Tandpine

Og lov mig så at hvis du - efter rodbehandlingen - oplever smerte fra tanden…så går du til tandlægen istedet for at gå og lide derhjemme i stilhed med masser af dårlige undskyldninger.

Jeg fik lavet min første rodbehandling sidste efterår og gik derefter i seks måneder og fik tiltagende ondt. Min undskyldning var at jeg ikke havde råd til at gå til tandlægen og få gjort noget ved det og “det var jo min første rodbehandling, så måske var det her meget normalt og den skulle lige have tid til at falde til ro.”

Da jeg endelig fik kontaktet tandlægen havde jeg så ondt at jeg bare skulle røre ved tanden med min tungespids så gav det jag i hele hovedet. Tænderne ved siden af var også begyndt at føles underlige.

Kom ind til tandlægen…15 minutter i stolen og et røntgenbillede senere var jeg udstyret med en tand der var gjort meget kortere (den var alt, alt for høj og derfor overbelastet) og en recept på noget heftigt antibiotika for selvom tandlægen ikke kunne se noget betændelse var det ikke ensbetydende med at den ikke var der som han sagde.

Ingen regning, eneste udgift var til penicillinen på apoteket og fire dage inde i min ti dages kur var alle smerter pist borte og der har ikke været noget siden.

Så hvis du kan mærke noget i tanden bagefter så afsted inden det eventuelt bliver værre - en rodbehandlet tand skal være følelsesløs.

Jeg kan for øvrigt sagtens identificere mig med dine kvaler…jeg er også ved at DØ fra jeg træder ind i tandlægeklinikken og til jeg sidder i stolen. Der lugter af tandlæge, man kan næsten altid høre et bor et eller andet sted i det fjerne og jeg ender altid med at give min stakkels tandlæge det mest klamme håndtryk :tihi:

Men ganske som dig gør det mig intet når jeg først ligger i stolen - hvis han altså bare bedøver mig…og det er heldigvis endnu en ting min nye tandlæge er en knag til :thumbup:

der er bare ikke noget så slemt som tandpine og man bliver virkelig pirrelig. jeg har været igennem 3 rodbehandlinger og inden man kommer til tandlægen har man mere ondt end hvad godt er, tænk sig at noget overhovedet kan gøre så ondt. jeg føler virkelig med dig tut.

jeg har som sådan ikke tandlægeskræk, er mere skrækslagen overfor regningen, men jeg hader at komme til tandlæge, bare lugten hos en tandlæge er nok til at jeg får det dårligt.

kommer da lige il at tænke på engang jeg var ved en anden tandlæge end min normale tandlæge som var på ferie, den tandlæge jeg var hos var ryger og da han proppede sine nikotin-befængte fingre ind i min mund smagte de af vammel tobak osv, det var så ulækkert så ulækkert, men min tandpine var en rigtig av av av så jeg lod ham gøre arbejdet færdigt, men jeg påtalte det kraftigt bagefter

[QUOTE=Gizzemissen;603971]Og lov mig så at hvis du - efter rodbehandlingen - oplever smerte fra tanden…så går du til tandlægen istedet for at gå og lide derhjemme i stilhed med masser af dårlige undskyldninger.

Jeg fik lavet min første rodbehandling sidste efterår og gik derefter i seks måneder og fik tiltagende ondt. Min undskyldning var at jeg ikke havde råd til at gå til tandlægen og få gjort noget ved det og “det var jo min første rodbehandling, så måske var det her meget normalt og den skulle lige have tid til at falde til ro.”

Da jeg endelig fik kontaktet tandlægen havde jeg så ondt at jeg bare skulle røre ved tanden med min tungespids så gav det jag i hele hovedet. Tænderne ved siden af var også begyndt at føles underlige.

Kom ind til tandlægen…15 minutter i stolen og et røntgenbillede senere var jeg udstyret med en tand der var gjort meget kortere (den var alt, alt for høj og derfor overbelastet) og en recept på noget heftigt antibiotika for selvom tandlægen ikke kunne se noget betændelse var det ikke ensbetydende med at den ikke var der som han sagde.

Ingen regning, eneste udgift var til penicillinen på apoteket og fire dage inde i min ti dages kur var alle smerter pist borte og der har ikke været noget siden.

Så hvis du kan mærke noget i tanden bagefter så afsted inden det eventuelt bliver værre - en rodbehandlet tand skal være følelsesløs.

