Til fodereksperterne - killingemad

Jeg har set spørgsmålet blive stillet før, men har endnu ikke læst et svar der har gjort at jeg helt forstår, hvorfor man skal fodre med killingemad.

Jeg ved godt de fleste producenter skriver man skal fodre med killingemad indtil ca. 1 år, jeg ved bare ikke hvorfor.

Der hvor jeg “mister tråden” er at de eneste katte jeg har, der har vokset sig store og stærke på killingemad, det er Sarabi og Sarafina. Vi har haft jeg ved ikke hvor mange staldkatte, der er blevet store på voksentørfoder og Daisy, Sookie og Frigg er også alle blevet fodret med voksenfoder - jeg ved ikke hvad Vincent har fået.

Jeg ser umiddelbart ingen forskel på Sarabi og Sarafina i forhold til alle de andre katte og killinger jeg har haft i løbet af min barndom og til nu.

Så hvori består den store forskel - er det noget man ser når de bliver gamle (altså udsætter man kattene for skavanker senere i livet, som man kunne have undgået?) eller er det kun imens de er små at det angiveligt skulle gøre en forskel?

Her er hvad Sanabelle skriver:
Kattekillinger vokser hurtigt. Knogler, muskulatur og organer er under opbygning. I denne udviklingsfase stiller katte derfor særligt høje krav til en forsyning af næringsstoffer, der dækker deres behov. Sanabelle Kitten indeholder værdifulde essentielle aminosyrer (f. eks. æg og fjerkræprotein) i et afstemt forhold. Det har en høj energikoncentration og er
velsmagende og letfordøjeligt. Med et indhold af vitaminer, mineraler og mikronærings-stoffer der er afstemt efter killingens behov er det med
til at sikre en sund udvikling. Kattekillingerne kan udvikle sig optimalt med Sanabelle Kitten og får dermed de bedste forudsætninger for en
god start på et spændende katteliv. Da kroketterne er små, kan Sanabelle Kitten fint optages og tygges af små killinger.

fra http://www.hundepensionhafran.dk/pdf_kattefoder/sanabelle_kattefoder.pdf

og Royal Canin skriver:
Fra 4 måneders alderen fortsætter killingens vækst i et langsommere tempo: Dens fordøjelsessystem og immunforsvar udvikler sig, men er stadig følsomme. Dens knogler bliver gradvist stærkere. Killingen har stadig et stort energibehov, selv om det falder lidt efter lidt. De blivende tænder bryder frem og skal beskyttes.

Som jeg ser det har killingefoderet derfor kun betydning i den periode, hvor killingerne skal vokse sig store - medmindre det da ligefrem har en betydning for tænderne som Royal Canin giver indtryk af. Da jeg absolut ingen forskel kan se på om kattene vokser op på killingefoder eller ej undrer jeg mig derfor.

Nogen der har sat sig grundigt ind i det og som kan give mig en forklaring?

Jeg har ingen videnskabelige redegørelser, som jeg lige kan hive frem af ærmet, men jeg er overbevist om, at killinger har brug for noget mere ‘krudt’ end ældre katte har …Dvs killinger har størrer behov til at styrke muskulatur og knogler, og derfor skal sammensætningen af foderet være anderledes end til færdig udviklede katte.

Jeg fodrer selv med BabyCat indtil de er ca. 4 måneder, og derefter går jeg over på killinge tørfoder til de er omkring 10 måneder - derefter står det på voksen foder …Meeeen mine to unge tøzer vil nu MEGET gerne gumle i de gamles mad :slight_smile:

Der står følgende inde på netdyredoktor, som lyder meget fornuftig ?
http://www.netdyredoktor.dk/sw15234.asp

Jeg kender flere opdrættere, der ikke giver killingemad.
Min primære årsag er faktisk størrelsen på kroketterne - dem til killinger er mere “killingevenlige” end dem til voksne.

Menneskebørn får voksenmad, men alt hvad de kan spise - derfor tror jeg også på, at killinger godt nok har brug for forholdsvis mere ernæring, men at de tager det gennem et øget foderindtag.

Killinger kan sagtens tåle voksenfoder, de skal bare spise meget mere end med killingefoderet som indeholder den mængde proteiner og kalk en killing har behov for. Når de skal spise det mere kan tarm og mave blive overfyldt og killingen kaster måske maden ufordøjet op eller der kan komme gæring hvor killingen prutter/ bøvser. Ikke at det absolut sker, men risikoen er bare større.
Jeg er så imod at fodre med ren killingefoder i så lang tid som det tilrådes fra foderfirmaer. For kraftig vækst, især og mest for de store tunge racer er ehller ikke af det gode. Jeg har oplevet Britehanner med smerter i led af for hurtig og kraftig vækst.

