Jeg kan se forskellige steder på nettet at der er en del uenigheder omkring hvbilke racekat der er den største.
Er der nogen der har nogle pålidelige kilder e.l hvori jeg kan finde svaret :?
Knus!
[quote=Celina;123875]Jeg kan se forskellige steder på nettet at der er en del uenigheder omkring hvbilke racekat der er den største.
Er der nogen der har nogle pålidelige kilder e.l hvori jeg kan finde svaret :?
Knus![/quote]
Med mindre du også medregner diverse mere eller mindre idiotiske hybrider mellem tamkatte og diverse vildkattearter, så er Maine Coonen den største tamkatterace, dernæst kommer Rgadoll og Norsk skovkat…
Og så er der naturligvis variationer indenfor de forskellige racekatte… jeg kender en NFO han på 11 kilo og en MCO han på knap 5 kilo
“Pålidelig kilde”… tja diverse racekattebøger, og naturligvis racekatteklubberne…
[quote=Ann K;123897]Med mindre du også medregner diverse mere eller mindre idiotiske hybrider mellem tamkatte og diverse vildkattearter, så er Maine Coonen den største tamkatterace, dernæst kommer Rgadoll og Norsk skovkat…
Og så er der naturligvis variationer indenfor de forskellige racekatte… jeg kender en NFO han på 11 kilo og en MCO han på knap 5 kilo
“Pålidelig kilde”… tja diverse racekattebøger, og naturligvis racekatteklubberne…[/quote]
Jeg havde håbet på du havde et link du ville dele med mig
Hvordan afgøres/måles hvilken race der er den største? Er det på vægt, højde, gennemsnit eller hvordan?
[quote=Celina;123908]Jeg havde håbet på du havde et link du ville dele med mig
Hvordan afgøres/måles hvilken race der er den største? Er det på vægt, højde, gennemsnit eller hvordan?[/quote]
Vægt og højde følges så nogenlunde ad … Og hvis en race kendetegnes ved at være stor og tung, så kan man vel så nogenlunde beregne et gennemsnit hvor racen så nogenlunde vil passe…
Dog er der racer, hvor man skal huske at der skal være forskel på størrelsen af hanner og hunner - fx NFO…
Links… jeg har ikke nogen Men prøv at google…
Glemte for resten at nævne British Shorthair og Chartreux i selskabet af sværvægtere…
Tak
Jeg prøver google igen, men havde intet held med mine søgeord tidligere
[quote=Ann K;123933]Vægt og højde følges så nogenlunde ad … Og hvis en race kendetegnes ved at være stor og tung, så kan man vel så nogenlunde beregne et gennemsnit hvor racen så nogenlunde vil passe…
Dog er der racer, hvor man skal huske at der skal være forskel på størrelsen af hanner og hunner - fx NFO…
Links… jeg har ikke nogen Men prøv at google…
Glemte for resten at nævne British Shorthair og Chartreux i selskabet af sværvægtere…[/quote]
Jah, Briten, hvis opdrætteren er seriøs, burde ligge nr. 2 efter MCO hvad vægt angår. Desværre ser vi alt for små katte i avl. Men da jeg startede på BRI vare n vægt på 8-10 kg ikke unormalt for hanner og hunkatte lå på 5 til 7 kg.
Men forleden så jeg på en ny opdrætters hejmmeside en hankat med en kampvægt på 4 kg, vor herre bevares:(
Marina
[quote=Marina;123939]Jah, Briten, hvis opdrætteren er seriøs, burde ligge nr. 2 efter MCO hvad vægt angår. Desværre ser vi alt for små katte i avl. Men da jeg startede på BRI vare n vægt på 8-10 kg ikke unormalt for hanner og hunkatte lå på 5 til 7 kg.
Men forleden så jeg på en ny opdrætters hejmmeside en hankat med en kampvægt på 4 kg, vor herre bevares:(
Marina[/quote]
Hihi ja det er også derfor jeg er lidt komfus mht “største race” og vægt fordi mine britedrenge er kun 1 år og vejer ihvertfald 8 kg og de er IIIIK tykke - der er som de skal være -grrrierdumme
Og siden der er så stor forskel på briternes, mco og nfo’s størrelser inden for racerne - ja hvordan afgøres så hvem der egentlig er den største :?
Jeg er ret sikker på, at hvis vi tager et gennemsnit efter højde, vægt og længde, så “vinder” MCO’en…
Briten har sin vægt, både fordi det er en ganske stor kat - men også fordi den er så “kompakt bygget”… der er sg*tte noget langt og slank ved en Brite!
Ragdoll og NFO er begge kompakte, slanke katte… det lyder som en modsigelse, men de er ikke nær så lange som MCO og ikke nær så “cobby” som Briten…
Jeg tror at man
MCO har altid stået som den største og tungeste, men der er vist også sket et skred den forkerte retning i forhold til de første jeg så, wow de var store.
NFO ser jeg så ikke som nogen stor tung kat, det er vist mere pels end tyngde. Har hørt om hunkatte på 3½kg, de er på størrelse med mine burmeserhunner som er en af de små racer.
Marina
[quote=Ann K;123959]Jeg er ret sikker på, at hvis vi tager et gennemsnit efter højde, vægt og længde, så “vinder” MCO’en…
Briten har sin vægt, både fordi det er en ganske stor kat - men også fordi den er så “kompakt bygget”… der er sg*tte noget langt og slank ved en Brite!
Ragdoll og NFO er begge kompakte, slanke katte… det lyder som en modsigelse, men de er ikke nær så lange som MCO og ikke nær så “cobby” som Briten…
Jeg tror at man[/quote]
Jeg mangler resten af dit indlæg Ann
[quote=Marina;123963]MCO har altid stået som den største og tungeste, men der er vist også sket et skred den forkerte retning i forhold til de første jeg så, wow de var store.
NFO ser jeg så ikke som nogen stor tung kat, det er vist mere pels end tyngde. Har hørt om hunkatte på 3½kg, de er på størrelse med mine burmeserhunner som er en af de små racer.
Marina[/quote]
Men det er netop et særkende hos NFO at der er stor forskel på hanner og hunner
Hunkattes vægt ligger mellem 3 - 5.5 kg… mens hannerne ligger mellem 4.5 - 7.5 kilo. Altså sådan ca…
Min Leo er en pæn stor NFOpige med god tyngde… hun vejer pt som kastrat ca 4.1 kg og som fertil ca 3.8 kg.
Aske vejer som kastrat ca 6.5 kg (en pæn medium stor hankat)…
Askes højde over skulderen er ca 34 cm… Leos ca 31 cm…
Så høje, det er de
[quote=Ann K;123974]Men det er netop et særkende hos NFO at der er stor forskel på hanner og hunner
Hunkattes vægt ligger mellem 3 - 5.5 kg… mens hannerne ligger mellem 4.5 - 7.5 kilo. Altså sådan ca…
Min Leo er en pæn stor NFOpige med god tyngde… hun vejer pt som kastrat ca 4.1 kg og som fertil ca 3.8 kg.
Aske vejer som kastrat ca 6.5 kg (en pæn medium stor hankat)…
Askes højde over skulderen er ca 34 cm… Leos ca 31 cm…
Så høje, det er de :)[/quote]
Så er Briterne da betydeligt større… Eller er der virkelig Briter der er under 4 kg :? Det nægter jeg at tro på…
jeg ved det… men jeg kan af en eller anden årsag ikke få lov til at gå ind og redigere…
Og så er det at jeg tænker - “Hvad mon så det er der er afgørende for at nfo er en større racen end briten?”
Ja, hvis du udelukkende taler om vægt, så tror jeg faktisk at Briten er tungere…
Men højden… nahhh, der kommer NFO’en først…
Jeg vil lige prøve at måle Aske og Leo… det er ÅR siden jeg målte Aske - faktisk inden han var færdigudvokset… og Leos højde er sat udfra mit øjemål ved sammenligning med Aske -høhø
[quote=Ann K;123982]Ja, hvis du udelukkende taler om vægt, så tror jeg faktisk at Briten er tungere…
Men højden… nahhh, der kommer NFO’en først…
Jeg vil lige prøve at måle Aske og Leo… det er ÅR siden jeg målte Aske - faktisk inden han var færdigudvokset… og Leos højde er sat udfra mit øjemål ved sammenligning med Aske -høhø[/quote]
Så man måler måske på en blanding mellem vægt, højde og længde :?
Eller måske bare udfra hvad der menes med ordet “størst”…
Hvad er størst… en pose med 1 kilo krøyerkugler, eller en pose med 2 kg jern
NFO er ikke større end Briten, Bri har altid stået på anden pladsen.
Men desværre er der nu hunkatte under 4kg, katte der ikke burde gå i avl. Men ligefrem at se en han ikke veje mere end 4kg er rystende.
Min første Bri hun vejede 6½ kg, hendes far 10. Han lignede også en “kamphund” i miniformat, med en nakke som en tyr. Han var så heller ikke lige at spøge med:)
Marina
[quote=Marina;123963]MCO har altid stået som den største og tungeste, men der er vist også sket et skred den forkerte retning i forhold til de første jeg så, wow de var store.
Marina[/quote]
Ja, der er sket et skred i forkert retning…dårlig og for ukritisk avl, fordi det bare blev moderne at ha’ en MCO, så pyt med hvordan den så ud.
Og ja, wow de var store…ikke unormalt med eksemplarer der målte ca 130 cm fra snude til halespids og vejede 11-12 kilo…
Første gang jeg så en MCO-er var i 1984…hold da fast hvor var de enorme…noget helt andet end mange af de “pistlinger” der bliver kaldt MCO nu om dage…
[quote=Ann K;123984]Eller måske bare udfra hvad der menes med ordet “størst”…
Hvad er størst… en pose med 1 kilo krøyerkugler, eller en pose med 2 kg jern :)[/quote]
Så pelsen tæller med i def. om hvad der er “størst” :?