Jeg kan for øvrigt sagtens identificere mig med dine kvaler…jeg er også ved at DØ fra jeg træder ind i tandlægeklinikken og til jeg sidder i stolen. Der lugter af tandlæge, man kan næsten altid høre et bor et eller andet sted i det fjerne og jeg ender altid med at give min stakkels tandlæge det mest klamme håndtryk :tihi:

Men ganske som dig gør det mig intet når jeg først ligger i stolen - hvis han altså bare bedøver mig…og det er heldigvis endnu en ting min nye tandlæge er en knag til :thumbup:[/QUOTE]

:ok::ok:

Jeg lover både dig og mig selv at gå tilbage, hvis jeg efter i morgen stadig har ondt.

Nu har jeg gået med den ondeste tandpine/ørepine i snart 14 dage - og dét ønsker jeg ikke for min værste fjende at opleve ! :besvimer::besvimer:

Mit gør ondt hele tiden, som en borende smerte og bøjer jeg mig ned - så dunker det for vildt !!

Nu, hvor du har lettet dit hjerte mht tandlægeskræk, kan jeg vist godt røbe (men kun til dig) - at da jeg trådte ind sagde jeg :

jeg dør om 5 minutter - så ved du det til tandlægen

:pose::pose::pose:

[QUOTE=Johnny;603979]der er bare ikke noget så slemt som tandpine og man bliver virkelig pirrelig. jeg har været igennem 3 rodbehandlinger og inden man kommer til tandlægen har man mere ondt end hvad godt er, tænk sig at noget overhovedet kan gøre så ondt. jeg føler virkelig med dig tut.

jeg har som sådan ikke tandlægeskræk, er mere skrækslagen overfor regningen, men jeg hader at komme til tandlæge, bare lugten hos en tandlæge er nok til at jeg får det dårligt.

kommer da lige il at tænke på engang jeg var ved en anden tandlæge end min normale tandlæge som var på ferie, den tandlæge jeg var hos var ryger og da han proppede sine nikotin-befængte fingre ind i min mund smagte de af vammel tobak osv, det var så ulækkert så ulækkert, men min tandpine var en rigtig av av av så jeg lod ham gøre arbejdet færdigt, men jeg påtalte det kraftigt bagefter[/QUOTE]

:s:S:S

JA !!

Tandpine gør seriøst ondt !

Og havde jeg ikke været sådan et fjols, og ræd for tandlægen (og regningen) :høhø: - så havde jeg gået derned for længst.

Synes egentlig ikke, at der lugter grimt - men lydene ?!

:besvimer::besvimer:

Og så er det godt nok uleks med en tandlæge, der har hænder der lugter af nikotin - føj !

Både tandlæge og hjælper havde handsker på - det ved jeg så ikke lige om er normalen ??

Nu skal det bare overstås i morgen - jeg er heller ikke så forelsket i at få en bedøvelse, der virker i 5-6 timer og gør at jeg slet ikke kan mærke min tunge/kæbe/kind - det er en væmmelig fornemmelse. :høhø:

Puhaa søde Tutten, selvom jeg bor helt hernede - Så kan jeg virkelig mærke din frygt …

Jeg var tandlæge skræk hele mit “ungdomsliv” … Og det var pga jeg fik tandpine i sommerferien , og der havde skoletandlægen jo lukket, kom hen til de voksene, og han rev sku en tand ud på mig UDEN bedøvelse jeg var 6 år gammel - Jeg kan huske det den dag i dag ! :confused:

Siden der, tuede brølende jeg når jeg skulle afsted og det endte med at jeg ikke var afsted i 5 år, og jeg endte ud med rødne tænder, også måtte jeg jo overvinde den skræk, men det var svært - Jeg endte så ud med at få lattergas, og det gjorde stor sager - Og efter der, kom jeg til alle mine tandlæge tider …

Nu efter jeg har skiftet over til voksen tandlæge - har der vært lidt problemer, men min tandlæge er fantastisk … Jeg er ikke bange mere - Men har da stadig svedige hænder - men ingen ting i forhold til !

Men en ting Tut - Det er sku flot af dig at overvinde den angst - håber at du efter i morgen er smertefri …

krammmer…

[QUOTE=Lotte;603995]Puhaa søde Tutten, selvom jeg bor helt hernede - Så kan jeg virkelig mærke din frygt …

Jeg var tandlæge skræk hele mit “ungdomsliv” … Og det var pga jeg fik tandpine i sommerferien , og der havde skoletandlægen jo lukket, kom hen til de voksene, og han rev sku en tand ud på mig UDEN bedøvelse jeg var 6 år gammel - Jeg kan huske det den dag i dag ! :confused:

Siden der, tuede brølende jeg når jeg skulle afsted og det endte med at jeg ikke var afsted i 5 år, og jeg endte ud med rødne tænder, også måtte jeg jo overvinde den skræk, men det var svært - Jeg endte så ud med at få lattergas, og det gjorde stor sager - Og efter der, kom jeg til alle mine tandlæge tider …

Nu efter jeg har skiftet over til voksen tandlæge - har der vært lidt problemer, men min tandlæge er fantastisk … Jeg er ikke bange mere - Men har da stadig svedige hænder - men ingen ting i forhold til !

Men en ting Tut - Det er sku flot af dig at overvinde den angst - håber at du efter i morgen er smertefri …

krammmer…[/QUOTE]

:s:S:

Jeg er sikker på, at alle os med tandlægeskræk har en dårlig oplevelse med os - for skoletandlægerne var ikke de mest blide og søde at komme til…:muhaha:

Ja, jeg indrømmer genre at jeg ikke er glad for det - men nu skal det bare gøres færdigt - og så vil jeg bede den gode tandfe om aldrig at få tandpine igen :engel2:

[QUOTE=Tante Tut;603991]Både tandlæge og hjælper havde handsker på - det ved jeg så ikke lige om er normalen ??

Nu skal det bare overstås i morgen - jeg er heller ikke så forelsket i at få en bedøvelse, der virker i 5-6 timer og gør at jeg slet ikke kan mærke min tunge/kæbe/kind - det er en væmmelig fornemmelse. :høhø:[/QUOTE]

Hos min tandlæge bruger de både handsker OG masker! Jeg tror, det er meget normalt i hvert fald at bruge handsker nu om dage.

Det er en væmmelig fornemmelse at være bedøvet i det halve hoved - især i tungen. Det er faktisk det, jeg synes, der er værst ved at gå til tandlæge.

[QUOTE=galath;604001]Hos min tandlæge bruger de både handsker OG masker! Jeg tror, det er meget normalt i hvert fald at bruge handsker nu om dage.

Det er en væmmelig fornemmelse at være bedøvet i det halve hoved - især i tungen. Det er faktisk det, jeg synes, der er værst ved at gå til tandlæge.[/QUOTE]

:slight_smile:

Ok, så er det nok meget almindeligt med handsker .

Ja… det er en meget mærkelig følelse, at halvdelen af munden er væk.

Var lidt tør på læberne, efter besøget - så skulle lige have lidt læbepomade på - og jeg er da slemt glad for, at det ikke var en pink læbestift - for den kartede bare rundt på underlæben, uden jeg kunne mærke hvor den ramte…:tihi:

Dårlige oplevelser hos skoletandplejen?

Tjaaaa…skal vi nævne heksen der rev tre tænder ud af munden på mig fordi jeg bed hende da hun mente jeg for længe havde vaklet mellem stik eller lattergas og ville tvinge min mund åben. Har aldrig nogensinde set min mor så vred som hun var den dag. Heldigvis for tandlægen var det tre mælketænder der røg…og de sad ikke engang løst :yikes: To af dem slugte jeg også :tihi:

Og bedøvelse?

Den værste jeg har prøvet var hos mine forældres gamle tandlæge. Han mente at bedøvelse var for svagpissere så han var ikke just ekspert i at lægge den. Så da jeg krævede bedøvelse før han lavede et hul gav han et stik inderst i munden, ordnede tanden før den overhovedet nåede at virke og så kunne jeg bruge de næste fem timer med at forsøge at undgå at blive kvalt i min tunge eller mit mundvand, for det eneste han havde bedøvet var min drøbel og min tunge…ubehageligt.

En interessant observation angående korrekt lagt bedøvelse ved behandling af en præmolar:

Sidder tanden i undermunden har man den der lamme fornemmelse i bunden af kinden, kæben og lidt over halvvejs henad underlæben og man savler i den bedøvede mundvig når man drikker. Andre kan dog sjældent se at man døjer.

Sidder tanden i overmunden føler man sig ikke helt så lammet i ansigtet, bare følelsesløs i kinden og har en prikkende fornemmelse i den ene side af næsen. Til gengæld får man Sylvester Stallone ansigt hvor ansigtstrækkene hænger lidt i den ene side så andre også kan se det :tihi:

:uha::uha::uha:

Ja, jeg har desværre selv en slem oplevelse i tornysteret fra skoletandlægen ! :muhaha:

Og jeg har hørt om mange andre, og nu også dig… håber sandelig, at de har ændret taktik siden :besvimer:

Samme hos min tandlæge. Det falder mig for at brugen af handsker startede i slut-80’erne i forbindelse med HIV-smittefaren. Ville ønske at min skoletandlæge havde brugt maske…hun lugtede altid af kaffe og leverpostejmadder når jeg var til tjek :wink:

Synes selv AFGJORT at bedøvelsen er det der gør det hele så frygteligt, dén fornemmelse kan jeg bare SLET IKKE have!!!

Synes også det er tanken om bedøvelsen der gør at jeg NÆSTEN IKKE kan overskue at gå til tandlægen - og det sjove er, at jeg bagefter egentlig ikke synes det er så slemt, men jeg får altså altid hidstet en stemning op inden næste bedøvelse alligevel…og så er jeg lige vidt.

Synes også det er underligt de ikke bare kan bedøve så det passer bare nogenlunde med behandlingen. Det der med at gå derfra og være bedøvet 4-5 timer ekstra, er simpelthen ulidligt og gør hele oplevelsen rigtig ØV.

Jeg har til dato aldrig været bedøvet pga et tandlægebesøg (har fyldninger i alle kindtænder) - og efter Jeres beretninger, er det heller ikke noget jeg vil i fremtiden.

[QUOTE=Helene;604025]Synes selv AFGJORT at bedøvelsen er det der gør det hele så frygteligt, dén fornemmelse kan jeg bare SLET IKKE have!!!

Synes også det er tanken om bedøvelsen der gør at jeg NÆSTEN IKKE kan overskue at gå til tandlægen - og det sjove er, at jeg bagefter egentlig ikke synes det er så slemt, men jeg får altså altid hidstet en stemning op inden næste bedøvelse alligevel…og så er jeg lige vidt.

Synes også det er underligt de ikke bare kan bedøve så det passer bare nogenlunde med behandlingen. Det der med at gå derfra og være bedøvet 4-5 timer ekstra, er simpelthen ulidligt og gør hele oplevelsen rigtig ØV.[/QUOTE]

:rock::rock::rock:

HØRT !! ENIG !!

Har oz bestemt mig for at spørge i morgen om det er muligt med en bedøvelse, der ikke varer fra klok 10-15 lissom i går… det må da være muligt ?!:?

Jeg tror ikke, vi havde skoletandlæge der, hvor jeg voksede op (langt, langt ude på landet ovre i Jylland), så det har jeg ingen uheldige oplevelser med. Til gengæld var vores lokale tandlæge narkoman og alkoholiker, så man var virkelig i trygge hænder :høhø: Det kunne man godt slippe af sted med i sådan en lille landsby dengang i slutningen af 60’erne og begyndelsen af 70’erne.

JA !!

Tandpine gør seriøst ondt !

Og havde jeg ikke været sådan et fjols, og ræd for tandlægen (og regningen) :høhø: - så havde jeg gået derned for længst.

Synes egentlig ikke, at der lugter grimt - men lydene ?!

:besvimer::besvimer:

Og så er det godt nok uleks med en tandlæge, der har hænder der lugter af nikotin - føj !

Både tandlæge og hjælper havde handsker på - det ved jeg så ikke lige om er normalen ??

Nu skal det bare overstås i morgen - jeg er heller ikke så forelsket i at få en bedøvelse, der virker i 5-6 timer og gør at jeg slet ikke kan mærke min tunge/kæbe/kind - det er en væmmelig fornemmelse. :høhø:[/QUOTE]

husk så at mens du er bedøvet at ha savlekluden klar, for man er helt og aldeles følelsesløs i munden og har ikke styr på mundvandet el noget

UHA…jeg har så meget tandlægeskræk at jeg slet ikke tør læse tråden :uha:
Jeg vil hellere have huset fyldt med taranteller end jeg vil til tandlæge :surrender1:

Men du skal have sådan en her Tut :trøste: og :kryds: for at det slet ikke er slemt i morgen.

Da jeg skulle have min rodbehandling for nylig bad jeg om kun at få ½ dosis bedøvelse, for jeg er også altid ‘skæv’ i maaaange timer - og det var altså godt, efter kun 1-1½ time var bedøvelsen dampet af og jeg havde igen fuld førlighed over ansigtsmuskulaturen :slight_smile:

:høhø::høhø:

Var nu totalt lam i højre side af ansigtet i går i ca. 5 timer, og der kom ikke én dråbe savl… :rock::rock:

:?

Og du kunne ikke mærke noget ??

Jeg har skrevet en seddel til mig selv, for at huske at bede om en mere kortvarig bedøvelse i morgen - synes det er vel rigeligt at være lam i ca. 5 timer, når behandlingen max varer 45-60 minutter…:slight_smile: