Territorial hunkat til gene for naboen

Hej alle!

Med tvivl om at dette er relevant her i forummet, så har jeg en problematik, jeg simpelthen ikke kan løse. Min søde huskat er knapt så sød ved naboens halvnye kat, hvilket har ført mig til at holde hende inde et halvt års tid nu. Min nabo har på ingen måde været samarbejdsvillig, når jeg har prøvet at finde en løsning på, at min kat jagter hendes i hendes have. Jeg ved at hun stikker af, ligeså snart der bliver skudt vand på hende, men det vil min nabo ikke gøre, da hun ikke mener det er hendes ansvar at holde min kat ude. Jeg har dertil forslået at jeg lukker min kat ud på aftalte tidspunkter - dette vil hun heller ikke have, da hendes kat bliver skræmt af min, selvom hendes kat er indenfor. Jeg har forsøgt mig med mange ting. Jeg er godt klar over loven om, at jeg skal holde husdyr på egen matrikel, men nu har jeg prøvet både med diplomati og forskellige gå-væk-kat midler, og intet virker. Nu er min kat så begyndt selv at åbne vinduet og hoppe ud, hvilket har ført til at min nabo har haft brug for at skælde mig ud - hvilket førte til en højlydt diskussion. Jeg har aldrig oplevet at min kat har været til gene- blot nysgerrig hos naboerne, som godt kan lide hendes selskab. Men jeg er nu i tvivl om, hvorvidt jeg skal gå af med min kat, eller om min nabo selv burde gøre lidt? - for jeg må intet gøre i hendes have, for at holde min kat ude, og jeg bor til leje og må derfor ikke sætte hegn op
Mvh. frustreret katteejer

Prøv med hegn

1 Synes om

Det super korte svar er at både din nabo og dig har pligt til at holde jeres katte hos jer selv.
Selvom du sidder til leje, ville jeg alligevel forsøge at få en dialog i gang med udlejer, det vildeste der kan ske, er at du får et “nej”.
Men ellers så må du i gang med at sikre døre og vinduer, så hun ikke selv lukket dem op :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Udlejer har sagt, at jeg bare skal lukke min kat ud. Men når jeg gør dette, bliver hun super ubehagelig. Hendes kat holder sig ikke selv på hendes matrikel, men er meget mere sky.

Hvis du vil holde din kat inde og samtidlig have luft ind så prøv med dette.

2 Synes om

Er udlejer og nabo samme person ??

Nej, det fik jeg vidst formuleret forkert. Min udlejer er en boligforening, der har sagt jeg godt må lukke katten ud, også selvom den går i naboens have :blush:

Åh den er svær. Din nabo er tydeligvis meget lidt samarbejdsvillig. Alene det at nabo gør det til dit problem at hendes kat er bange for din når den er indenfor.
For mig at se står du overfor et valg: Luk din kat ud og tag de konflikter der kommer til at opstå eller bid i det sure æble og gør hvad du kan for at din kat bliver inde.

Hvad siger jeres haveregulativ ift hegn?

1 Synes om

Boligforeningen overgår altså ikke loven :slight_smile:

Er kattene neutraliseret ??

Nej, men lad os nu forholde os til spørgsmålet. Nok er der lovgivning, men begge parter her har valgt fritløb.

1 Synes om

Det gør jeg også :slight_smile:

Katten er neutraliseret, hendes er ikke

1 Synes om

Jeg gør mit for at holde katten inde, boligforeningen pointere bare, at man ikke kan have fuld kontrol over en kat. Hendes kat kommer også på min matrikel

Jeg må ikke få hegn op, da vi bor flere med stor indkørsel, dertil skal de have mulighed for at klippe hæk.
Jeg gør hvad jeg kan for at holde katten inde, men den har desværre løbet ud igen. Dette har fået min nabo til at klage til boligforeningen, da hun havde troet at jeg ikke må holde husdyr, hvilket jeg godt må - de siger bare jeg skal gøre hvad jeg kan for at holde den inde for at holde nabofreden. Dette gør jeg i forvejen, men hun stikker af for mig af og til.

