Tandpine

[QUOTE=Coon Danica;604189]UHA…jeg har så meget tandlægeskræk at jeg slet ikke tør læse tråden :uha:
Jeg vil hellere have huset fyldt med taranteller end jeg vil til tandlæge :surrender1:

Men du skal have sådan en her Tut :trøste: og :kryds: for at det slet ikke er slemt i morgen.[/QUOTE]

:hjerte::hjerte:

Tråden er nu ikke slem, Lisbeth - og jeg er faktisk ikke så ræd for i morgen, jeg er lige ved at sige at jeg glæder mig - for jeg kommer ikke til at mærke noget som helst - og med lidt held bliver jeg smertefri - og dét er tiltrængt :surrender1::surrender1:

Tråden er nu ikke slem, Lisbeth - og jeg er faktisk ikke så ræd for i morgen, jeg er lige ved at sige at jeg glæder mig - for jeg kommer ikke til at mærke noget som helst - og med lidt held bliver jeg smertefri - og dét er tiltrængt :surrender1::surrender1:[/QUOTE]

Der ser du, Lisbeth. Næste gang du skal til tandlæge, siger du bare til i god tid. Så skal vi også nok overtale dig til at glæde dig :høhø:

Men ellers er det da helt sikkert den rette indstilling, Therese :thumbup:

Og du kunne ikke mærke noget ??

Jeg har skrevet en seddel til mig selv, for at huske at bede om en mere kortvarig bedøvelse i morgen - synes det er vel rigeligt at være lam i ca. 5 timer, når behandlingen max varer 45-60 minutter…:)[/QUOTE]

Kunne ikke mærke en lyd - eller altså, det gjorde i hvert fald ikke ondt :slight_smile: Bedøvelsen virkede helt som den skulle, den holdt bare ikke så længe - vi er åbenbart nogen, der er meget længere tid om at forbrænde bedøvelse end andre, så vi kan nøjes med mindre.
Og skulle det ske, at man kan mærke det mindste undervejs, så har de heldigvis mere på lager, så man kan få et skud mere!

Tråden er nu ikke slem, Lisbeth - og jeg er faktisk ikke så ræd for i morgen, jeg er lige ved at sige at jeg glæder mig - for jeg kommer ikke til at mærke noget som helst - og med lidt held bliver jeg smertefri - og dét er tiltrængt :surrender1::surrender1:[/QUOTE]

:slight_smile: - da jeg skulle have lavet min rodbehandling glædede jeg mig faktisk til at skulle afsted … jeg har ikke tandlægeskræk, men behageligt er det jo ikke ligefrem - men det er rart når det er overstået!

[QUOTE=Camischa;604277]Kunne ikke mærke en lyd - eller altså, det gjorde i hvert fald ikke ondt :slight_smile: Bedøvelsen virkede helt som den skulle, den holdt bare ikke så længe - vi er åbenbart nogen, der er meget længere tid om at forbrænde bedøvelse end andre, så vi kan nøjes med mindre.
Og skulle det ske, at man kan mærke det mindste undervejs, så har de heldigvis mere på lager, så man kan få et skud mere![/QUOTE]

:slight_smile:

Tak.… så bliver det sådan for mig i morgen - det er unødvendigt at være lam helt op i hjernen i så mange timer… :høhø:

:slight_smile:

Jeg har desværre stadig en lille-bitte tvivl om at det hjælper på den S***** tandpine - men jeg går derned, gør jeg !! :cool:

[QUOTE=Tante Tut;604285]:slight_smile:

Jeg har desværre stadig en lille-bitte tvivl om at det hjælper på den S***** tandpine - men jeg går derned, gør jeg !! :cool:[/QUOTE]

Godt, for ellers bliver det i hvert fald ikke bedre! Efter rodbehandlingen var min tand øm i et par dage, så jeg tyggede med den anden side når jeg spiste - men det var absolut ingenting i forhold til hvor ondt det ellers havde gjort, da roden åbenbart opførte Svanens Død i 34 akter hele påsken … Jeg havde også ‘dejlige’ jag op til øret.

Jeg føler med dig, og er sikker på at det hjælper med behandlingen i morgen! :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;604296]Godt, for ellers bliver det i hvert fald ikke bedre! Efter rodbehandlingen var min tand øm i et par dage, så jeg tyggede med den anden side når jeg spiste - men det var absolut ingenting i forhold til hvor ondt det ellers havde gjort, da roden åbenbart opførte Svanens Død i 34 akter hele påsken … Jeg havde også ‘dejlige’ jag op til øret.

