Til fodereksperterne - killingemad

[quote=KKH;314262]Helt ærlig Lise, jeg er ved at være rigtig træt af dine udfald mod Alice. Hun skriver om hendes erfaring og erklærer sig på det grundlag uenig med dig og din dyrlæge.
Og straks går du i forsvarsposition og bliver ubehagelig og spydig i dit svar, istedet skulle du måske bare trække dine diskutionshandsker på og argumentere for din overbevisning, og måske komme med et link eller 2 der kunne modbevise Alices påstand.[/quote]

Tusind tak Kia :). Jeg tar’ det nu stille og rolig, men må indrømme det bliver en kende enerverende :smiley:

Jeg er altid klar på at modtage gode og reelle argumenter …Men argumenter som påberåber sig masser af viden og erfaring fordi man har haft siden siden sin 4. år, kan jeg ikke rigtig bruge til noget - Nu er jeg ikke så ‘grøn’ og autoritetstro, at jeg tillægger alle udsagn fra dyrlæger som værende de rene guldkorn :slight_smile:

[quote=skeem;314267]Igen så kommer du med den samme svada og som jeg har prøvet at forklare dig så er der flere her inde som ikke bruger killing mad.
Killing foder er ikke godt for katte som er neutraliseret, for som andre skriver så bliver de fede af det …
Jeg vælger at tro på min dyrelæge og vise andre her inde.

Men har opgivet at taget en fornuftning snak med dig for du har kun dine ord i hovedet om hvad der er rigtig og forkert.[/quote]

Du er da utrolig !! …Har jeg ‘forbudt’ andre at fravælge killingefoder ??. Sig mig, glemmer du ikke at du befinder dig på et debatforum, hvor meninger og synspunkter bliver delt - men du mener åbenbart at andre IKKE må have andre meninger en dig …Og ALLE de andre, som du så smukt er talerør for !!

Ja nemlig et debat forum du siger det selv så prøv at lade andre tale og komme med deres uden du straks skal komme med det ikke er rigtig …

[quote=KKH;314262]Helt ærlig Lise, jeg er ved at være rigtig træt af dine udfald mod Alice. Hun skriver om hendes erfaring og erklærer sig på det grundlag uenig med dig og din dyrlæge.
Og straks går du i forsvarsposition og bliver ubehagelig og spydig i dit svar, istedet skulle du måske bare trække dine diskutionshandsker på og argumentere for din overbevisning, og måske komme med et link eller 2 der kunne modbevise Alices påstand.[/quote]

Vi har alle mere eller mindre mængde af erfaringer at bygge på, men man skal da også passe på ikke at basere alle sine udtalelser på egne erfaringer, da disse ofte er baseret på forskellige grundlag.
Ang. tørfoder har et firma som RC lavet en dyrlægeserie specielt til tidligt neutraliserede katte. Indenfor f.eks Briter er jeg ikke i tvivl om at der kan være nogle med tendens til hurtigere at blive fede, de har en god appetit og et genmateriale der øger tendensen til overvægt. jeg foreslår folk ikke at fodre udelukkende med killingefoder, slet ikke hvis de absolut kun vil fodre med tørkost. Det giver, efter min mening en bedre balance når man kombinerer med vådkost og kød.
Jeg er ikke i tvivl om at nogle tidligt neutraliserede killinger kan have en tendens til at danne fedt, at nogle fertile killinger kan vokse for hurtigt med ledsmerter/betændelse til følge, begge dele har jeg erfaret, men derfor gælder det selvfølgelig ikke alle.

Marina

[quote=Alice;314270]Tusind tak Kia :). Jeg tar’ det nu stille og rolig, men må indrømme det bliver en kende enerverende :smiley:

Jeg er altid klar på at modtage gode og reelle argumenter …Men argumenter som påberåber sig masser af viden og erfaring fordi man har haft siden siden sin 4. år, kan jeg ikke rigtig bruge til noget - Nu er jeg ikke så ‘grøn’ og autoritetstro, at jeg tillægger alle udsagn fra dyrlæger som værende de rene guldkorn :)[/quote]

Det er, næsten, ikke med tanke på dig at jeg kom med min “svada”. Men fordi jeg rent personligt har fået nok. Jeg vil utrolig gerne høre om jer andres erfaringer og guldkorn, og den oplevelse bliver altså ødelagt af så negative indlæg.

Hvis man ser på hvad diverse katteernæringsorganisationer i hele verden siger (de laver sådan nogle lister over, hvad katte har behov for), og sammenligner det med indholdsfortegnelsen på et hvilket som helst lødigt voksenkattefoder, så har alle et betydeligt højere indhold af alle vitaminer og mineraler i forhold til hvad selv en killing skal have.
At voksenfoder så er så smækfyldt med kulhydrater, så man bliver nødt til at lave en killingevariant med mere fedt og protein og endnu mange flere vitaminer og mineraler i, ser jeg ingen logik i.
Derfor er jeg meget skeptisk overfor emnet.
Og det er ikke en sag, som jeg ville lade en dyrlæge ytre sin mening om, med mindre jeg havde en rigtig god grund til at inddrage denne. Det er de simpelthen ikke hverken uddannede til eller tilstrækkeligt upartiske til.
Men det er jo sådanset det samme problem her - vi har hver især vores meninger. Og dybest set må man jo gøre op med sig selv, hvad man tror på, og hvad man synes fungerer for ens katte.
Jeg har allergi som en årsag til at måtte skifte væk fra de her RC, Hills m.fl. - men selvom jeg ikke længere havde denne kat, har jeg svært ved at se en grund til at skulle skifte tilbage igen.

[quote=Marina;314275]Vi har alle mere eller mindre mængde af erfaringer at bygge på, men man skal da også passe på ikke at basere alle sine udtalelser på egne erfaringer, da disse ofte er baseret på forskellige grundlag.
Ang. tørfoder har et firma som RC lavet en dyrlægeserie specielt til tidligt neutraliserede katte. Indenfor f.eks Briter er jeg ikke i tvivl om at der kan være nogle med tendens til hurtigere at blive fede, de har en god appetit og et genmateriale der øger tendensen til overvægt. jeg foreslår folk ikke at fodre udelukkende med killingefoder, slet ikke hvis de absolut kun vil fodre med tørkost. Det giver, efter min mening en bedre balance når man kombinerer med vådkost og kød.
Jeg er ikke i tvivl om at nogle tidligt neutraliserede killinger kan have en tendens til at danne fedt, at nogle fertile killinger kan vokse for hurtigt med ledsmerter/betændelse til følge, begge dele har jeg erfaret, men derfor gælder det selvfølgelig ikke alle.

Marina[/quote]

Selvom jeg sidder på et debatforum så sluger jeg heller ikke alt råt herinde, men jeg synes det er fantastisk at man kan bruge et forum til at blive klogere på nogle ting som man måske selv har stået i stampe med i flere år. Jeg sortere og bruger de ting som går sammen med min overbevisning omkring katte, er der ting som lyder fornuftige og bedst af alt bliver underbygget af dokumentation så er jeg villig til at ændre min holdning. Men modsat kan jeg også sagtens være ude for.

Jeg er her for at lære, lære, lære og lære og så lige lidt fis og ballade ved siden af :tihi:

[quote=Marina;314275]Vi har alle mere eller mindre mængde af erfaringer at bygge på, men man skal da også passe på ikke at basere alle sine udtalelser på egne erfaringer, da disse ofte er baseret på forskellige grundlag.
Ang. tørfoder har et firma som RC lavet en dyrlægeserie specielt til tidligt neutraliserede katte. Indenfor f.eks Briter er jeg ikke i tvivl om at der kan være nogle med tendens til hurtigere at blive fede, de har en god appetit og et genmateriale der øger tendensen til overvægt. jeg foreslår folk ikke at fodre udelukkende med killingefoder, slet ikke hvis de absolut kun vil fodre med tørkost. Det giver, efter min mening en bedre balance når man kombinerer med vådkost og kød.
Jeg er ikke i tvivl om at nogle tidligt neutraliserede killinger kan have en tendens til at danne fedt, at nogle fertile killinger kan vokse for hurtigt med ledsmerter/betændelse til følge, begge dele har jeg erfaret, men derfor gælder det selvfølgelig ikke alle.

Marina[/quote]

Jeg er absolut ikke uenig med dig …Men jeg tror godt vi to kan blive enige om, at mange dyrlæger ikke aner ret meget om kattens ernæring.

Jeg har så ikke set tendenser til overvægt på mine briter, måske fordi jeg altid har fodret varieret - Vådt / råt og med mindstevægten lagt på tørt - Og som jeg skrev længere oppe i tråden, så har jeg netop i dag talt med en af mine killingekøbere som er dyrlæge. I samtalens løb kom vi ind på tidlig neutraliserede killinger contra overvægt, og hun mente ikke der var belæg for at påstå noget sådan …Hun har erfaring for at fedme hos katte/killinger hovedsaglig findes i de hjem, hvor katten/killingen er enekat, og dermed måske rører sig for lidt …Men igen, det er så hendes udlægning, men jeg har nu hørt andre dyrlæger udtale de samme teorier.

Da jeg var på Københavns Dyrehospital med Ebony i går, kom jeg til at tale foder med dyrlægen. Han sagde at de havde diætister ansat, som jeg kunne komme og få en snak med.
Nu handler mine foderrelaterede spørgsmål slet ikke om killingefoder, men når jeg ved lejlighed kommer forbi, må jeg da lige høre dem, om de har noget klogt at sige om killingefoder.
Jeg synes det er en ret interessant debat. :slight_smile:

Skulle jeg kunne forhindre andre i at tale ??? …Næhhhh, nu bliver det for tåbeligt, jeg tror bare vi stopper her :slight_smile:

[quote=Tea;314291]Da jeg var på Københavns Dyrehospital med Ebony i går, kom jeg til at tale foder med dyrlægen. Han sagde at de havde diætister ansat, som jeg kunne komme og få en snak med.
Nu handler mine foderrelaterede spørgsmål slet ikke om killingefoder, men når jeg ved lejlighed kommer forbi, må jeg da lige høre dem, om de har noget klogt at sige om killingefoder.
Jeg synes det er en ret interessant debat. :)[/quote]

Super ide :slight_smile: …det vil jeg glæde mig rigtig meget til at læse :slight_smile:

Og rigtig god bedring til Ebony :slight_smile:

Killingefoder - det spises her i huset så længe killingerne går sammen med deres mor - det gør de indtil de er fuldt vaccineret og så lige tid til at vaccinen sætter sig - så er de vel 17 uger når de kommer ind i flokken eller rejser hjemmefra.

Derefter spiser de primært (jeg kan i en periode finde på at give dem lidt killingevådmad lukket væk fra de andre) voksenfoder - og det trives de fint på.

[quote=Tea;314291]Da jeg var på Københavns Dyrehospital med Ebony i går, kom jeg til at tale foder med dyrlægen. Han sagde at de havde diætister ansat, som jeg kunne komme og få en snak med.
Nu handler mine foderrelaterede spørgsmål slet ikke om killingefoder, men når jeg ved lejlighed kommer forbi, må jeg da lige høre dem, om de har noget klogt at sige om killingefoder.
Jeg synes det er en ret interessant debat. :)[/quote]

Du for sikkert anbefalet hills eller royal canin… Har tit undret mig over at de kun har det foder når man ser på kulhydrater som pivun skriver.
Men det er jo også folk fra hills og royal canin som underviser dyrelæger i kost og ernæring så ikke mærkelig de ikke har breder viden end de har de kærer dyrelæger.

Syntes også det er meget bemærkelse værdig så mange syge katte der er her inde på kattegal siden man kunne lave en undersøglese hvad for din kat også kunne man se om der er sammen hæng med de alle de skavanker.

Det er sgu da det et debatforum går ud på. Der er en som kommer med en holdning(debatoplæg) og derefter kommer alle dem der har lyst, ind i tråden og erklærer sig enig eller uenig, og kommer så med hver deres argumenter for hvorfor man mener sådan.

[quote=Alice;314294]Super ide :slight_smile: …det vil jeg glæde mig rigtig meget til at læse :slight_smile:

Og rigtig god bedring til Ebony :)[/quote]

Mange tak. :slight_smile:

[quote=skeem;314296]Du for sikkert anbefalet hills eller royal canin… Har tit undret mig over at de kun har det foder når man ser på kulhydrater som pivun skriver.
Men det er jo også folk fra hills og royal canin som underviser dyrelæger i kost og ernæring så ikke mærkelig de ikke har breder viden end de har de kærer dyrelæger.

Syntes også det er meget bemærkelse værdig så mange syge katte der er her inde på kattegal siden man kunne lave en undersøglese hvad for din kat også kunne man se om der er sammen hæng med de alle de skavanker.[/quote]

Jeg spurgte godt nok ikke, men jeg regner med at det ikke er dyrlæger, men efteruddannede veterinærsygeplejersker. Og så forventer jeg bestemt, at de kan anbefale mere end bare et mærke foder, men give individuel rådgivning om sammensætning af kost. Men nu må vi jo se - det bliver spændende. :slight_smile:

Og så må du undskylde hvis jeg misforstår; men Ebonys aktuelle sygdomssituation er med al sansynlighed ikke foderrelateret (100 % sikker kan man vel sjældent være) - men jeg fik da grønt lys til at fortsætte med det foder hun får nu. (Som i øvrigt hverken er Hills eller RC :))

Nu blev det lidt OT, sorry… :slight_smile:

Jeg har rigtigt svært ved at forstå hvorfor det skal debateres som om der kun er en måde at fodre på - og kun en rigtig løsning. I min verden er der lige som mange rigtige løsninger som der er velnærede og trivelige katte.

Mennesker har helt individuelle behov - hvad jeg bliver for tyk af kan andre ikke engang holde vægten ved - osv. det er et spørgsmål om metabolismer, vægt, aktivitetsniveau etc. Lige sådan tror jeg det er for vores katte.
De kan ligesom os, ikke bare puttes ind i en boks påtrykt en færdig ernæringsdeklaration, og derfor må vi alle gøre vores individuelle erfaringer om hvad der fungerer for lige de dyr vi har.

Nogle dyr blir fede af killingefoder når de er 5 måneder - andre gør det aldrig. Og nogle katte har nået deres færdige knoglebygning som 6 måneders, andre gør det først som 15 måneders.

Jeg ville vurdere hver enkelt kat individuelt og fjerne killingefoderet når jeg vurderer behovet ikke er der længere. Og jeg tror det er vigtigt vi alle overvejer den løsning der er rigtigt for os selv, fremfor at diskutere hvad alle andre gør forkert.
Så længe katten er i smuk kondition, har lækker, blank pels, er perfekt i vægt og ellers trivelig, går vi næppe helt forkert med den måde der fodres på.

Jeg er enig med Panthera i at det er underligt at der diskuteres så meget om hvad der er det rigtige at fodre med…

På dyrepasser uddannelsen sagde min lære så fint, at alle katte ikke var ens, akkurat som os mennesker. Man må se på kattens udseende, og trivsel, og derfra vurdere om det fodder man giver katten er godt nok til lige præcis den kat! :slight_smile:

Nogen bliver fede, nogen gør ikke. Nogen taber mere pels/hår end andre. Nogen bliver oftere syge, end andre… Så forskellige er vi heldigvis :slight_smile:
Både hos Mennesker og katte.

Når der flytter en killing ind herhjemme købes der ca 2 kg af det tørfoder killingen er vant til hjemmefra - med mindre da at killingen har madpakke med hjemmefra :slight_smile:
Når det er spist, så får killingen våd- og tørfoder til voksne…
Dette betyder, at hverken Jarl, Thane eller Ting har fået killingefoder udover deres 6 måneders fødselsdag… Og tænk, jeg synes faktisk de trives ganske udmærket :thumbup:

[quote=Alice;314256]Jeg stopper osse med killingefoder når de er omkring 10 måneder …Men om jeg fatter hvordan man kan have overvægtige killinger fatter jeg ikke - mine knokler rundt dagen lang, så der er sandelig ingen fedt som kan binde på dem :smiley:

Iøvrigt ville jeg nu vælge at aktivere noget mere, hvis der er tendens til fedme, end at give foder som ikke er dækkende nok, i deres vækstperiode ?[/quote]

Mine har absolut heller ingen problemer haft, da de var i den alder dine har nu. :slight_smile: Men så er det som de pludselig bliver teenagere og kvabsede -tihi
Så man ikke længere kan fodre dem frit, men er nødt til at rationere. I hvert fald hvis man gør som jeg gjorde tidligere og foderede med tørfoder som primærkilde…
Hvordan vil du aktivere mere, er jeg nødt til at spørge? :slight_smile: For jeg legede da rigeligt med mine i den alder - for hvis ikke så splittede gerne det hele ad i deres søgen efter egen-aktivering :høhø: Men derfor blev de stadig lidt buttede der i 10 måneders alderen, og var nok blevet tykke, hvis jeg ikke havde været opmærksom :slight_smile:

Men jo, det er da vigtigt at få dækket deres behov, men når de er i 10 måneders alderen, så tror jeg faktisk også at deres vækst er ved at have toppet og de kan dækkes ind af alm. lødigt voksen foder :slight_smile:

Jamen, det er da det der er hele pointen med debat? :slight_smile: At man siger til når man ikke er enig, og fortæller hvorfor man ikke er enig.
Hvis vi alle var enige var det jo næppe nogen debat :høhø: