Tænk dig om inden du lader din kat ælte på dig

Jeg har også lært noget af den oplevelse :slight_smile: Det var ikke lige frem en hyggelig oplevelse at opleve at have fået en omgang blodforgiftning… Og jeg vidste jo ikke bedre den gang end at prøve med sæbevand først…

Og ja jeg har været på dicilin - og lært at man skal tage dem på torm mave…

Hvor er det synd for dig Alice :trøste:

Oliver elsker at ælte min mave, og har aldrig haft problemer med det… Tror helt sikkert at det er fordi Pretty har æltet på den nøgne hud, også lige på brystet, hvor huden er rigtig tynd, og der er en masse kirtler… :frowning:

Men jeg vil da helt klart være obs omkring det efter dit mareridt…

Rigtig god bedring

:kram:

jeg vil vove stadigvæk at holde fast i at det er stafylokokker der er årsagen

Der er foretaget en dyrkning - Resultatet forelå i dag, og ifølge testen bør dicillin kunne hjælpe

  1. de har lavet en dyrkning på hospitalet, hele formålet med sådan en er præcis at finde ud hvilken bakterie der er tale om. Netop for at give antibiotika mod den rigtige indikation.
  2. Dicillin bruges såvidt jeg ved kun hvis indikationen er stafylokokker. Disse er ofte resistente overfor alm. penicillin, hvorfor man er nødt til at bruge Dicillin som omgår den resistensmekanisme som stafylokokker bruger til at overleve den alm. penicillin

Nu kommer min anbefaling af metronidazol af mangeårigt førstehåndskendskab til indkapslede bylder :slight_smile: Mit forløb med tilbagevendende bylder i brystet løb over 3 år og før da har jeg haft én, der fik mig til at ligne elefantmanden og én på halebenet, der gjorde, at jeg ikke kunne vende mig i sengen.

Ved allesammen blev der ordineret metronidazol.

  1. Men som en anden bruger også skriver herinde, så bruges Metronidazol kun til obligat anaerobe bakterier, dvs. der må overhovedet ikke være noget ilt tilstede. Inde i sådanne bakterier sker der en omdannelse af Metronidazol til et andet produkt som er skadelig for disse bakterier. Denne omdannelse finder ikke sted i bakterier der kan tåle ilt.
  2. gruppen af de her obligat anaerobe bakterier (som nævnt ikke-ilt-tålende) er meget stor og der er mange forsk. sygdomsfremkaldende bakterier der er i denne gruppe.

Håber ikke det kom til at lyde for hård, for det er ikke meningen!!

Alice, har du fået noget at vide om hvorvidt lægerne ved hvilken bakterie det er de giver dig medicin for?

God aften til alle… samt god bedring til Alice endnu engang :wink:

[QUOTE=Vipstøsen;724928]jeg vil vove stadigvæk at holde fast i at det er stafylokokker der er årsagen

  1. de har lavet en dyrkning på hospitalet, hele formålet med sådan en er præcis at finde ud hvilken bakterie der er tale om. Netop for at give antibiotika mod den rigtige indikation.

  2. Dicillin bruges såvidt jeg ved kun hvis indikationen er stafylokokker. Disse er ofte resistente overfor alm. penicillin, hvorfor man er nødt til at bruge Dicillin som omgår den resistensmekanisme som stafylokokker bruger til at overleve den alm. penicillin

  3. Men som en anden bruger også skriver herinde, så bruges Metronidazol kun til obligat anaerobe bakterier, dvs. der må overhovedet ikke være noget ilt tilstede. Inde i sådanne bakterier sker der en omdannelse af Metronidazol til et andet produkt som er skadelig for disse bakterier. Denne omdannelse finder ikke sted i bakterier der kan tåle ilt.

  4. gruppen af de her obligat anaerobe bakterier (som nævnt ikke-ilt-tålende) er meget stor og der er mange forsk. sygdomsfremkaldende bakterier der er i denne gruppe.

Håber ikke det kom til at lyde for hård, for det er ikke meningen!!

Alice, har du fået noget at vide om hvorvidt lægerne ved hvilken bakterie det er de giver dig medicin for?

God aften til alle… samt god bedring til Alice endnu engang ;)[/QUOTE]

Først tak for dine gode og informative forklaringer, som jeg læser med stor interesse.
Jeg ved ikke andet end jeg har stafylokokker, og så vidt jeg forstod så var det det der var årsag til mine bylder …Øhhh eller var det bylderne som var årsag til stafylokokkerne ? Jeg kommer pludselig i tvivl, og jeg hørte sikkert ikke særlig godt efter, da jeg fik forklaringen samtidig med der blev gravet godt og grundigt i bylden, og det gjorde dælme nas.

Det er altså meget begrænset, hvor meget ilt, der er tilstede i en indkapslet byld!

Det kan godt være, at både du og den anden bruger har en eller anden uddannelse, der gør, at I ved noget om bakterier, men jeg tillader mig faktisk at tro på, at overlægerne på Hørsholm Sygehus, som har været ansvarlige for min medicinering, har ganske glimrende forstand på deres arbejde.

Så nej, du lyder ikke hård - du lyder bedrevidende og det er næsten værre, når jeg nu gang på gang skriver, at det er den behandling, jeg fik og jeg havde nøjagtigt de samme symptomer som Alice. Denne tråd er ikke “kun” til Alices sygdomsforløb, den er også beregnet på at fortælle andre, fremtidige brugere, hvad de kan risikere.

[QUOTE=Temple Bar;724998]
Denne tråd er ikke “kun” til Alices sygdomsforløb, den er også beregnet på at fortælle andre, fremtidige brugere, hvad de kan risikere.[/QUOTE]

Netop Mette. Jeg har faktisk gået i mange dage og funderet over om jeg skulle komme med mit ‘ynk’ men besluttede at jeg mere eller mindre ikke kunne være bekendt andet, da jeg tror at alle vi med æltende katte kan risikere at komme ud for det samme som os to …Nok er vi specielle, meeeeen så speciel er vi vel heller ikke :-).

Jeg er sikker på at du vil give mig ret i, at det forløb du især har været igennem, ikke ønskes for nogen. Jeg håber INDERLIGT at jeg slipper lidt mildere.

Ja, det håber jeg bestemt også for dig :kryds::kryds::kryds:

Jeg husker stadig, da jeg netop havde overstået den forebyggende penicillinkur efter den første operation og vågnede næste morgen…til en ny byld lige ved siden af :ked:

Jeg forstår altså ikke hvordan man får bylder af at katten ælter en? :gruble:

Men det lyder godt nok ikke særlig rart! :S
God bedring!

[QUOTE=Temple Bar;724998]

Så nej, du lyder ikke hård - du lyder bedrevidende og det er næsten værre, når jeg nu gang på gang skriver, at det er den behandling, jeg fik og jeg havde nøjagtigt de samme symptomer som Alice. Denne tråd er ikke “kun” til Alices sygdomsforløb, den er også beregnet på at fortælle andre, fremtidige brugere, hvad de kan risikere.[/QUOTE]´

Med fare for at få sat etiketten " bedrevidende" på mig, så tager jeg nu alligevel risikoen :cool2:

Når du skriver brugere, er det så Kattegale-brugere eller katte-brugere´? Jeg har læst tråden flere gange, og uagtet at jeg har stor sympati for Alice og håber det bedste for hende, så synes jeg at både overskrift og tråd er med til at blæse godt gang i endnu en myte om katte. Det er jo altså de stafylykokker vi alle har på huden der er årsagen til misæren og ikke kattens ælten. Som en skrev, pil i en neglerod og så er der fri passage for de små djævle.

Jeg synes faktisk det er rigtig ærgeligt at katten skal peges ud som skyldneren, når det rent faktisk er os selv der har de dersens “kokker”. Ikke alle er lige “sarte” når det kommer til at få bylder, helt som med andre infektioner hvor vi heller ikke reagerer ens.

Her i huset æltes der løs og det får man altså lov til. Helt som at jeg stadig kører bil, selvom andre er kørt galt.

[QUOTE=En forhenværende bruger;725048]´

Med fare for at få sat etiketten " bedrevidende" på mig, så tager jeg nu alligevel risikoen :cool2:

Når du skriver brugere, er det så Kattegale-brugere eller katte-brugere´? Jeg har læst tråden flere gange, og uagtet at jeg har stor sympati for Alice og håber det bedste for hende, så synes jeg at både overskrift og tråd er med til at blæse godt gang i endnu en myte om katte. Det er jo altså de stafylykokker vi alle har på huden der er årsagen til misæren og ikke kattens ælten. Som en skrev, pil i en neglerod og så er der fri passage for de små djævle.

