Syg kat

Jeg har en 2-årig huskat Viggo. Og i søndags begyndte han at få det rigtig skidt. Han kastede lidt op i lørdags men havde det ellers ok. Men om søndagen var han meget stille og jeg lagde mærke til at han hverken havde spist, drukket eller lagt lorte siden lørdag.
Jeg tog på dyrehospitalet med ham søndag aften og han fik noget kvalmenedsættende, appetit stimulerende og andre ting plus antibiotika kur med hjem. Men han har ikke rigtig ændret sig. Jo han kaster ikke længere op, men han spiser heller ikke noget længere. Jeg tvangsmader ham med vand og mad nu for ellers får han intet i sig, men han holder det nede nu. Han er helt slap og sløv og jeg er ret nervøs!
De kunne ikke rigtig sige hvad det var ude på dyrehospitalet. Han blev mærket efter i hoved og røv og han havde ikke feber. Så nu sidder jeg selv og diagnosticerer ham med alverden katte sygdomme.

Er der nogle der har prøvet det samme?

Det er meget lang tid for en kat, hvis den hverken spiser eller drikker.
Blev han undersøgt for fremmedlegeme i maven?

Hvor bor du? Hvilket dyrehospital var du på?
Tror jeg ville prøve hos min egen dyrlæge.

Jeg bor i København, jeg besøgte dyrehospitalet i sydhavn ( kostede lige 1300!!)
Og ja han mærkede godt efter ham, men sagde ikke rigtig noget. Udover han havde en lille blære for en så stor en kat.

Puha - det lyder ikke godt! Jeg ville skynde mig tilbage til dyrlægen også - og helst til egen. Har du haft en buket blomster stående? Min egen Emil spiste engang en blomst fra en buket og fik det ligesom din kat (og naturligvis står der ALDRIG mere buketter fremme hjemme hos mig!). Eller spiser han af dine potteplanter - det er jo ikke alle planger katte kan tåle.

Men - der kan være 1000 forklaringer - og hvis han ikke kommer i gang med at spise igen skal du meget snart til dyrlægen - katte kan ikke tåle at gå uden mad ret længe. Derfor kan det også blive ‘selvforstærkende’ - når de først har været holdt op har de nogen gange svært ved at ‘komme igang’ igen fordi de har det dårligt. Så du gør i hvert fald det helt rigtige ved at tvinge lidt mad i ham!

Held og lykke :kryds: det er synd for jer begge to!

Ayoe

[quote=Frøken;369611]Jeg bor i København, jeg besøgte dyrehospitalet i sydhavn ( kostede lige 1300!!)
Og ja han mærkede godt efter ham, men sagde ikke rigtig noget. Udover han havde en lille blære for en så stor en kat.[/quote]

Der er bare 120 ting man ikke kan mærke ved en palpering, så jeg ville helt klart kontakte egen dyrlæge.
Om ikke andet, så få en snak med ham/hende og få en vurdering.

Og ja … Dyrehospitalet i Sydhavnen er dyrt - og tilmed dårligt IMO.

Det lyder ret akut, som de andre siger. Når der ingen bedring er, må der jo stadig være noget alvorligt galt.
Tag hurtigst muligt til egen dyrlæge (og hvis du ikke kender en god een, så er vi mange herinde, der er glade for Skovlunde-Herlev: http://www.skovlundedyreklinik.dk/ ).

Ja det kan nemlig være 1000 forskellige ting. Har lige ringet til min egen dyrlæge på Østerbrogade. Men de er optaget… Men jeg må prøve igen igen igen.

Tak for jeres råd! :slight_smile:
Godt lige at dele det med nogle…

Ellers prøv smådyrs klinikken på KU-LIFE (tidligere KVL). Eller Mette Nielsen på Amager - som jeg selv bruger efter at Felina katteklinik lukkede. Mette virker super seriøs og god!

Ja, som de andre siger, han skal da undersøges grundigt - hurtigt.

Tog de blodprøver i søndags?

Hos min dyrlæge er der (altid) mulighed for at aflevere katten, hvis de ikke kan give en en tid og det er akut; så har de mulighed for at kigge på den ind i mellem de andre behandlinger. Jeg vil tro andre dyrlæger tilbyder det samme.

Rigtig god bedring
bedste hilsner

Desværre blev Viggo aflivet idag på dyrehospitalet. Han havde noget siddende fast i tarmen, enten hårbolle eller noget han har spist. Men jeg besluttede at han ikke skulle lide.

1000 tak for jeres kommentarer!
:brist:

[quote=Frøken;369760]Desværre blev Viggo aflivet idag på dyrehospitalet. Han havde noget siddende fast i tarmen, enten hårbolle eller noget han har spist. Men jeg besluttede at han ikke skulle lide.

1000 tak for jeres kommentarer!
:brist:[/quote]

:kram:

det er jeg meget meget ked af … men godt du tog beslutningen…

Nu løber lille Viggo for foden af regnbuebroen - og der venter han på dig lige indtil du kommer og henter ham…

Han er sund og rask og har mange legekammerater og fortæller dem allesammen om hans dejlige mor som han glæder sig til at se igen…

:lys: på vejen til foden af regbuebroen lille Viggo… og ekstra :pote:knus til din mor som savner dig…

Det gør mig ondt :ked:

[quote=Vivi_Fletcher;369606]Det er meget lang tid for en kat, hvis den hverken spiser eller drikker.
Blev han undersøgt for fremmedlegeme i maven?

Hvor bor du? Hvilket dyrehospital var du på?
Tror jeg ville prøve hos min egen dyrlæge.[/quote]
Det gør mig oprigtigt ondt - både for dig og din kat:(

Men en kat, der hverken har drukket eller spist og heller ikke har haft afføring i flere dage, bør dyrlægen røngtenfotografere for netop at konstatere, om det skyldes et fremmedlegeme.

Det er ikke altid, en hårbolle kan ses på et røngtenbillede, men hvis dyrlægen giver kontraststof ifm. optagelsen, vil det kunne ses, hvor stoppet sidder.

Det hjælper ikke dig nu, men jeg skriver det alligevel, for det kan måske komme andre til gode.

PS: Min dyrlæge åbnede i sin tid min kat (samme symptomer) med det samme. Det var også et fremmedlegeme.

Det er jeg meget ked af at høre :ked:

mange tanker

Han fik taget et røgnten idag der ude og det var der de kunne se noget. En operation ville koste fler penge end jeg havde desværre.

Tak for jeres søde ord!

Det er helt uvirkeligt at komme hjem til en tom lejlighed og uden ham.
Viggo plejede altid at ligge ude i gangen og vride i ren ekstase når jeg kom hjem. Det bliver underligt iaften ved senge tid. Han plejer at sove i fodenden…

Og lidt sjovt - så så han sådan ud som den grå og hvide kat på regnbue billedet :hjerte: Savner ham meget allerede!

Det gør mig virkelig ondt at høre :ked:

Sender varme tanker din vej

Åh altså, hvor er det trist :brist:

Jeg sender gode tanker herfra

Det gør mig ondt :rip:

Åh, hvor er det trist. :frowning:

Hvil i fred, lille Viggo. :lys:

Åh, så trist :ked:

God rejse Viggo :lys: