Tidlig neutralisering?

Hejsa

Jeg har tidligere ikke praktiseret at neutralisere killingerne inden de flyttede hjemmefra, men syntes efterhånden mere taler for denne løsning dog vil jeg ønske nogen måske kan hjælpe med nogen ting:
Links til artikler om emnet.

Dyrlæger i Aalborg/Hadsund/Randers-området som praktisere dette, da min egen ikke gør.

MVH
Gitte

Hej.

Jeg ved, at Aalborg Dyrhospital gør det - kender bare ikke lige prisklassen. Jeg overvejer nemlig selv, at starte på at neutralisere vores kælekatte:).

Louise

Her er en artikel af Dr. Susan Little.

http://www.katteinfo.dk/neut_tidlig.htm

Dyrlæger, der neutralisere tidligt.

http://www.hittekilling.dk/index.php?op … &Itemid=39

Jeg bruger også Aalborg, og selv de små kugler på en burmeser kan de finde -høhø

Marina

Tusind tak alle sammen, hvor er jeg rigtig glad for jeres hjælp. Overvejer seriøst at starte neutraliseringen af de små. Har kun afvist det tidligere pga. jeg havde det dårligt med de små skulle i narkose og min egen dyrlæge ikke ville det. Men har hørt fra andre at de små ofte er hurtigere oven på end ældre katte.

Så vil læse jeres links m.m

MVH
Gitte

Vi var ved dyrlæge i Møldrup i går, og snakke om den lille nye killing. Vores tidligere dyrlæge sagde vores killinger sidste sommer skulle være 5 mdr pga narkosen/bedøvelsen. Dyrlægen i Møldrup sagde at han gør det, så snart man kan mærke stenene. Ved ikke om det er anderledes med missepiger.

• Ved ikke om Møldrup er tæt på dig.

Min oplevelse med en hittekilling der blev neutraliseret tidligt er at de bestemt ikke kommer sig senere, og farer hurtigere rundt end de ældre katte jeg har fået neutraliseret.

Gitte - jeg kan kun anbefale dig at gøre det. De små opdager dårligt nok at de er blevet opereret (hunnerne kan godt være lidt forsigtige en dags tid, men så er det også alt). Og så er der jo også den ro det giver én selv - at der i hvert fald ikke lige pludselig kommer killinger fra en kat man ikke selv synes er egnet til avl, og der er heller ikke en af ens katte der lige pludselig er endt som fødefabrik. Det hjælper faktisk også med at “sortere” i evt. købere der ikke har “helt rent mel i posen” - de gider nemlig slet ikke henvende sig når de ved på forhånd at de ikke kan købe en fertil “kælekat”.

Jeg har neutraliseret en missemor (Gugger’s Red Iowa - 5 år) og hendes datter (Gugger’s Space Star - 13 uger) samtidig - og da Iowa stadig lå og sov, styretede Space Star rundt, som om intet var hændt.
Space fik også fjernet sine tråde 2 dage før sin mor - så var hun klar til at fræse ud i verden. . . :slight_smile:

De fik dog begge en strømpe på fra start af - for at undgår div. uhyggeligheder med såret i maven (har prøvet lidt af hvert -uha )

Du får lige et billede. . . . . -thumbs

Enig -thumbs

Nu sad jeg lige og kiggede på den liste over dyrlæger, som neutraliserer tidligt, og min dyrlæge er på, og derfor har jeg valgt samme.

Med “tidligt” forstås velsagtens “ikke når kønsmoden ved 6 mdrs-alderen som i gamle dage”, men derudover har de dyrlæger jeg har spurgt, sagt at (hun-)killingen skal veje mindst 2 kg, før de kan lægge hende i narkose. De har ligeledes sagt at det nok ikke er et problem hos min race, idet killinger gerne vejer 2 kg når de skal hjemmefra alligevel.

Er det rigtigt?

Og et tillægsspørgsmål: Hvad gør I som har mindre racer?

det er meget forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, sidste år havde jeg killinger på 800 g der blev neutraliseret, eneste krav var at drengenes sten var falet ned.
(og selvfølgelig at de var i normal sundhedstilstand)
jeg tror mange opdrættere bla vælger dyrlæger udfra om de er i stand til at neutralisere små killinger, da det siger en del om det håndværk de kan, ingen katteopdrætter ønsker en heste-doktor til sine killinger.

og hvis ikke de kan neutralisere en lille killing, hvad så når man kommer med en skadet killing, hvor pillearbejdet er endnu værre.

men puh hvor kan det være svært at vælge dyrlæge -uha

Jeg tænker bare om jeg så burde skrive til hittekilling.dk og fortælle min dyrlæges definition af “tidlig neutralisering”, så?

Altså at tidlig neutralisering betyder “når hunkillingen er 2 kg tung”.

det ville vi være glade for, det er helt bestemt ikke ligegyldigt.

det ville vi være glade for, det er helt bestemt ikke ligegyldigt.[/quote]
Nu har jeg skrevet til Bente… -thumbs

Men tilbage til det oprindelige:
I som neutraliserer tidligt, hvad siger jeres dyrlæger da?

Min dyrlæge og jeg er enige om vi neutraliserer killinger ved 2 kg-“alderen”.
D.v.s. hankillingerne er omkring 12- 13 uger og hunkillingerne et par uger ældre.
I et enkelt tilfælde blev en af mine killinger dog neutraliseret da han vejede omkring 1100 gram med det skyldes han alligevel skulle i narkose, og så vurderede jeg det sådant.
ALT skal tages som det kommer og derudfra vurderes hvad er bedst for dyret.
Brita

Hejsa

Jamen mon ikke det bliver fremgangsmåden her i fremtiden -thumbs

MVH
Gitte

ÈN ting er i hvert tilfælde sikkert, Gitte. Du vil kunne få en masse gode råd og hjælp, for der er så mange der har prøvet det før dig -høhø
Her bruger vi også Onslowtrøjer (gazetrøjer og meeeget elastiske) og de kommes på INDEN man er helt klar i pæren, for så er den der som en større naturlighed NÅR man igen er klar i føromtalte pære.

Jeg er glad for min dyrlæge - især den ene [bigloony]

Den anden har jeg diskuteret meget med omkr. T.N. og de var hårdnakket til at begynde med - ville først når katten var 4 mdr - da jeg så sagde at jeg måtte gå til en anden dyrlæge, vågnede de op og sagde, at det var jo mit dyr, det var min beslutning og mit ansvar, og hvis jeg gerne ville ha det sådan, så gjorde de det selvfølgelig, men det var jo et værre pillearbejde - (det lugter jo langt væk af mangel på vilje) - så vidste jeg jo lissom hvor hunden lå begravet.

Nu har de N.T. mine killiger siden - og de gør det til UG m.m. - men vi snakker meget om det hver gang.

P.S. de har altså været ansat hos Kattens Værn og ordnet både voksne katte, killinger, FRITTER og meget andet godt, så det er jo ikke fordi de ikke KAN . . . . men det har nok noget med VILJE at gøre . . . . -uha