Tage hensyn til andres kræsenheder

Jamen naturligvis vil man gerne være en god vært!
Men derfra og så til at droppe lagkagen til fødseldagen, fordi en af gæsterne ikke kan li’ det, synes jeg er et stort skridt. Ærlig talt er det vel ikke noget problem, at undvære lagkage for den kræsne?
Når jeg laver middag til mine gæster, kan jeg sagtens finde på at lave noget tilbehør, som jeg ved fx mine (eller søsters) børn ikke kan li’ - men så laver jeg da samtidig noget andet, så alle kan gå mætte fra bordet.

Hvis jeg kunne gøre min mor glad ved at købe et isbæger til hendes mand, ja så gjorde jeg gerne det.

Mine gæster skal nemlig føle at de er lige velkommen alle sammen. :slight_smile:

Hej I søde derude…

Det er smukt - det som I skriver -
og vi er vel alle enige om;
at det er dejligt at hygge om sine gæster.

Jeg elsker det. -breakdance-breakdance-breakdance
Jeg står da gerne på hovedet;
for at alle skal føle sig velkomne :wehuu:

Men jeg kan ikke rigtig se; at indlægget
handler om det. :frowning:

Mange gode hilsner
Mona

jeg syntes et eller andet sted at det er forkert at man som gæst forlanger at der står det og det på bordet bare fordi man er kræsen.
men omvendt syntes jeg osse det er ok at man fortæller at man eks ikke kan lide lagkage og om det så gør noget man selv lige tager et eller andet med.
sådan har vi altid gjort det i min familie og det virker rigtig fint.
nu er jeg en kræsenpind af rang og ved jeg der bliver serveret noget jeg ikke kan lide spørger jeg om lov til evt selv at tage noget med ell beder værterne om evt at lave det og jeg så selv betaler det.
men jeg kunne aldrig finde på at forlange det og ka det ikke lade sig gøre , så er det jo bare ærgeligt

[quote=Mona Jensen;108786]

Jeg elsker det. -breakdance-breakdance-breakdance
Jeg står da gerne på hovedet;
for at alle skal føle sig velkomne :wehuu:

Men jeg kan ikke rigtig se; at indlægget
handler om det. :frowning:

Mange gode hilsner
Mona[/quote]

Se… det samme gør jeg faktisk.
Jeg elsker at have gæster… jeg nyder at få lov til at lave god mad og servere den… og jeg tager virkelig hensyn ved at spørge om der er noget, som "man2 ikke vil have eller kan lide!

Men… når der serveres, så forventer jeg at man som gæst også tager hensyn til mig som vært!
At man forstår, at der kan være traditioner her i huset, som betyder at der serveres noget bestemt… og at man selv kommer med alternativer, hvis det ønskes.

På et tidspunkt havde jeg en veninde, hvis kæreste var kræsen. Ham holdt jeg simpelthen op med at tage hensyn til - intet ville han have!!! Jeg nægter at ligge under for den slags, og hvis han gik sulten herfra, så ligger der en udmærket McD lige i nærheden, som han så kunne frekventere… For sjovt nok kunne han spise den slags, men var helt ude af stand til at få en hakkebøf ned :thumbdown:
Jeg sætter også standarder for mine gæster, når jeg serverer… fx får de ganske enkelt IKKE udleveret ketchup til deres mad herhjemme! Ikke på vilkår om jeg vil lave god mad, der så skal søbes ind i sukkerstads! Min mad er nøje afstemte smagsoplevelser - og ikke noget som bare skal hældes indenbords… Det kan man gøre derhjemme i privaten!

Og når et gæstebord består af indtil flere forskellige ting, så er der formentlig altid noget andet man kan spise…
Jeg er heller ikke meget for lagkage - og da slet ikke dem min svigerinde laver, fedtet ind i banan og kagecreme… men hun laver nogle virkelig dejlige boller og kage… og det nyder jeg så i stedet. Uden at kræve, at hun sørger for en lagkage, jeg kan lide :slight_smile:

Der er både pli for værten - men også sandelig pli for gæster:ok:

Jeg ville aldrig bede værten om at ændre hans / hendes madplaner, eller købe ekstra ind for min skyld.
Hvis vi taler små børn kan man hvis det er voksen middag, lave lidt andet til dem - Men det er kun fordi børn ikke rigtig har udviklet det der gør, at man har forståelse for, at man ikke altid kan få det man vil have.

