Svært at sælge killinger?

Hej

Jeg har modtaget et tip til en potentiel historie i disse krisetider - folk holder på pengene - det betyder, at man er tilbageholdende med at gå ud og købe en racekat eller racehund for flere tusinde kroner.

Kan I mærke den tendens?
Eller er den en påstand?

Jeg opretter dette for at lodde stemningen før jeg bruger journalistisk tid på at researche mere - et hurtigt kig rundt på hundeweb viser en del ældre hvalpe - det samme gør sig gældende ved at hurtigt kig ind på killingelisten.

Men hvad fornemmer I, der står med dyr og købere i hånden?

Jeres indlæg vil ikke blive anvendt mod jer i avisen-høhø

MVH

Nu udtaler jeg mig på birmaracens veje.

I efteråret og januar måned var det totalt umuligt at sælge killinger. Alle opdrættere af bimser blev så enige om at skære lidt ned på antallet af kuld, hvilket har haft den dejlige sideeffekt at det ikke har været til at opdrive en bimsekilling siden i starten af februar.

Mange opdrættere med killinger incl mig selv, bliver bombarederet fra ind og udland fra købere. Kælekattekøbere er pt klar til at betale depositum på helt nyfødte killinger, for at være sikre på at få…meeen mon ikke hamsteriet aftager når nu killingeboomet er eksploderet om en måned ?

Ja det er det -. temmelig svært. Jeg har ikke haft killinger siden maj 08 - en af dem er stadig til salg.

Jeg kan sagtens holde igen, men det begynder at blive kristisk da jeg ,har hunner gående som på det her tidspunkt burde været parret for længe siden.

Jeg udtaler mig blot på fornuftens vegne.:slight_smile:

Jeg er ikke opdrætter.

Meeen folk “holder mere på pengene” i disse tider.

Det ser vi overalt - så selvfølgelig må opdrætterne også mærke det.

Sidst jeg kiggede på Maine Coon-killinger var der 76 til salg.

ja jeg er så enig med camilla. vi blev os bombarderet da vi havde vores bimse kuld som blev født sisdt i dec.

Måske det er bimsen der nu går mode i? Pas på hvad I sælger - ellers vil I snart opleve det samme ravnerok som et par andre semilanghårsracer døjer med.

min ene pige er kommet ned til en fra mit C-kuld. super sød pige som jeg er rigtig glad for at jeg kunne sælge til igen:) og to er flyttet sammen blot 5 min væk hos nogen jeg kendte i forvejen og den sidste er en beholder så jeg er ikke i tvivl om at mine piger er havnet de rigtig steder:wehuu:

For første gang i min tid som opdrætter har jeg af flere årsager hverken fået fotograferet mine killinger eller sat dem til salg.
De er nu 7 mdr., så det er vist på tide at få det gjort.

Alligevel har jeg haft henvendelser på dem (mund-til-mund metoden) - både til avl og kæl, men det var ikke de rigtige hjem, syntes jeg.

Måske er det finanskrisen, der kradser, men vi skal nok også se i øjnene, at markedet for nogle semilanghårsracers vedkommende er ved at være rimeligt dækket (heldigvis).

Og igen:
Man skal bestræbe sig på ikke at sætte flere killinger i verden, end man selv har mulighed for at beholde, hvis ikke de rigtige købere melder sig.

Hej.

Jo jeg hører mange opdrættere der snakker om at det er svært at sælge killinger for tiden - jeg har da også selv en misling gående som ikke er flyttet hjemmefra endnu.

Jeg har ladet mig fortælle at nogle MCO opdrættere har hele kuld gående som de ikke kan komme af med og at nogle opdrættere “dumper” priserne for at få solgt killingerne.

For mig er problemet som sådan ikke at jeg har en enkelt killing gående der ikke er flyttet endnu, men som Lis skriver, at man har hunkatte gående som skulle have været parret. Jeg har dog i sinde at lade min ene pige få det kuld der er planlagt her i forsommeren for hun skal gerne have et kuld hos mig og så have lov at flytte ud i et roligt hjem.

Jeg har en meget fertil race, som er tidligt klar til at få killinger og jeg ønsker ikke at de skal trækkes med flere løbetider end højst nødvendigt, netop derfor kan det blive et problem at vi ikke kan sælge vores killinger, IMO.

/Mette

Jeg tror generelt at folk holder lidt mere på pengene, dog syntes jeg ikke det spiller så meget ind. Har lige haft 2 kuld killinger og så tidligere var de solgt inden de var salgsklare. Måske det også hænger lidt sammen med racerne, samt hvad folk kigger efter. Syntes generelt jeg havde stor efterspørgsel på mit amberbærer kuld samt killingerne som var sølv.

Hvilket jeg ved andre NFO opdrættere også har haft.

MVH
Gitte

Hvad jeg hører på udstillingerne fra opdrættere så er det svært at komme af med killinger pt. Det gælder især for mco og nfo men også for alle de andre racer :slight_smile:

Synes foriøvrigt det er fedt at høre ang bimserne, at opdrætterne skar ned på kuld -thumbs

Sabrina, jeg tror Lis mente mere generelt. Altså fx. at vi skal passe på vi ikke skyder os selv i foden, ved at sælge for meget eller i for dårlig kvalitet ud til avl. Tidlig neutralisering og en generel påpasselighed med at sælge ud til avl, synes jeg, heldigvis, kendetegner de fleste birmafolk jeg kender, og det håber jeg smitter af på nye opdrættere. :kryds:

KH

Sofie

Jeg kunne også ønske, at nogle opdrættere af især MCO og NFO fulgte bedre op på deres solgte killinger (og forhåbentligt også kontrakter), så man ikke igen og igen stødte på avlskatte m/stambog til salg for spotpris fra relativt nye opdrættere, der alligevel fandt opdræt for besværligt.

Men man kan ønske herfra og til dommedag, uden det hjælper en hylende :prut:
Det har været fremmme mange gange før.

Det samme gælder forresten også for de “gamle” opdrættere, der stopper og sælger ud af deres katte.
Med mindre I sælger til meget gode opdrættervenner, så lad i det mindste jeres katte neutralisere, før I sælger dem.
Man bør ikke droppe opdrættermoralen sammen med opdrættet. :muhaha:

[quote=Sofie P.;162343]Sabrina, jeg tror Lis mente mere generelt. Altså fx. at vi skal passe på vi ikke skyder os selv i foden, ved at sælge for meget eller i for dårlig kvalitet ud til avl. Tidlig neutralisering og en generel påpasselighed med at sælge ud til avl, synes jeg, heldigvis, kendetegner de fleste birmafolk jeg kender, og det håber jeg smitter af på nye opdrættere. :kryds:

KH

Sofie[/quote]
det ved jeg godt. skrev bare hvor heldig jeg havde været med de hjem mine piger havde fået:)

[quote=Sofie P.;162343]Sabrina, jeg tror Lis mente mere generelt. Altså fx. at vi skal passe på vi ikke skyder os selv i foden, ved at sælge for meget eller i for dårlig kvalitet ud til avl. Tidlig neutralisering og en generel påpasselighed med at sælge ud til avl, synes jeg, heldigvis, kendetegner de fleste birmafolk jeg kender, og det håber jeg smitter af på nye opdrættere. :kryds:

KH

Sofie[/quote]
Jeg er enig. Når vi har været flere opdrættere samlet på møder, shows samt i klubregi, har vi brugt meget tid på at diskutere sagen, og hvordan vi kan forebygge at der produceres for mange hygge kuld/ bliver solgt for meget ud til avl i DK. De fleste seriøse opdrættere har taget teten op, og har omhyggeligt planlagt færrere kuld, ligesom det er min opfattelse at det igen bliver svært i en periode som ny at få lov at købe avlskatte.
Jeg er stolt af mine opdrætterkollegaer, at vi er i stand til samlet at råbe vagt i gevær, før tingene løber løbsk. Og jeg syntes faktisk at det også er superflot at mange hyggeopdrættere har valgt at neutralisere deres katte, for ikke at belaste racen yderligere…og ros herfor skal gå bla gå til specialklubben og birmaringen. Vi har nogle knalddygtige folk i ledelsen, som forstår at levere et budskab.

jeg fik i dag en mail, om jeg havde killinger til salg…for vedkommende havde set min huskastrat Boris, på min private hp og havde hovedkulds forelsket sig…
jeg måtte jo så tilstå at jeg kun havde en ups (houszot) med tavle, reg, tatoo, neutralisation og div orme og loppekure til små penge (1500)…men det havde ingen interesse, det var en Boris hun ville have…men han er ikke til salg for en million, måtte jeg så svare tilbage…
så her kradser krisen ikke endnu

jeg var nødt til at dumpe prisen på min sidste pige - ikke fordi jeg bryder mig om det - men fordi 5 katte på 40 kvm er for mange.
men ja det er lidt hårdere tider - tror dog at hvis man har noget lidt specielt mærkes det ikke så meget ! har da ex to forudbestillinger på rynke babyer- og hun er ikke engang parret endnu. den ene skal til mette mejdahl som tak for parring og den anden er til min killingekøber som gerne vil have en pige.

Vi har ogsaa allerede tre interessenter paa killinger…
… misserne er ikke födt endnu… först her sidst i April…
det er babies fra vores Emil og Bluebella som de tre (maaske) köbere gaar og venter med spänding paa…
Saa nu maa vi se om alt gaar vel… hvor mange og og og…
Altsaa hernede trykker skoen ikke endnu!!

Det spændende/uheldige er også, at vi da sagtens kan få solgt vores killinger, hvis man bare ikke er så kritisk. Vi har stortset haft nok bestillinger på avlskatte til at sælge hele Delias kommende kuld, men ud af de mange henvendelser, så er der faktisk kun en jeg vil overveje.
Jeg tror at mange føler sig både smigret og glade over at få forespørgsler på avlskatte, og hvis der så ikke er så stor en afsætning i kælekattene, så bliver der måske solgt nogle katte til avl, der egentligt ikke har kvaliteten til det. Men det er bare den sikre vej til at få den generelle kvalitet i racen til at dale.

Mht. afsætning af killinger, så oplever jeg også der er ret stor regional forskel, på et tidspunkt var der i hvert fald utroligt mange birmakillinger til salg på Jyllandsside, mens det kun var enkelte til salg her på Sjælland.
Udstillinger gør også en stor forskel, jeg kunne som regel altid se på min counter på hjemmesiden, hvornår der havde været udstilling, og jo tættere på København, jo højere udslag på counteren.

KH

Sofie

jeg tror nu ikke på at grunden til at der ikke bliver solgt killinger lige p.t er pga af finanskrisen, for folk har i grund og bund stadig penge nok, det ka jeg da se på den omsætning der er i de butikker fruen arbejder i.
jeg tror desværre at grunden er at der er laver/bliver lavet alt for mange killinger og markedet er oversvømmet.
katten er de seneste 10 år gået frem som kæledyr og på et tidspunkt var der ikke killinger nok og efterspørgslen var stor, derfor begyndte man at lave flere kuld.

jeg beklager den sammenligning jeg laver nu, men det er akurat samme tendens man ser hos bilforhandlerne, for 5 år siden ku forhandlerne ikke følge med efterspørgslen på nye biler, så de byggede til/byggede nyt, købte stort ind osv osv og nu idag hvor markedet er mættet står de tilbage med kæmpegæld og et lager af biler de ikke ka få solgt.

samtiddig er der stadig pga af kattens popularitet stadig masser af katteglade mennesker der ikke vil gi 4-5000 kr for en kat når de ka købe en kat til en 50er. de er så ligeglade med stamtavler,race-renhed osv osv.