Strømgiver til katteindhegning

Tilgiv mig endnu en tråd, men det er en besværlig proces at finde ud af, hvordan vi skal lave det der strømhegn :ups:

Vil høre, om der er nogen, der har erfaringer med den her strømgiver http://www.harald-nyborg.dk/p2540/elefant-hegn-m15 Den har vi nemlig købt, men vi er i tvivl, om den kommer til at være for kraftig. Vi har langhårede katte, og der skal jo noget til, men de skal ikke komme til skade pga. det. Det var egentlig, fordi FinnFrode skrev i den her tråd http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=43705 at han har en, der giver 1.8 V, at vi købte den her, der giver 1.4, men nu har kæresten set, at der står på æsken, at den på strækninger ved 1.5 km giver kraftig afladning :uha: Så nu er vi blevet i tvivl, om det er for meget alligevel. Der kommer sandsynligvis til at gå 4x75(+) meter strømtråd i indhegningen.

Er der nogen af jer, der kender og bruger den der m15 elefanthegnsmodel? Eller noget tilsvarende eller kraftigere? Jeg tror, at den lille elefant bliver for lidt, når vi har langhårede udbryderkonger (m/k).

Jeg hører også gerne fra jer med strøm i indhegninger, hvad I bruger. Vi er som sagt i tvivl, om den angivne model er for kraftig, men vi vil heller ikke have for lidt strøm i hegnet. Der skal vist mere til, når banditterne er langpelsede med en god, tyk pelsfrakke.

Jeg vil så også gerne vide, om der er nogen, der har hørt om katte, der er kommet alvorligt tilskade af stød fra den slags strømgivere, mange af os har. :slight_smile:

Enig!! Det har jeg tænkt på mange gange. Jeg har vist nok den samme, som du har FF - 1,8 volt er det vist…? :? Jeg spurgte min dyrlæge (Stig i Skovlunde), om han troede, at en kat kunne komme til skade, da jeg synes den gav et ret pænt rap! (Ja, jeg fik stød et par gange ved opsætning :wink: ) - men han mente altså ikke, at det var et problem.

Jeg tænker også, at mange katte på landet ofte må have ‘stiftet bekendtskab’ med elhegn på markerne, mon ikke? :? Og de er vel endda kraftigere? :?

Da Galliano var lille killing - max. 13-14 uger - var han med på gåtur i mosen. Som enhver anden rask burmeserdreng var der krudt i rumpen på ham, så da han så en pæl, skulle den da bestiges. Han ramte bare ikke helt rigtigt og fik overbalance, hvorefter han på vej ned ramte samtlige strømtråde på hegnet. Og det er altså sat op til at holde køer inde :slight_smile: (og jo, han havde jordforbindelse, i hvert fald ved den sidste)

Jeg tror ikke, det kan skade kattene at få ét kort stød en sjælden gang (de fleste lærer det jo efter den første gang) og har i hvert fald ingen skrupler over at have strøm på min indhegning :slight_smile:

Måske ikke. Jeg synes, det er svært. Har hørt fra en herinde, der har en stødgiver, der giver 30 mjoule, svarende til 0.03 joule, hvor kattene efter sigende skulle flyve af, når de får stød. Den, vi allerede har købt, giver 1.4 joule, hvilket er betydeligt mere end de 0.03 joule.

Med den her, vi har købt, er det jo også det, at den har en kraftig spænding på 1.5 km. Og vores bliver nok ikke større end 300 m. Så jeg tænker jo, at rappet nok føles noget hårdt, da det er en lille indhegning og ikke en stor ko-indhegning. Jeg ved ikke, om man kan sammenligne modellerne, for Harald Nyborg er gået over til ikke at sælge de der Nervus-modeller mere. Nu sælger de kun Elefant’erne.

Uanset hvad folk har af strømgivere, må de meget gerne fortælle om det her i tråden og med erfaringerne med dem, altså hvor hård de slår og/eller hvordan kattene reagerer på dem. Det vil jeg sætte stor pris på.

Jeg har sådan en Nervusmodel. Og jeg mener, at den hed 1,8 som sagt. :slight_smile: Den er i hvert fald RIGELIGT kraftig til at holde orientalere inde. (Indtil videre i hvert fald :wink: )

Vi har en Nervus M1800-PE på 8 Watt, 1,8 Joules, topspænding 9500 Volt. Alle vores katte har været oppe at røre tråden og få et rap, og ingen er kommet til skade ved det. De er blevet forskrækkede, men det er også det.

Nå, er det 1,8 JOULE det hedder. :tihi: Jeg skrev volt længere oppe i tråden. :dokdok: :lol:

Ak ja, hvad ved bønder om agurkesalat… :rolleyes:

Jeg købte et mini elefant stødgiver, den giver 0,1 joule. Lucky gar fået stød så mange gange jeg ikke har tal på det længere, og han har ikke taget skade :slight_smile: (han var sådan da jeg fik ham :tihi: )

Tak til jer, der deler jeres erfaringer. Håber, at endnu flere vil melde sig her i tråden og fortælle om, hvilken strømgiver de bruger :slight_smile:

Hvordan reagerer han på den? Hvis han opsøger den igen og igen, er det så mon, fordi han ikke er afskrækket nok af den første gang? Altså at den rapper hårdt nok? Alligevel må den jo så rappe ham så hårdt, at han hopper ned hver gang :gruble:

Det er utroligt, så stor forskel der er på de strømgivere, som folk bruger. Din støder f.eks. med 18 gange mindre end Eifes 1.8. Vi vil helst ikke give for meget, men vil heller ikke sætte for lidt strøm på fra starten, så vi risikerer at skulle lære det på den hårde måde, at det ikke er nok. Der er også det med den lange pels. Ved ikke, hvor meget det har at sige, for når trådene alligevel sidder helt ind til hegnet, vil det måske alligevel være ører, næser og poter, der mest rører? :? Jeg ved det ikke. Vi vil bare helst ikke risikere, at en kat ender med at få hjertestop af sådan et stød. Jeg tænker, at med de her racer (også blandingen, der er en blanding af racer, der screenes for hcm) risikerer man jo at stå på et tidspunkt med en kat, der har et skrøbeligt hjerte.

