Størrelse på han og hunkat

Ja nu er det sådan at jeg har en lille exotic pige på ca 1½ år og hun skulle i princippet snart parres med min creme dreng Emil, men jeg er godt nok meget i tvivl om, at jeg overhovedet tør lave den parring, fordi min han er mega stor, han vejer 8,1 kg og er en mega bamse, hvilket jo er dejligt, men men men, hende han skal/skulle parre er 1/3 af hans størrelse, hun er en meget klein pige i størrelse,men til gengæld en meget kraftig og kompakt og kort pige, mit delemma er at jeg kan være bange for at killingerne vil blive så store at hun ganske enkelt ikke kan føde dem, hvad er jeres erfaring:gruble:??
Jeg ved godt at mange siger, sæt en stor dreng på en lille pige(i vores race,perser/exotic), men forskellen på dem i størrelse er enorm, dog siger dyrlægen hun er super god bred bag mht passage af killingerne, men han er altså en stor gut, ham Emil, jeg har virkelig mine betænkeligheder:gruble:, og jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv, hvis hun skulle have kejsersnit:yikes:, fordi killingerne er for store:(:doh:.:besvimer:
Hvad er jeres erfaring, kom endelig med indput:) Please

ingen ko på isen s
rynke på 2,1 kgfik full size killinger uden større besvær - to gange endda. første gang var de kun 3 og temmelig store (135,15 og 95) og anden gang 5 stks mellem 85 og 105 gr

Jeg kan ikke tro, at killingerne bliver så voldsomt meget større ved en stor hankat, end de gør ved en lidt mindre hankat. Det er i hvert fald ikke min oplevelse.

Dejligt med feedback:ok:, tusind tak, dvs i ville ikke have betænkeligheder med stor forskel i størrelserne, han og hun imellem? Og i givet fald, hvor ville i sætte grænsen?

Killingerne fødes jo ved normal størrelse uanset hvad vægt farmand har…det er først senere i livet de vokser sig til kæmper. Så par du roligt din hunkat.

Tusind tak for svar allesammen:)

hvor meget vejer din pige da ? Men umiddelbart så har jeg fra dyrlægen fået beskeden at killingerne normalt også vokser efter de forhold de ligger i, så der skulle være plads til dem inde/samt at komme ud.
Men må da også sige han har en pæn vægt for vores race, syntes Bubbles er helt ok og han ligger på 6,1 kg ss Dellemusen ligger på 3,9 kg nu og var også deromkring inden hendes første parring fandt sted.

MVH
Gitte

Hun er ca 2,5 kg, en lille men meget kompakt pige, og oveni er hun meget kort.
Og ja han er mega stor, det er bare helt vildt, men stadig fin harmonisk, mine to andre drenge er rene miniput ved siden af, selvom de er fine i vægt og volume, de er i familie med omtalte hun, så de er ikke en mulihed.

Athea på 3 kg, blev parret med en han på ca. det dobbelte… Der blev født 5 styk i vægten ca. 100-110 gram :slight_smile:
Og den oplevelse svarer ganske godt til det jeg har hørt på forhånd, nemlig at killingerne vokser efter den plads de har… :slight_smile:

Uh ja så er der jo stor forskel, personligt ville jeg så ikke turde - syntes hun er meget lille for racen, min pige på knap 5 mdr. vejer ca. det sammen som din voksne pige og han er jo så i den helt høje ende af skalaen, personligt ville jeg nok overveje om jeg ville bruge hende til opdræt, eller finde en han på ca. 5/6 kg til hende i stedet.

MVH
Gitte

Grunden til jeg gerne vil bruge hende i avl er, hun er en lille jernlady, ikke super fin for typen men ganske okay, men en stærk pige med en god psyke og et super helbred, hendes øjne skal aldrig tørres, alt i alt ville hun bidrage så godt yil mit opdræt, hvis hun giver dette videre, jeg fokucerer meget på helbredet, så derfor vil jeg gerne bruge hende.

Jeg har parret en lille pige omkring 2,5 kg med en hankat på ca 5,5 kg.
Det gik da rimeligt godt, killingerne var små ved fødsel, der var 3 den mindste ( tror hun vejede 49 gr) gik desværre til, men de to større drenge, ca. 60-70 gram så vidt jeg husker overlevede, jeg beholdt en dreng Gigolo til han blev voksen og han blev en dejlig stor hankat, men jeg kan godt se at der er stor forskel

Ok din han er rimelig stor, havde ikke lige læst det.

han har ikke meget at sige for deres størrelse - og selv små piger kan udvide sig, det er helt forskelligt fra pige til pige.

som med menneske kvinder er der nogen der får små og nogen der får store- det er meget forskelligt. hvordan rynke havde plads til de 5 alm derinde fatter jeg stadig ikke- hendes organer må være flyttet helt op i halsen på hende for at få plads s
og uanset, så prøv da og se hvordan det går- du risikerer højst at det bliver et kuld med lidt lav fødselsvægt, eller et lille kuld med meget store killinger som du måske skal hjælpe ud - værst tænkeligt et snit - men så ved du jo at du ikke skal gøre det igen.

det er jo ikke sådan at hun sprænges indefra eller noget

Tak igen for indput, dejligt med lidt feedback, samt egne erfaringer fra i andre, jeg ved jo også godt man kan risikere kejsersnit osv på pænt store piger, som i realiteten burde kunne føde sine killinger, og at fødselsproblemer ikke altid har med størrelsen at gøre, men mange andre ting.

Jeg tror heller ikke det har noenting å bety,man parrer jo samme rase :slight_smile:

Det ville være noe annet om man feks parret en devon hunn med en main coon eller ragdoll skulle jeg inbilde meg :wink:

Bebisene hvor jeg har nå,er morkatt pytteliten. Kanskje ikke i alles øyner,men jeg liker dem litt større enn hva hun er.
Pappan er kjempestor i forhold. Dem fikk da også normale kattunger.

Endnu engang tak til jer alle, jeg vil prøve at tage et billede, hvor man kan se dem op af hinanden, så i får en fornemmelse af størrelses forskellen

Ja det er ikke de bedste billeder, men håber i får en fornemmelse af størrelsesforholdet.
C:\Users\Windows Vista\Desktop\januar 2012\kat2.JPG
C:\Users\Windows Vista\Desktop\januar 2012\katteg.JPG

Prestige - Det virker ikke… :slight_smile: Jeg tror måske, at du skal vælge den der hedder vedhæft fil, og så sikre dig at der står fra computer og ikke url? :slight_smile:

Kan desværre ikke se billederne, jeg tror som sådan heller ikke at lille hunkat er lig med kejsersnit, der er ofte mange andre ting der spiller ind, end lige str. Og det er jo dejligt hun har nogle gode ting og arbejde videre med, men igen personligt ville jeg finde en mindre dreng til hende, syntes forskellen er for stor i mine øjne

MVH
Gitte