Tænk dig om inden du lader din kat ælte på dig

Det lyder godt nok som noget af en slem omgang, du gennemgår, Alice :frowning:
Jeg håber, at der hurtigt er styr på infektionen, så du kan blive helt fit-for-fight igen :kram:

Huden på brystet er generelt meget tynd og fin - der skal ikke så stor en påvirkning til, førend huden brydes - og det sammenholdt med, at det underliggende væv er fyldt med kirtelgange, så giver det altså hurtigt mulighed for, at indførte bakterier fra en katteklo kan brede sig i dybden.

[QUOTE=DK Mammarazzi;724405]Puha sikke nogle historier :frowning:
Det er virkelig skræmmende, det I fortæller - Jeg har nemlig også fået noget på det ene bryst, som jeg ikke rigtigt ved hvad er.
Det starter som en bumslignene ting og så breder der sig en stor rød ring uden om som faktisk kan blive næsten mørkeblå. Jeg kan så presse noget materie ud. Indtil da strammer det og er ømt, når jeg rører ved det.
Jeg har været ved lægen og fik en gang penicilin kur, men det kommer af og til igen både på brystet og på indersiden af låret :([/QUOTE]Du må endelig ikke presse noget ud! For det første ødelægger du vævet inde i brystet så bylden kan brede sig, og for det andet smitter det materie der kommer ud, så du kan få det andre steder på kroppen. Det skal bare have lov at passe sig selv, godt hjulpet på vej af penicillinkur…

Bylder er SÅ smertefulde og lumske, har selv døjet med en i brystet som i perioder viser sit grimme fjæs igen-igen. Den kan simpelthen ikke slås ihjel. Dog kan der gå år i mellem den kommer tilbage.

Sikke en redelighed Alice, ved hvor slemt det er…rigtig god bedring. Og godt du giver rådet videre.

Så, så man lige min 5,5kg hankastrat næsten flyve væk fra mig da jeg læste første indlæg :blegne: han stod netop og var igang på min mave som altid når vi skal sove. Han trækker altid min dyne væk for at ku ælte mig før han putter sig :ked: det stopper så her! Faktisk har jeg 3 der gør det i stor stil, men kun en der stjæler min dyne :surrender1:

Rigtig god bedring :trøste:

tak for rådet! Rigtig god bedring Alice:)

Forfærdelige historier, min gamle didi æltede mig igennem hver aften igennem mange år, men jeg var nok heldig. Tøffe ælter kun i tæpper.

[QUOTE=Felis;724417]Cat Scratch Disease…eller er det blot en teori, at det skyldes katten og ikke noget andet grimt?

http://patienthaandbogen.dk/infektioner/sygdomme/bakteriesygdomme/kattekradssyge-30628.html

Det lyder bestemt ikke rart, god bedring[/QUOTE]

Som jeg har sagt før, når den diagnose har været nævnt, har det intet med Cat scratch disease at gøre.

Hvis man læser det første link, der henvises til, får man svaret serveret på et sølvfad:

Denne situation vedvarer i 2-3 måneder før sygdommen gradvist går over af sig selv uden behandling. Det ser ud til, at sygdommen kan forkortes ved at give antibiotika. Men man er usikker på, om dette kan føre til udvikling af modstandsdygtige bakterier, og den generelle anbefaling er derfor, at sygdommen skal have lov til at gå over af sig selv. Det har også vist sig, at gennemgået infektion ser ud til at give varig immunitet.

Ikke alene kan man IKKE undvære behandling for indkapslede bylder, som er det problem, Alice og jeg taler om - det kommer igen og igen og igen og igen, indtil årsagen er fjernet. Og som jeg har fremhævet, giver cat scratch disease varig immunitet.

På nogenlunde samme tid som jeg havde min sygdomshistorie, fik min far gentagne gange rosen i det ene ben - i ret voldsom grad og på trods af, at visse læger blev ved med at sige, at det kan man altså kun få én gang.

Da han blev opmærksom på, at det altid faldt sammen med, at han havde fået fodsvamp (han svømmer hver uge), stoppede det. Revnerne i huden fra fodsvampen var nok til at give stafylokokkerne uden på huden mulighed for at komme ind i blodbanerne og lave ravage.

Det er nøjagtigt det samme, der sker i brystet - bare med en byld som resultat.

Alice, jeg skal nok være forsigtig :slight_smile: ikke flere bylder til mig…
Da jeg for år tilbage fik en byld * et vist sted* skulle der operation til.
Det er over 30 år siden jeg havde en lille datter på 8 mdr som jeg stadig ammede, men jeg blev indlagt med høj feber og jeg kom sidst på operationsbordet, netop på grund af den store smittefare ved bylder, desværre skulle jeg omopereres da de ikke fik det gjort godt nok første gang, derefter kom de gage i operations såret, jeg var indlagt 3 uger, så vidt jeg husker ingen medicin men derimod brun sæbe bade, da den sad et uheldigt sted, så bylder er noget djævelskab, men vi havde ingen katte.
Rigtig God bedring Alice, håber at du får ram på det i første omgang.

Uha, er jeg da glad for, at min Rødemis har accepteret at bruge sutteklud til at ælte i og sutte på. Da han flyttede ind i sommers viste det sig hurtigt, at han inden sovetid om aftenen har brug for at ælte og sutte. F.eks. suttede han på en snip af dynen imens han æltede på mig, men kløerne på sådan en fritgående udekat er altså meget skarpe. Så jeg købte en sutteklud til ham (løstvævede viskestykker fra Jysk), og den er han vældig tilpas med.

God bedring…det er ikke rart med bylder.

[QUOTE=Temple Bar;724510]Som jeg har sagt før, når den diagnose har været nævnt, har det intet med Cat scratch disease at gøre.

Hvis man læser det første link, der henvises til, får man svaret serveret på et sølvfad:

Ikke alene kan man IKKE undvære behandling for indkapslede bylder, som er det problem, Alice og jeg taler om - det kommer igen og igen og igen og igen, indtil årsagen er fjernet. Og som jeg har fremhævet, giver cat scratch disease varig immunitet.[/QUOTE]

Enig det har INTET med hinanden at gøre, det er slet ikke hverken samme forløb eller symptomer.

Igen tak til jer alle for ønsket om god og snarlig bedring til mig, jeg håber det hjælper. I morgen skal jeg ind igen, for at blive vurderet om der skal skæres endnu dybere, for at få has på de underliggende bylder. Jeg krydser SÅ meget fingre for at lægerne vurderer at pencilinen kan klare det.

Uha uha :uha: det lyder vel nok ubehageligt.

TAK for info - :kryds: for at du kommer hurtigt igennem det og rigtig god bedring.

Jeg har aldrig hørt om tilsvaerende tidligere, jeg har haft masser af ‘ridser’ efter æltende katte, den med at man måske er mere disponeret i nærheden af kirtelvæv etc lyder ‘rigtig’ og der har jeg ikke været så udsat.

Mine 2 nuværende katte-dyr er heldigvis ikke æltende på mig, de bruger mest et lamme-skind, det er jeg taknemmeligt for.

Jeg har haft en byld, under min ene armhule (som jeg forsøgte at behandle med sæbevand) for at få den til at forsvinde.

Men jeg fik det dårligere og dårligere. Havde ikke energi til noget og endte med at tage til vagtlæge, da jeg intet længere magtede. Hos vagtlægen fik jeg konstateret blodforgiftning, og min mand stiller 1000 kroner spørgsmålet. (da han jo bare mente at jeg var ramt af en meget god omgang influenza og intet andet…) “Blodforgittning - kan man ikke dø af det?” Jeg kom på skrap pencilin kur og måtte holde sengen i en uges tid…

Her var det så - barbering under armene og antiseperant deodorant, der havde stoppet porrerne til…

Har heldigvis ikke oplevet noget med mine katte :slight_smile: syv, ni, tretten og håber heller ikke det sker… Hvis jeg får betændelse, så starter jeg ud med sæbevand og går det ikke i sig selv, så klorhexidin og lægebesøg…

[QUOTE=Nethe;724597]Jeg har haft en byld, under min ene armhule (som jeg forsøgte at behandle med sæbevand) for at få den til at forsvinde.

Men jeg fik det dårligere og dårligere. Havde ikke energi til noget og endte med at tage til vagtlæge, da jeg intet længere magtede. Hos vagtlægen fik jeg konstateret blodforgiftning, og min mand stiller 1000 kroner spørgsmålet. (da han jo bare mente at jeg var ramt af en meget god omgang influenza og intet andet…) “Blodforgittning - kan man ikke dø af det?” Jeg kom på skrap pencilin kur og måtte holde sengen i en uges tid…

Her var det så - barbering under armene og antiseperant deodorant, der havde stoppet porrerne til…

Har heldigvis ikke oplevet noget med mine katte :slight_smile: syv, ni, tretten og håber heller ikke det sker… Hvis jeg får betændelse, så starter jeg ud med sæbevand og går det ikke i sig selv, så klorhexidin og lægebesøg…[/QUOTE]

Blodforgiftning er direkte livstruende, og derfor mener jeg ikke man skal bruge tid på at behandle med sæbevand olign hvis man har en byld …Jeg råder til at komme til lægen ved den allerførste mistanke om en byld, så man kan få påbegyndt en pencilinbehandling STRAKS !! …Der findes iøvrigt ikke mange typer pencilin som går ind og virker når vi taler om indkapslede bylder. Jeg startede ud med en behandling på 3X 500 mg Dicillin om dagen. Det var slet ikke nok, nu er jeg oppe på 3X 1000 mg Dicillin i døgnet. Og for at få den fulde udbytte af Dicillin, så skal kapslen tages inden en time INDEN måltidet, eller FØRST 2 timer efter måltidet, da der ikke må være noget i mavesækken.

Har de foretaget en dyrkning, så de kan se, at det rent faktisk er noget, Dicillin hjælper på?

