Tandpine

:S :S :S

ADVARSEL !!

Dette bliver en ren ynketråd om mit livs første tandpine :besvimer:

Hos tandlægen i går :

Min tandlæge havde et par teorier :

nervebetændelse, en revne i tanden eller noget tredje jeg ikke kan huske

Der blev taget røntgenbilleder, der intet viste om nervebetændelse eller andet djævelskab.

Har/havde en stor plombe i tanden, den var hun nødt til at bore ud for at se om der skulle være en revne i tanden - og jo ! det var der.

Så blev hun i tvivl, om hun skulle lave en rodbehandling med det samme - men valgte at prøve at se om det kan undgås.

Hun har sat noget hvidt noget på, rundt om hele tanden - og lagt noget smertelindrende nellikeolie ned i tanden.

Jeg kunne INTET mærke, for hun havde givet mig en MEGAbedøvelse.

Men jeg er så skuffet over, at jeg stadig har lige så ondt som før behandlingen - den tanke havde jeg slet ikke gjort mig.

Og nu skal jeg tilbage i morgen til en rodbehandling, da det hun har lavet ikke har hjulpet det mindste.

Jeg har desværre mistet troen på, at en rodbehandling kan hjælpe mig - så lige nu er jeg rigtig øv over det hele.

(og når man som jeg lider af tandlægeskræk, er det IKKE fedt at få mulige diagnoser - for så at få at vide at hun en anden kunde klokken 10.30 - men at hun kunne lægge bedøvelsen med det samme og så kunne jeg gå en tur på 3 kvarter og komme tilbage)

:besvimer::besvimer::besvimer::besvimer:

Forstår sagtens, hvis I for længst er hoppet ud af tråden…:høhø: :S

Odontofobi er noget fanden har skabt.
Jeg føler i den grad med dig.
Jeg er heller ikke udpræget begejstret for tanedlægebesøg. Dog er det blevet bedre her på mine voksne dage.

[QUOTE=kamikaze;603743]Odontofobi er noget fanden har skabt.
Jeg føler i den grad med dig.
Jeg er heller ikke udpræget begejstret for tanedlægebesøg. Dog er det blevet bedre her på mine voksne dage.[/QUOTE]

:hjerte::hjerte:

Tak, sødeste…

Mit er noget underligt noget :

det er tiden op til tandlægebesøget, der er det værste - når først jeg sidder der og er bedøvet, er jeg rimeligt ligegyldig…

(PS : hun har et fjernsyn hængende i loftet - og jeg kom altzå til at grine højt inde i mig selv - for lige pludselig var der et billede af den største KOP på skærmen… og den havde lissom været nævnt i mine ulideligt mange indlæg om tandlægen - så jeg følte at både Chica og Ann K var hos mig) :høhø:

En rodbehandling slår tanden ihjel. Man dræber simpelthen nerven og fjerner den…og så kan den fysisk ikke gøre ondt mere. Men i mellemtiden skal du bede din læge eller tandlæge om at give dig noget ordentligt smertestillende.

Hvis tanden har en lille revne, kan revnen være gået ned i tandroden…og det gør altså hammer mega ondt. Hvilken tand i rækken er det ? Man kan nemlig overveje at fjerne sådan en tand hvis den er revnet ned i roden.

[QUOTE=Tante Tut;603742]Og nu skal jeg tilbage i morgen til en rodbehandling, da det hun har lavet ikke har hjulpet det mindste.

Jeg har desværre mistet troen på, at en rodbehandling kan hjælpe mig - så lige nu er jeg rigtig øv over det hele.[/QUOTE]

Heldigvis betyder det ikke så meget, om du tror på det eller ej - det hjælper alligevel :høhø:

[QUOTE=Chicabee;603746]En rodbehandling slår tanden ihjel. Man dræber simpelthen nerven og fjerner den…og så kan den fysisk ikke gøre ondt mere. Men i mellemtiden skal du bede din læge eller tandlæge om at give dig noget ordentligt smertestillende.

Hvis tanden har en lille revne, kan revnen være gået ned i tandroden…og det gør altså hammer mega ondt. Hvilken tand i rækken er det ? Man kan nemlig overveje at fjerne sådan en tand hvis den er revnet ned i roden.[/QUOTE]

:S

Dét var den tredje mulighed - og det vil jeg helst ikke.

Ehm… vi har de der 4 fortænder i over- og undermund - og det er nummer 4 tand i undermunden - en af de store hjørne/kindtænder.

Har været inde og læse om revner i en tand og har læst, at det skal have sin tid efter behandling, før man går til en rodbehandling :kryds:

Problemet er, at det gør lige så ondt oppe i øret - og det fokuserer tandlægen ret meget på.