Jeg ville personligt svare boligforeningen at det kan man godt, og det endda er mere sikkert :slight_smile:

Hvis i må hegne ind, holder det også andre katte ude :slight_smile:

Hvis i ikke har mulighed for at hegne kan det være du må bygge en voliere til katten :slight_smile:

Ellers kan du som jeg lære katten at gå tur i snor :slight_smile:

Nå kommer jeg med et svar der nok er super træls. :sweat_smile: Men jeg ville overveje at flytte til et mere kattevenligt sted. Jeg ville føle det super stressende at skulle tænke på den nabo hele tiden. På et tidspunkt havde jeg købt en andelsbolig da jeg ville tættere på byen. Da jeg mødte bestyrelsen og skrev under på beviset, så fik min nabo der også sad i bestyrelsen sagt noget om, at hun hadede når katte gik på hendes bil og satte poter på. (Man måtte godt have katte i foreningen).
Jeg havde på det tidspunkt to katte! Jeg kunne bagefter mærke, at det ville give mig en kronisk stress at skulle holde styr på mine katte, der både var ude og inde katte.
Der var flere ting der gjorde at jeg fortrød købet, men det med kattene var også en stor faktor. Heldigvis nåede jeg lige akkurat at benytte mig af fortrydelsesfristen.

Nu bor jeg et sted hvor der er “højt til loftet”, hvilket bla. betyder at jeg accepterer naboens hane der galer klokken l… om morgenen.
For mig er det at have dyr så stor en livskvalitet, at det altid har været afgørende for mit valg af bolig, at de også kunne være der.
Alternativt så gå ind til naboen med en buket blomster og spørg om I ikke kan finde en løsning, nu I begge holder så meget af katte. Desværre lyder din nabo ikke så forhandlingsvillig. :unamused:

6 Synes om

Jeg forstår dig og det er super ærgerligt at du måtte flytte, man vælger dsv ikke selv sin nabo. Her hvor jeg bor er også en flække langt ude på landet, og jeg hører på min omtalte nabos hane gale dagen lang, så jeg bor netop et sted der er højt til loftet. Det er også derfor jeg bliver så frustreret, da dette er det rette sted at holde kat. Desværre har hun nærmest overfaldt mig lige fra starten, også selv når jeg har forsøgt med gestus, så har hun været vred. Jeg gav hende også en pose kattesnacks, sammen med en undskyldning i starten. Hun gik simpelthen og irriterede sig over det længe nok til, at hun bare var vred da hun fortalte mig det. Hun er også en der chikanere flere af naboerne herude, og har nok fået det sådan lidt, at den her skal hun ikke have lov at vinde. Kan godt være det er en forkert holdning at have :pensive:

Efter din beskrivelse, så har du fået “a nabour from hell”. :muhaha:
Det tyder desværre på, at uanset hvad du gør, så vil hun beklage sig - hun er jo åbenbart også raget uklar med andre i omegnen.
Jeg ved ikke, hvad man stille op med den slags personager - men slet og ret at ignorere hende er vel det bedste, siden hun så åbenbart befinder sig som en ål i mudder ved ballade og konflikter.
Så næste gang hun dukker op (og det gør hun garanteret), så lad hende jamre og sig bare ja, ja og nej nej og ikke undskylde noget.
På et tidspunkt bliver hun vel træt af det, når hun ikke kan starte en konflikt.

4 Synes om

Øv at det åbenbart er en person der skaber konflikt her og der, og at hun lige er blevet din nabo. :unamused: Hvis hun klager over dig til foreningen, så kan I vel også gå sammen om at klage over hende?
Jeg synes heller ikke, at hun skal have lov at tyrranisere jer derude.
Jeg ville som sagt nok overveje at flytte, men jeg har respekt for at du tager " kampen op". Det bliver jo sådan lidt take it or leave it, medmindre hun bliver sat på plads eller ændrer adfærd. Håber der kommer en god løsning på det! :crossed_fingers:

2 Synes om