Tanker i juli 2020

Tager jeg meget fejl eller er Remdesivir aka GS-441524 det eneste der kan behandle FIP hos katte? Kommer det mon til at koste mindre og være lettere tilgængeligt nu? :crossed_fingers:

Øhh never mind. Jeg håber at en mere rimelig pris kan forhandles hjem. Om ikke andet kommer der en vaccine lige om lidt og så er deres behandling af covid-19 reduceret til den ikke vaccinerede del af befolkningen.


Er det bare mig der har det lidt svært med et firma der hedder Gilead? (Man skal nok have set The Handmaids Tale på HBO :wink:)

3 Synes om

Min første tanke var Stephen King, men ellers ja. :hoho:

Gilead - Stephen King

Det ER ganske rigtigt Gilead, der har udviklet det præparat til behandling af FIP, som man IKKE har ønsket at få godkendt hos FDA (der er for lidt penge i skidtet), og som man derfor er henvist til at købe på det sorte marked i Kina. Men der er selvfølgelig langt flere penge i de to-benede, så klart de kan få fingeren ud nu!! Behandlingen til katte er da også ganske dyr - og langvarig, hvis den oprindelige vejledning skal følges. Anyhow, her er hvad mesteren selv, Dr. Niels Pedersen, har at sige om det hele:

" Dear Veterinarians, cat owners and public:

I am being increasingly questioned about the relationship of GS-441524 and a very promising treatment for Covid-19, Remdesivir.GS-441524 is the biologically active component of Remdesivir and has been widely used around the world to safely and effectively cure cats of feline infectious peritonitis (FIP) for over 18 months. FIP is a common and highly fatal coronavirus disease of cats. GS-441424 and Remdesivir are almost identical drugs. Remdesivir is the form of GS-441424 that Gilead Sciences has chosen to use in humans for COVID-19 and is now in clinical trials in China, USA and several other countries. Remdesivir is what is known as a prodrug. A prodrug is altered by infected cells to yield the active ingredient, which in this case is basically GS-441524 with the addition of one phosphate group (i.e.,GS-5734). Gilead scientists slightly altered GS-5734 to protect the added phosphate group and allow absorption into cells. This form of GS-441524 is what is known as Remdesivir. Once in the cells, cellular enzymes remove the protection to yield GS-5734. GS-5734 is further activated by the addition of two more phosphates in the cells to the triphosphate form of GS-441524. This is the molecule that inhibits the production of viral RNA. We chose to use GS-441524 for treatment of the coronavirus disease FIP because it had identical antiviral properties to Remdesivir and at the time was not under consideration by Gilead Sciences for use in humans. GS-441524 is also much cheaper to make than Remdesivir. Therefore, there was no apparent conflict with using one form for cats and another form for humans. However, Gilead came to believe that our cat research would interfere with their ability to get Remdesivir approved for humans and refused to grant animal rights for GS-441524. This refusal, coupled with the desperate need around the world for the treatment of FIP, led to a Chinese black market for GS-441524. FIP is also a significant problem in pet cats in China, and Chinese cat owners were even more desperate for a treatment for FIP than owners in other countries. The first papers describing GS-441524 treatment of cats with FIP were published in 2018 and 2019 and thousands of cats have been treated since then. In spite of this experience, the medical profession, including researchers, have been seemingly unaware of the use of GS-441524 for a coronavirus disease of cats and its relationship to Remdesivir. Veterinarians also have considerable experience with coronaviruses, coronavirus diseases, and coronavirus vaccines for swine, calves and poultry that has gone unappreciated. Pet ferrets also suffer a severe FIP-like disease caused by their own species of coronavirus. What will happen to supplies of GS-441524 for cats if Remdesivir is proven to be safe and effective as a treatment for Covid-19? GS-441524 is the first critical step in the production of Remdesivir and it is logical to assume that there will be a competition between cats and humans for it. On a positive note, worldwide approval for Remdesivir may also help change minds against granting animal rights for GS-441524. If approved for human use, Remdesivir, if not GS-441524, would become “legally” available through veterinarians. However, the safety and efficacy of Remdesivir for FIP has not been established.

-Niels C. Pedersen, DVM, PhD, School of Veterinary Medicine, UC Davis.

Note: There is a desperate need for these drugs, but the demand has gotten way ahead of the procedures necessary to bring them safely and economically to the marketplace. It takes 2-7 years to get approvals and market a drug after it is researched in Western countries and the worldwide problems with FIP are only getting worse. This is especially true in advancing countries where the demand for purebred kittens has gone through the roof and the conditions favoring FIP have gone with it. GC376 and GS-441524 are being illegally produced in China and sold through subsidiaries in Europe and US. Manufacturers and secondary suppliers often state that these drugs are to be used for research purposes only, not for human use, or not for veterinary or human applications. However, they are well-aware of their great demand and willingness of many cat owners to pay a high price. The purity or biological activity of these drugs is not assured, and veterinarians (or owners) have no prior experience with preparing them for treatment or using them to treat cats with FIP. The ethical aspects of using black market drugs, even if purchased by owners, is a problem that veterinarians have to confront. Ethical considerations have led many owners to treat their cats without veterinary input, which is unfortunate as the treatment is long, not without side-effects, and must be carefully monitored with regular blood tests."

VH
Susanne

7 Synes om

Gilead Sciences blokerer for brug af Remdesivir (e.l.) til katte. Grunden er, at de ikke vil risikere overflødige data, mens de søger godkendelse til brug på mennesker. Jeg gætter på, at overflødige data kunne være en rapport om en mulig bivirkning på katte. En sådan rapport kunne føre til krav om flere forsøg og undersøgelser på mennesker. Når der står milliarder på spil, skal man ikke forvente, at de fraviger dette princip.

6 Synes om

Tak for info. :tak:

I virkeligheden havde de længe inden Covid-19 afvist at forsøge at få det godkendt. Allerede for 2 år siden skrev Susan Gingrich, grundlæggeren af Bria Fund, til Gilead og bad dem rykke. Hendes bror, Newt Gingrich, er speaker of the House i den amerikanske kongres, så hun skrev også til ham der Trump der og bad ham skubbe på :slem: han interesserer sig selvfølgelig ikke for katte, og får sikkert flere hundrede besynderlige henvendelser hver uge fra folk, som lige vil opnå en tjeneste af en slags “du kender jo min bror” :slem: Anyhow, de nægtede allerede dengang at forsøge at få det godkendt af FDA - der er simpelthen ikke penge i det, fordi godkendelsesprocessen er relativt dyr og langvarig - og markedet trods alt begrænset; det kan bruges til én eneste ting til kat, som de færreste af dem kommer til at lide af.
Men det kan da godt være at vi på den lange bane endelig får et godkendt middel til kat.
VH
Susanne

5 Synes om

Det centrale er, at nu er der et middel, som virker på corona-virus. Og midlet vil blive fremstillet i store mængder. Lige nu er der for lidt af det; så det vil være groft uetisk at bruge det på katte. Men på et tidspunkt vil der komme rigelige forsyninger. Så vil der kun være to problemer: Lovligheden og prisen.

Jeg ved ikke så meget om lovligheden: Kan en dyrlæge bare bruge human medicin på katte, selv om det ikke er godkendt? Suprelorin er eksempelvis heller ikke godkendt til katte, men til hunde.

Jeg har set en pris på en kur til en FIP-kat, som lød på 10.000 - dollars altså. Og det var så købt sort over nettet. Til den pris kan man jo i stedet få 10 nye killinger. En 5-dages Remdesivir kur til et menneske koster ca. 20.000 kr. En FIP-kat skal vist behandles i længere tid, men måske med mindre doser.

Jeg tænker ja, mine katte har lige haft en e.coli og da den var ESBL så skulle de have noget speciel antibiotika som var human og som kun kunne fås fra apoteket i Glostrup.

1 Synes om

Jeg ved ikke om Mirtazapin er godkendt til katte, men jeg har i hvert fald fået det til Emina, og tager det i øvrigt selv dagligt, dog ikke af samme grund. :hoho:

1 Synes om

Lige til denne tanke, ja var mega øv da jeg modtog for det fungerede ikke.

Men efter vi limede vores var jeg fint tilfreds, skrev til Zooplus og nu modtog vi denne. :smirk:


Og nu kommer de sørme limet :stuck_out_tongue_winking_eye:

10 Synes om

Ja, når det er godkendt til human brug, så KAN det udskrives til veterinær brug - men selvfølgelig på dyrlægens absolutte ansvar fordi der jo kan være ukendte bivirkninger / manglende virkning. Fx. Zithromax er så vidt jeg ved ikke godkendt til veterinær brug - eller var i hvert fald ikke sidst jeg havde behov - men alligevel har det været brugt i mange år.
Lægemiddelstyrelsen skriver bl.a.:
“Udleveringstilladelser: I særlige tilfælde kan en dyrlæge, under eget ansvar, få tilladelse til at bruge, udlevere eller ordinere medicin, som ikke er markedsført til dyr i Danmark. Dette er muligt i tilfælde, hvor en behandling af dyrevelfærdshensyn er nødvendig, og hvor der ikke allerede findes et godkendt veterinært lægemiddel i Danmark.”

Men ja - lige nu ville det være uansvarligt at reservere Remdesevir til brug på dyr. Trods alt… - og derudover skal man stadig overveje OM katten skal gennem det meget lange forløb, som korrekt / anerkendt behandlingstid udgør; så vidt jeg husker 2 måneder med daglige injektioner.
VH
Susanne

VH
Susanne

2 Synes om

jeg bestilte en efter du havde skrevet om den og den kom også færdiglimet :slight_smile:

Ja, det kan de, og der er mange midler, der bruges til kat, der kun er godkendt til mennesker. F.eks. mirtazapin (antidepressiv hos mennesker, appetit fremmer hos kat), omeprazol (mavesyre begge arter) og tradolan (smertestillende begge arter), og noget så simpelt som flere af vores øjensalver er også egentlig human medicin :slight_smile:

1 Synes om

Mirtazapin er et godt eksempel fordi hvis man ved hvad man foretager sig, så er det så fint et produkt. Det er netop antidepressivt til humanbrug. På kat bruger man ikke virkningen af det, men bivirkningen - øget appetit :slight_smile: Det er en målbar effekt. Det kan nok blive sværere at afgøre dels om en kat er ramt af depression, og dels om det vil have samme virkning såfremt den er.
VH
Susanne

Der er visse undtagelser, fx Zitromax for tiden.
I må ikke hænge mig op på det, men jeg mener det var i forbindelse med coronaens start, for at undgå forsyningsvanskeligheder - så blev Zitromax’ udleveringsgruppe ændret fra “alle læger må ordinere det så tosset de vil” til “kun visse speciallæger må ordinere det”.
Der findes en del humanmedicin i sidste kategori, så der er ikke frit valg på alle hylder, hverken for dyrlæger eller fx læger i almen praksis.

Men det var nu også bare en lille pudsig sidehistorie - i det store hele er der ikke noget i vejen for at en dyrlæge ordinerer humanmedicin. :slight_smile:

1 Synes om

Kloge ord fra en kat :hjerte:

Link til Bored Panda

7 Synes om

Hvor er de søde :heart:

1 Synes om

Jep - det jeg har til at ligge til Stine, bare for en sikkerheds skyld, er Kloramfenikol, som jeg også selv har fået

Busters insulin var også det til mennesker.