dermed underlagt regler og kontrol. Herunder at raceblanding normalt ikke er tilladt.

Så egentlig er det ikke så vigtigt, at der står “stamtavle medfølger”. Det er vigtigere, at der medfølger “et-eller-andet, som viser, at opdrætteren er medlem og in good standing i en seriøs klub”.

7 Synes om

@Andreas helt enig og super vigtig pointe vedr. raceblandinger.

1 Synes om

For mig, der ikke “kommer” i racekat-verden, bliver jeg godt nok lettere forvirret. For det jeg har har hørt gentaget et utal af gange er, “den eneste måde du kan bevise at det er en racekat, er hvis du har en stamtavle”.

Nå prøvede lige at google lidt, og enten har jeg ikke googlet netop dette før, eller også kan jeg ikke huske det, nok det sidste. Fandt bl.a. dette Gode råd ved køb af kat - Jyrak

1 Synes om

Det er da også helt rigtigt. Men stamtavlen skal være lavet af en tillidsværdig organisation. Det står der i øvrigt også i det link, du bringer:

Vær sikker på, at katten har en stamtavle udstedt af Felis Danica.

Hvor Felis Danica så repræsenterer FIFe i Danmark.

Hvad skal der til så?

Hun har boet her i mange år… Hun har taget en uddanelse i danmark og arbejdet med den… Hendes børn er danske statsborger og går/gik på den danske folkeskole… Hun bor endda i et hus, hun har købt i en dansk by… Jeg er ret overbevist om at hun også har dansk statsborgerskab (men nok også har dobbelt statsborgerskab)

Jeg må tilstå at jeg aldrig har været enig med hende, men jeg er ret sikker på hun har valgt at være dansker… At hun så har yderst underlige ideer, gør hende da ikke mindre dansk.

Men jeg er også af den overbevisning at man ikke behøver at være født her for at være dansker.
Men jeg tror også man kan havde flere nationaliteter end dansk, for man lever efter de valg man tager…

1 Synes om

Netop det punkt, du ved det ikke.

Så lad os stoppe her, når der ikke er eksakt viden bag

Og det gør du så heller ikke, så hvorfor bliver du ved med dine påstande?

Jeg tror nok, vi alle efterhånden ved du ikke er fan af TICA og konstant skal kommentere på det men du ved vel, at bedreviden ikke bliver så godt modtaget som merviden. Jeg er ret overbevidst om, at Mette ved en del mere om TICA og deres måde, at gøre tingene på end du gør.

Og nej Birgit, jeg mener ikke du er en dum kælling, tværtom men du er fandme ikke særlig rar på skrift og du evner ikke at modtage når du står for skud, så måske du skulle bløde lidt op i dine hvasse kommentarer mod andre…

10 Synes om

Kom med et eksempel hvor jeg går efter personen som du får efter mig nu?
Men fair nok du har ret til din holdning og jeg har ret til mig. Cool med dig?

Nu er det så ikke påstande det jeg skriver om TICA, og hvis du mener det er, så skriv da endeligt hvad du mener ikke holder vand.