Det er lidt svært at sammenligne med staldkatte/ udekatte hvad fodring angår. De har en god tilgang til det bedste og mest afbalncerede foder der findes til katte, mus:) Så selvom de vokser op på foder fra Brugsen får de deres behov for korrekt mængde protein og mineraler dækket ind via gaver fra naturen. Hermed ikke ment de ikke også skal fodres godt ved siden af musene, en velfodret sund kat fanger også flest mus:)

Marina

Aha det havde jeg ikke tænkt på, tak for det :slight_smile:

[quote=Marina;313680]Det er lidt svært at sammenligne med staldkatte/ udekatte hvad fodring angår. De har en god tilgang til det bedste og mest afbalncerede foder der findes til katte, mus:) Så selvom de vokser op på foder fra Brugsen får de deres behov for korrekt mængde protein og mineraler dækket ind via gaver fra naturen. Hermed ikke ment de ikke også skal fodres godt ved siden af musene, en velfodret sund kat fanger også flest mus:)

Marina[/quote]

Ja, men nu er det jo bare staldkatte jeg har haft flest af i mit liv :wink: Men du har ret. Jeg sammenligner nu også Sookie med hendes to døtre og jeg ser absolut ingen forskel.

Forresten tror jeg vores staldkatte skal læse det her - de tror god mad betyder man ikke skal fange mus, men bare skal fede den hele dagen :wink:

hvis man fodrer en siam med killinge mam til den er et år så kan den trille s
jeg har til gengæld oplevet at mine ikke har været så vilde med rc baby simpelthen fordi kroketterne er så små- det skal knase !!! bruger det udblødt til at starte med, men når det er tørt og ex bliver blandet med lidt dåse for at være interresant- så bliver det spyttet ud s

[quote=kira v;313768]hvis man fodrer en siam med killinge mam til den er et år så kan den trille s
jeg har til gengæld oplevet at mine ikke har været så vilde med rc baby simpelthen fordi kroketterne er så små- det skal knase !!! bruger det udblødt til at starte med, men når det er tørt og ex bliver blandet med lidt dåse for at være interresant- så bliver det spyttet ud s[/quote]

Mine store skrumlede Briter har det lige modsat, man stikker jo bare tungen ned i de små perler og samler det op der hænger i, en god sjat når det er en stor Britunge, suk.:høhø:

Marina

Hvis man kigger nærmere på, hvad killinger har af behov for vitaminer og mineraler, så burde de allerede være dækket riiigeligt ind med lødigt voksenfoder.
Det jeg ser som ‘problemet’, det er at de gerne må få noget ekstra protein og fedt i forhold til, hvad vi finder i det her traditionelle mærker af voksenfoder som Hills, RC mv. Men læg også mærke til, at der faktisk er enkelte voksenvarianter med lige så høje indhold som killingefoderet. Der proppes blot også en masse ekstra vitaminer og mineraler i killingefoderet, som killingen (af hvad jeg kan se) intet har at bruge til.
Så mja… jeg anser det altså lidt for at være industrielt frembragt - og jeg har overhoved ingen god erfaring med at fodre med killingefoder frem til 6-måneders alderen. Tvært imod.
Mærker som Acana, Orijen, Ziwipeak m.fl. har ikke killingevarianter. Til gengæld har de et godt, højt niveau af protein og fedt og derved samtidig meget lidt kulhydrat, hvilket ikke giver samme behov for at skelne, af hvad jeg kan se. Og mange voksne katte har også bedre af ikke at få al den kulhydrat.
Hvis vi skal hive den her frem med killinger i naturen, så får de jo heller ikke killingefoder der.
Min Deena er, siden jeg fik hende som 16-ugers, foderet udelukkende på voksenfoder bestående af JW, Acana, Ziwipeak og vådfoder; Animonda og Almo Nature og råt. Og det lyder da som om, at hun har vokset bedre til end hendes søskende, der fortsatte på killingefoder. Hun er ret stor; 3,1 kg. Men ikke tyk.

Ja mon ikke! Har jo kun haft kat i små 2 år og Flykra og Vívil fik killingefoder til de var 10-11 måneder -what Vívil kæmper stadig med overvægten, han kom op over de 5 kilo :sshh: Så det er ikke altid en god idé at følge vejledningen på posen :frowning:

Min dyrlæge siger det ikke er nødvendig med killing foder hvis man giver nogen ordenlig foder. Han siger det kan skade mere end gavne (vægt/nyre)
Diesel min bengal har været på orijen og ziwipeak og leonardo … Han er fra maj og vejer 4,5 kg nu og har ikke manglet noget.

Min dyrelæge siger også man skal passe på når man neutrliser katten tidlig så har de slet ikke godt af killing foder…

Ved hvis jeg skal havde killing igen så ALDRIG mere killingfoder, for jeg ved det mad de får nu er mere end rigelig for dem.

