Tibetansk spaniel

Er der nogle herinde, der kender den race?

Jeg har altid haft et svagt punkt for dem :hjerte: Skulle jeg en dag have en lille hund kunne det godt blive sådan en

hvis du vil have info om denne race så kontakt www.canis-minor.dk så er det en Tibbe du vil se og høre om.

Det er en kvik lille hund som er meget “på”

Kender den mest som en jappende, nappende og irriterende lille ‘selskabshund’, som 95% af ejere opgiver at få til at opføre sig så de er ‘behageligt selskab’ for andre end ejeren…

Og jeg kender dem så fra udstillinger hvor der står 8-10 voksne hanhunde i ringen med fokus på deres ejer og ingen gør eller napper.

Det handler jo meget om hvordan en hund opdrages. Og mange forsømmer at opdrage en lille hund, samt mange har “racehunde” som slet intet har med racen at gøre.

En tippe er i de rigtige hænder en dejlig hund, at jeg så personligt aldrig ville eje en …

Jamen jeg har gået til træning med 2 tidligere. Virkelig skønne små hunde, der er glade og i hopla, men stadig havde en super kontakt med deres ejere og ved der ligger et opdræt i nabobyen, har nemlig hilst på damen der, hvor hun gik tur med mor og hvalpe :slight_smile:

Kan I øvrigt oplyse at dem du linker til ikke er hvad jeg forstår med en Tibbe.

Tjek canis-minor.dk Her kan du garneret også få lov at besøge en som har tippere

[QUOTE=catsanddogs;1220140]Kan I øvrigt oplyse at dem du linker til ikke er hvad jeg forstår med en Tibbe.

Tjek canis-minor.dk Her kan du garneret også få lov at besøge en som har tippere[/QUOTE]

Hvordan adskiller dem i videoen sig da? De ligner da ret godt hvad jeg forbinder med en tibetansk spaniel.

Malene(GigantCat) havde en tibetansk spaniel, Klarissa, der blev 12 år mener jeg det var. Prøv at kontakt hende og hør hende ad om racen. :slight_smile:

Klarissa var en super skøn hund :hjerte:

[QUOTE=catsanddogs;1220140]Kan I øvrigt oplyse at dem du linker til ikke er hvad jeg forstår med en Tibbe.

Tjek canis-minor.dk Her kan du garneret også få lov at besøge en som har tippere[/QUOTE]

De ligner da tibentask spaniel, så jeg forstår ikke hvad du mener med at det er ikke hvad du forstår ved en tibbe.

Tjaa :

-de er for store

de er for grove

de har ikke pels nok

En maine coon uden stamtavle, er det en maine coon?

I mine øjne er de ikke ægte, var det svar nok? Og jeg kender skam ret meget til tippere af en der ingen har.

Det var bare et youtube klip som jeg synes viser hunden lidt mere end en varmedunk :slight_smile: Om de har tavle ved jeg ikke.

Tak for links og henvisninger :slight_smile: Det lyder som en rigtig udfordring også - hund KAT og ABE i eet :smiley:

[QUOTE=lenschow;1220175]Det var bare et youtube klip som jeg synes viser hunden lidt mere end en varmedunk :slight_smile: Om de har tavle ved jeg ikke.

Tak for links og henvisninger :slight_smile: Det lyder som en rigtig udfordring også - hund KAT og ABE i eet :D[/QUOTE]

Nej - vil du have sådan en hund, så er det en pekingeser du skal have. Igen en pekingeser fra DKK og ikke en af dem der ligner en tippe - De er nemlig underholdende som en abe, modige som en løve, har dragens beskyttelse og i vores dages sprog betyder det de er fantastiske at bo sammen med

Som Camilla skriver har jeg haft en Tibetansk Spaniel, men dejlige Klarissa som blev 15 år :slight_smile: Og vi har også haft en hanhund Ricki.

Det er en helt igennem fantastisk hund. De er meget katteagtige, de er ret nemme og opdrage og træne (hvis de selv gider). At nogen kan være arrige siger mere om ejer end om racen, for det er på ingen måde sådan racen er. Men det er vist sådan det snart er endt med mange små hunderacer fordi ejerne ikke tror de skal trænes og opdrages.

Dem på filmen ligner nu Tibbere ret godt. Jeg ved godt at nogen opdrættere i dag er begyndt at lave dem med mere pels, en fladere snude, kortere ben og kraftigere kroppe. Men det gør ikke at det er sådan de skal se ud.

Dette link fortæller ret godt om racen: http://www.dkk.dk/xdoc/120/Tibetansk_spaniel_portræt.pdf
Racen standard: http://www.dkk.dk/xdoc/120/TibetanskSpaniel.pdf

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig for mere info og jeg kan også henvise til opdrættere af racen som holder fast i racen og ikke avler efter ekstremer :slight_smile:

Og det er præcis som Malene siger - og henviser til, at jeg forstår ved en tippe.

men i mine øjne ligner de ikke your tube linkene…

[QUOTE=catsanddogs;1220184]Og det er præcis som Malene siger - og henviser til, at jeg forstår ved en tippe.

men i mine øjne ligner de ikke your tube linkene…[/QUOTE]

Syne snu de ligner ganske fint. Man skal lige tænke på at de ikke er fra Danmark. Og lige som katteracer kan se lidt anderledes ud over landegrænser så gør hunderacer det også.

Dette var min Klarissa :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;1220185]

Dette var min Klarissa :-)[/QUOTE]

Nu savner jeg den skønne pige igen igen …for dælen hun satte et stort poteaftryk i mit hjerte :wehuu:

[QUOTE=Quivive;1220182]Som Camilla skriver har jeg haft en Tibetansk Spaniel, men dejlige Klarissa som blev 15 år :slight_smile: Og vi har også haft en hanhund Ricki.

Det er en helt igennem fantastisk hund. De er meget katteagtige, de er ret nemme og opdrage og træne (hvis de selv gider). At nogen kan være arrige siger mere om ejer end om racen, for det er på ingen måde sådan racen er. Men det er vist sådan det snart er endt med mange små hunderacer fordi ejerne ikke tror de skal trænes og opdrages.

Dem på filmen ligner nu Tibbere ret godt. Jeg ved godt at nogen opdrættere i dag er begyndt at lave dem med mere pels, en fladere snude, kortere ben og kraftigere kroppe. Men det gør ikke at det er sådan de skal se ud.

Dette link fortæller ret godt om racen: http://www.dkk.dk/xdoc/120/Tibetansk_spaniel_portr%C3%83%C2%A6t.pdf
Racen standard: http://www.dkk.dk/xdoc/120/TibetanskSpaniel.pdf

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig for mere info og jeg kan også henvise til opdrættere af racen som holder fast i racen og ikke avler efter ekstremer :-)[/QUOTE]

Tusind tak Malene - det var virkelig brugbart :slight_smile: Jeg har også snakket med en opdrætter, men jeg kunne godt bruge nogle fif til gode kenneler at besøge - så jeg vil helt klart ringe til dig, hvis jeg en dag skal have sådan en. Opdrætteren spurgte om jeg kunne overveje en voksen, og ja det kunne jeg, for om en hvalp passer ind i min dagligdag lige nu ved jeg ikke helt, men det er noget af det, som overvejes. Jeg ved heller ikke om det bliver sådan en i fremtiden, men blandt de små hunde er den bestemt i top 3 - stor tak igen :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;1220185]Syne snu de ligner ganske fint. Man skal lige tænke på at de ikke er fra Danmark. Og lige som katteracer kan se lidt anderledes ud over landegrænser så gør hunderacer det også.

Dette var min Klarissa :-)[/QUOTE]

Åh en skøn hund :hjerte:

du bør nok vide at der er forskel på tippeopdrættere. Nogen kan altid levere en hvalp andre kan indimellem. Hvis du vil tale tippere og vide noget om racen så kontakt racerep. Annegrete eller dennes supl. - Kirsten, hun har ikke opdræt. Men ved ganske meget om racen og bor i Jylland. send en pb om du har brug for yderlig info.

Men går du ikke så højt op i PL, kirsebærøjne mv. så betyder det vist ej heller meget hvor du køber hund :slight_smile:

Jeg har haft racehunde i 20år - aldrig har jeg haft så sunde hunde som nu, det er egentligt fantastisk. tænk sig det er muligt. Smukke, rare, og sunde hunde. Ja hunde i dag er ikke som for 10-15- 20 år siden. Men ikke alle opdrættere er fulgt med - desværre. Ikke alle tester - tjek selv hvalpelisten. Om kuldet er anbefalet af DKK og racens speciel klub.

Jeg ved ikke hvem Malene vil anbefale, jeg oplyser kun om hvor jeg ville søge oplysninger hvis jeg ville have en tippe - i dag.

Held og lykke med projektet

[QUOTE=catsanddogs;1220921]du bør nok vide at der er forskel på tippeopdrættere. Nogen kan altid levere en hvalp andre kan indimellem. Hvis du vil tale tippere og vide noget om racen så kontakt racerep. Annegrete eller dennes supl. - Kirsten, hun har ikke opdræt. Men ved ganske meget om racen og bor i Jylland. send en pb om du har brug for yderlig info.

Men går du ikke så højt op i PL, kirsebærøjne mv. så betyder det vist ej heller meget hvor du køber hund :slight_smile:

Jeg har haft racehunde i 20år - aldrig har jeg haft så sunde hunde som nu, det er egentligt fantastisk. tænk sig det er muligt. Smukke, rare, og sunde hunde. Ja hunde i dag er ikke som for 10-15- 20 år siden. Men ikke alle opdrættere er fulgt med - desværre. Ikke alle tester - tjek selv hvalpelisten. Om kuldet er anbefalet af DKK og racens speciel klub.

Jeg ved ikke hvem Malene vil anbefale, jeg oplyser kun om hvor jeg ville søge oplysninger hvis jeg ville have en tippe - i dag.

Held og lykke med projektet[/QUOTE]

Jeg forstår ikke helt dit indlæg, hvor du citerer min ros af Malenes tidligere hund samtidig med, at du advarer mod dårligt opdræt?

Tak - hvis jeg en dag får brug for det vil jeg naturligvis kontakte dig :slight_smile: Det tog mig to år sidste gang at vælge min hund, og jeg har endnu ikke besluttet om det skal være en mindre race eller en anden hund. For mig er forarbejdet afgørende. Derfor er jeg ude i god tid. Det kan også være dette bliver mit valg om nogle år måske som hund nummer to. Jeg takker for al hjælpen og har gemt links osv og vender retur til den tid :slight_smile: