Suprelorin chip

Mange ønsker kun at bruge den i ca. 1 år og så er det smart at kunne fjerne den igen frem for at vente, til den holder op med at virke, som kan være helt op til 3 år efter den er sat ind.

[QUOTE=Temple Bar;1278978]Jeg ved ikke, om det er racebestemt eller det bare var tilfældigt, men det var Banshees reaktion på at få den lagt i nakken, der gjorde at Jools blev bedøvet, da hun fik sin. Dyrlægen var få mm fra at blive bidt og det tog indtil flere dyrlægebesøg, før hun var tryg ved at blive håndteret af ham igen :frowning:

Mht. løbetider, så gik begge mine i løb to dage efter, chippen blev lagt og den varede ca. en uge :)[/QUOTE]

Om det er racebestemt ved jeg ikke. Min umiddelbare tanker er, at det ikke har noget med racen at gøre :cool2: Mon ikke nærmere det handler om den enkelte kats “temperament” (nogle siger fra hurtigere end andre) eller den enkeltes kats smertetærskel? Normalvis får mine killinger lagt deres mikrochip - identitetschip - mens de alligevel er i narkose ifm. neutralisering. De katte der ikke bliver neutraliseret, får selvfølgelig også en mikrochip, og hos dem har jeg bemærket, at nogle siger højlydt fra, mens andre ikke siger noget og dårligt nok reagerer på det.

PS. Som ganske ung, og mens han boede hos sin opdrætter, brækkede min hankat sit ene bagben pga. et forfejlet spring :ked: Efterfølgende skulle han holdes i ro, og var igennem mange undersøgelser, hvor han selvfølgelig blev “holdt”. Jeg havde dette i tankerne, da han skulle have lagt en Suprelorinchip.

Helt bevidst valgte jeg derfor, at få ham lagt i en let narkose, mens chippen blev lagt. Jeg ville ikke risikere, at han forbandt mig eller dyrlægen med noget, der gør ondt. Efter chippen var lagt, blev han vækket igen og var på benene 5-10 min efter … lykkelig uvidende :slight_smile:
Min ene hunkat fik chippen lagt i nakken uden bedøvelse. Min anden hunkat fik den lagt ved navlen. Hun fik hun blot en lokal bedøvelse inden chippen blev sat ind. For mig handler det om den enkelte kats temperament, og er jeg det mindste i tvivl, så vælger jeg at få katten bedøvet helt.

Eftersom Banshee er født i mit badeværelse har jeg fulgt samtlige hendes dyrlægebesøg og på intet tidspunkt forud for hendes suprelorinchip (inkl. da hun blev ID-chippet) har hun reageret på den måde, så jeg tror bestemt, det har gjort ondt på hende. Det er også den erfaring, den dyrlæger jeg nævner tidligere har gjort mht. valg af placering - og hun har lagt hundredevis af chips gennem adskillige år :slight_smile:

Jeg undrer mig også, når en kat ikke reagerer, når den bliver ID-chippet uden bedøvelse :uha: Uanset “temperament” og smertetærskel, så MÅ det da gøre ondt i et kort øjeblik.

Jeg har tit spekuleret over, at når en kat fx. kommer drønende med fuld fart gennem en kattelem, så stopper den ikke op og ryster på hovedet eller på anden vis signalerer, at den har slået sig :S Den løber bare videre, selvom det da må have gjort ondt :S Jeg lærte noget interessant på et af PawPeds kurserne, nemlig at katte er hurtigere end både mennesker og hunde til at smertedække sig selv. Lynhurtigt udskiller de endofiner og smertedækker sig selv. Det betyder selvfølgelig ikke, at katte ikke føler smerte, og hurra for at vi både kan bedøve og smertedække dem.
Nå det var et sidespring :høhø:

Jeg er så en af dem, der ikke har så gode erfaringer med suprelorin chip til hunkatte, og som kender andre der heller ikke har :slight_smile:

Athea fik en suprelorin chip i sommeren 2012, da hun er typen der løber med kun 1 uges mellemrum, og jeg dengang ikke vidste om jeg ville lave et kuld mere på hende eller ej. Hun havde på det tidspunkt haft 2 kuld, og jeg kendte hendes fertilitet godt. Athea fik chippen i nakken og sagde ikke et kvidder da hun fik den. Hun gik i en løbetid en uges tid efter, med samme varighed som normalt, og så virkede chippen ellers super i et lille års tid. Så den del var super. Der hvor det holdt op med at være sjovt, var da virkningen ophørte. Jeg var faktisk ved dyrlæge med hende af flere omgange og fik lavet en masse undersøgelser, da jeg bare kunne mærke at noget var helt galt, især med humøret. Hun var frustreret, tabte sig etc. Alle undersøgelser pegede på sund og rask. Da hun så gik i løbetid kort tid efter, hvortil der også dukkede urenlighed op, så var det ret tydeligt hvad der egentlig var problemet. Jeg ville derfor parre hende hurtigst muligt, men der gik over 2 måneder inden hun gik i løbetid igen. I den periode var hun tydeligt meget hormonel, utilpas, utilfreds, og urenlig.
Hun blev først sit normale jeg efter det kuld, og det var virkelig nogle helvedes måneder for både os og hende. Så det prøver jeg helt sikker ikke på en hunkat igen.

Fra andre med dårlige erfaringer ved jeg at de har haft problemer med at hunkattene kun går i småløbetid efter chippens ophør, og ender med livmoder betændelser.

[QUOTE=Eva K;1279032]Jeg er så en af dem, der ikke har så gode erfaringer med suprelorin chip til hunkatte, og som kender andre der heller ikke har :slight_smile:

Athea fik en suprelorin chip i sommeren 2012, da hun er typen der løber med kun 1 uges mellemrum, og jeg dengang ikke vidste om jeg ville lave et kuld mere på hende eller ej. Hun havde på det tidspunkt haft 2 kuld, og jeg kendte hendes fertilitet godt. Athea fik chippen i nakken og sagde ikke et kvidder da hun fik den. Hun gik i en løbetid en uges tid efter, med samme varighed som normalt, og så virkede chippen ellers super i et lille års tid. Så den del var super. Der hvor det holdt op med at være sjovt, var da virkningen ophørte. Jeg var faktisk ved dyrlæge med hende af flere omgange og fik lavet en masse undersøgelser, da jeg bare kunne mærke at noget var helt galt, især med humøret. Hun var frustreret, tabte sig etc. Alle undersøgelser pegede på sund og rask. Da hun så gik i løbetid kort tid efter, hvortil der også dukkede urenlighed op, så var det ret tydeligt hvad der egentlig var problemet. Jeg ville derfor parre hende hurtigst muligt, men der gik over 2 måneder inden hun gik i løbetid igen. I den periode var hun tydeligt meget hormonel, utilpas, utilfreds, og urenlig.
Hun blev først sit normale jeg efter det kuld, og det var virkelig nogle helvedes måneder for både os og hende. Så det prøver jeg helt sikker ikke på en hunkat igen.

Fra andre med dårlige erfaringer ved jeg at de har haft problemer med at hunkattene kun går i småløbetid efter chippens ophør, og ender med livmoder betændelser.[/QUOTE]

Tak for dine erfaringer også Eva.

Det kunne lyde som om det lidt er pest eller kolera ift. chancen for livmoderbetændelse? Det har jeg ikke tidligere hørt om som bivirkning ved chippen, så det var godt at få med. Jeg er lidt i vildrede - jeg vil gerne gøre det bedste for Blossom, og kan ikke finde ud af hvad den rigtige løsning er - jeg må lægge hovedet i blød.

Hvad gør du selv nu? P-piller?