Jeg føler med dig, og er sikker på at det hjælper med behandlingen i morgen! :-)[/QUOTE]

:juhu::juhu::juhu::juhu::juhu:

Hvor er du bare sød… tak…

Jeg kan sagtens tåle ømhed/smerter efter behandlingen - bare det er en bedre form for smerte - end en konstant boren/jagen/dunke-dunke i både tand og øre - så det du lige har skrevet, gør mig rigtig optimistisk.

:hjerte::hjerte:

Tusind-tusind tak…

Jeg har en rigtig sød tandlæge, som forstår hvorfor jeg har tandlægeskræk … i mildere grad.

Jeg fik opereret en cyste, som heldigvis var godartet, i ganen væk for ca. 17 år siden hos min daværende tandlæge, og det gjorde fisme ondt.

En rigtig fæl tandpine, som din Tut, har jeg også prøvet.
Intet kunne slå smerterne ned, og jeg sad op og sov, indtil jeg fik mig taget sammen til at gå til tandlæge.

Vi blev enige om at tanden skulle trækkes ud, og jeg husker at jeg sagde til tandlægen, at fysisk er jeg tilstede, men psykisk er jeg ved at slå VM-rekorden i spurt ud til min bil.

Gad vide hvor mange sjove udtalelser tandlæger hører i deres virke ? :høhø:

Nå men jeg bad om en god bedøvelse, og faktisk var det utrolig let og slet ikke smertefuldt at få trukket tanden ud.

Til h… med at jeg lignede en blanding mellem Sylvester Stallone og Mimi Jacobsen bagefter :høhø:
Hovedsagen var at det ikke gjorde ondt, og den evindelige tandpine var pist væk bagefter (selvfølgelig) :juhu:

Tut jeg kan godt forstå, at du glæder dig til at slippe af med den tandpine, for det er en af de værste smerter der findes IMO.

Pøj-pøj.

[QUOTE=Lindvig;604311]Jeg har en rigtig sød tandlæge, som forstår hvorfor jeg har tandlægeskræk … i mildere grad.

Jeg fik opereret en cyste, som heldigvis var godartet, i ganen væk for ca. 17 år siden hos min daværende tandlæge, og det gjorde fisme ondt.

En rigtig fæl tandpine, som din Tut, har jeg også prøvet.
Intet kunne slå smerterne ned, og jeg sad op og sov, indtil jeg fik mig taget sammen til at gå til tandlæge.

Vi blev enige om at tanden skulle trækkes ud, og jeg husker at jeg sagde til tandlægen, at fysisk er jeg tilstede, men psykisk er jeg ved at slå VM-rekorden i spurt ud til min bil.

Gad vide hvor mange sjove udtalelser tandlæger hører i deres virke ? :høhø:

Nå men jeg bad om en god bedøvelse, og faktisk var det utrolig let og slet ikke smertefuldt at få trukket tanden ud.

Til h… med at jeg lignede en blanding mellem Sylvester Stallone og Mimi Jacobsen bagefter :høhø:
Hovedsagen var at det ikke gjorde ondt, og den evindelige tandpine var pist væk bagefter (selvfølgelig) :juhu:

Tut jeg kan godt forstå, at du glæder dig til at slippe af med den tandpine, for det er en af de værste smerter der findes IMO.

Pøj-pøj.[/QUOTE]

:inlove::inlove::inlove:

Tak… hvor er I søde til at dele og opmuntre :hjerte:

Jeg tror, at du har ret :

Tandlæger har vist hørt lidt af hvert som de morer sig over i frokostpauserne :høhø::høhø:

Da hun havde fortalt mig om de muligheder der var for at slippe af med tandpinen - var mit svar :

jeg kan ikke rigtig noget af dét dér i dag :høhø::høhø:

Hos mig mindede det om den smerte, man oplever, når man har slået sig og er øm. Temmelig øm - men det er i min vurdering helt klart en anden og bedre form for smerte end tandpine, selv om den var temmelig intens en overgang.

:):slight_smile:

Tak… jeg er faktisk ikke så pylret - selvom denne tråd peger i en helt anden retning :høhø: :rock:

Må ærligt tilstå, at tandpine er meget smertefuldt - så skulle jeg blive øm/av/ endda meget av i et par dage - så napper jeg det med et smil… :inlove:

Bare vent Pia… der kommer nok noget på et tidspunkt, hvor du er nødt til at acceptere bedøvelsen ,)
Fx en rodbehandling - jeg kan lige forestille mig, hvor ondt det må gøre uden bedøvelse… Tandlægen er jo ned og raspe i tandens rodkanaler og der er altså mindst tre og ormalt fire i en kindtand,
Jo , jeg er en stor tilhænger af bedøvelsen :slight_smile:
Også sevom jeg faktisk altid er øm omkring stikstedet i flere dage!

