Svært bilkøb, lidt hjælp tak :)

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, og nu må jeg altså dele det med nogen… Så nu går det ud over jer -høhø
Og ja, det er et luksus problem jeg har [bigloony]

Og ja, det er et langt indlæg, jeg er bare dårlig til at formulere mig kort og præcist -rofl

Vi hopper lige nogle måneder tilbage i tiden, så I får historien fra begyndelsen…
Jeg fik et nyt job den 1. februar, hvilket resulterede i, at i stedet for at kunne nå på arbejde på 5-10 min på cykel, så fik jeg 1½ time hver vej med det offentlige… Dvs. jeg hver måned skal købe et periodekort til 1.200 kr. Men ja, jeg har selvfølgelig fået et kørselsfradrag på det dobbelte -høhø

Jeg kan rent faktisk rigtig godt lide mit nye job, og transport tiden irriterer mig som sådan heller ikke endnu, men jeg vil da gerne forkorte den hvis jeg kan… Og det kan jeg… Hvis jeg kører i bil, i stedet for med tog og bus, så tager det nemlig kun mellem 30 og 50 min (kommer an på kø om morgen og sådan)… Men en bil kommer jo ikke dumpende af sig selv, og det er der mit luksus problem ligger… Hvilken en skal jeg vælge, og hvad skal jeg gå efter…?

Jeg har så haft store “prøv en bil” dag i dag (og lidt i går), og har nu prøvet disse biler:

Jeg har plusser og minusser ved dem alle fire:

Aygo:

• minusser: Den har verdens mindste bagagerum. Den larmer ret meget når man speeder op. Forsikringen er dyr, da forhandleren ikke har nogen gode tilbud. Og den er faktisk lidt alienagtig at se på.
  • Plusser: Den er meget lille. Det er den der er billigst i grønafgift og kører længst på literen. Toyota har en ordning med at man kan efter tre år få lov til at bytte bilen til en tilsvarende ny, kører videre i den, eller sælge den til en pris som man aftaler når man køber den.
    Den jeg har set på koster omkring 125.000 kr. med lev., metallak og ekstra udstyr.

i10:

• minusser: Forsikringen er dyr, da forhandleren ikke har nogen gode tilbud.
  • plusser: Den er rummelig, selv om det stadig er en lille bil. Den er forholdsvis lydsvag. Den har et godt optræk. Den kører også langt på literen og er billig i grønafgift.
    Den jeg har set på koster omkring 118.000 kr. med lev., metallak og ekstra udstyr.

Splash:

• minusser: Den er lidt tungere bag i, end i10’eren. Den har et ubehageligt blindt punkt når man kigger efter bilister der kan komme bagfra i vejbanen ved siden af.
  • plusser: Den kan fåes i mange sjove farver (elsker sjove farver). Forsikringen kan fåes meget billigt de første tre år (sparer ca. 10.000 om året i forhold til de to ovenover)
    Den jeg har set på koster omkring 136.000 kr. med lev., metallak og ekstra udstyr.

Aveo:

• minusser: Det er den der kører kortest på literen (dog stadig over 18 km/l ved blandet kørsel), den er dobbelt så dyr i grønafgift, som de andre tre. (lidt over 1.000 om året, så det er stadig ikke slemt)
  • plusser: Den har alt det ekstra udstyr (og mere endnu) på forhånd, som man skal købe sig til i de tre andre, uden den koster SÅ meget mere end dem. Den ligner lidt mere end rigtig bil (er mest til STORE biler, men har jo ikke rigtig råd). Den virker meget mere luksusøs end de andre tre. Den fåes også i sjove farver. Der følges en forsikring med, hvor de første tre år bliver betalt på engang, så jeg sparer ca. 11.500 om året i forhold til de to øverste.
    Den jeg har set på koster omkring 142.000 kr. med lev. og metallak.

Men men, så sagde min veninde jo lige pludselig om jeg havde tjekket sikkerheden hos dem… OG, Aveo, som jo har været min favorit ind til nu, er så danmarks næstdårligste bil hvad angår sikkerhed… -græd -græd
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=1396
Men det sære er at de skriver i den artikel, at de derfor ikke tager den til Danmark… Men jeg har altså kørt i en i dag… Hmm…

Min favorit, før jeg prøvede Aveoen var i10’eren… Men igen, jeg er jo luksusdyr, og jo større jo bedre, når det gælder biler… -høhø

Og nu til mine spørgsmål til jer:
Hvad går I efter, hvis I skal se på bil? Hvad er vigtigt for jer? Er der nogle mærker I ikke har en god fidus til, og hvorfor? Er der nogen I fortrækker, og hvorfor?
Hvis I skulle vælge en af disse fire biler, som jeg har listet, hvilken ville I så umiddelbart gå efter?

jeg er opel-mand, men tror så ikke min næste bil bliver opel, det bliver nok en hyundai.
jeg syntes de laver nogle flotte og funktionelle biler og man får rigtig meget bil for pengene.
når jeg kigger bil er det meget motor-kraften,størrelsen på kabinen,udstyr og funktionalitet og selvfølgelig udstyr jeg kigger efter og selvfølgelig prisen.
af de 4 du har kig på ville jeg vælge i10, da jeg syntes det er den der gir mest bil for pengene.

toyota er for dyr
suzuki holder ikke prisen
chevrolet har ikke et godt ry
ja så er der kun en tilbage

ja puha det var et svært spørgsmål.
Må man spørge hvorfor du ikke vælger at købe en brugt bil?