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du ikke samtidig får metronidazol - hvis primære område er bakterier, der ikke får luft (som f.eks. ved indkapslede bylder).

[QUOTE=Temple Bar;724622]Har de foretaget en dyrkning, så de kan se, at det rent faktisk er noget, Dicillin hjælper på?

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du ikke samtidig får metronidazol - hvis primære område er bakterier, der ikke får luft (som f.eks. ved indkapslede bylder).[/QUOTE]

Der er foretaget en dyrkning - Resultatet forelå i dag, og ifølge testen bør dicillin kunne hjælpe, men spørgsmålet er om der skal skæres dybere. Det får jeg som tidligere skrevet svar på imorgen efter sygehus besøget.

Puha sikke en omgang. De baktusser kan være noget så ondsindede. Og at kroppen så tror den hjælper ved at pakke det hele ind gør det ikke bedre :confused:
Rigtig god bedring til dig :slight_smile:

Mht metronidazol, så bruger man vist kun det tilobligat anaerobe bakterier, dvs bakterier der ikke kan tåle ilt, mens der i bylder godt kan være bakterier, der kan leve både med og uden ilt. Disse kaldes fakultativt anaerobe, og der ses en del resistens i de fakultativt anaerobe bakterier mod metronidazol.
Hvis man brugte metronidazol, ville man alligevel skulle supplere med et andet produkt, idet der ved en byld der kommer fra kat, ofte er tale om en blandingskultur.

Det var da godtnok en forfærdelig historie!

Der er foretaget en dyrkning - Resultatet forelå i dag, og ifølge testen bør dicillin kunne hjælpe,

Så har du fået en stapfylokok infektion idet Dicillin bruges til behandling af stafylokok-infektioner som er restistente overfor penicillin.
Som det også er nævnt andensteds i tråden så findes stafylokokker naturligt hos mange af os, bla i næseslimhinden, men også på huden hos en del af os. Der er en vis sandsynlighed for at din mis har fået dine stafylokokker på poten/kløerne og har så fået givet dig en lille rift i huden hvorpå bakterien så er vandret ind i dig. Der er også den mulighed at mis stadigvæk har fået lavet en rids i din hud, men at du så måske har pudset næse, ikke vasket hænder og dernæst smittet dig selv hvis du har fået kørt hænderne henover riften.

Stafylokokker kan være meget tarvelige, faktisk skal der ikke mere til end at man piller i en neglerod og derved også smitter sig selv. De kan sågår vandre ned af et hårstrå i huden og inficere dig den vej. Så stafylokokker er nogle små opportunistiske autonome små bæster!!

Derudover skal vi vel egentlig også huske at man vist nok generelt siger at alle kattedyr sandsynligvis render rundt med alt mulig snask i deres kløer eller mundhule for den sags skyld når man tænker på hvor de slikker sig :slight_smile: Så jeg mener der er et potentiale for infektioner når man har kat, og selvom man synes man får vasket hænder og ellers i det hele taget tager forholdsregler for ikke at risikere noget, så skal der ikke mere til end en mikroskopisk rift og bare en bakterie så har man balladen.

Rigtig god bedring og op med humøret :trøste:

Så kan det vist ikke siges bedre :høhø:

[QUOTE=Gucci;724734]Mht metronidazol, så bruger man vist kun det tilobligat anaerobe bakterier, dvs bakterier der ikke kan tåle ilt, mens der i bylder godt kan være bakterier, der kan leve både med og uden ilt. Disse kaldes fakultativt anaerobe, og der ses en del resistens i de fakultativt anaerobe bakterier mod metronidazol.
Hvis man brugte metronidazol, ville man alligevel skulle supplere med et andet produkt, idet der ved en byld der kommer fra kat, ofte er tale om en blandingskultur.

http://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/195090[/QUOTE]

Nu kommer min anbefaling af metronidazol af mangeårigt førstehåndskendskab til indkapslede bylder :slight_smile: Mit forløb med tilbagevendende bylder i brystet løb over 3 år og før da har jeg haft én, der fik mig til at ligne elefantmanden og én på halebenet, der gjorde, at jeg ikke kunne vende mig i sengen.

Ved allesammen blev der ordineret metronidazol.

[QUOTE=Temple Bar;724753]Nu kommer min anbefaling af metronidazol af mangeårigt førstehåndskendskab til indkapslede bylder :slight_smile: Mit forløb med tilbagevendende bylder i brystet løb over 3 år og før da har jeg haft én, der fik mig til at ligne elefantmanden og én på halebenet, der gjorde, at jeg ikke kunne vende mig i sengen.

Ved allesammen blev der ordineret metronidazol.[/QUOTE]

Min sygeplejerske som kommer og renser drænene, anbefalede osse mig at drøfte med lægerne i morgen om ikke jeg skulle ordineres metronidazol, så nu er jeg spændt på hvad lægerne siger til det.

Jeg håber for dig, at der sker en ændring i din medicinering, for jeg kan ikke helt se formålet med bare at sætte dosis op og tro, præparatet hjælper.