[QUOTE=DK Lindvig;1278975]2 forskellige dyrlæger på fyn har sat Suprelorinchip i mine katte. Første gang jeg fik en kat chippet var tilbage i 2010. Ingen af dyrlægerne havde brugt chippen på katte før, men jeg havde læst på lektien, og kunne informere dem om nogle ting :cool2: Begge dyrlæger var/er åbne for brugen, men informerede mig - som de skal - om at det var på eget ansvar, fordi chippen ikke er godkendt til katte.
Før blev chippen lagt i nakken. Jeg vælger nu, at få den lagt ved navlen. Katten bedøves enten lokalt eller helt … alt efter mit valg. Grunden til at jeg vælger at få den lagt ved navlen er, at den er let at finde igen, og at det lille sår/ar ikke bliver synligt, når/hvis jeg vælger at få chippen fjernet igen. Min erfaring er, at hvis chippen lægges i nakken, så “behøver” katten ikke at blive bedøvet. Nålen ligner den dyrlæger bruger når de lægger identitetschip i. Lægges den ved navlen, så bedøves katten let/helt, fordi huden er tyndere (og på nogle katte sejere el. mere elastisk og dermed er nålen sværere at få gennem huden, hvilket kan gøre ondt på katten). Samtidig har katten har både tænder og klør rettet mod mig/dyrlægen, og uden bedøvelse vil både dyrlæge og jeg kunne risikere at katten bider / kradser, hvis det gør ondt på den.
Min ene hunkat fik en chip i juli 2014. Hun gik i løb igen i januar 2016. I går gik hun i løb for anden gang, og på fredag skal hun parres.
Min anden hunkat fik en chip i marts 2015. Jeg valgte at få den fjernet igen i december 2015, og hun er endnu ikke gået i løb.
Min hankat fik en chip i april 2015, og den virker stadig.
Jeg vil gerne se et - og helst to - løb hos mine katte inden de chippes. Dels fordi jeg gerne vil se, at katten rent faktisk kan gå i løb :cool2: og dels fordi jeg gerne vil kende hendes adfærd, når hun går i løb.
Nogle katte går voldsomt i løb efter at have fået chippen. Det kan ske og nogle gange varer det rigtig længe. Nogle vælger så at dæmpe katten med P-piller indtil chippen virker. Andre vælger simpelthen at få chippen fjernet igen.
Mine katte reagerer “normalt” på chippen. Dvs. der er lige små 1-2 uger, hvor chippen “gasser” op, og så begynder den at virke som den skal = hunkatten får en adfærd (og i nogle tilfælde udseende) som en neutraliseret hunkat.[/QUOTE]
Mange tak for dine erfaringer Det er meget brugbart for mig - både omkring varighed og reaktion! Selvom alle katte er forskellige, så synes jeg det er virkelig godt med input, så jeg ved ca. hvad jeg kan forvente.
Blossom kan i hvert fald gå i løb - godt nok er det første gang lige nu, men for dælen da hun giver den gas! Jeg er helt enig med dig - jeg har også haft det sådan med p-piller, at der ikke startet op før 1 x løb som minimum er set (og hørt).