Jeg synes faktisk det er rigtig ærgeligt at katten skal peges ud som skyldneren, når det rent faktisk er os selv der har de dersens “kokker”. Ikke alle er lige “sarte” når det kommer til at få bylder, helt som med andre infektioner hvor vi heller ikke reagerer ens.

Her i huset æltes der løs og det får man altså lov til. Helt som at jeg stadig kører bil, selvom andre er kørt galt.[/QUOTE]

Øvs hvor ærgeligt, jeg har ALDRIG haft til hensigt at kaste grums på katten, sidder pludselig og fortryder jeg har skrevet om mit forløb. Jeg ved godt at det er os selv som har de dersens ‘kokker’, og at mine bylder sikkert godt kunne være opstået af andre ting, men fakta er, at Prettys kløer og æltning altså lavede ‘hul’ i brystet på mig, og det var så åbenbart en åben dør til ‘kokkene’. Jeg vil sgutte lave myter om kattene, ingen er vist i tvivl om at jeg elsker katte højt og inderligt ?

nej… og det er SUPER godt at du fortæller det…

for uanset om vi har de “kokker” på huden eller ej - så er det kattene der ælter huller i os…

det her handler ikke om katten… det handler om at vi som ejere/mennesker tillader kattene at gøre en nok så hyggelig ting der placerer os i en risikogruppe…

at du har fortalt om dit forløb betyder at vi kan tage stilling til når vores katte hyggeælter… det er ikke kattene der får skylden… tvært om - det er os der skal passe bedre på os selv :slight_smile:

Du skal slet ikk være ked over at ha lavet denne tråd… Som stadig ny katteejer er jeg kun glad for den slags advarsler, og er meget glad for du vælger at dele det med os… Jeg havde aldrig selv skænket en tanke at æltning kunne forsage bylder… Ved at dele din oplevelse med os er jeg sikker på at der er mange der vil huske den og holde bedre øje med hvor deres katte ælter… så jeg er dig kun taknemlig…

rigtig god bedring,Alice :slight_smile:

Alice, du er en stor katteelsker og at du fortæller din historie ser jeg absolut ikke som et tegn på, at du vil kaste grums på katte.

Du gennemgår et smertehelvede lige nu - og det eneste jeg kan gøre, er at ønske dig snarlig bedring og så sende et stort trøsteknus.

Håber du snart er OK igen Vense.

:knuser::knuser::knuser:

Jeg tror der er mange, der er glade for at du deler din historie med os.
Jeg ved i hvert fald at min søster er glad for det. Hun er lige nu sygemeldt og i behandling, så hun skal passe på sig selv.
Hun havde slet ikke tænkt tanken, at det kunne være “farligt” at lade kattene ælte, før hun så tråden.
Rigtig god bedring :slight_smile:

Sikke en diskussion vi har fået gang i her :slight_smile: … og jeg har lige et par yderlige kommentarer og det er altså ikke får at kaste med sten :cool2:

eller var det bylderne som var årsag til stafylokokkerne
JA!

Det kan godt være, at både du og den anden bruger har en eller anden uddannelse, der gør, at I ved noget om bakterier, Ja, jeg har en universitetsuddannelse i mennesket og de sygdomme der er relateret til mennesket, herunder hvordan bakterier kan inficere mennesker og hvordan man kan bekæmpe dem men jeg tillader mig faktisk at tro på, at overlægerne på Hørsholm Sygehus, som har været ansvarlige for min medicinering, har ganske glimrende forstand på deres arbejde. Det tror jeg da også at de har! Jeg synes ikke jeg har skrevet at de har fejlbehandlet dig nogensteder?

Så nej, du lyder ikke hård - du lyder bedrevidende er det at være bedrevidende at udtale sig om noget man rent faktisk ved noget om? Det synes jeg ikke. og det er næsten værre, når jeg nu gang på gang skriver, at det er den behandling, jeg fik og jeg havde nøjagtigt de samme symptomer som Alice. Når jeg læser det du skriver her så hører jeg dig sige at fordi dig og Alice har de samme symptomer så er i også inficeret med den samme bakterie (korriger mig endelig hvis det er forkert opfattet). Men eftersom I er blevet ordineret 2 forsk. antibiotika så har I sandsynligvis ikke haft den samme type infektion (bakterier). Metronidazol som din læge har givet dig tyder på at du har været inficeret med mere end 1 bakterie, da Metronidazol virker bredt, dvs. på mange forsk. bakterier. Denne tråd er ikke “kun” til Alices sygdomsforløb, den er også beregnet på at fortælle andre, fremtidige brugere, hvad de kan risikere. [COLOR=red]Jeg synes også det er helt iorden at dele sine egne erfaringer med andre, men det er forkert at sætte lighedstegn mellem din situation og Alices medmindre du ved fra din læge at du kun har haft stafylokokker i dine infektioner[/[/COLOR]QUOTE]

[QUOTE]jeg kan ikke helt se formålet med bare at sætte dosis op og tro, præparatet hjælper.

man sætter “ikke bare” dosis op. Man starter på en lav dosis som er kendt for at virke mod det man behandler for. Men bakterier har som oftest deres helt egen mening om tingene, så derfor forhøjes dosis ikke før man ved at den lave ikke virker. Det har ikke noget at gøre med at “tro et præparat hjælper”. Man gør det på den måde for at undgå yderligere resistens overfor de her bakterier, for det ønsker man ikke idet vi så først er på spanden, fx ved at det går i blodet som også nævnes af andre. Hvis det først går i blodet og der ikke er noget der kan behandle det så er det bare ærgeligt… :rip:

Jeg synes faktisk det er rigtig ærgeligt at katten skal peges ud som skyldneren, når det rent faktisk er os selv der har de dersens “kokker”. Ikke alle er lige “sarte” når det kommer til at få bylder, helt som med andre infektioner hvor vi heller ikke reagerer ens.

Det kan godt være Alice’s kat der har startet det, det kan også være et tilfælde, at det hele er faldet sammen… måske var bylderne kommet alligevel … det ved vi ikke. Jeg vil ikke i fremtiden på nogen måde være bange for at lade mine katte ælte mig.

Som nævnt så beklager jeg virkelig hvis nogen synes jeg er bedrevidende, men jeg mener virkelig at man skal passe på med at piske en stemning op. Hvis der for efterfølgende er nogen der mener at jeg er en knap så rar person… ja så må jeg jo bare leve med det :slight_smile:

og selvfølgelig er der helst ikke nogen der skal have sådanne et forløb som det Alice pt. er igennem eller Templebar har været igennem. Det er forfærdelige situation, det gør ondt og er møgubehageligt. Men det er altså også smadder vigtigt at man behandler for de rigtige ting og ikke bare smider om sig med antibiotika som mange læger i den globale verden vi leber i desværre gør, for det har betydet at vi idag i nogle tilfælde står med bagdelen gevaldigt i vandskorpen fordi man ikke har tænkt sig om når man har udskrevet medicin!

Selvfølgelig skal sådan en historie deles forså kan alle tage stilling til om de vil lade deres katte ælte eller ej!

God bedring til alle som er udsat eller har været!

Puha Alice, ryster helt ved tanken om det du går igennem, har været i gennem noget lignede, ikke lige af den årsag, men ja brystet er det sted med flest nærver og det gør PISSE ondt, vågnede en morgen for ca 6 år siden, der havde vi en lille killing, som hver morgen kom springende op i sengen, og denne morgen som hver anden morgen, kom den glad op i sengen, og gik oven på mig, og da den kom til at sætte en pote lige ned i brystet sprang jeg op af sengen, for det gjorde så ondt at jeg slet ikke kan beskrive hvor meget smerte der løb igenne min krop, så ned af mig selv, og mit ene bryst var 4 gange så stort som det andet, der viste det sig at jeg er en eller anden grund havde fået betændelse-cyster i brystet, og det var hævet op natten over?? blev akut indlagt, hvor de gav alt muligt for at få hævelsen til at stoppe, efter flere måneder frem og tilbage, og en masse test, endte det med en større operation hvor de fjernet en 7 cm lang og 3 cm i bredden byldagtig ting, de kan ikke sige hvad den kom ved, eller hvad det var, de kan ikke engang idag sige med 100 % at det ikke er ondartet det som har været der, så jeg bliver tjekket hver år, for cyster, og sidste år fandt de en i det andet bryst, som stille begyndte at blive større og større, så jeg blev endnu engang opereret i det andet bryst, som selvf gik betændelse i, så jeg har mange små og store ar på begge mine bryster den dag i dag :frowning: og selvom der i dag “ingenting” er, så er jeg virkelig ked af det, for ja vi ved jo alle en kvindes bryster er en ting som både er en følsomt område, og det viser man er en kvinde :slight_smile: Jeg har fået tilbudt at de vil gå ind og lave plastik operation, men heldigvis er de ikke lige dem som bliver vist frem så ofte til folk hehe så overlever nok med de små skrammer der er rundt omkring.