Overvejer at få en antibiotika-kur - hvis det alligevel er en nervebetændelse ?? :gruble:
(selvom tandlægen sagde, at det ikke ville hjælpe)

TUT…den store tandnerve ligner en hestesko, som går fra undermund forbi øret og op til overmund. Hvis der er hul ned til kæbeknoglen, kan man få frygtelige smerter op i øret. Jeg ville da helt sikkert mene du skal afprøve antibiotika NU.

[QUOTE=Tante Tut;603754]Overvejer at få en antibiotika-kur - hvis det alligevel er en nervebetændelse ?? :gruble:
(selvom tandlægen sagde, at det ikke ville hjælpe)[/QUOTE]

Hør nu efter, hvad tandlægen siger, og lad være med at læse om alle mulige og umulige symptomer og behandlinger på nettet. Det er - så vidt jeg kan fornemme - ikke til den store hjælp for dig. Snarere tværtimod. Hvis du endelig absolut skal gøre noget, så snak med din læge og få hans/hendes vurdering af smerterne i øret. Den vil nok være mere kvalificeret end din egen diagnose :slight_smile:

:):slight_smile:

Prøver at gå ned til min læge…

:slight_smile:

HAR talt med min læge, var der i mandags for at få tjekket mit øre i håbet om at det var fra øret og ned til tanden - men min trommehinde var fin.

Hun talte dog også om nervebetændelse - så jeg napper hende lige igen… og håber på en kur af en eller anden art… :cool:

Den tand , som jeg pt har rigtig godt gammeldags ONDT i, er en rigtig problemtand…
Jeg skal nok lige nævne, at jeg er et offer for den gammeldags skoletand"pleje" fra halvfjerdserne, hvor selv den mindste lille misfarvning på en tand blev vurderet som et hul og behandlet derefter… Mine kindtænder (både molarer og præmolarer) består derfor idag mest af alt af enorme fyldninger med lidt emalje rundt om. Jeg ER blevet adviseret om at jeg formentlig ikke vil kunne beholde mine kindtænder hele livet - på et tidspunkt skal de måske endda hives ud og erstattes af en bro :thumbdown:
(Jeg har, siden jeg kom ud af den kommunale skoletandpleje, kun haft et eneste begyndende hul i en tand - i en visdomstand, som ikke var kommet helt frem og som derfor ikke kunne rengøres ordentlig. Tanden blev fjernet… )

Nå, men tilbage til min dumme tand…
Sidste år i februar knækkede tanden . et kæmpestykke af emaljen forsvandt… Til tandlæge og få repareret skaden… Og siden da har tanden bare været " mærkelig"! Underligt løs i det og med vekslende smerter. Da jeg var i Australien havde jeg et par dage, som virkelig ikke var spor morsomme - og havde naturligvis ikke tid til at gøre noget ved det, fordi det var under vores store rundrejse… Hjemme igen har det været sådan lidt op og ned - men siden omkring november har der ikke været så synderligt meget galt…
Så begyndte jeg at få kæbehulebetændelserne… tre lige i rap… Og om de har haft nogen indflydelse ved jeg jo ikke - men smerterne startede igen…

Jeg var virkelig bange for om roden var knækket og tanden skulle fjernes…det gør simpelthen jagende ondt at komme til at tygge med tanden og jeg kan ligefrem se at jeg er godt og grundigt hævet…
Men heldigvis viste røntgen at roden er hel - blot godt og grundigt betændt…
Så nu får jeg penicillin … Vepicombin og metro-et-eller-andet… og kan faktisk godt mærke at smerterne er ved at fortage sig :slight_smile:
Om små 14 dage skal jeg så til tandlægen og have foretaget en rodbehandling af den dumme tand…
Og kan så se frem til nogle år, inden den formentlig knækker igen… til den tid skal der så formentlig en krone på, hvis altså ikke tanden knækker helt ned i roden…
Men den tid - den sorg :smiley:

:?:?

Ann :

Hvordan får du konstateret kæbehulebetændelse - og trækker det smerterne med op i øret ??

Måske er det det, jeg har ??

Min tandlæge sagde, at mange af de gamle fyldninger med sølv er noget skidt - fordi sølvet med tiden får tanden til at udvide sig, og det får tanden til at revne :s:S

OG at man tit ser, at den samme tand i modsatte side reagerer på samme måde, hvis der er sølv i den :besvimer::besvimer::besvimer:

God bedring med tanden, Tut!

Når jeg læser denne slags tråde, sender jeg er venlig tanke til mine forældre. Vi havde ikke ret mange penge, men alligevel valgte de at vi ikke skulle gå til skoletandlæge, netop fordi de dengang var helt hysteriske med et bor. Resultatet er at jeg den dag i dag, som 45-årig stadig kun har en lille plomb i en kindtand. Jeg fik den da jeg var 8 og den har aldrig været skiftet. Jeg har aldrig prøvet at have tandpine eller andre problemer.