Min tandlæge må altså konsekvent bruge mindre dose bedøvelse… Trods hele tre sprøjter forleden dag, så var jeg faktisk klar igen ca 2 timer efter besøget.

Det er jeg slet ikke i tvivl om Ann, men så taler vi også udtrækning eller rodbehandling.
Alm. boring, fyldning mm skal der ikke bedøves for.

[QUOTE=PiaR;604361]Det er jeg slet ikke i tvivl om Ann, men så taler vi også udtrækning eller rodbehandling.
Alm. boring, fyldning mm skal der ikke bedøves for.[/QUOTE]

For mit vedkommende kommer det lidt an på, hvilken tand, der er tale om… Som sagt, så er mine kindtænder virkelig ødelagte, og i nogle tilfælde ligger plomben meget tæt ned mod roden. Skal sådan en tand ordnes, så foretrækker jeg klart bedøvelse…
Men jo - jeg har skam også fået ordnet knækkede ikke-rodbehandlede tænder uden bedøvelse :slight_smile:

De to mest ubehagelige ting ved tandlægebesøg er nemlig efter min mening… Lydene - alle de der sugen, hvinen, raspen osv uden at jeg aner, hvad der sker… og så eftervirkningerne efter bedøvelsen - jeg er øm i flere dage omkring stikpunktet, meget irriterende!

Jeg bliver så heller ikke bedøvet, med mindre de er inde omkring nogle ekstremt følsomme tandhalse, eller direkte skal bore nede ved nerven hvor det simpelthen føles som elektrisk stød x 1000. Det er en smerte man slet ikke kan styrre og som får benene til at spjætte og meget andet…

De der små overflade huller mm, det gør ikke ondt at få lavet. Men er der hul ind til nerven, så gør det nas, både med luft, vand og sug…og selvfølgelig med bor. Og så kan 45 minutter altså godt føles som et ondt år.

Jeg har RET ofte ligget med et spejl og fulgt med i behandlingen, og det kan faktisk være ret interessant og tage toppen af ‘mystikken’…

Jeg er ikke spor bange for at gå til tandlægen (om end jeg har været det engang), men jeg bliver ALTID bedøvet, hvis der skal laves borearbejde. Det er heldigvis kun sjældent nødvendigt, så jeg kan godt leve med at være bedøvet en eftermiddag en gang hvert andet, tredje, fjerde år.

Til gengæld har jeg problemer med rigtig mange af mine tandhalse, så en ganske almindelig tandrensning kunne nok få mig til at indrømme hvad som helst :yikes:

Efter 1½ time i tandlægestolen, var jeg blevet meget tør i halsen, så jeg gik ind i en café for at få noget at drikke :drik:

Jeg havde bare glemt, at jeg stadig var bedøvet og ikke havde fuld kontrol over tungen, så det glas juice, jeg bad om blev til et sjas sjus :ups:

Den pæne unge mand forstod ikke og bad mig gentage: ET SJAS SJUS - Stadig ikke forstået :doh: Havde jeg dog bare bestilt noget andet. :argh:

Endelig fattede han det og så fik jeg min juice, med to sugerør endda. :smiley:

:besvimer::besvimer::besvimer:

Tak for diverse indslag om rodbehandling og nerver i tænderne… og om, at det føles som stød gange 1000, lydene, lugten og alt det andet … :uha: :uha: :uha:

Fandt i øvrigt ud af i går aftes, hvorfor jeg ikke er så glad for tandlæger :

jeg har ingen form for kontrol over situationen, og hvad der skal ske - og det er grumme stygt for en kontrolfreak :cool::cool:

[QUOTE=Missis F;604411]Efter 1½ time i tandlægestolen, var jeg blevet meget tør i halsen, så jeg gik ind i en café for at få noget at drikke :drik:

Jeg havde bare glemt, at jeg stadig var bedøvet og ikke havde fuld kontrol over tungen, så det glas juice, jeg bad om blev til et sjas sjus :ups:

Den pæne unge mand forstod ikke og bad mig gentage: ET SJAS SJUS - Stadig ikke forstået :doh: Havde jeg dog bare bestilt noget andet. :argh:

Endelig fattede han det og så fik jeg min juice, med to sugerør endda. :D[/QUOTE]
Du kunne da bare ha nøjes med en SJUS…he he