Suprelorin chip

Så blev Brian chippet :slight_smile:
Efter megen snak frem og tilbage blev den placeret ved navlen. I narkose og med lokalbedøvelse gik det uden problemer, men JESUS da en pæl :uha:
Nu er jeg så bare spændt på om og ikke mindst hvor længe den virker :slight_smile: Skulle den hitte på at virke to år, så er der ingen skade sket, men 1- 1½ år vil være perfekt :slight_smile:

Ved I hvad erfaringerne er ved unge hankatte, der bliver chippet? Jeg tænker her et halvt år eller der omkring i alder. Hvordan har deres udvikling været rent fysisk? Hvad med mentalt? Hvor længe har chippen varet? Og virker det til at alle bliver fertile igen i samme grad som hvis hankatten er helt voksen inden den får chippen? :slight_smile:

Annes Sami blev chippet som ung, hvis hun ikke lige lurer her så prøv at skriv til hende :slight_smile:

Min begrænsede erfaring er, at de gør en forskel, om de har parret eller ej på tidspunktet for isætningen af chippen. Har hankatten ikke parret, kan chippen vare i op til 18mdr. Har han parret, holder chippen i 6-8mdr.

Jeg chippede min dreng 10 mdr gammel d. 25 okt. 2015, og da havde han lige parret. Han er stadig “kastrat” her 14 mdr efter og der er intet at mærke på ham at den skulle være ved at udløbe. Jeg syntes han mentalt har udviklet sig som var forventet. Om han bliver fertil og få evne til at producere killinger igen kan man jo kun gisne om.

[QUOTE=DK Lindvig;1278975]
Før blev chippen lagt i nakken. Jeg vælger nu, at få den lagt ved navlen.
Min ene hunkat fik en chip i juli 2014. Hun gik i løb igen i januar 2016. I går gik hun i løb for anden gang, og på fredag skal hun parres.
Min anden hunkat fik en chip i marts 2015. Jeg valgte at få den fjernet igen i december 2015, og hun er endnu ikke gået i løb.
Min hankat fik en chip i april 2015, og den virker stadig.

Jeg vil gerne se et - og helst to - løb hos mine katte inden de chippes. Dels fordi jeg gerne vil se, at katten rent faktisk kan gå i løb :cool2: og dels fordi jeg gerne vil kende hendes adfærd, når hun går i løb.[/QUOTE]

Jeg har sakset lidt i mit indlæg fra marts 2016.
Min hunkat (Felina) der fik lagt en chip i juli 2014, fik 5 skønne killinger i oktober 2016.
Min anden hunkat (Granada) fik lagt en chip i marts 2015, som blev fjernet igen i december 2015. Der gik 1 år inden hun gik i løb igen. Jeg har læst, at hvis chippen lægges ved navlen, så kan den virke længere (også selvom den fjernes) fordi der er mere fedtvæv omkring maven, som lagrer det virksomme stof. Hunkatten tog 1,7 kg. på, da hun blev chippet :uha: så måske er der noget om snakken.
Chippen på min hankat (Aroni) holdt ca. 1 år. Han fik sin fertile adfærd tilbage, og parrede 2 af mine piger, dog uden efterfølgende drægtighed. Efter yderligere 3 mdr. var hans fertilitet tilbage og han blev far til de 5 killinger, vi har nu.

Fremover, hvis mine katte igen skal chippes, så bliver den lagt i inderlåret på dem :cool2:

Banshee er nu - snart 3 år efter, at hun blev chippet - ved at vise begyndende fertil adfærd, som f.eks. at indsamle samtlige kattepuder/tæpper/senge og transportere dem ind på gulvet i soveværelset. Hendes blev i sin tid sat i nakken og hun har ikke taget voldsomt meget på (under 500 gram).

Jools’ virker stadig her 1 år efter, at den blev sat i inderlåret, men jeg synes allerede nu, hun godt kan virke liiiiiiidt småfertil. Hun har højest taget 100-200 gram på :slight_smile:

Ifølge den engelske dyrlæge, der er min “guru” på området, er det meget normalt, at jo mere fedtlag, katten har, jo længere holder den - og selvom Banshee ikke har taget overdrevet meget på, så har hun f.eks. mere mave end hendes mor, der trods alt har været drægtig to gange, så der er nok noget om snakken :slight_smile:

Athea tog også på i sin tid, tilsvarende det hun tog på efter hun blev rigtig kastreret (dvs. et par 100 gram fra lige på den slanke side, til den optimale kondition) efter to kuld mere efter chippen var stoppet med at virke.