De første 2 år mister bilen RIGTIGT meget i værdi…

Jeg har for nylig solgt min suzuki swift fra 2005 og jeg fik en god pris for den. Har du i øvrigt kigget på en swift, for selvom jeg er superglad for mazdaen så savner jeg stadig min swift, den er kvik, den er sjov at køre i og så er den ikke så dyr. Jeg tror den får 4 stjerner i (hedder det Euro NCAP?).

I øvrigt synes jeg da, at jeg hos forhandleren kunne konstatere, at de nye suzuki modeller holder prisen ret fornuftigt.

Skulle jeg ud og købe bil ville jeg gå efter:

• mulighed for at have børn med - gerne 4 dørs - er nemmere at komme til den lille
  • plads bagi til barnevogn
  • sikkerhed
  • god at køre i/føle mig tilpas
  • lille og nem at fise ind alle steder G
  • forsikringspriser (er din mand, forudsat du har en lærer/pædagog kan bilen forsikres billigt)
  • grønne afgifter
  • vægtafgift
  • cdafspiller og radio G

Nu har vi ikke børn endnu, men idet det er et stort ønske for os, samt vi ikke skifter bil tit, ville vi tænke fornuftigt og fremadrettet :slight_smile:

det er da klart at en 2 årig bil ikke taber vildt meget i værdi, men bliver den eks 5 år er suzuki en af de biler på markedet der taber mest i værdi, dette er ikke for at atle ondt om suzuki, jeg syntes faktisk de laver fine biler, men det er bare realiteter

det er da klart at en 2 årig bil ikke taber vildt meget i værdi, men bliver den eks 5 år er suzuki en af de biler på markedet der taber mest i værdi, dette er ikke for at atle ondt om suzuki, jeg syntes faktisk de laver fine biler, men det er bare realiteter[/quote]

det er da klart at en 2 årig bil ikke taber vildt meget i værdi, men bliver den eks 5 år er suzuki en af de biler på markedet der taber mest i værdi, dette er ikke for at atle ondt om suzuki, jeg syntes faktisk de laver fine biler, men det er bare realiteter[/quote]

Kan du sende et link til realitereterne, det lyder interessant.

hejsa

jeg har ikke dokumenation på det, da jeg ikke længere er i autobranchen og har adgang til sådanne oplysninger, men kigger man på brugtvognspriserne på eks suzuki ka man se at de ældre modeller sælgers for ikke ret mange penge og især set i forhold til andre bilmærker. men igen jeg har intet personligt mod suzuki og syntes de laver lækre biler, har selv haft kig på en grand vitara

Okay - Fandt lige den her.

øhhhhh julemanden -høhø

Tak for jeres svar [bigloony]

Jeg har selvfølgelig ikke kunne holde mig i ro i dag, så har undersøgt lidt mere… Har snakket i tlf. med en der er Audi forhandler (han er kommende mand til en fra mit arbejde), og han sagde, at ud af de fire ville han vælge Aygo, men han synes jeg burde se efter en Mazda 2 i stedet for… I forhold til hvad jeg får for pengene, så er den billigere…
Så nu må jeg ud og prøve sådan en -høhø

Johnny, det er også i10’eren jeg begyndte at hælde mest til, pga Aveoen var så dårlig sikkerhedsmæssigt, men har fået at vide i dag, at i10’eren heller ikke er særlig god mht. sikkerhed…

Mikael, jeg vil have en ny bil, fordi jeg gerne vil undgå alle de dumme mekanikerregninger, som oftes kan begynde at følge med ældre biler…

Pernille, hvad er det for en Mazda du har? Har kigget på Swiften flere gange, men mindes at det er fordi den er for dyr i benzin og grønejerafgift at jeg har sorteret den fra…

Annette, ja, børn behøver jeg så ikke tænke på… hehe… Og de små biler får man da aldrig en barnevogn ind i… Hold dig væk fra en Aygo… -rofl Og ja, anlægget er da også vigtigt [bigloony]

GGG bare i orden… held og lykke med det. Er spændt på udfaldet :slight_smile:

Jeg har også købt ny bil, af én simpel grund. På en ny bil kan man tegne service-aftale, så man HELT slipper for mekaniker regninger. De tegnes for en 3 årig periode, hvorefter man jo selvfølgelig endten kan køre videre og selv betale, eller købe ny igen.

Jeg har en mazda 3 1,6 Touring - så fik jeg det hele med. Jeg må indrømme, at jeg er sådan en, som har en tendens til at falde for bilens udseende ( vist en rigtig kvinde ting). 3eren kører ikke specielt langt på literen (omkring 14,5 ved blandet kørsel), men det er en skøn bil at køre i. Jeg har kun hørt godt om Mazda2, men jeg har ikke prøvet at køre i én.

Jeg har en mazda 3 1,6 Touring - så fik jeg det hele med. Jeg må indrømme, at jeg er sådan en, som har en tendens til at falde for bilens udseende ( vist en rigtig kvinde ting). 3eren kører ikke specielt langt på literen (omkring 14,5 ved blandet kørsel), men det er en skøn bil at køre i. Jeg har kun hørt godt om Mazda2, men jeg har ikke prøvet at køre i én.[/quote]

Ok, mange tak [bigloony] Regner med at skulle ud og prøvekøre en Mazda 2 på søndag… glæder mig som et lille barn… hehe… Fik åbenbart ikke kørt nok i onsdags -høhø

Audi…køre godt…elsker bare det mærke… [bigloony]

Tro mig, hvis jeg havde råd, så var det en helt anden bil jeg så efter, og så var Audi bestemt på listen -dans
Jeg fik faktisk også tilbudt at købe hans kærestes Audi (altså af manden til hende fra mit arbejde), til en pris der faktisk er billigere end de nye jeg har set på, men den er desværre for dyr i benzin, ejerafgift og forsikring… -ked Ikke så godt når man skal spare så meget som muligt… Iiiihhh, Gad ellers godt få fingre i den… -ked -ked -græd -græd

Tusind tak for din hjælp [bigloony]

Toyotaen er kun blevet fravalgt af mig pga. jeg synes den larmer… Som om motoren er for lille i forhold til hvad den skal trække… Og det er jo også den bil med den mindste motor… Ud over det, så er det helt klart en super bil… Både økonomisk og så er der godt udsyn i den [smilie=hate-smile.gif]

Det med forsikringen, der er de billige gennem forhandlerne, men der er jo ingen krav om at jeg skal fortsætte med samme forsikring efter tre år… Til den tid kan jeg jo selv vælge hvad jeg så vil have af forsikring… Men ville da helst have en forsikring til 4.000 end en til 17.000 om året… hehe…

Swift er også en hel fin bil… har set på den før [smilie=hate-smile.gif] Og den er heller ikke som sådan fravalgt endnu… hehe… Det er bare lidt af en jungle at se på bil… hehe…

Så, nu tillader jeg mig lige at opdatere jeg lidt i min bilkøbssituation… [bigloony]

Jeg har i dag været ude og prøvekøre en Suzuki Swift og en Mazda 2… Begge to er utrolig lækre biler, både af køreegenskaber, tilbehør der følger med som standard og udseende… Det er godt nok svært… Suzukien snød så lidt, for de havde kun en 1,5 motor stående til prøvekørsel, og det er jo 1,3 jeg ville købe hvis det var… Og prismæssigt vil de havne på næsten det samme, da jeg vil have Suzukien i 5 dørs, hvis jeg skal have den, og Mazdaen er som standard 5 dørs… Men for pokker jeg er jo forelsket i dem begge -forelsket

Dog hælder jeg lige nu mest til mazda 2, da jeg kan få den, i den der alt for cool grønne farve, og det er lige mig! -høhø

Og bilforhandleren gav mig rent faktisk et tilbud på den… jeg kunne få metalfarven gratis med, hvis jeg købte en Advance… Dvs. metallakken koster 5.000 i sig selv, og det ville han så give mig i rabat, men Advance koster også 7.000 mere end Go… Tilgengæld, hvis jeg selv skulle have betalt for metallakken, så ville jeg som minimum skulle op i Advance, fordi så får jeg sidespejlene og håndtagene grønne også… Og ikke bare standard sort, vil jo helst have det skal matche… Hvis jeg købte Go, som er den billige model, så ville jeg bare vælge sort, da det så var ok med mig at sidespejle og håndtag også var sorte… Så ville han tilgengæld tilbyde mig gratis aircondition… I Advance følger aircondition heller ikke med som standard… Så hvad er nu vigtigst… Aircondition, i en sort bil, eller ingen aircondition, men tilgengæld en super flot og lækker grøn bil… Aaaarrg, det skal bare ikke være nemt… -rofl

Og for dem, som tænker, det der er godt nok sort snak, så kan jeg sige at den primære forskel på Go og Advance er:
Flere hestekræfter i Advance
Varme i sidespejlene på Advance
15" hjul i stedet for 14" hjul, på Advance
2 ekstra højtalere i Advance
Spiltbagsæde, i stedet for et stort i Advance
og farvede håndtag og sidespejle på Advance

Men det hele bunder stadig i, om noget af min familie vil låne mig penge, rentefrit, til udbetalingen… Vil de ikke det, så ryger min bildrøm, så jeg håber stadig, og snakker forhåbentlig med dem i næste uge… -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser