Tanker i August

Endelig weekend, det har både kattene og jeg glædet os til!

3 Synes om

Her har både kattene og jeg også glædet os til lørdag, simpelthen fordi gulvet i havestuen er færdigt, så kattene kan komme hjem fra pensionen :smiley:

11 Synes om

Så har jeg brugt lidt mere end en uge af min ferie. 7 ud af 23 dage stod der i går i min kalender. Og så er fridagen i fredags ikke regnet med, så det er faktisk 8 af 24.

Langt hen ad vejen er ugen gået med at få styr på diverse former for helbred. Chili har været ved dyrlæge, og jeg har talt med dyrlægen i telefon flere gange samt været forbi for at hente noget cortison-halløj til hendes kløe. Som hun skal smøres med dagligt.

Onsdag formiddag ventede jeg på en Falck-mand, der skulle komme engang mellem 8 og 12 for at give bilens helbred et hurtigt tjekt (gratis, når man har abonnement). Han kom kl. 11.59, men kunne i det mindste erklære alt, hvad der umiddelbart var synligt, vel.

I går var jeg selv til tjek på OUH. Tre måneders opfølgning på operation med røntgenbilleder og samtale med lægen. Og så er det jo bare lykkedes mig at få min akillessene til at gå af led igen - eller hvad sådan en nu gør, som resulterer i stærke smerter og hævelse på ny.

De næste 2 uger kommer vel også til i høj grad at handle om især Chilis helbred, når vi skal i gang med insulin.

Nej, det var virkelig ikke sådan, jeg havde forestillet mig, min ferie skulle tilbringes :s: “Life is what happens to you when you are busy making other plans.” (Salig John Lennon)

1 Synes om

Så er kattene hjemme igen.
De lå og gemte sig i boksen i pensionen, heldigvis gik der ikke mange øjeblikke før end først Mister og så Stine kom frem Stine skulle dog lige have nulret mave først og bestikkes med en godbid.
To minutter før vi var hjemme valgte Mister at skide i transportkassen, nå, hjem og hive tæppet ud, vippe lorten i toilettet og så var jeg glad for min egen vaskemaskine…

En ting er dog ikke helt godt - mens de har været væk har jeg flyttet en reol ra havestuen og ind i stuen så malerne kunne komme til.
Og havestuen er helt tom, der står kun mit tørrestativ med håndklæder.
Det havde de ikke godkendt…

Nå, heldigvis er alt godt, og jeg kan ikke mærke på dem at de har været væk…

12 Synes om

En hvalpemåtte i transportkassen kan være guld værd ved uheld.

1 Synes om

Jeg bruger fleecetæpper, da de er lette at holde rene, og billige at udskifte hvis de skulle kasseres.

Kan jeg spise op

Rettelse : det kunne jeg ikke.

6 Synes om

Tror jeg har været savnet af misserne.
Stine har ligget inde i sengen hele natten, og helst midt på dynen, og med mig skubbet til siden…
Mister har flere gange gået og fortalt løgnehistorier så højt at jeg er vågnet ved det.

Dejligt at have dem hjemme igen :smiley:

15 Synes om

:kram:

Hvordan omregner man sådan et stakit her til m2 - med henblik på indkøb af maling? @Dorte_Birkedal, @Jim, andre med forstand på den slags? Der er 3 fag som det viste og en låge - dog er der kortet lidt af det sidste fag, men det betyder vel næppe en hel del.

Højde x bredde /2 :see_no_evil:

1 Synes om

det skal vel ha’ på begge sider …HxLx2 + en sjat til siderne

1 Synes om

Du vil dividere med 2 på grund af tremmerne? Men som Jim skriver, skal det jo have på begge sider. Så jeg tænkte, om man bare kunne sige højde x bredde? Plus lidt ekstra til tværbjælker og stolper m.m.

Det er irriterende, hvis man ikke får købt nok, men det også irriterende at få flere liter for meget. Men 5 l må vel være nok? Oliebaseret dækkende Gori.

det er rigeligt, men husk noget grunding…og stil resten frostfrit, så er der til en gang mere

2 Synes om

Det er ud fra, jeg i mit hoved tænker hver side for sig :slight_smile: Så jo, det giver fint mening bare at sige højde x bredde + en sjat.

Aner ikke, hvor meget 5 l Gori dækker. Men kan huske, jeg blev undervist i, at det er bedst at starte med transparent (altså, den tynde, der må gerne være farve i), da den trænger længere ind og derfor beskytter bedre.

Gori skriver selv sådan her:

Både dækkende og transparente farver beskytter dit træ. Dækkende træbeskyttelse holder dog længere end transparent træbeskyttelse, hvilket betyder, at du skal behandle dit træ oftere, hvis du vælger en transparent træbeskyttelse.

“Længere” er selvfølgelig ikke det samme som “bedre”, men det får jo noget grunder først, som også har en beskyttende funktion.

Mon ikke en gang hjemmegjort hønsekøds/grøntsagssuppe hjælper på manglende/meget hæs stemme og hovedpine :huh:

Jeg var lige ved at tro, at du ville foreslå et gammelt husråd, der kunne hjælpe mig med mit stakit :joy:

Jeg håber, det er godt til halsen, i hvert fald :kryds:

1 Synes om

Men det dækkende vs transparent er den endelig behandling :slight_smile:
Grunderen derimod er jo gemt væk under den dækkende maling, hvis du vil have stakittet en bestemt farve :slight_smile:

Jeg blev anbefalet den transparente grunder til sternbrædderne, da den er lidt tyndere og derfor kan være lidt lettere at få ind i alle små åbninger i træet. Så det kan trænge godt ind og ikke bare lægge sig som en lag ovenpå.

Om der er noget om sagen ved jeg ikke :slight_smile: Men jeg endte i hvert fald med transparent grunder og så heldækkende maling i to lag uden på :slight_smile:

og der står på bøtten hvor mange kvm den rækker til - bare husk at første lag tager mere end andet lag :slight_smile: (eller at andet lag sluger mindre maling end første … tror nok faktisk at kvm angivelsen på spanden passer ret godt til første lag ud fra, hvor meget jeg brugte per kvm :slight_smile: )

Hjælper en portion hønsekødssuppe ikke på stort set det alt :huh:

3 Synes om