Nå ja - og så kan jeg vist også takke min far for den genetiske side af sagen :wink:

Og min gamle tandlæge, der syntes at jeg skulle have trukket mine visdomstænder ud som 18-årig selvom de intet fejlede. Jeg troede at han var sindsyg, men hans argument var at man ingen brug har for dem, der bliver næsten altid problemer med dem senere i livet og at kæben på en 18-årig er langt mere elastisk end den vil være senere, så udtrækningen ville være piece of cake i modsætning til hvis jeg var ældre og der var problemer med dem. Så de røg alle 4 ud for mange år siden og nu har jeg en bekymring mindre i verden.

:skrige::skrige::skrige::skrige::skrige::skrige::skrige:

Har lige ringet til lægen, jeg må ikke få antibiotika - men jeg må godt gå til ørelægen !!!

:skrige::skrige::skrige::skrige::skrige::skrige::skrige:

Mine visdomstænder er en historie for sig… der er nemlig ikke plads i min kæbe til dem, så de er alle fjernet…

Therese… Kæbehulebetændelse… jo - prøv at trykke på siden af næseroden, men ud mod kinden, lidt under øjet, nærmet i en lige linie under øjets “inderside”… det gør ONDT, hvis du har kæbe- eller bihulebetændelse! Kinden kan også hæve en smule… og så får jeg ondt i mit venstre øje - ja, underligt symptom, I know! :)… Det hele er ledsaget af den mest modbydelige hovedpine, som er værst om morgenen og kan kliinge en smule af ud på eftermiddagen (især, hvis man har taget piller nok :wink: )

[QUOTE=Ann K;603808]Mine visdomstænder er en historie for sig… der er nemlig ikke plads i min kæbe til dem, så de er alle fjernet…

Therese… Kæbehulebetændelse… jo - prøv at trykke på siden af næseroden, men ud mod kinden, lidt under øjet, nærmet i en lige linie under øjets “inderside”… det gør ONDT, hvis du har kæbe- eller bihulebetændelse! Kinden kan også hæve en smule… og så får jeg ondt i mit venstre øje - ja, underligt symptom, I know! :)… Det hele er ledsaget af den mest modbydelige hovedpine, som er værst om morgenen og kan kliinge en smule af ud på eftermiddagen (især, hvis man har taget piller nok :wink: )[/QUOTE]

:tak::tak:

Tak… så er det ikke det jeg har… hovedpine har jeg dog… årh, sikke et pyllerhoved jeg er - men det gør bare sååååååååååååååååå ondt… :uha::uha:

Nu må jeg vende mine tanker POSITIVT til i morgen og sige, at selvfølgelig hjælper en rodbehandling…

At de 2000 jeg allerede har lagt dernede, så ikke er nok er en mindre detalje for en skotte som mig :besvimer: :uha: :yikes: :cool:

Hvis det er betændelse, så hedder opskriften Vepicombin, har du smerter hedder det Ibuprofen 600 mg (1 stk sammen med to skt Panodil eller anden paracetamol) 2-3 gange dagligt…

Jeg står selv og skal have den helt store tur, så sommeren kommer til at foregå i tandlægestolen. Der er 6 tænder i overmunden (alle kindtænder faktisk) der skal trækkes ud, så vi er nu ude i Unitor (protese)…

[QUOTE=Helene;603813]Hvis det er betændelse, så hedder opskriften Vepicombin, har du smerter hedder det Ibuprofen 600 mg (1 stk sammen med to skt Panodil eller anden paracetamol) 2-3 gange dagligt…

Jeg står selv og skal have den helt store tur, så sommeren kommer til at foregå i tandlægestolen. Der er 6 tænder i overmunden (alle kindtænder faktisk) der skal trækkes ud, så vi er nu ude i Unitor (protese)…[/QUOTE]

:s:S

Har lige taget to Pinex - har ikke andet, og jeg kan ikke tåle noget med acetylsalisylsyre (staves ?) … har også lige talt med min tandlæge og sagt, at behandlingen i går ikke har hjulpet det mindste - og hun har lovet mig, at i morgen efter rodbehandling bliver jeg smertefri

:kryds::kryds::kryds:

Tak for alle jeres indlæg, nu vil jeg prøve at spare jer for flere ynkelige indlæg til i morgen efter endt behandling - og der skulle det gerne se sådan her ud :

:juhu: :klap: :klapper: :slight_smile: :ok: :wehu: :thumbup: :rock:

Stakkel Tut

[QUOTE=Chicabee;603840]Stakkel Tut

[/QUOTE]

:ked::ked::ked:

Jae… jeg er en stakkel… :høhø: