Tidlig løbetid

[QUOTE=Susanne W;832902]Ikke én af de voksne hunner vi har fået neutraliseret gennem årene har haft nogen form for forandringer på livmoderen. De absolut eneste tilfælde vi har set er de ganske få, som vi i sin tid tog chancen og gav p-piller. Og så skal jeg da ellers også love for, at der var noget at bemærke… Never, ever igen.
VH
Susanne[/QUOTE]

ja det er også sådan jeg har så mange gange fået at vide, hvad sker ved brug af P Piller. Kan være jeg er en kylling med hensyn til p piller og katte :slight_smile:

Det var jeg ikke klar over :slight_smile: Jeg bruger selv kun p-piller i forårs- og sommerperioden. Fanny løb vist to gange fra maj sidste år til januar i år, så det generer hverken hendes kondition eller naboerne :slight_smile:

Der sker ikke noget ved at være en kylling - det var næsten værre, hvis du var ligeglad :slight_smile:
Men flere løbetider i træk behøver jo ikke gove livmoderbetændelse! Det KAN give problemer, men det er ikke automatisk lig med 3 løbetider uden parring og så går det galt. Det øger blot risikoen. Men få hende da parret når hun er 9-10 måneder gammel, fremfor at blive ved med at holde hende hen med snak, p-piller, vatpinde eller andet :slight_smile: Andet ville være at tage kampen op mod naturen, og den har nu oftest ret.
VH
Susanne

Du tør ikke bruge p-piller, fordi det er baseret på menneskemedicin, men vil gerne bruge et produkt der slet ikke er godkendt til kat?

Jeg er en af dem, der ikke “tør” bruge Suprelorin - fordi jeg mangler erfaring på området. Hvad er langtidsbivirkningerne ved dette produkt?

Spørgsmålet vil jo altid være, hvad årsagen til sygdom er. Er katten på p-piller vil man nok være tilbøjelig til at give dem skylden, men jeg synes da det er tankevækkende, at der er flere i tråden der har oplevet samme problemer på katte, der netop ikke har været på p-piller.

Promon og Perlutex er helt samme indhold, eneste forskel på de to er bindemidlerne.

Og prisen :wink: Promon er ca. 30% billigere end Perlutex.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;832914]Jeg er en af dem, der ikke “tør” bruge Suprelorin - fordi jeg mangler erfaring på området. Hvad er langtidsbivirkningerne ved dette produkt?
[/QUOTE]
Det er vi såmænd flere, der venter tålmodigt på at finde ud af.
VH
Susanne

[QUOTE=Vivi_Fletcher;832914]Du tør ikke bruge p-piller, fordi det er baseret på menneskemedicin, men vil gerne bruge et produkt der slet ikke er godkendt til kat?

Jeg er en af dem, der ikke “tør” bruge Suprelorin - fordi jeg mangler erfaring på området. Hvad er langtidsbivirkningerne ved dette produkt? [/QUOTE]

Køre søde Vivi, lad ikke din lille hjerne bekymre sig om hvad jeg tør og ikke tør. Så dit spørgsmål svarer jeg ikke på. :slight_smile:
Et er sikkert at jeg vælger ikke at neutralisere mine hunkatte/avlskatte da de er imellem 2 og 3 år gamle, medmindre at jeg er nød til at gøre det, på grund af underlivsbetændelse, kejsersnit eller andre alvorlige ting som gør at der må en neutralisering til…
Fortsat god dag og god week end som er forude :wink:
med venlig hilsen Joan :slight_smile:

:uha:

Ikke forstået Annie, om den er til mig ? :slight_smile:

Ja, jeg må ærligt talt indrømme at jeg synes det fremhævede er temmelig groft sagt, men det kan selvfølgelig være mig der tolker helt galt.

ja det gør du Annie, helt sikkert du gør :slight_smile: det er ikke ment som en provokation.

jeg slutter også indlægget med venlig hilsen. :slight_smile: hvilket jeg ikke ville gøre om jeg var irriteret, eller vred.

Dette beviser bare igen hvor hurtigt et indlæg bliver misforstået, alt efter hvilke briller man har på og hvordan man læser et indlæg. Desværre kunne ingen af jer se eller høre mig imens jeg svarede på indlægget. :smiley:

[QUOTE=Kiskan;832967]Køre søde Vivi, lad ikke din lille hjerne bekymre sig om hvad jeg tør og ikke tør. Så dit spørgsmål svarer jeg ikke på. :slight_smile:
[/QUOTE]

Min lille hjerne undrer sig såmænd bare - og jeg finder det altid spændende at høre andres bevæggrunde for hvad de gør/ikke gør.
Men har du ikke lyst til at besvare spørgsmålet, lader du naturligvis bare være - det er et frit land.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;833003]Min lille hjerne undrer sig såmænd bare - og jeg finder det altid spændende at høre andres bevæggrunde for hvad de gør/ikke gør.
Men har du ikke lyst til at besvare spørgsmålet, lader du naturligvis bare være - det er et frit land.[/QUOTE]
Tak for det Vivi, vi er enige.
Hav en god dag. :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;832914]
Jeg er en af dem, der ikke “tør” bruge Suprelorin - fordi jeg mangler erfaring på området. Hvad er langtidsbivirkningerne ved dette produkt? [/QUOTE]

Det forstår jeg godt - jeg har det sådan set på samme måde.
Men hvis ingen tør prøve noget (som endda er brugt i udlandet igennem flere år), så kommer vi jo aldrig videre.
Situationen har været den samme dengang p-piller til katte kom på markedet, og dengang man begyndte at kastrere killinger.

Nogle “tør” prøve noget nyt, andre vil hellere vente eller helt afstå fra at prøve. Sådan er vi forskellige, og det tror jeg sådan set er meget godt :slight_smile:

Når det gælder de hunkillinger der havde cyster i en alder af14 uger ville det være interessant at vide om mødrene var på p.piller under killingernes opvækst…

Jeg har fået temmelig mange hunkillinger steriliseret gennem 15 år og vi har ikke fundet cyster hos dem. Ikke at cyster altid skyldes p.piller - men jeg tror helt sikkert at p.piller gør problemet værre. Og hormoner fra morkatten kan jo gå i killingerne via mælken.

En anden interessant tanke er - gør brug af hormoner kattene mere “hormonelle” ? I.e. betyder brug af p.piller gennem generationer måske også et øget behov for dem ? Lidt som vi hører at jo mere man bruger smertestilende medicin jo mere skal man bruge og til sidst vil selve medicinen give den smerte man behandler f or ?

I hvert fald har jeg oplevet her, at jo mindre vi bruger p.piller jo mindre er behovet.

Det kan tænkes, at du har ret… men det er jo forholdsvis let at lave en sammenlignende statistik på dette ved at holde disse katteriavlsdyrs livmodere op mod livmodere taget fra fx genudsætningskatte fra fx Kattens Værn… der er i hvert fald et stort materiale at arbejde med…

Lindvig:

Jeg tænker lige videre … mon der findes lige så mange tilfælde af cyster og andre forandringer hos katte, der aldrig har fået p-piller. Dette synes jeg “aldrig” man hører om - altså lige bortset fra Annies indlæg og mit eget.

Teresa:

Når det gælder de hunkillinger der havde cyster i en alder af14 uger ville det være interessant at vide om mødrene var på p.piller under killingernes opvækst…

Det var faktisk en interessant tanke…

Perlutex bruges til at lindre hormonnbøvl i forbindelse med menopausen…

Så er det derfor, jeg aldrig har hørt om det til mennesker - så gammel er jeg ikke endnu :stuck_out_tongue:

Og jeg har heller aldrig haft brug for dem…
Men min svigermor fik dem faktisk… så da Saga også kom på perlutex var jeg jo ved at hulke af grin :smiley: specielt da jeg fortalte min svigermor at hun og katten fik samme piller…
Hendes svar: Godt at vide at jeg ikke kan få killinger!.. hvorefter hun gik ud i køkkenet for at lave the - højt miauende :klapper:

[QUOTE=Teresa Guldager;833470]Når det gælder de hunkillinger der havde cyster i en alder af14 uger ville det være interessant at vide om mødrene var på p.piller under killingernes opvækst…
[/QUOTE]

Nej, det havde hun ikke. Killingerne blev født i august og mormis gik i løb i december for
første gang efter fødslen. Kort efter den løbetid var slut blev hun steriliseret, det var efter
alle killingerne flyttet hjemmefra. Alta har faktisk altdrig fået p-piller.