Tak, jeg synes dog ikke han var så ung igen? Men jeg spørger hende lige ad :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;1300048]
Chippen på min hankat (Aroni) holdt ca. 1 år. Han fik sin fertile adfærd tilbage, og parrede 2 af mine piger, dog uden efterfølgende drægtighed. Efter yderligere 3 mdr. var hans fertilitet tilbage og han blev far til de 5 killinger, vi har nu.

Fremover, hvis mine katte igen skal chippes, så bliver den lagt i inderlåret på dem :cool2:[/QUOTE]

Hvor gammel var Aroni da han fik sin chip?

Og hvorfor i inderlåret? :slight_smile:

Jeg mener det er Vikki Moran fra FB gruppen: Implants for cats, der engang skrev om det. Jeg kan ikke lige finde tråden.
Mener hun nævnte det med fedtlaget, og at chippen var let(ere) at fjerne i inderlåret.

Aroni var 2 år og 2 mdr. da han blev chippet.

Gad vide hvorfor mine katte tager sådan på :? De 3 piger jeg har chippet har taget mellem 1,2 og 1,7 kg. på.
Aroni tog 1,3 kg. på. Husker en dommer sagde: The boy is fat, bring him some ladies :høhø:

[QUOTE=DK Lindvig;1300053]Jeg mener det er Vikki Moran fra FB gruppen: Implants for cats, der engang skrev om det. Jeg kan ikke lige finde tråden.
Mener hun nævnte det med fedtlaget, og at chippen var let(ere) at fjerne i inderlåret.

[/QUOTE]

Det er hende, der er min “guru” :smiley: Hun er TICA opdrætter og udstiller, så jeg har mødt hende masser af gange og hun holdt også foredrag om det i forbindelse med Annual i Salzburg :slight_smile:

Jeg havde det lidt på fornemmelsen :cool2: Det lyder i hvert fald som om hun har styr på de ting, hun udtaler sig om, og jeg læser altid hendes indlæg med stor interesse :ok:
PS. så vidt jeg husker er hun dyrlæge.

Jeg tror der er mere racen og katten, der har noget at sige for hvor længe den vare :slight_smile:

Vi har pt brugt chippen på to dreng, der begge har parret inden og den holdt i 2 - 2½ år på begge og kender to andre af samme race, hvor de også har holdt i over 2 år

[QUOTE=DK Lindvig;1300048]Jeg har sakset lidt i mit indlæg fra marts 2016.
Min hunkat (Felina) der fik lagt en chip i juli 2014, fik 5 skønne killinger i oktober 2016.
Min anden hunkat (Granada) fik lagt en chip i marts 2015, som blev fjernet igen i december 2015. Der gik 1 år inden hun gik i løb igen. Jeg har læst, at hvis chippen lægges ved navlen, så kan den virke længere (også selvom den fjernes) fordi der er mere fedtvæv omkring maven, som lagrer det virksomme stof. Hunkatten tog 1,7 kg. på, da hun blev chippet :uha: så måske er der noget om snakken.
Chippen på min hankat (Aroni) holdt ca. 1 år. Han fik sin fertile adfærd tilbage, og parrede 2 af mine piger, dog uden efterfølgende drægtighed. Efter yderligere 3 mdr. var hans fertilitet tilbage og han blev far til de 5 killinger, vi har nu.

Fremover, hvis mine katte igen skal chippes, så bliver den lagt i inderlåret på dem :cool2:[/QUOTE]

Nika 1 år 4 mdr
Marikix 1 år 7 mdr
My pt 1 år 6 mdr
Stella pt 1 år 3 mdr., hun tof 1,5 kg på den først måned
Diamond fik den d. 25-9-15 allered i jan var hun i løbetid og var mere eller indre i konstant løb til hun blev parret i uge 26

Sami var 7 mdr. da han blev chippet og endnu ikke kønsmoden.

Eva… du ved jo allerede en del om, hvordan han har udviklet sig … du har jo slæbt rundt på ham en del gange efterhånden :høhø:
Han havde en periode, hvor han blev hurtig sur og snappede efter folk, det var et par mdr. efter han blev chippet og varede nogle mdr. så gik det i sig selv igen og han blev den rare medgørlige dreng, som du kender fra udstillingerne af :slight_smile:
Han fik chippen i nakken og som du også ved, så tog han meget voldsomt på, på meget kort tid … ca. 1,5 kg :uha:
Han parrede Trunten første gang 18 mdr efter han blev chippet, der gik hun tom … så prøvede han igen 6 uger senere og det resulterede så i de 5 fedlinger, der stavre rundt herhjemme nu :hjerte:
Og han er ekstremt fertil i hans opførsel, det er næsten for meget af det gode, han er kommet på killingefoder i et forsøg på, at holde lidt vægt på ham … dæleme den omvendte verden :venter:

[QUOTE=DK Lindvig;1300074]Jeg havde det lidt på fornemmelsen :cool2: Det lyder i hvert fald som om hun har styr på de ting, hun udtaler sig om, og jeg læser altid hendes indlæg med stor interesse :ok:
PS. så vidt jeg husker er hun dyrlæge.[/QUOTE]

Det er det, hun tjener sine penge på - opdrættet er lige så meget en hobby for hende som for os andre :slight_smile: Men det er gennem opdrættet, jeg kender hende.

Hun har sat flere hundrede chips og taget en stor del af dem ud igen over en periode på flere år, så hun har et ret stort erfaringsgrundlag at bygge sine udtalelser på :slight_smile:

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af om Brian bare er et meget stort bisset legebarn eller hans chip allerede nu har mindre effekt :gruble: (ca. 4 mdr siden)
Han parrede lystigt Hildi i hendes sidste løb og hun er nu på pillen, men de små tøser er også spændende… De bliver snøvset grundigt i bagenden og hans adfærd “lugter” lidt af fertilitet.

[QUOTE=Temple Bar;1300049]Banshee er nu - snart 3 år efter, at hun blev chippet - ved at vise begyndende fertil adfærd, som f.eks. at indsamle samtlige kattepuder/tæpper/senge og transportere dem ind på gulvet i soveværelset. Hendes blev i sin tid sat i nakken og hun har ikke taget voldsomt meget på (under 500 gram).

Jools’ virker stadig her 1 år efter, at den blev sat i inderlåret, men jeg synes allerede nu, hun godt kan virke liiiiiiidt småfertil. Hun har højest taget 100-200 gram på :slight_smile:

Ifølge den engelske dyrlæge, der er min “guru” på området, er det meget normalt, at jo mere fedtlag, katten har, jo længere holder den - og selvom Banshee ikke har taget overdrevet meget på, så har hun f.eks. mere mave end hendes mor, der trods alt har været drægtig to gange, så der er nok noget om snakken :)[/QUOTE]

En lille update:

Banshee slæber stadig rundt på diverse puder og tæpper og kommer også med lidt løbetidslyde, men ikke noget seriøst.

Jools derimod har super elendig timing og hendes chip er så svag nu, at udstillingen i weekenden fik hende til at gå i småløb - og et tjek på vægten viste, at hun har tabt sig en hel del :frowning: Så nu er hun på p-piller og fedekur resten af udstillingssæsonen (og frøken kræsen gider selvfølgelig ikke spise det killingefoder, jeg har købt!)

Update på Brian :slight_smile:
Chippen er i dag blevet fjernet. Den lå perfekt og det tog et øjeblik at smutte den ud i ét stykke :slight_smile: Der er ingen tvivl om at fremtidige chips bliver placeret ved navlen :slight_smile:
Så nu venter en spændende tid… adfærd, strinteri og ikke mindst fertiliteten :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1312037]Update på Brian :slight_smile:
Chippen er i dag blevet fjernet. Den lå perfekt og det tog et øjeblik at smutte den ud i ét stykke :slight_smile: Der er ingen tvivl om at fremtidige chips bliver placeret ved navlen :slight_smile:
Så nu venter en spændende tid… adfærd, strinteri og ikke mindst fertiliteten :)[/QUOTE]
God fornøjelse :ok:

Tak, tror jeg nok :tihi:

Dette hardcore videnskabelige review der samler op på suprelorin chippens virkning i fertile katte er for nylig delt af Susan Little. Jeg tænkte at der måske var andre end undertegnede der kunne have glæde af det. Det er fra 2015, så nogen er måske stødt på det allerede :slight_smile: . Inde på linket er der mulighed for at downloade reviewet som PDF

Long-term contraception in a small implant, A review of Suprelorin (deslorelin) studies in cats