Er der nogen der har nogle artikler eller personlig information om sukkersyge hos katte?
Det gik igår op for mig at Mea drikker en del og der var lige pludselig en mistanke om sukkersyge der meldte sig. Læste på netdyredoktor i morges, symptomerne passer ret godt. Men der står jo så lidt der… Så mere info gerne?!
Linette - Okay, hvilke f.eks.? Det var nemlig sammen med hendes vægttab/manglende appetit at jeg pludselig kom til at tænke på det (havde ellers tilskrevet vægttabet stress pga drengene og søger noget større at bo i)
Hun virker ikke som om hun har blærebetændelse. Det havde hun selv i 2005 og May døjede meget med det i efteråret (heldigvis ikke mere)
Nyre problemer kan også gi øget drikke lyst…
Jeg vil ikke male fanden på væggen,men har selv haft en kat der fik nyre problemer …
Jeg ville gå en tur til dyrlægen hvis det var min kat…
Vægttab, øget tørst, øget vandladning kan alle være symptomer på diabetes, og som Ann siger, så kan du købe et test-sæt på apoteket, men hvis du får din dyrlæge til at kigge på hende og tage en blodprøve, så er du da i de bedste hænder
Christina - Nu var jeg lige nede og købe sådan et sæt så jeg kan teste hende i aften. Så er det da gjort hurtigt. Hvis der så er noget må jeg tage til dyrlæge ellers må jeg lige gå og se om det er mig der bilder mig det ind eller ej. Har lige pudset kæresten på sagen så han også kan holde øje.
Hvornår er det bedst at tage det ifht hvornår hun har spist?
[quote=Eva K;178956]
Hvornår er det bedst at tage det ifht hvornår hun har spist?[/quote]
Det er lige meget. Sukker viser sig først i urinen efter noget tid, men uanset hvilket tidspunkt, så må glukoseniveauet ikke overstige en vis mængde (jeg ved ikke om niveauet er det samme for mennesker og katte), så du tester bare, når du får noget at teste
Typisk for katte med sukkersyge er at de taber sig selvom de spiser rigeligt. Det er først senere i forløbet at de mister appetitten.
Har en kat sukkersyge er det meget vigtigt at visse tal er stabiliseret inden den får insulin da insulinet ellers ikke optages som det skal.
Jeg har oplevet det hos en 7 år gammel Burmeser, som desværre ikke fik den rigtige behandling i rette tid. Men det er en længere historie om ikke at tage det alvorligt nok både fra ejers og dyrlæges side.
Den siger negativ. Tager den lige et par gange mere i morgen så jeg er sikker.
Tog den både på hende og på mig og den er lige lyserød (negativ for glukose).
Så det er nok stress der er skyld i vægttabet som jeg i første omgang troede. for at vi snart får et rækkehus med have/større sted at bo.
Under alle omstændigheder ringer jeg lige til dyrlægen og spørger i morgen.