Det var lidt kringlet forklaret - håber I forstod det til trods for det:p

Men en voksen mand der ikke lige kan sidde en lagkage over:thumbdown:

I hvor høj grad, jeg tager hensyn til gæsternes kræsenhed afhænger af flere ting :slight_smile:

Det optimale ved en gæstemiddag er at finde noget, alle kan lide - også fordi ikke alle kan skjule deres mishag ved et bestemt tilbehør eller ret lige godt og det er ikke sjovt at have stået i køkkenet i lang tid og så se gæsterne bogstavelig talt rynke på næsen af det, man har lavet :frowning:

Hvis det bare er noget tilbehør, en del af et kagebord (som lagkagen) eller som til min fødselsdag for nylig en ud af flere slags kanapéer, man ikke kan lide, så kan det ikke hidse mig op og jeg forbeholder mig også selv at vælge ting fra :slight_smile:

Men f.eks. skal jeg have gæster om et par uger til en forsinket fejring af min fødselsdag og i den anledning har jeg faktisk dobbeltchecket med gæsterne, om der er noget, de bestemt ikke kan lide - fordi jeg har planer om at servere noget kød, nogen mennesker har et meget specielt forhold til. Og heldigvis for mig er der ingen, der har protesteret :slight_smile:

Jeg nyder bestemt at have gæster og vil da helt sikkert gerne at alle hygger sig og kan lide at være her…

Tråden skulle gerne køre i emnet: hvad ville i sige til denne sms?

Tråden er oprettet på baggrund af den sms som min mor skrev… Altså at hun nærmest forventer der bliver købt is/islagkage fordi EN person ikke kan spise kage…

Efter min mening SKAL der være kage til en fødselsdag og med mit budget har jeg ikke råd til at stille alle tilfreds… Jeg gider ikke lave traditioner om fordi han ikke kan spise hvad der bliver sat frem - han er trods alt midt 40’erne…

Jeg synes jo bare det var en flabet besked at få fra sin mor… Så må mennesket jo selv tage en madpakke med…

Ja, Mike må da tage sin egen madpakke med hvis han ikke værdsætter den lagkage som hans nye kærestes datter serverer når hun inviterer til fødselsag. Han kunne jo også spise det selvom han ikke kan lide det, det kan godt lade sig gøre.

Come on, Mike.

[QUOTE=Ann K;108803]
Jeg sætter også standarder for mine gæster, når jeg serverer… fx får de ganske enkelt IKKE udleveret ketchup til deres mad herhjemme! Ikke på vilkår om jeg vil lave god mad, der så skal søbes ind i sukkerstads! Min mad er nøje afstemte smagsoplevelser - og ikke noget som bare skal hældes indenbords… Det kan man gøre derhjemme i privaten![/QUOTE]

Jeg kunne så aldrig drømme om at nægte mine gæster noget, som de beder om. Så ville jeg nok føle mig som en dårlig vært.
Hvis de vil ødelægge maden, så lad dem dog :smiley:

[quote=Vivi_Fletcher;108934]Jeg kunne så aldrig drømme om at nægte mine gæster noget, som de beder om. Så ville jeg nok føle mig som en dårlig vært.
Hvis de vil ødelægge maden, så lad dem dog :D[/quote]

NIX! Der er jeg benhård!
Måske netop fordi jeg har kendt temmelig mange, der absolut skulle søle alt til i ketchup :smiley: De anede reelt ikke, hvordan maden smagte…

[QUOTE=Ann K;108937]NIX! Der er jeg benhård!
Måske netop fordi jeg har kendt temmelig mange, der absolut skulle søle alt til i ketchup :smiley: De anede reelt ikke, hvordan maden smagte…[/QUOTE]

Har du overvejet om det var fordi de ikke kunne li’ din mad? -høhø

Men jeg vil stadig fastholde, at det er uhøfligt, at nægte at udlevere ketchup, hvis der bliver bedt om det.

[quote=Vivi_Fletcher;108950]Har du overvejet om det var fordi de ikke kunne li’ din mad? -høhø

Men jeg vil stadig fastholde, at det er uhøfligt, at nægte at udlevere ketchup, hvis der bliver bedt om det.[/quote]

Det kommer jeg såmænd nemt om ved… det findes ikke i huset! Hvordan skulle jeg dog vide, at folk har den slags vaner:p

Jeg er enig med flertallet i denne tråd, man spiser, hvad der bliver serveret og er der noget, man ikke bryder sig om, må man gå uden om det! Færdig!

Eneste undtagelse, jeg kan komme i tanke om, er hvis der serveres noget, som ikke er helt almindeligt a la indmad, frølår, snegle og den slags specielle ting, som jeg alligevel aldrig ville servere for gæster, med mindre jeg vidste, at alle er helt vilde med det.

I dit første indlæg spørger du, hvor meget vi andre ville gøre i hensyntagen til andre menneskers kræsenheder.

Vores relationer til vores familier hver især er jo meget forskellige fra familie til familie, så når nu du spørger her i dit senere indlæg, hvad vi ville sige til sådan en sms, så lige for mit eget vedkommende ville det af mig ikke blive opfattet som flabet :inlove:

Jeg synes…
at denne tråd er løbet af sporet.

For øvrigt sker det ofte - og det er da meget menneskeligt :slight_smile:

Men nu handler tråden jo ikke om
"noget meget specielt at spise “á la kattelår” o.s.v.

Jeg synes; at vi skal holde os til tråden.
Ellers er den jo ikke til nogen hjælp…

Kærlig hilsen
Mona

Lena - Jeg ville blive stødt over sådan en sms - havde jeg selv spurgt min mor, jeg har tænkt mig at servere det her, vil det passe jer? Jamen så havde sms’en bare været super. Men fordi jeg fortæller hvad mine planer er ville jeg synes det var trælst at få at vide at jeg skal lave noget andet pga. en person.
Jeg tror det var Johnny og MiSi (og evt. andre) der fortalte om deres vane med at tage noget supplerende med - f.eks. i form af sunde ting etc., det ville jeg synes var en super løsning.
Havde din mor hørt menuen og så skrevet - “det lyder godt. Glæder mig til at smage din lagkage, men vi tager lige en bøtte is med til Mike, han er ikke så glad for lagkage. Er det ok?” Så havde jeg da bare sagt super - det gør I bare. (Evt. måske reageret ved at sige - ej, det behøver I da ikke. Sørger da bare lige for at der er lidt is til ham ved siden af så)
For mig kommer det meget an på hvordan det er skrevet og om det er uopfordret eller ej.

[quote=Eva K;108995]Lena - Jeg ville blive stødt over sådan en sms - havde jeg selv spurgt min mor, jeg har tænkt mig at servere det her, vil det passe jer? Jamen så havde sms’en bare været super. Men fordi jeg fortæller hvad mine planer er ville jeg synes det var trælst at få at vide at jeg skal lave noget andet pga. en person.
Jeg tror det var Johnny og MiSi (og evt. andre) der fortalte om deres vane med at tage noget supplerende med - f.eks. i form af sunde ting etc., det ville jeg synes var en super løsning.
Havde din mor hørt menuen og så skrevet - “det lyder godt. Glæder mig til at smage din lagkage, men vi tager lige en bøtte is med til Mike, han er ikke så glad for lagkage. Er det ok?” Så havde jeg da bare sagt super - det gør I bare. (Evt. måske reageret ved at sige - ej, det behøver I da ikke. Sørger da bare lige for at der er lidt is til ham ved siden af så)
For mig kommer det meget an på hvordan det er skrevet og om det er uopfordret eller ej.[/quote]

Kære Eva…

Jeg ville finde det direkte uopdragent at komme med “sit eget”

med mindre man er syg. Diabetes m.v.
Mange gode hilsner
Mona

[quote=Battlestar;108707]der kan jeg godt følge dig Misi - jeg går også laangt for at finde ud af hvad min gæster kan lide - jeg spørger og interesserer mig og gør hvad jeg kan for at være en go vært… selvfølgelig… for hvem vil ikke gerne have glade gæster :slight_smile:

men - omvendt synes jeg også man har en forpligtelse til at være en god gæst!! at udvise et minimum af pli og dannelse