Ja, min erfaring er også at man skal stoppe med killinge foder til mco når de er en 6-8 (og seneste når de er en 10 måneder), da de ellers også kan trille -tihi

[quote=skeem;314205]Min dyrlæge siger det ikke er nødvendig med killing foder hvis man giver nogen ordenlig foder. Han siger det kan skade mere end gavne (vægt/nyre)
Diesel min bengal har været på orijen og ziwipeak og leonardo … Han er fra maj og vejer 4,5 kg nu og har ikke manglet noget.

Min dyrelæge siger også man skal passe på når man neutrliser katten tidlig så har de slet ikke godt af killing foder…

Ved hvis jeg skal havde killing igen så ALDRIG mere killingfoder, for jeg ved det mad de får nu er mere end rigelig for dem.[/quote]

Det er dog utrolig hvad de dyrlæger kan finde på at sige …Gu’ ved hvilke kilder han kan henvise til ?

En af mine killingekøbere er dyrlæger, og hende talte jeg med for et øjeblik siden …Hun er ikke stødt på disse ‘påstande’ i hendes studietid ?

[quote=Alice;314250]Det er dog utrolig hvad de dyrlæger kan finde på at sige …Gu’ ved hvilke kilder han kan henvise til ?

En af mine killingekøbere er dyrlæger, og hende talte jeg med for et øjeblik siden …Hun er ikke stødt på disse ‘påstande’ i hendes studietid ?[/quote]

Igen så er du meget kloger end alle os andre her inde …

Jeg stopper osse med killingefoder når de er omkring 10 måneder …Men om jeg fatter hvordan man kan have overvægtige killinger fatter jeg ikke - mine knokler rundt dagen lang, så der er sandelig ingen fedt som kan binde på dem :smiley:

Iøvrigt ville jeg nu vælge at aktivere noget mere, hvis der er tendens til fedme, end at give foder som ikke er dækkende nok, i deres vækstperiode ?

Tilsyneladende :smiley:

Men hvem er ALLE os andre …Kan man ikke kun tale for sig selv ?

[quote=Alice;314257]Tilsyneladende :smiley:

Men hvem er ALLE os andre …Kan man ikke kun tale for sig selv ?[/quote]

Hver gang vi andre skriver et eller andet så kommer du straks med at det fatter du ikke en hak af også kommer du med en masse løftet pegefinger …

Som jeg har prøvet at forklarer dig , så har jeg haft kat i mange år og jeg har et fint forhold til min dyrlæge. Som jeg har skrevet så vejer Diesel 4,5 kg og han er fra maj md. Dem fra kattegal siden som har været her siger jeg har utrolig flotte katte.

Så jeg vælger at stole på min dyrelæge .

[quote=skeem;314258]Hver gang vi andre skriver et eller andet så kommer du straks med at det fatter du ikke en hak af også kommer du med en masse løftet pegefinger …

Som jeg har prøvet at forklarer dig , så har jeg haft kat i mange år og jeg har et fint forhold til min dyrlæge. Som jeg har skrevet så vejer Diesel 4,5 kg og han er fra maj md. Dem fra kattegal siden som har været her siger jeg har utrolig flotte katte.

Så jeg vælger at stole på min dyrelæge .[/quote]

Jamen hvem er ‘vi andre’ …Og hvad giver dig ret til at tale på andres vegne ? - Og ja, jeg ved godt du har haft kat siden du var 4 år …Men hvor meget erfaring og viden suger man til sig i den alder ?

Jeg har ALDRIG udtalt mig om dine katte …Om de er smukke eller ej !!

Helt ærlig Lise, jeg er ved at være rigtig træt af dine udfald mod Alice. Hun skriver om hendes erfaring og erklærer sig på det grundlag uenig med dig og din dyrlæge.
Og straks går du i forsvarsposition og bliver ubehagelig og spydig i dit svar, istedet skulle du måske bare trække dine diskutionshandsker på og argumentere for din overbevisning, og måske komme med et link eller 2 der kunne modbevise Alices påstand.

Jeg har altid givet killingefoder indtil de blev 1 år, og derefter gelejdet dem over på voksenfoder.

[quote=Alice;314261]Jamen hvem er ‘vi andre’ …Og hvad giver dig ret til at tale på andres vegne ? - Og ja, jeg ved godt du har haft kat siden du var 4 år …Men hvor meget erfaring og viden suger man til sig i den alder ?

Jeg har ALDRIG udtalt mig om dine katte …Om de er smukke eller ej !![/quote]

Igen så kommer du med den samme svada og som jeg har prøvet at forklare dig så er der flere her inde som ikke bruger killing mad.
Killing foder er ikke godt for katte som er neutraliseret, for som andre skriver så bliver de fede af det …
Jeg vælger at tro på min dyrelæge og vise andre her inde.

Men har opgivet at taget en fornuftning snak med dig for du har kun dine ord i hovedet om hvad der er rigtig og forkert.