Svært at sælge killinger?

[quote=Chicabee;162377]Jeg er enig. Når vi har været flere opdrættere samlet på møder, shows samt i klubregi, har vi brugt meget tid på at diskutere sagen, og hvordan vi kan forebygge at der produceres for mange hygge kuld/ bliver solgt for meget ud til avl i DK. De fleste seriøse opdrættere har taget teten op, og har omhyggeligt planlagt færrere kuld, ligesom det er min opfattelse at det igen bliver svært i en periode som ny at få lov at købe avlskatte.
Jeg er stolt af mine opdrætterkollegaer, at vi er i stand til samlet at råbe vagt i gevær, før tingene løber løbsk. Og jeg syntes faktisk at det også er superflot at mange hyggeopdrættere har valgt at neutralisere deres katte, for ikke at belaste racen yderligere…og ros herfor skal gå bla gå til specialklubben og birmaringen. Vi har nogle knalddygtige folk i ledelsen, som forstår at levere et budskab.[/quote]

Jeg har godt hørt fra en god veninde, at I som birma opdrættere har formået at stå sammen og lave en fælles aftale… det har jeg virkelig stor respekt for :ok:

Personligt synes jeg det er en uskik at dumpe priserne eller ligefrem forære killinger bort gratis - man ødelægger det både for med-opdrættere og sig selv på sigt -surrender

Jamen dumper man priserne eller tilpasser man sig markedet? En pris vil aldrig være statisk, men er nødt til at tilpasse sig det som varen pt er værd.

Jeg tager den pris for mine killinger jeg mener de er værd, så må andre sætte deres pris lige så lystigt de vil, og har jeg lyst til at forære mine killinger væk ganske gratis, så skal ingen blande sig i det. Det er og bliver min beslutning og ingen andres.

Jeg ved - har killinger nu - at jeg bestemt ikke ligger i den billige ende, og jo, det er træls at der “underbydes” men jeg ser det nu engang sådan, at mine guldklumper skal ud til folk der vil have præcis dem og ikke en hvilken som helst MCO, og vil de ikke betale prisen, ja så vil de ikke have mine nok til at jeg alligevel ville lade dem få dem :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Sofie P.;162557]Det spændende/uheldige er også, at vi da sagtens kan få solgt vores killinger, hvis man bare ikke er så kritiske. Vi har stortset haft nok bestillinger på avlskatte til at sælge hele Delias kommende kuld, men ud af de mange henvendelser, så er der faktisk kun en jeg vil overveje.
Jeg tror at mange føler sig både smigret og glade over at få forespørgsler på avlskatte, og hvis der så ikke er så stor en afsætning i kælekattene, så bliver der måske solgt nogle katte til avl, der egentligt ikke har kvaliteterne. Men det er bare den sikre vej til at få den generelle kvalitet i racen til at dale.

KH

Sofie[/QUOTE]

Korrekt…
Saadan ser jeg ogsaa paa det.
klart er jeg smigret af forespörgelsen allerede nu. Hvem ville ikke väre det?? :slight_smile:

Nu kender jeg alle tre godt, altsaa ingen fremmede folk. :wink:
Ogsaa klart at man först kan sige med tiden om nogle af killingerne vil kunne gaa i avl.
Det kommer an paa saa meget, som kun tiden vil vise.

Desvärre er der for mange der ikke ser saadan paa det og sälger ALT ud til avl.
Ligemeget om katten ikke er egnet og og og… NEJ er ikke mig.

Vi har fundet vores vej… og den fölger jeg. Her fra os gaar kun det bedste videre og ellers kun til käl. Det er vel mere end klart

Ja ved godt at nogle opdrættere dumper priserne for at tilpasse sig markedet.

En opdrætter jeg kender fik for nylig en henvendelse fra en kælekatte-køber og da hun hørte prisen sagde hun: jamen man kan da få maine coons med stamtavle til 1500 kr, så jeg finder en et andet sted :S

Så det jeg tænker er bare, om lave priser ikke er med til at ødelægge andres opdræt :?

Det er rigtigt der er alt for mange opdrættere af racekatte i lille Danmark. Det er for nemt at købe sig en racekat og bare gå igang. Der sælges avlsdyr til alt for mange nye der kan gøre som de lyster.

Selvfølgelig skal nye startes op, men ikke i det store omfang, og ikke uden mindst en dygtig mentor.

Det er nok en kombination af den økonomiske krise, markedet er mættet og for mange der producerer killinger.