[QUOTE=Pussikat;1165434]
Hvordan reagerer han på den? Det er utroligt, så stor forskel der er på de strømgivere, som folk bruger. Din støder f.eks. med 18 gange mindre end Eifes 1.8. Vi vil helst ikke give for meget, men vil heller ikke sætte for lidt strøm på fra starten, så vi risikerer at skulle lære det på den hårde måde, at det ikke er nok. Der er også det med den lange pels. Ved ikke, hvor meget det har at sige, for når trådene alligevel sidder helt ind til hegnet, vil det måske alligevel være ører, næser og poter, der mest rører? :? Jeg ved det ikke. Vi vil bare helst ikke risikere, at en kat ender med at få hjertestop af sådan et stød. Jeg tænker, at med de her racer (også blandingen, der er en blanding af racer, der screenes for hcm) risikerer man jo at stå på et tidspunkt med en kat, der har et skrøbeligt hjerte.[/QUOTE]

Det er nemlig blandet and en kat som Lucky’s reaktion der gør at jeg har valgt den mere kraftige, samt en anden opdrætters erfaringer, hvor den hun havde kunne holde hendes orientalere inde, men ikke hendes européer, der har mere pels og måske også en større eventyrlyst (sagt pænt :tihi:) Jeg ville have en der var så kraftig at de IKKE fandt på at gentage det, når de først var blevet ramt. Også fordi at de nogle gange KAN være så hurtigt ovre vores hegn at de ikke når at få stød, fordi impulsen ikke sendes i lige det øjeblik. Trille tog det f.eks. 3 ture med før hun fik stød, så de to første gang måtte jeg ud og hente hende på den anden side af hegnet (stod og kiggede på hendes forsøg for at se hvordan det gik). :slight_smile:

Når han hopper op er mit hegn lavet sådan at han faktisk får stød i hovedet… Han synes bestemt ikke om det!
Han prøver ikke samme sted to gange :slight_smile: og i de par haver han har haft udgang har han taget hegnet rundt og så ikke hoppet op igen :slight_smile: Han er snu nok til at fatte at der er strøm HELE vejen rundt nu :smiley:

interessant læsning, pusler med ideen om at hegne hele grunden ind med et hegn max 1m højt. spekulere på om mine katte vil blive inde om der var tråd og strøm foroven

De er ikke så dumme, de katte, Sugieh :høhø: Og så alligevel. Fatter ikke, at man har lyst til at prøve igen, når man har fået sådan et rap. Jeg ville personligt holde mig fra det i hvert fald. Bliver så vred/bange, når jeg får et chok :tihi:

Jeg tror ikke, at et hegn på 1 meter kan holde nogen kat inde. De kan jo hoppe betydeligt højere, og hvis de kan hoppe over det uden at røre hegnet, er det jo lige meget med strømmen. Ved dog, at der er nogen herinde, der har et mindre hegn http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=37343#22 Det er 115. Er ikke sikker på, at det ville holde nogen inde herhjemme dog. Vores er vist 180 de fleste steder (grunden er ujævn, så højden varierer lidt).

[QUOTE=Pussikat;1165546]
Jeg tror ikke, at et hegn på 1 meter kan holde nogen kat inde. De kan jo hoppe betydeligt højere, og hvis de kan hoppe over det uden at røre hegnet, er det jo lige meget med strømmen. Ved dog, at der er nogen herinde, der har et mindre hegn http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=37343#22 Det er 115. Er ikke sikker på, at det ville holde nogen inde herhjemme dog. Vores er vist 180 de fleste steder (grunden er ujævn, så højden varierer lidt).[/QUOTE]

Så skulle du tage at kigge på Ole Amstrups hegn på Finn Frode’s side www.katteindhegning.dk - det er endda siatalere der holdes inde via det - han udnytter at katte hopper op på noget og ikke over :slight_smile:

Han må altså have is i maven, for det turde jeg ikke… slet ikke med Lucky :slight_smile: Dem der har set ham springe vil vide, hvorfor :høhø:

Nej jeg ville heller ikke turde det. Det er ret prisværdigt, når det rent faktisk fungerer. Vores hegn holdt også vores katte inde gennem 4 år til lige for nyligt, selvom vi har set, at enkelte nabokatte godt kunne svinge sig ind og ud. Men så var det også slut, og så må vi i gang med strømmen.

Nej, og æblet falder jo som bekendt ikke langt fra stammen, de fleste herinde ved jo, at jeg har en super-Houdini! Luckys søn Bailey…

ALDRIG om jeg ville turde satse på, at han blev inde, hvis hegnet kun var en meter. :uha: Jeg har jo efterhånden bygget et fort knox for at få ham til at blive inde i haven… :S

Det er SÅ forskelligt fra kat til kat, hvad der kræves. Min gamle Artemis (RIP) sagde min mor jo dette om: ‘hende kan du jo holde inde ved at slå en kridtstreg på jorden’. :høhø:

Jeg synes Oles hegn er fint, og det ville også være perfekt til hundene - men jeg tror at mine ville række en pote op og så gå i tænke boks et par uger og herefter så hoppe over…

Så de må blive inde, at de ikke vil i sele, indtil der engang er tid og hænder nok til at hygge en Fortknox løbegård