[QUOTE=Temple Bar;1278978]Jeg ved ikke, om det er racebestemt eller det bare var tilfældigt, men det var Banshees reaktion på at få den lagt i nakken, der gjorde at Jools blev bedøvet, da hun fik sin. Dyrlægen var få mm fra at blive bidt og det tog indtil flere dyrlægebesøg, før hun var tryg ved at blive håndteret af ham igen :frowning:

Mht. løbetider, så gik begge mine i løb to dage efter, chippen blev lagt og den varede ca. en uge :)[/QUOTE]

Jeg tror det er tilfældig hvordan de reagere på at få den lagt i nakken, lige som der er stor forskel på hvordan de reagere på at få langt ID chip. måske vi har været heldige med vores, men har ikke efterfølgende haft problemer med at de har været u trykke ved dyrlægebesøg :slight_smile:

Jeg har pt ikke prøvet at fjerne en chip på hunkatte, men jeg fik gjort det i januar med en hankat og han viser allerede tydelige tegn på at være fertil igen, både adfærd og lugt.
Grunde er at vi har måtte ændre parrings planer for 2016 både på bagrund af den uro den ene misse mor lavede i flokken og årets start i vores opdræt. :frowning:

[QUOTE=Eva K;1279032]Jeg er så en af dem, der ikke har så gode erfaringer med suprelorin chip til hunkatte, og som kender andre der heller ikke har :slight_smile:

Athea fik en suprelorin chip i sommeren 2012, da hun er typen der løber med kun 1 uges mellemrum, og jeg dengang ikke vidste om jeg ville lave et kuld mere på hende eller ej. Hun havde på det tidspunkt haft 2 kuld, og jeg kendte hendes fertilitet godt. Athea fik chippen i nakken og sagde ikke et kvidder da hun fik den. Hun gik i en løbetid en uges tid efter, med samme varighed som normalt, og så virkede chippen ellers super i et lille års tid. Så den del var super. Der hvor det holdt op med at være sjovt, var da virkningen ophørte. Jeg var faktisk ved dyrlæge med hende af flere omgange og fik lavet en masse undersøgelser, da jeg bare kunne mærke at noget var helt galt, især med humøret. Hun var frustreret, tabte sig etc. Alle undersøgelser pegede på sund og rask. Da hun så gik i løbetid kort tid efter, hvortil der også dukkede urenlighed op, så var det ret tydeligt hvad der egentlig var problemet. Jeg ville derfor parre hende hurtigst muligt, men der gik over 2 måneder inden hun gik i løbetid igen. I den periode var hun tydeligt meget hormonel, utilpas, utilfreds, og urenlig.
Hun blev først sit normale jeg efter det kuld, og det var virkelig nogle helvedes måneder for både os og hende. Så det prøver jeg helt sikker ikke på en hunkat igen.

Fra andre med dårlige erfaringer ved jeg at de har haft problemer med at hunkattene kun går i småløbetid efter chippens ophør, og ender med livmoder betændelser.[/QUOTE]

ØV hvor surt at få den erfaring med chippen

De to første piger vi gav chipen var Nika, hun og på og fik længere pels, hun gik i løb 1år og 4 mdr. hun havde 2 løbetider uden problemer, inden hun blev parret og fødte 4 sunde og velskabte killinger d. 11-10-15 - hun blev steriliseret i dec og dyrlægen sagde at livmoderen så godt ud.
Marikix tabte sig, hun havde stadig samme flotte pels, hun gik i løb 1år og 7mdr efter chippen blev sat ind (maj 15), løbetiden varede ca 1-2 uger,hun har været i løb 3 gange siden uden problemer, hun forventes at skal have kuld i år.

pt har vi 3 andre piger som fik chip d. 6-7-15, 11/9-15, 25/9-15 sidst nævnte er i bragende løbetid og strinter, men om det er fordi hun har været chippet ved jeg ikke, for den ene af de russiske piger har aldrig været chippet og hun er løbtids pisser så det brager :frowning: Det er ikke planen hun skal have killinger i år, håber hun finder ro igen.
Den ene af pigerne har taget 1½kg på efter hun har fået chippen, hun er ikke lasket, men enorm kompakt :S den sidste ser ud som hun plejer i pels og størrelse.

Ingen har vores har fået en dårlig adfærd mens de har været chippet, men der er stor forskel på hvordan vægten ser ud på dem, Kiksen tog på i vægt (det var tiltrængt) og fik den pelslængde han manglede, 1 år after kunne vi mærke at chippe virkning var ved at ophøre.
Finn tabte sig, Den virkede 2 år og 3 mdr på ham han har efterfølgende lavet 3 flotte sunde kuld, på 4-4-5 killinger.
Nico fik hans lagt ind i sep og vi valgte at fjerne den i jan, han viser tegne på at være fertil igen

Der er kommet små nisser i mit hus, som flytter rundt på diverse kattesenge, tæpper og puder - gerne midt om natten - og selvom det ikke er et endegyldigt tegn på noget, så tror jeg ikke, det varer længe, før Banshees chip er ved at udløbe (efter 2 år og 2 måneder). Det var nemlig hendes glansnummer, når hun var på vej i løb, at samle alle de bedste sovesteder sammen. Skøre kræ :hjerte:

Spændende :smiley: Så vidt jeg husker, er der allerede en dreng i tankerne?

Hos os endte vi med p-piller til Blossom. Jeg har det ikke specielt godt med det, men jeg havde lidt svært ved at beslutte mig ift. fordele og ulemper. Så senest efter sommeren skal vi tage stilling til hvad der skal ske - har vi tid til killinger, eller skal hun chippes eller lukkes… det er der overvejelserne ligger. jeg vil være SÅ ærgerlig over at lukke hende, især når ingen af killingerne fra kuldet er gået i avl, men job-mæssigt kan jeg slet ikke se mig ud af at skulle kunne give et kuld killinger den nødvendige opmærksomhed.

[QUOTE=DK Astani;1280584]Spændende :smiley: Så vidt jeg husker, er der allerede en dreng i tankerne?

Hos os endte vi med p-piller til Blossom. Jeg har det ikke specielt godt med det, men jeg havde lidt svært ved at beslutte mig ift. fordele og ulemper. Så senest efter sommeren skal vi tage stilling til hvad der skal ske - har vi tid til killinger, eller skal hun chippes eller lukkes… det er der overvejelserne ligger. jeg vil være SÅ ærgerlig over at lukke hende, især når ingen af killingerne fra kuldet er gået i avl, men job-mæssigt kan jeg slet ikke se mig ud af at skulle kunne give et kuld killinger den nødvendige opmærksomhed.[/QUOTE]

Ja, der er faktisk to mulige, men uanset hvad bliver det ikke lige pt. :slight_smile:

Jeg kan godt forstå, du overvejer at lukke, men jeg synes, du skal chippe hende og se tiden an. Det er ikke så endegyldigt og hvem ved, det kan jo være, du får mindre travlt med tiden :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1280585]Ja, der er faktisk to mulige, men uanset hvad bliver det ikke lige pt. :slight_smile:

Jeg kan godt forstå, du overvejer at lukke, men jeg synes, du skal chippe hende og se tiden an. Det er ikke så endegyldigt og hvem ved, det kan jo være, du får mindre travlt med tiden :)[/QUOTE]

Spændende :smiley: Når det ikke skal være nu, hvad vil du så gøre hvis chippen er holdt op med at virke? P-piller i en periode, eller lader du hende løbe?

Umiddelbart ser det ikke ud til at jeg får mindre travlt, snarere tværtimod. Men jeg vil som sagt også være rigtig ked af at lukke - det vil jo også være farvel til opdræt, da jeg så står helt uden en fertil pige. Godt nok er jeg meget glad for mig job, men hvor er det dog irriterende at der skal gå så meget tid med det… man skulle være på 25 timer om ugen, skulle man!

Både Fanny og Ana (og jeg mener faktisk også, Banshee nåede at vise det samme) holdt sommerferie i flere måneder, så i første omgang får hun lov at løbe mindst én gang og så ser jeg, hvad jeg gør. Ellers ryger hun på enten p-piller eller melatonin, til det bliver relevant :slight_smile:

Jeg glæder mig stadig til det første kuld killinger hvor mor eller far har været chip-kastreret og helst til den tid der var forventet [:thumbup:](javascript:void(0))

Cats og Conni

Min hankat har været chippet - den varede i 6md - han har parret med succes :slight_smile: Nu er han så på sin anden chip.

Mine to hunkatte er også på suprelorin nu, da melatonin ikke virkede godt nok (især på den ene). Jeg er spændt på, hvor længe chippen varer på dem. Jeg har ikke travlt med at parre dem igen, derfor valgte jeg denne løsning.

[QUOTE=conninissen;1280601]Jeg glæder mig stadig til det første kuld killinger hvor mor eller far har været chip-kastreret og helst til den tid der var forventet :thumbup:

Cats og Conni[/QUOTE]

Der er hundredevis (og nok endda tusindvis) af katte, der har fået killinger efter at have været suprelorinchippet :slight_smile:

Men medmindre man aktivt fjerner den, er der ingen, der kan kontrollere 100%, hvor længe den holder.

[QUOTE=conninissen;1280601]Jeg glæder mig stadig til det første kuld killinger hvor mor eller far har været chip-kastreret og helst til den tid der var forventet :thumbup:

Cats og Conni[/QUOTE]

Min Athea var chippet, og fik et fint kuld på 4 (5) derefter i 2013. :slight_smile: Hendes chip varede 1 år. (At chippen så af andre årsager nok aldrig er noget jeg vil anbefale til,en hunkat er en anden sag, men et kuld derefter fik hun helt sikkert)

Jeg hiver lige denne tråd op igen :slight_smile:
Brian er jo fertil og skal bruges på et eller andet tidspunkt. Jeg overvejer kraftigt at chippe ham, så jeg selv kan være lidt medbestemmende om hvornår han skal bruges og på hvad. :slight_smile:
I den forbindelse har jeg naturligvis talt med min dyrlæge om hhv at chippe og at fjerne den igen.
Hun har rimelig erfaring med at chippe, men ikke så stor erfaring med at fjerne igen. Men pointen er at hun fortalte at selvom chippen ligges i lyske eller ved navlen og den fjernes eks. efter 1 år, vil der grundet chippens konstruktion (den jo er lavet til at opløses) vil der trods fjernelse stadig sidde rester i vævet omkring placeringen, OG at hun har været udsat for at der skal fjernes en lille smule arvæv. Af samme årsag kan der stadig gå en rum tid før katten igen er fertil.
Så er det jeg tænker, er der nogen der har erfaring med at fjerne en chip på en hankat før den er brændt ud?
Jeg vil nemlig gerne have ham chippet, men ikke for enhver pris :slight_smile:

Altså Muffin fik sin fjernet for 2 mdr siden. Og der havde den siddet i 4… 5 ? mdr. og den var brækket i 3 stykker. Men de fik tydeligvis det meste om ikke det hele med. For nødderne begyndte at vokse med det samme og hans kalde og dominans adfærd begyndte efter 14 dage.
Nu strinter han indimellem, men 7-9-13 lugter det ikke alverden, så han er nok ikke helt oppe i gear endnu, men det er op over. Og vi tæller baglæns til tøsepigen skal af pillen.

Jeg ville ikke satse på meget mere end 6 mdr og fjernelse. Det var forøvrigt ikke planlagt sådan i dette tilfælde.

Hvis du chipper skal du være indstillet på at vente tiden ud. Du kan være heldig, men tror ikke du skal planlægge efter det.

Vores Nico fik chippen d 11-9-2015 og den blev fjernet igen d. 12-1-2016

Hans sad i nakken, var var også knækket i 2-3 dele, der gik ca en måned, så var han højfertil igen og kaldte på damer konstant og raslede ned i vægt. Han har parret 2 piger i april, der kom 9 killinger i alt :slight_smile:

Jeg ved, at den engelske dyrlæge, jeg kender, som har sat flere hundrede chip de seneste år, altid sætter dem i lysken og kun i meget få tilfælde har haft problemer med at få det hele ud. Hendes tommelfingerregel for fjernelse er op til 1 år efter, den er sat i og hun har ingen erfaring med infertilitet hos katte, der i forvejen havde bevist deres fertilitet. Enkelte katte, som ikke på forhånd har parret, viser sig at være infertile, men mon ikke de ville have været det alligevel?