men man har - IMHO - en forpligtelse som gæst til at honorere det arbejde værten lægger for dagen og respektere de valg værten træffer… [/quote]
Tak :slight_smile:
Jeg tror ikke, at vi er så uenige, os, der har hver sit bud i denne tråd.
Vi vil gerne gøre vore gæster veltilpasse, som om de var hjemme.
Og vi vil også selv gerne være velkomne gæster, der gør værten glad.
Det er IMHO 99% ‘piece of cake’, hvis I vil undskylde ordspillet.
Man kender sine venner (og evt familie), og deres præferencer, og ellers spørger man hellere en gang for meget end for lidt - no prob mellem venner (jeg skal selv have tjekket op inden 13/2…)
Men jeg fornemmer (som jeg også nævner i mit første indlæg i tråden), at lige netop her (og mht den SMS, det hele handler om), så er der andet og mere på banen.
Dels nogle familiestridigheder (noget, manden har gjort engang), og noget med kommunikationen (SMS kan være for kortfattet og begrænset et medie til vigtige, følelsesladede emner).
Så hvis det bare handler om maden og præferencer, så tænker jeg, at som jeg har oplevet mine jule-festligheder “post festum” = nytårskure i januar, så har jeg spist det, jeg syntes, jeg kunne, og savnet lidt supplement. Men det har ikke været noget problem.
Den kirke, jeg arbejder i, er meget selskabelig, og har i 2 omgange inviteret på frokost/aften-nytårskur/fernisering. Indledt med et pølsebord, hvor jeg den ene gang kaprede en bunke æggestand med broccoli samt kerne-rugbrød - og anså det vigtigste for at bidrage til at feste sammen med de søde kolleger. Smagsmæssigt synes jeg personligt, at rugbrød med rigtigt smør er en stor delikatesse i sig selv:savle: , men de serverede Kærgården og ikke smør! I mine øjne ren kulinarisk forbrydelse :stuck_out_tongue:
Never nu mind, senere kom der oste :savle: , og da kagen kom, var det helt forgæves, jeg var mere end mæt :thumbup:
I søndags (2.omgang) fik jeg en spøjs, men OK frokost af kernerugbrød med Kærgården, minitomater, gulerodsstave, og oste-“rejer” - og snebryg til :thumbup: (og chokolader til dessert :thumbup: ). No prob i det gode selskab af herlige, gode kolleger.
Men familie er en anden sag for mig. Uanset, at de har serveret Karolinebøgernes ris-champignonpostej for mig sære, kræsne vegetar, så siger jeg nej tak til deres invitationer.
Jeg har nemlig ingen fødevareallergier - men dårlig stemning, falske facader og spil for galleriet i privatlivet? De “anretninger” siger jeg nej tak til.
Og SMS og lagkage af is eller ej, så får jeg stadig indtrykket af, at denne tråd ikke handler om mad og pli som vært eller gæst, men om familie og kommunikation.
Det er langt sværere at håndtere end kostpræferencer IMHO :slight_smile: og ultra-svært at råde i :slight_smile: :S :? (:ked:)
Var det mig, ville jeg servere det, jeg havde planlagt, og afhængigt af mit forhold til “kagehaderen” servere is-“trøfler” fra Brugsen eller ej.
For ja, jeg gør forskel på folk. Venner får særbehandling! Resten bliver ikke inviteret, uanset blodets bånd :rock:
Kære Lena, i dette (som i så meget andet) må du lytte til dit hjertes og din samvittigheds stemme, og gøre det, som du nu og fremover vil have det bedst med. Sæt din sjælefred højt!
Et personligt valg er sjældent omkostningsfrit. Men når det er det, man har det bedst med, så må man træffe det.
L… eller lagkage :stuck_out_tongue: Det ved kun du, da det er din familie.
Tænk det igennem, og mærk efter. Så ved du, hvad det rigtige er :thumbup: :ok: helt uanset menuen :slight_smile:

(Jeg ville hygge igennem med boller uden smør, og varm kakao :savle: :savle: :savle: )

Begrundelsen for mit svar er egentligt meget kort.

Lenas mor “forlanger” at Lena køber en islagkage - Hun spørger ikke om der er andre alternativer til lagkagen.

Lena har ikke mange midler for tiden - og alligevel “forlanger” Lenas mor, at der tages hensyn til Mike.

Nul - ikke i min verden.

Mike må mande sig op, og tage det der kommer på bordet. Jeg kan ikke se, at Lena skulle tage ekstra hensyn til Mike, fordi han ikke lige bryder sig om lagkage. Og da slet ikke med et “forlangende” om en islagkage.

:thumbdown:

Jeg er kold - og sikkert også træls. Jeg er normalt en god vært og en god gæst - også selvom der kommer noget på bordet, jeg ikke lige er vild med.