Håber virkelig for dig at du ikke skal igennem en længere proces som jeg selv har været, for det er et smertehelved, og man bliver næsten hjælpeløs, da ens bryst/bryster er i bevægelse ofte når man bruger kroppen :frowning: :frowning: :frowning: et kæmpe kram til dig.

Og ja fremover ved at læse dette, så vil jeg da helt sikker tænke over når Kyra kommer og skal hygge, hun gør det godt nok kun på min mave og arm, men jeg skal skisme ikke igennem sådan en omgang igen, selvom det ikke var en kat der satte det igang dengang.

[QUOTE=Leumica;725127] så jeg blev endnu engang opereret i det andet bryst, som selvf gik betændelse i, så jeg har mange små og store ar på begge mine bryster den dag i dag :frowning: og selvom der i dag “ingenting” er, så er jeg virkelig ked af det, for ja vi ved jo alle en kvindes bryster er en ting som både er en følsomt område, og det viser man er en kvinde :slight_smile: Jeg har fået tilbudt at de vil gå ind og lave plastik operation, men heldigvis er de ikke lige dem som bliver vist frem så ofte til folk hehe så overlever nok med de små skrammer der er rundt omkring.
[/QUOTE]

Jeg kender godt fornemmelsen :slight_smile: Jeg var absolut glad for, at jeg ikke var 17 år og smækker-lækker, så jeg skulle ligge topløs alle steder og mine ar sidder, så de bliver skjult af bh’en. Dem, der kommer ind under bh’en for at kigge, bliver sgu nødt til at tage det hele med - inkl. ar :wink:

Jeg synes, det er meget trist, at en tråd, hvis eneste formål var at oplyse om noget, der er yderst smertefuldt og som for en stor dels vedkommende kan undgås ved, at man undlader at lade sine katte ælte på en helt specifik kropsdel, nu skal udlægges til at ville skade kattens status.

Da Alice første gang nævnte, at hun havde fået en byld i brystet kunne jeg da godt have holdt min mund og lænet mig tilbage og ladet tiden gå sin gang. Men som jeg snart har nævnt nogle gange, stod mit forløb på over en periode på 3 år og det ønsker jeg faktisk ikke, andre skal igennem, hvis det kan undgås. Derfor spurgte jeg, om hun havde en kat, der ælter - og anbefalede hende at stoppe den vane. Hvis det gør, at hendes problemer med bylder i brystet stopper, når de har fået has på de nuværende, så synes jeg faktisk, det berettiger, at jeg nævnte ordet “kat” i forbindelse med noget ubehageligt.

noget der intet har at gøre med katten kan svært skade kattens status!

hvis man ikke selv kan skelne mellem uheld som katten ved et uheld kan være katalysator for og så skader som en kat anretter fordi der er noget galt - så bør man i det hele taget nok ikke have en kat in the first place!

selvfølgelig skal vi vide at det her kan ske… lige som vi har ansvar for kattenes sikkerhed har vi da også ansvar for vores egen sikkerhed!!

Jeg synes det er helt fint du kommer med denne tråd. Der følger forskellige risici med når man har kat ligesom med så meget andet.
Man kan brænde sig når man laver mad, en hund kan også bide, og det kan de små bløde kaniner jo også.

Det der er godt at få med fra tråden, er at folk skal lære at reagere når der er noget at reagere på. Hvis folk er opmærksom på at der kan komme en byld ud af de, er de nok et par dage hurtigere med at komme til lægen ved tegn på det, og det kan være alfa-omega for behandlingen.

Så super at du lige lufter den :smiley:

Ja det er bestemt en relevant advarsel - jeg har kun Tip der ælter på den måde - og jeg stopper det lige så stille, for jeg synes det gør ondt:-)

De andre vil hellere gnide sig rundt med ansigtet i en:-)