[quote=Lis Dahlstrøm;162633]Det er rigtigt der er alt for mange opdrættere af racekatte i lille Danmark. Det er for nemt at købe sig en racekat og bare gå igang. Der sælges avlsdyr til alt for mange nye der kan gøre som de lyster.

Selvfølgelig skal nye startes op, men ikke i det store omfang, og ikke uden mindst en dygtig mentor.

Det er nok en kombination af den økonomiske krise, markedet er mættet og for mange der producerer killinger.[/quote]

Jeg er bare Så enig Lis - jeg mangler en SÅ HELT IGENNEM ENIG knap her.

Jeg kender til nogle opdrættere, som ikke ligefrem har lukket opdrættet, men dog skåret kraftigt ned på antallet af fertile dyr i erkendelse af at det indenfor de næste par år nok vil være vanskeligt at komme af med killinger.
Hos to af dem, ved jeg at det kommer til at “koste” i deres avlsprogram idet de naturligvis har valgt at lade de ældste avlsdyr neutralisere og derfor ikke kan gennemføre de parringer, som egentlig var planlagt til at skulle ske i år. I stedet arbejdes der så videre med den nye generation, der i forhold til avlsegenskaber er “ukendt”… et enkelt sted har valgt at lade deres unge hankat neutralisere - trods at han endnu ikke har parret - simpelthen fordi de ikke har nogen piger klar til ham indenfor det næste års tid! Dvs at man der har valgt at holde et års “pause” og så se på, hvordan situationen er til den tid…

Meget pudsig sammenligning og jeg kan godt se hvad du mener og man skal huske på, at kærlighedsaffæren med en bil er noget mere kortvarig end med en kat - bilen skiftes hos mange (ikke alle s’fø’li) indimellem ud hver 3-5 år.

En misbasse har man en 15 års tid :inlove: så der går altså noget tid inden alle de mange, der HAR købt racekat, ringer igen og vil have “en ny”…måske vil de allerhøjest have “en enkelt eller to mere”.

Det er noget værre noget at opdrætterne selekterer så meget på sundhed :tihi:- det er jo ligesom med Bang og Olufsen, det går jo aldrig i stykker det skidt, man har intet alibi for at få nyt…man kan kun føje til samlingen af el-apparater…flokken af katte :tihi:…så det gør vi …nogle af os :ups:

Joe, de kan sagtens gå i udu alligevel -. der kan poppe et eller andet op man mindst forventer. Men ja, kvalitetskontrollen skal også være i orden når man opdrætter:-)) Og frem for alt skal man tage ved lære af de tilbagemeldinger der kommer og man selv ser. Sker det en går i udu skal det ikke bare komme som et chock, opdrætteren skal være den professionelle og vejlede kælekattekøberen. Gosh, jeg har mange gange hørt, det har jeg aldriiig set, der er nok ikke meget hjælp at hente der, suk …

der har du ret

Skal bare af med lidt galde -brækkesig
Er lige stødt på denne annonce:

"hej alle jeg står og skal til at realisere min drøm om at avle mainecoon…:slight_smile:

vi søger derfor et avlspar med eller uden papirer

det skal siges at det kun er hobbyavl og de mest bare skal være hyggekatte så vi vil ikke spendere ekstremt mange penge på dem

men skriv hva i har og en pris så kigger vi på det…:)"

[quote=Mega;163486]Skal bare af med lidt galde -brækkesig
Er lige stødt på denne annonce:

"hej alle jeg står og skal til at realisere min drøm om at avle mainecoon…:slight_smile:

vi søger derfor et avlspar med eller uden papirer

det skal siges at det kun er hobbyavl og de mest bare skal være hyggekatte så vi vil ikke spendere ekstremt mange penge på dem

men skriv hva i har og en pris så kigger vi på det…:)"[/quote]

Og desværre får de såmænd nok henvendelser på annoncen!

:doh::doh::doh::doh:

[QUOTE=Mega;163486]Skal bare af med lidt galde -brækkesig
Er lige stødt på denne annonce:

"hej alle jeg står og skal til at realisere min drøm om at avle mainecoon…:slight_smile:

vi søger derfor et avlspar med eller uden papirer

det skal siges at det kun er hobbyavl og de mest bare skal være hyggekatte så vi vil ikke spendere ekstremt mange penge på dem

men skriv hva i har og en pris så kigger vi på det…:)"[/QUOTE]

Har også lige set den og tænkte WTF!!??

Hvis man virkelig har en drøm om at blive opdrætter, så må man altså sætte sig ind i tingene og være en ansvarlig opdrætter…men jeg tvivler på at det er det hun vil…hun skriver jo selv at hun vil AVLE maine coon…:doh: det får altså en masse røde lamper til at blinke hos mig…

[QUOTE=Itzy Bitzy;163505]Har også lige set den og tænkte WTF!!??

Hvis man virkelig har en drøm om at blive opdrætter, så må man altså sætte sig ind i tingene og være en ansvarlig opdrætter…men jeg tvivler på at det er det hun vil…hun skriver jo selv at hun vil AVLE maine coon…:doh: det får altså en masse røde lamper til at blinke hos mig…[/QUOTE]

Tja … jeg synes egentlig dem, der sælger til hende er værre end hun er. Det er jo ikke forbudt, det hun har tænkt sig at gøre. I vores verden er det langt ude, men det er da kun fordi vi selv opdrætter katte med stamtavler.

Men jeg går da ud fra, at jer der er på det forum, forklarer hende lidt om opdræt?

Jeg har sænket min killingepris voldsomt… men jeg sælger dem ikke nemmere af den grund…

Mine killinger er sort smoked og hver gang nogle henvender sig, vil de ikke havde katte fordi den er smoked… Og når der engang kommer nogle ja så bliver de vurderet i samme grad som jeg ellers ville gøre… Men der ligger efter min mening også mange andre aspekter i hvor nemt det er at sælge killinger… Jeg har kun opdrættet i 1 år og jeg har ikke kunne sælge killinger til fuld pris endnu… Alle mine killinger har været omkring 6-8 måneder før de fandt nye hjem og så røg prisen ned på den pris som jeg vil sælge en voksen til. Der er ikke mange der kender mig eller mine katte endnu og det tror jeg gør det sværer at sælge katte. Jeg tror også at det handler om at mine killinger ikke har en farve som tiltaler købere. Men for mit vedkommende handler det måske også om type.

I bund og grund ved jeg det jo aldrig, hvorfor mine killinger ikke bliver solgt. Men jeg tror da at de bliver det, men jeg har da også plads til dem ind til da.

Jeg har det bare også sådan at min katteflok skal kunne fungere mens killingerne bor her. For mig er det mere vigtig end om jeg har plads eller ej… Og den del har da helt klart indflydelse for mig, da min flok ikke fungere optimal i øjeblikket

[QUOTE=line_refsgaard;164022]Jeg har sænket min killingepris voldsomt… men jeg sælger dem ikke nemmere af den grund…
[/QUOTE]

Hvis du ikke sælger dem nemmere ved at sænke prisen, hvorfor gør du det så :?

Den killinge køber som kontakter mig oftest og hele tiden fortæller om hvad nyt der sker for babierne… Spurgte kun til killingerne fordi jeg ingen pris skrev… Han valgte at få dem fordi prisen passede til det han havde råd til. Så jeg tror også man tiltrækker sig folk der ellers ikke ville havde kat…

jeg må jo også hellere skrive at vi kun er få opdrætter af min type katte (varianter og langhårede orientaler med sølv) så jeg ved prisen ikke er et problem… Jeg er blevet rådet til at give dem væk, men det er så imod mine principer, så derfor er der en pris på dem…

Vi har faaet nye naboer og forleden kom vi snak og jeg fortalte vi venter killinger her i april.
Derpaa fortalte hun at de ogsaa har killinger et gang om aaret.
Britisk korthaar i blaa.
Det er uden stamtavle de sälger… De er ikke medlem af nogen Klub… sälger killingerne for 200 Euro… killingerne er uden papiere… men ägte… Hunkatten kommer til et registreret opdrät, som laaner deres Hankat ud…

Jeg maabede noget over dette og gav naturligvis min saft til dette…
ÖV… jeg maa sige jeg gik fra hende med en meget dum fornemmelse i maven!

Det er der helt sikkert, de ting som jeg tror, og synes kan se gør en forskel, er om man har en hjemmeside. Den må gerne se lækker ud, have en passende mængde tekst, men frem for alt billeder -og ikke den slags hvor katten sidder i det yderste hjørne og har blitzøjne.
Killingekøberne forventer meget, og det kræver meget at være opdrætter, man skal helst være en god kombination af hjemmesidedesigner, jordmoder, fotograf og dyrlæge. :stuck_out_tongue:

Hvis man ikke kan få solgt sine killinger, så tror jeg en ide kan være at gennemgå ens kontaktflader, dvs. hjemmesiden, billeder, annoncer, for at se om det var noget man kunne gøre endnu bedre.
For uden tvivl er det svært med overskuddet af killinger, finanskrise og andet, men man kan i hvert fald prøve, at se om der skulle være noget man selv kunne gøre for at bedre situationen. :slight_smile:

KH

Sofie